Påskeferien er rett rundt hjørnet og lam er da en selvfølge på menyen i dette huset.
MEN - hva er godt lavkarbo tilbehør?
Jeg ser for meg rosenkål og brokkoli mm, men jeg kommer til å savne fløtegratinerte poteter:(
Har noen tips eller enda bedre oppskrifter på godt tilbehør til lammelår?
Fløtegratinerte blomkål og sellerirot er jo nydelig, likeså mos av begge grønnsakene. Mos går raskest, men fløtegratinert er jo enkelt og lager seg selv inni ovnen, kan godt lages dagen før og varmes den dagen det skal spises, stekeovnen er gjerne opptatt av lammelåret:p Noe annet som også er godt til er rosenkålmos. Smaker ikke rosenkål, men nydelig på smaken.
Oppskriften finner du på bloggen min:D
Kok opp blomkål, hell av vannet, og damp av litt. Ha i godt med smør, og kjør med stavmikser. (Hvis du ikke har det, kan du bruke en vanlig rotpresser). Så
Har du i fløte, og gir et lite oppkok. Alldeles nydelig spør du meg!! Smakes til med salt og pepper!
Om du mener på lavkarbo generelt så vil jeg anbefale fløtegratinerte poteter, bruk lite poteter, litt ekstra løk og mye fløte. Du må selvsagt veie litt for å holde kontroll på karbohydratene. På generell lavkarbo vil jeg si at skikkelige og fete fløtegratinerte poter er ok ltilbehør (i moderate mengder selvsagt!)
På ketolyse bør du vel være litt forsiktig med slikt!
Er i ketose, så jeg tror jeg dropper potetene. Kanskje senere når oppnådd vekt er oppnådd:)
Ellers ser jeg at jeg gleder meg til å prøve ut noen av tipsene her:-D
Sellerirotgrateng! Perfekt, for den kan koke på plata mens lammelåret er i ovnen, og gratineres med (masse) ost når lammet hviler. og så fantastisk godt!
Hadde lammlår i helga. Putta ei gulrot (fy !) og en løk i langpanna , sammen med låret, i ovnen. Når steika var ferdig, plukka jeg ut gulrotbitene og hadde noe vann i panna. Etterhvert hadde jeg denne krafta i en kasserolle, spedde med fløte og bittelitt buljong samt salt og pepper og litt dijon-sennep. Ble nydelig saus. Serverte med blomkål, brokkoli og ferske, lettkokte asparges. Deilig måltid for både karbofolk og oss andre.
Bruker vel ca 1/2 sellerirot på 2 persjoner. Skjærer den opp i skiver/biter, og har den i en kjele sammen med et helt fedd hvitløk. Heller på fløte til det dekker, og koker til selleriroten er mør, ca 20 min, tror jeg. Fisker ut hvitløksfeddet, smaker til med salt og pepper og heller i ildfast form. Strør ost over, og har i forvarmet ovn, 220 grader til osten blir gyllen og bobler, ca 10 min. :)
Når jeg tenker over det, så er det kanskje fløtegratinert sellerirot, og ikke grateng? :rolleyes: Hva er egentlig forskjellen?
Jeg serverte fløtegratinert sellerirot som tilbehør til svinefilet i går. Gjesten min trodde at jeg serverte fløtegratinerte poteter. Smaker nesten ikke forskjell... Fantatsisk!
fløtegtatinert jordskokker er også kjempegodt:)
jeg lagde skiver av jordskokkene med ostehøvel og la de i en ildfast form og piska sammen fløte eggeplomme og salt, pepper, gressløk og finhakka hvitløk og helte over. masse revet ost på toppen:D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.