Skjønner ingenting! Paranøtter skal jo ha lavt karboinnhold? Står 3.1 gr i matvaretabellen.
Bor på Gran Canaria om vinteren. Her er ikke alltid like lett å få tak i alt jeg trenger ved lavkarbo-kosthold. Venninen min fant endelig paranøtter til meg og jeg ble veldig glad! Helt til oppdaget at det står 12.2 gr karbohydrater, hvorav sukker 2.3 gr!!! Fett, protein, fiber og kalorier omtrent det samme som på matvaretabellen. Disse er ubehandlet, smaker og ser ut som de jeg kjøper i Norge. Hva er sannheten? Kan vel ikke være 4 ganger så mye karber i noen paranøtter i forhold til andre?
Dere som kan dette, vær snill og gi meg et "vettug" svar:)
I Norge så skal fiber trekkes fra før karbohydratinnhold oppgis, mens det ofte ikke trekkes fra i andre land.
Det kan virke som om de nøttene du har fått har fiberinnholdet med i totalt karbohydratmengde :) (matvareguiden oppgir 3,1 + 8,1(fiber) = 11,2g - det er jo veldig nær 12:ja:)
Det er denne forklaringen jeg håper på. Likevel, er på den måten, helt sikkert...?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.