Hei :)
Jeg har vært på lavkarbo-dietten i straks 1 måned nå, og har gått ned 5,5kg. Disse 5,5kg gikk jeg ned iløpet av de 2 første uken. Men så har jeg stått stille i straks hele 2 uker, og vekten rikker seg ikke! Så utrulig nedtur, og lite motiverende. Jeg prøver å drikke så mye vann som mulig, værtfall 2liter+. Jeg spiser generelt bare egg, bacon, rent kjøtt og fisk, fløte, kinakål, paprika, tomater, litt løk, rømme, smør, brokkoli, agurk, litt dressing (5 karb pr 100), pepsi max og noen ganger litt lavkarbo-gele. Detta e sånn ca, kommer ikke på mer. Varierer maten min godt, spiser til jeg blir mett, og jeg er sikker på at jeg spiser nok fett.
Tenkte å prøve å kutte ut fløten, selvom jeg har lite tru på at det er den som hindrer meg i å gå ned i vekt - for så mye fløte bruker jeg ikke. Er i ketose hvis noen lurte. Treningen har jeg ikke kommet så godt i gang med, men jeg er mye mer aktiv i hverdagen enn jeg var før. Dessuten er jeg mer aktiv nå enn det jeg var de første 2 ukene.
Så hvis dere har ei mulig løsning på problemet mitt, så er jeg veldig takknemmelig. Har ca 20 kg igjen å miste, så jeg er ikke normalvektig!
En tommelfingerregel er vel at tre mnd uten vektnedgang (når man enda har mye igjen) kan kalles stillstand...
Slapp av og la kroppen gjøre sitt. Fortsett med kostholdet og kos deg. Finn fram målebåndet og sjekk om du ikke går ned i cm - ikke alltid at vekta følger etter.
:)
Takk for svar. :) Tenker at de kiloene jeg har mistet er for det meste vann. Men dere har sikkert rett, jeg bare er litt skuffet over at vekten ikke rikker seg 500gr engang.. :/
For tråden sin skyld, så kan jo de som vil - dele sine egne erfaringer med hva som er partystoppere for dem. Kan jo være greit å vite hva andre reagerer på :)
Og det va det som gjorde at vekten stoppet helt opp hos deg? Jeg spiser ikke såå mye hasselnøtter.. sku gjerne vist hva jeg ikke kan spise :p men det er vel sikkert for tidlig å si nå :)
Etter å ha gått på kuren i 5 uker har jeg gått ned og så opp igjen 3 kg. Spiste kjøtt, egg, ost, en og annen Atkins bar, drakk Fun Light og Pepsi max, brokkoli, fløte, meierismør og brøderstatninger. Kuttet ut alt bortsett fra kjøtt, meierismør, egg og en avokado i går, i dag viste vekten -0,7 kg allerede! tydlig at det er noe jeg ikke kan spise, men nøyaktig hva vet jeg ennå ikke. har planer om å holde meg til kjøtt, egg og smør i noen uker, for så å bringe inn en etter en matvare for å finne ut nøyaktig hva som stopper vekten :)
Jeg er i akkuratt samme situasjon som deg. Jeg har gått på ketolyse i 6 uker nå. Jeg tok av 6-7kg de første to ukene, men så sa det stop. Ukene etter gikk jeg bare ned noen få gram. Jeg begynte å tenke igjennom det jeg har spist og forstod at mitt karbo inntak har gjerne vært i det meste laget. Det vil si - jeg har skeiet ut litt for mye (30+kh per dag).
De siste to dagene har jeg holdt meg innenfor 15g karbs per dag, og KUN spist når jeg faktisk kunne kjenne at kroppen var sulten. Har også kuttet litt ned på fløten. Allerede nå har jeg gått ned 1 kg i løpet av 2 dager, og håper det fortsetter og gå nedover gjevnt heretter.
Enig, jeg har også fått jevnere nedgang etter at jeg sluttet med frokost og kvelds. Det er så deilig å slippe å stresse med all den matlagingen, for meg holder det med 2 ganger om dagen. Jeg har sykt mye mer å gi på treningen også. Starter dagen med en kopp kaffe med fløte da, og en kopp te og masse vann:) Man må bare prøve seg fram, for å finne sin vei så kroppen har det godt!
Så interessant! Kanskje jeg også skal slutte å spise så sent på kveldene, og kanskje utsette frokosten til jeg faktisk kjenner sulten melder seg..? Samtidig kutte ut unødvendig bruk av fløte, og også kutte ned karboene. Jeg veier ikke maten min, men jeg er i ketose - så vet at jeg ikke spiser alt for mye :)
Så motiverende det er å lese at andre har vært i min situasjon :) Det gir meg håp :D
Man kan ikke snakke om at man er på et platå eller har vektstagnasjon etter bare noen ukers tid i ketose. Kroppen holder enda på med å omstille seg til en optimal fettforbrenning, dette skjer nemlig ikke automatisk i det man kommer i ketose!
Dette kan ta mange uker, kanskje måneder. Husk at jeg nå snakker om optimal fettforbrenning!
Angående mengde med mat; Ja, for mye kan gi deg en dårligere vektnedgang, men det er altfor tidlig til å begynne å lete etter såkalte partystoppere.
Det lureste du kan gjøre, er å finne deg en filosofi som du kan følge.
Det er lettere å komme til målet når man har kart og kan bruke kompass, enn å bare føle seg fram i skogen :rolleyes:...
Ser at mange av de nye spiser Atkinsbarer og mye annet som IKKE er en del av hverken Atkins eller ketolysekuren. Det er fire uker av livet ditt hvor du skal/må/bør være veldig påpasselig med hva du spiser for å legge et grunnlag for en suksess... Og da er det fryktelig lett å gå seg bort hvis man baserer alt på hva man kan lese her inne.
