< Tilbake til oversikten

Tror jeg har kommet i ketose, farlig?

Kua sa for siden:

Ok vet ikke hvor jeg har fått det fra , men er det farlig for meg å komme i ketose, jeg som er slank og normalvektig?

Har gått over til nesten ingen karbohydrater og over noen dager nå blitt fysisk sliten av ingenting , rar smak i munnen / tørr i munnen osv.

hvor lenge varer dette?

Dette er vel bare en overgang til den nye livvstilen min? :)

Er det greit å spise nesten ingen karbo? Liker mye bedre fett, så det holder for meg å få litt karbo bare fra grønnsaker og nøtter.

Georgine sa for siden:

Det er ikke farlig selv om du ikke er overvektig og du må bare passe på å spise nok fett siden kroppen din ikke har fett som skal bort.

Det er bare en overgang og vil gå over i løpet av noen dager/uker. Drikk nok vann og godt med fett.

De karboene du spiser bør i hovedsak komme fra grønnsaker.

Kua sa for siden:

Ja spiser masse fett vil jeg si. spiser mye omeletter med bacon/salami stekt i smør/olje med egg og ost:D Spiser også fet fisk osv. Men vet du sånn cirka hvor mye grønnsaker om dagen som er bra? f eks. hvor mange gulrøtter om dagen osv ? Syns plutselig hele ketose greia ble litt skummel :D

OG noen som har tips mot den forferdelig ånden? Føler jeg må holde meg metervis unna alle andre noe som ikke helt passer seg i jobben min. Går en extratyggis i ny og ne greit?

Georgine sa for siden:

Spis grønnsaker til hvert måltid i hvert fall og enkelte dager kan du jo legge inn på diett.no så du er sikker på at du får en god fordeling? Drit i kaloriene, bare se på at du får i deg 75% fett, 5% karbo og 20% protein sånn ca.

Ånden som går ja :lol: Fribol drops fra apoteket er gode, ellers så går det helt sikkert fint med en tyggis i ny og ne.

Kua sa for siden:

Ja den går, det kan man trygt si. Gir ånden seg samtidig som ketosen gir seg? vil ikke leve med denne ånden for evig :p takk for tips, skal ta en tur på apoteket

Georgine sa for siden:

Ofte går ånden over etterhvert selv om man fortsetter å være i ketose. Men omgivelsene kan være veldig takknemlig for at man dekker den så godt man får til. :)

Photobscura sa for siden:

Ketose er ikke farlig. Ikke alle trives eller passer til å være i ketose, men det er en annen sak. Men alle får overgangsproblemer i en eller annen grad når de legger om!
Jeg hadde den ånden i et par uker før den forsvant, men det der er nok individuelt, og jeg har lest at andre har erfart at den kommer tilbake dersom man hopper av kostholdet for så å komme i ketose igjen.
Jeg har selv vært i ketose i over fire år, og er det fortsatt selv om jeg nå bare har noen få kilo å gå ned, og tror vel egentlig jeg kommer til å fortsette med det, for kroppen min liker lite karbohydrater og mye fett! :)

Gracella sa for siden:

Du skriver at filosofien din er lavkarbo, men hvis du vil spise ketogent, så må du nok holde deg unna gulrøtter.
I utgangspunktet er det grønnsaker som vokser OVER bakken man skal spise. (-mais)
En gulrotbit eller to kan du nok spise og fremdeles være i ketose, men flere gulrøtter blir nok for mye :).

Har du lest "lavkarbo på tre minutter" ?? Den er klistret inne på forumet.

Kua sa for siden:

hmm har ikk noe spesielt behov for å være i ketose, prøver bare å leve etter det jeg tror passer for min kropp.. Jeg vil gjerne da spise grønnsaker da det ikke gir vondt i magen på lik linje som brød , pasta ris osv.

blir litt for ensforming uten grønnsaker syns jeg. Trodde mais ikke var greit pga sukkeret i maisen???? skal lese lavkarbo på 3 minutter nå :)

jeg skrev at filosofien min er lavkarbo , fordi jeg er det jeg prøver meg på ? :confused: utrolig mye kompliserte filosofier det skal være da

Det er jo ingen som sier at du ikke skal spise grønnsaker! Så lenge du spiser grønnsaker som vokser over jorden, og det er altså da MINUS (derav -) mais, som stort sett bare er stivelse. ;) Løk kan du også spise, selv om det vokser under jorden.
Mange som lever ketogent har nesten aldri spist mer grønnsaker før. Meg inkludert, og jeg var vegetarianer i åtte år. :cool: 15-30 gram karbohydrater tilsvarer VELDIG mye grønt!

Kua sa for siden:

sounds good :rolleyes:

Da skal jeg ta meg et lite sæk på google og finne ut hva som faktisk vokser under og hva som vokser over. I og med at jeg til og med noen ganger spør meg selv spørsmål som '' er dette en frukt eller grønnsak'' tror jeg at jeg trenger litt opplæring :p

Gracella sa for siden:

Tomater, agurk og avokado er egentlig frukt, men vi ser på de, og bruker de som grønnsaker.

Ta heller å se på karboinnhioldet, det er det som er viktig , ikke om det defineres som grønnsak eller frukt.

Minimais har lavt karboinnhold, mens mais har for mye. Dette finner du ikke ut av ved å vite om det er en frukt eller grønnsak ;)

Det er vel sånn ca en fullstendig liste i midten av denne pdf-en!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.