< Tilbake til oversikten

Noen som kan veilede litt?

AngelUnderCover sa for siden:

Jeg begynte på lavkarbo 6. april... altså 8 dager i dag. jeg har gått ned 2,5kg og det er jeg strålende fornøyd med, men... medaljen har en bakside skjønner jeg.
Jeg løper på do (nr.2) mange ganger om dagen, forholdsvis løs i magen. Har kvalmebølger som kommer og går, har gjort det i nesten en uke nå... slitsomt.
Vet ikke om jeg er i ketose, og det er egentlig heller ikke så nøye, men jeg er veldig tørr og har en forferdelig smak i munnen.
Føler meg tappet for energi og er enda mere svimmel en jeg er til vanlig. Har kronisk muskelsmertesyndrom, og er kanske tappet for krefter til vanlig og enda mere nå.

Jeg veier 300gr mindre nå enn når jeg sto opp i dag, og jeg har drukket over 2 liter vann+ et par kopper kaffe i løpet av dagen i tilleg til maten.

en vanlig dagsmeny kan se sånn ut:

Frokost:
1-2 hjemmelagde knekkebrød med ost, litt majones og en agurkskive, 1 kaffe kopp. Eller en litago jordbær yoghurt med litt 4korn oppi.

Lunch (hvis jeg husker det):
1 hjemmelaget knekkebrød med ost eller en liten håndfull mandler og solsikkekjerner.

Middag:
grillet kyllingbryst, med salat (isbergsalat, agurk, ost, pinjekjerner) og grillet tomat.

Kvelds: 1 hjemmelaget knekkebrød med litt pålegg eller jeg skjeier ut med ei lita skive med kiwi sitt mere fiber mindre karbo brød med pålegg.

Drikker mellom 2 og 3 liter vann pr dag.

Jeg har laktose intoleranse, så jeg kan ikke bruke noe særlig melkeprodukter annet enn litago yoghurt, vanlig hvit ost og smør.

Er det noen tips der ute til hvordan jeg kan bli kvitt kvalmen, do løpingen og få litt mere energi??

Ikke er jeg egentlig noe særlig glad i mat heller..... ihvertfall ikke fet mat

Trj sa for siden:

Litago ? Sukker, sukker, sukker... Seterrømme/tyrkisk yoghurt med hjemmelaget frø/nøttebasert müsli må være mye bedre... Kjør på med smør !

Nerthus sa for siden:

Det kan være alt fiberet i knekkebrødene som gjør at du renner på do... prøv og ikke spis knekkebrød en dag eller to og se hva som skjer. Og nei du MÅ ikke ha knekkebrød under osten din ;) Varier med feks røykalaks og eggerøre, kokte egg, reker, majones/dressing lavkarbo, spekeskinke, italiensk salat, rekesalat, oliven, omelett....

Synes du bør prøve litt kokte grønnsaker eller grønnsaksmos til middag også - du spiser jo ganske lite karbo og kan hjelpe noe på overskuddet. I tillegg spiser du ekstremt lite fett... jeg ser ikke smør på skiva, rømme til middagen, avokado, laks, stekesmør osv... bare litt majones. Søk opp fett på forumet - det finnes et uttall tråder om hvordan man kan få i seg "skjult" fett når man ikke er så glad i det. Det er ihvertfall ikke bra at du spiser lite karbo OG lite fett- ikke rart du er slapp!

Vet ikke om du kan spise skyr? Den har mindre karbo enn litago såvidt jeg vet :)

Du kan også variere litt med bær og en kremklatt av kremfløte - også for fettet sin del.

Det KAN være det tar to uker totalt før du "blir deg selv igjen" så hold ut, spis godt med fett og hold deg mett!

Har du lest nybegynnertråden her inne? Denne kan også være veiledende. Det er flere som ikke kan innta meieriprodukter her inne, så dette går nok kjempefint :) Photobscura er en av de om du har spesifikke spørsmål vedrørende slikt.

Tilslutt vil jeg anbefale at du finner en retning og følge som føles naturlig for deg - kanskje south beach som har mindre fett :)

AngelUnderCover sa for siden:

Jeg har lest nybegynner tråden.... smør på skiva får pålegget til å smake ekkelt... ja, det er mulig jeg er litt kresen, og jeg er heller ikke særlig glad i mat.

Litago er den eneste yoghurten jeg tåler da den er laktose redusert... skyr er det laktose i. naturell yoghurt også. og rømme, fløte, cc, creme fresh.

Men takk for tips, får prøve å holde ut.

Nerthus sa for siden:

Hva med cocosa i kaffen da? Den uten smak? Smaker absolutt ingenting og mange bruker den for å få i seg fett når de ikke liker smaken av fett ellers...liker du majones (ekte sådan) - kan du heller prøve og øke litt på med det. Salami er også fint, du kan få utgaver med null karbo i :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.