Tidspunktet på dagen (eller kvelden) når du spiser, har i utgangspunktet liten betydning. Selvfølgelig vil et stort kveldsmåltid bety at du har mere "mat" i mave/tarm om morgenen og derfor vil du veie litt mer enn om du ikke hadde spist. Men man har jo ikke lagt på seg.
Det er som regel ikke noe poeng i å kutte på karbene, det kan ha uheldige følger (nok av tråder om dette her inne). Spis grønnsaker og nok fett.
Stress ned :)
Var jo deg jeg fikk ideen fra Eucalyptus ;D haha, men ja, er supert! Spiste 3 måltider mellom 07.00 og 16.00, og bare til frokosten var jeg sulten, klarte ikke spise opp middagen engang, så er helt utrolig godt å slippe den sulten altså. Lavkarbo kombinert med periodisk faste er supert:D
Kroppen er på full fettforbrenning hele døgnet den på lavkarbo uavhengig av antall måltider så lenge du spiser nok fett og lite karber. Det er jo det som er så bra med denne livsstilen:D
Jeg har også lest her og der, overalt i VG osv, at mange små måltider skal øke forbrenningen osv... men så kom jeg over en sånn bodybuilder/fitness side.
De på den web-siden dro frem en del kilder og saker div. forskere hadde skrevet, + sin egen erfraring, av ded å spise små hyppige måltider, vil du alltid stimulere hormonet ghrelin i magesekken, og det hormonet venner seg av/på mat ettersom du har høt/lavt inntak. Slik at små hyppige måtlider, øker ikke forbrenningen, det øker bare sultfølelsen, fordi du venner på det hormonet at det får mat heletiden. Folk i norge spiser vanligvis frokost klokka 7-9 og kveldsmat 19-21, dvs at i 12-14 timer illøpet av døgnet inntar man mat. Ved å plassere en periodisk faste på 14-16 timer, sammenhengende med søvnen, og kutte ned på de timene du spiser, vil det hormonet ghrelin roe seg ned, og du vil faktisk få mindre sultfølelse. Du inntar samme mengde mat, men over en kortere tid(færre måltider). Disse måltidene er da større, så du kan bli mett til hvert måltid(tilfreds). Det at hyppige små måltider påvirker forbrenningen ser ut som bare er nok en myte vi har fått servert.
Min erfaring(drevet med dette ikke mer enn 1 uke), igår, spiste jeg en stooor frokost kl 07.00(klarte ikke å spise opp), en passe lunch kl 12.00( var ikke sulten, men måtte spise siden jeg skulle på jobb og visste ikke når jeg fikk pause) og så middag klokka 13.30 ( var ikke sulten, og klarte bare spise halve) så spiste jeg ikke mer hele dagen, og var ikke sulten før jeg la meg til å sove, føltes god å met hele dagen) for meg gjør dette at jeg slipper å gå å tenke påmat heletiden....og det å tenke på mat, gjør meg sulten vanligvis så det er en fin ting at jeg slipper å tenke på det. Kroppen er ikke alltid sulten fordi om magen rumler, det er ofte den bare er tørst, eller det er en vane at den begynner å rumle fordi den er vant til mat med jevne mellomrom, men det er ikke sikkert kroppen din trenger den maten du da spiser. Sultfølelse ligger også en del psykisk, vane greier, man kan venne det av seg. Men les den artikkelen, står mye bedre forklart enn det jeg skriver:)
Jeg spiser mange/små måltider og det funker for meg foreløpig ( 5 kilo på 3,5 uker) ,jeg orker ikke disse kjempemåltidene, men merket i går at jeg reagerer negativt på for mye Cola zero/ Fun light, jeg drakk mye av dette i går og merket at jeg ble sulten på noe hele tiden, jeg var i ett slikt har lyst på noe men vet ikke hva modus hele dagen, så det ble utrolig mye småspising, goglet litt på lettbrus på morran i dag og så at jeg hadde gjort noe som sikkert er en typisk amatørtabbe, søtstoffene i lettbrusen lurte kroppen min til å tro at den var sulten og fikk meg til å overspise, så selv om det funker for noen med ubegrenset inntak av lettbrus må nok jeg dessverre stemple min kjære Cola zero som inndirekte partystopper for meg:(.
Fishermans Friend :mad::mad: Ikke mye venn nei! Gikk ned 16 kg. på ca 16-17 uker....Veldig fornøyd! Så for en måned siden stoppa det heeelt opp....akkurat på den tiden jeg fikk dilla på en lakrisutgave av f.f. Helt tilfeldig tenkte jeg at jeg fikk se litt på karboinnholdet i de..........og det var høyt!!!! Og jeg spiste myyyye!! Dette er tre dager siden (slutta seff. med de med en gang) og VIPS.....2 nye kg borte vekk!:D:D
Jeg er også ganske ny på lavkarbo (holdt på i 9 uker, ned 11 kg). Jeg gikk også ned mye den første uka (2,5 kg). Det jeg merker, er at vektnedgangen min varierer i henhold til syklusen min. Under og etter menstruasjon går jeg ned mest, men stagnerer rundt eggløsning/før mensen. Det har vel sikkert sine naturlige årsaker. Men jeg holdt og på å rive ut håret etter et par uker med stagnering og litt vektoppgang. Men så gikk det av igjen.
oiii.... Fornøyd burde du være! Å heldige du som begynner å gå ned igjen :) Håper kroppen min venner seg til kostholdet snart, sånn at jeg også blir lettere :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.