Ser at det noen stedet står at det er karboinnhold, og etterpå reelle karbohydrater eller net carbs..
Hva er forskjellen på dette?
Og jeg har en sjokolade her som har 56 gr karbohydrater (6 gr sukkerarter, og 49 gr sukkeralkoholer)
Vil det da si at den har 7 gr reelle karbohydrater? Og hvorfor det? Hvordan kan man egentlig regne dette ut?
Noen sukkeralkoholer opptrer som/er fiber. De suser gjennom tarmen uten å tas opp i blodbanen. De gir dermed ingen blodsukkerstigning med påfølgende insulinutskillelse og er derfor "lovlige" på lavkarbo!
Derfor blir også regnestykket 56-49= 7 net carbs/virksomme karbohydrater/reelle karbohydrater :D
Men akkurat fordi de oppføere seg som fiber er det mange som ikke tåler det noe særlig og får betale for litt sjokolade med magesmerter og svært hyppige turer til rommet med hjerte på døren!:eek:
Hvis det er vanlige sjokolader det er snakk om (med sukker), så er alle karbohydratene som er oppgitt "reelle". Dersom sjokoladen inneholder søtstoff, men disse ikke er spesifisert blant karbohydratene, er det litt verre. Da tror jeg nesten du må sende en mail til produsenten og spørre hvor mange gram søtstoff sjokoladen inneholder:)
På de aller fleste produkter i Norge, er det det antall karbohydrater som er oppgitt, som er reelle!
Er det søtningsstoffer, står det : Herav malitol ...... (feks)
Et par biter 70%sjokolade er sunnere for deg enn sukkerfri sjokolade!:)
Vil nok mange si, i hvert fall!;)
Enig Kitt :) Jeg liker så godt den med appelsin...finner de små appelsinbitene og tygger grundig på de, smaken varer kjempelenge. Tar bare 10-15 gram per dag om lysten på sjokolade er der......:p
Altså, atte, har du smakt på morsmelk?
Den er så søt som bare det! :D
Ikke at jeg fikk noe, adoptert som jeg er, men syns det blir for dumt når folk ammer i 2 år og så ikke vil gi ungen noe søtt fordi de er redde for at barnet skal venne seg til noe som smaker søtt!:p
Jeg liker veldig godt skikkelig mat, men jammen er det godt med noe søtt også, junkie eller ikke!;)
Jada, jeg har smakt morsmelk, har to barn som ble ammet i hhv. 6 og 12 mnd...... var borti og smakte på kvaliteten, og den var bra den....:D
Om det er tilfredsstillelsen av søtbehovet, eller om en blir "mettere" av det som er ekte søtt (glucose mm.) vet jeg ikke - men det er altså forskjell på den mettheten en får av ekte søtt og den en får av søtt uten sukkerarter...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.