< Tilbake til oversikten

Hvor mye væske drikker dere?

BenteR sa for siden:

Var hos legen i går og fikk vite at jeg drakk alt for mye :rolleyes:
Jeg drikker 2,5 til 3 liter pr dag. Av dette er ca en liter kaffi eller te, resten vann.
Jeg er hele tiden tørst, så derfor drikker jeg vann jevnt utover hele dagen, men dette var visst feil :confused:

Antoinette6 sa for siden:

Hvah ? Hva i all verden begrunnet legen dét med ???

Rin sa for siden:

Ja, jeg er også nysgjerrig på begrunnelsen her. :eek:

2-3 liter blir jeg aaalltid påminnet/rådet til å få i meg daglig fra nærmest alle slags leger (fra øyelege til nevrolog til fysioterapeut, etc) - og jeg har aldri hørt at mine 6-7 daglige liter skal være til skade heller, så lenge det er jevnt fordelt utover dagen, og jeg drikker fordi jeg faktisk er tørst. Dette var merkelig!

Furine sa for siden:

Kva lege sa dette? Veit han/ho om at du et lavkarbo? Eg drikk minst 3 liter per dag, oftast nærare 5. + eventuell te... Er du tørst, så drikk, seier eg.

kthnk sa for siden:

Jeg drikker 3-3,5 liter pr dag som regel (stort sett vann). Litt mindre i helgene kanskje. Føler det funker bra for min del.
Mer enn det vil jeg nok ha problemer med å få ned tror jeg...

AngelUnderCover sa for siden:

jeg drikker 2-3 liter vann, og kanskje ett par kopper te og/eller kaffe.

TrillTrall sa for siden:

Tja... Et par liter vann og en liter te, på det meste... