< Tilbake til oversikten

Jeg går pokker ikke ned i vekt etter røykeslutten

Tiril77 sa for siden:

Whææææ... Vekta har stått mer eller mindre stille nå siden juletider.. 18 kg minus, så ja, er fornøyd med det. Men har så mye mere å ta av.. Sluttet å røyke i januar, og gikk først opp 3 kg, men disse har jeg tatt av igjen... Lever på et litt mere moderat lavkarbo med masse grønnsaker, egg, kjøtt, fisk, kylling. Men prøver (selv om det ikke er lett) å holde meg unna meieri produkter.. Litt yoplait 0,0 eller skyr blir det nok av og til. .og litt rømmedipp til grønnsakene.. Men spiser nok rimelig mye mindre fett enn andre her inne....
Saken er at jeg RASTE ned i vekt på presis samme kostholdet jeg har nå før jeg sluttet å røyke. .men NÅ?? Totalt stopp.... Hva gjør jeg da?? :confused::confused:

Tiril77 sa for siden:

En normal dag kan vel se omtrent slik ut:

08.00: Omelett av 3 egg, ost, skinke.. Litt grønnsaksblanding eller salat ved siden

12.00: Grønnsaker med litt fisk/kylling/ kjøtt... Noen
ganger litt kikerter oppi.

15.00: mere grønnsaker kjøtt/fisk.. Eller noen ganger blir den byttet inn i en skyr

19.00: Middag.. Spiser det samme som ungene bare at jeg fyller på med grønnsaker og kikerter i stedenfor poteter

21.00: Smootie med noen skjeer youghurt, bær (prøver å være flink til å bruke bringebær.. Men liker nok blåbær mye bedre..) evnt yoplait 0,0% med valnøtter, solsikkekjerner, linfrø etc... Eller blomkål med rømmedipp

Par frukt i løpet av dagen blir det som regel også. .men jeg prøver å holde meg til bærene i smootien på kvelden.. Enkelte dager hvis jeg har jobbet mye, så tyr jeg til noen ryvita knekkebrød også på kvelden sammen med tekoppen...

Vet at frø, meieriprodukter, kaffe og lettbrus kan være en partystopper. .Lettbrus er kuttet ut til kun en flaske i helga.. Prøver å bytte ut kaffe med lakrisrot te (uten søtning) og jeg burde kanskje kutte ut frøene..
Men saken er at før jeg sluttet å røyke, så gikk jeg ned på dette kostholdet. men ikke nå.. :confused:

By the way... 165 høy.. 110 kg.. Prøver å få trent spinning/zumba/aerobick 3 ganger i uka. .Men ikke hver uke jeg klarer like mye...

What to do??

Gracella sa for siden:

Kanskje du skulle ha prøvd ketolyse en 3-4 uker?
Nå er jeg ikke helt sikker på hva du legger i karboredusert fedon lindberg, men med utgangspunkt i det du har skrevet opp, så synes jeg at det blir mye proteiner og lite fett. Er ikke helt sikker på karbene dine siden du sier at du gjerne spiser frukt.

En ide vil være å legge inn et par dagers matinntak på diett.no eller mat på data og se på fordelingen av fett, proteiner og karber.
Du spiser 3-4 måltider med kjøtt (eller fisk) pluss kveldsmat, så det kan være lurt å se på hva du spiser :).

Grattis med røykeslutten!!!!!!
Husk at kroppen kommer til å "komme i gjenge" igjen etter en tid. :)

Kitt sa for siden:

Grattis med røykeslutt!:D
Forbrenningen går ned når man slutter å røyke!:nedfor: Opp til 10- 15%, sa legen min, og det kan ta tid før alt er i gjenge igjen. Leste at det kunne ta opp til 5 år, men det nekter jeg å tro!:eek:
Tror fokuset bør være å ikke legge på seg en stund før man begynner å tenke nedgang igjen!

Lykke til!:heia:

Tiril77 sa for siden:

Med karboredusert Lindberg mener jeg at jeg ikke spiser hverken ris, pasta, brød, musli etc selv om det står Lindberg eller fullkorn.. Eneste jeg av og til spiser er litt ryvita knekkebrød. Men her også prøver jeg helst å unngå.. Jeg PRØVER å unngå frukt (Noe som jeg synes er aller, aller vanskeligt på lavkarbo....) og heller ta litt bær i smoothien på kveldstid.. men som sagt,,,,,. Det er ikke på brød og potetene utfordingene mine ligger.. Det er frukten som er den største fristelsen :(

LIBBA sa for siden:

Grattis med minus 18 kg :heia:
............Er veldig enig med Kitt her :)
Viktig å prøve å stabilisere vekten en stund.
Etter vert kan du konsentrere deg om nedgang igjen.
Tar litt lengere tid før du er i mål, men da er du i tillegg røykfri :stortsmil
Gracella har også mange gode poeng.
Stå på. Dette klarer du :klem:

Tiril77 sa for siden:

Tusen takk jenter :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.