Jeg har nå gått en uke på lavkarbo og kost meg med røkelaks innimellom. Så leste jeg her inne om at mange typer røkelaks inneholder sukker, og gjett om min inneholdt det?:sint:
Så siden da har jeg holdt meg unna, og nå lurer jeg på om det er noen som har en safe type røkelaks jeg kan lete etter?
(skal se på innholdsdeklarasjonen selv også, selvfølgelig)
Da svarer jeg på mitt eget spm etter dagens handlerunde-
Overraskende mange typer inneholdt sukker, altså. Fy!
Men fant en røkt ørret fra Fiskemannen på Kiwi som bare inneholdt fisk og salt, og etter det så jeg vel en til i en annen butikk, husker ikke merket på akkurat den.
Fra nå av skal jeg kikke på varedeklarasjonen, greit å vite om.:)
Jeg måtte springe i kjøleskapet og sjekke den laksen jeg kjøpte i dag. Var også helt uvitende om at den kunne inneholde sukker. Tilfeldigvis og heldigvis hadde jeg kjøpt Fiskemannen sin.. :)
Det betyr rett og slett at det er mindre enn 1g sukker pr 100g vare. Da behøver de ikke oppgi karbene!:p
Det er nok ikke så mye sukker i røklaksen at det har noe som helst betydning om man ikke spiser kilo pr dag, men prinsipielt trenger man jo ikke sukre en fisk i disse høyteknologiske, sterile tider!
irriterer meg grønn over at de må sukre mat!!? er det virkelig nødvendig? hvilken funksjon har dette? grillmat, fisk, røkelaks etc etc. Heldigvis har jeg funnet oppskrift her på forumet på en god krydderblanding(cajun) som jeg tar på grillkjøttet, så slipper jeg å kjøpe slike ferdig-krydrede(sukrede).
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.