< Tilbake til oversikten

Mini-cookies (bilder)

#1

Makronella sa for siden:

Mini cookies

     Jeg har lenge hatt lyst å ha noe kjeks eller cookies liggende så  jeg fort kunne trylle fem noe til en kopp kaffe om det kom noen innom.  Etter å ha letet litt fant jeg en oppskrift som jeg skulle prøve.  Dumt å  lese alt før en begynner så jeg helte bare oppi – og oppdaget for sent  at det bar feil avgårde.  Dermed måtte det litt endringer til og  oppskriften ble som følger :

2 dl mandelmel
1 dl bakepro *
1/2ts bourbon vanilje
1 egg
et par ruter 86% sjokolade
noen nøtter
Bland sammen mel vanilje og egg -deigen blir litt seig. Rør inn hakket sjokolade og nøtter og sett små kuler med deig på bakepairkledd plate. Trykk de flate med en gaffel dyppet i kaldt vann. Det er en liten porsjon dette, får 13 små cookies av det.

[CENTER][/CENTER]

[CENTER][/CENTER]

175 grader i ovn i 10 -15 min pass på at de ikke steker for lenge -blir fort harde da.

[CENTER][/CENTER]
Oppbevares i tett boks, men de blir litt harde om de blir liggende litt(14 dager). Om dette er fordi jeg har de i plastboks eller om det og vil skje i metallbosk vet jeg ikke, – tror oppskriften trenger et par justeringer også, men de var så pass gode at jeg legger de ut uansett.

  • Bakepro har jeg kjøpt i helsekosk butikken, men langt fra alle har det. Ble anbefalt å spe på med i diverse bakst og jeg har sett at det brukes en del i boken : “Bakeglede uten sukker”
    Vet ikke helt om det er noe jeg kommer til kjøpe igjen -har jo klart meg med nøtter og solsikkefrø ol til nå, ting som er tilgjengelig overalt noe jeg liker best.

#2

skrulla2 sa for siden:

Kanskje de holder seg bedre i fryseren? Jeg pleier å fryse småkaker for at de ikke skal bli harde eller miste seigheten.


#3

Spinnerette sa for siden:

Endelig! Nå har jeg leita gjennom forumet i en halvtime på jakt etter oppskriften! :P
Lagde (en noe moderert versjon av) disse mange, mange ganger for noen år tilbake, de var redningen min i bursdagsselskaper osv. Kjøpte mandelmel i dag, og var disse som stod i hodet på meg! :)


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.