< Tilbake til oversikten

Sunn fastfood?

Torkel sa for siden:

Hei!
Jeg holder på med et prosjekt på skolen der jeg har tenkt å utvikle en sunn fastfood kjede, for å påvirke ungdom til å velge en sunnere livsstil. Men jeg trenger litt input på hvilke retter en slik kjede kan servere.

Jeg tenkt på tunfisk og kylling salater, men det er jo alt for lite! Hvordan kan man lage sunne burgere, kebaber, pizzaer osv?

Har dere noe tips, ideer, bilder av mat og ikke minst oppskrifter som kunne passe inn her?

Regner med dere alle har ønsker og tanker omkring dette emnet.

Alle svar og meninger hjelper!

-Torkel

Aline sa for siden:

vel, alle oppskriftene her inne (omtrent, alle er ikke like fast-food vennlige ;)) er jo sunne :D

med kebab, pizza og burger er det brødet som må forandres på. gjøre grovere og gjerne bakes med spelt istedetfor hvete :)

og selvfølgelig, ikke noe pommes frites ;)

lillemy sa for siden:

Servere saftige hamburgere uten brød med masse salat.

kutte ut brus til menyene og ha mange typer vann med og uten smakstilsetninger

Grønnsaker med dipp istede for poteter

Jeg ble sulten jeg nå.....:p

Torkel sa for siden:

Vann med smakstilsetninger var en god ide!:) Hva kan man tilsette? Bær og frukt?

Vil det å lage pizzadeigen og hamburgerbrødet med spelt istedenfor hvete gjøre dette dyrere:confused: ?

Hadde tenkt at kjeden skulle prøve å samarbeide med lokale bønder og slakterier.
Hvilke grønnsaker bør de evt satse på?

Hvor kan jeg få tak i bilder av disse gobitene????

Anne sa for siden:

I steden for den tradisjonelle Pasta Bolognese, så pleier jeg å bestille:

Salat Bolognese (etter min ide og som de har innført på den lokale Italienske kafeen/bar/restaurant)
Salat m/ tomat, lok, bl salat og Bolognese, som er kjøttdeig/karbonadedeig og hjemmelaget tomatsaus m/hakkede grønnsaker og hermetiske tomater, samt urter (masse antikosidanter i det :p )...med masse Parmesan og olje etter ønske. Nam...

Lynrask servering.

Anne sa for siden:

Ja det er dyrere, og ikke spesielt Lavkarbo, men mer av næringsstoffene er beholdt i spelt:)

Aline sa for siden:

spelt gjør det nok litt dyrere... men det er sikkert mulig med store innkjøp av spelt fra f. eks sverige? litt billigere der :)

Anne sa for siden:

Frosne sitronbåter er veldig godt....

HP sa for siden:

Hvilken skole går du på Torkel?

Når det gjelder pizza så har jo linberg kommet med en sunn variant nå, kansje noe å lære fra?

Torkel sa for siden:

Dette var jo helt genialt! Mange gode tips her!

Jeg går på NTNU!

Gamla sa for siden:

Flere forslag: Lakse-, kylling- eller kalkunfilet med salat og rømme. Torkils ketolysepølser med sopp i rømmesaus eller rekemajones og gjerne med salat til. Torkils pizza. (Torkil P. Andersen for ordens skyld)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.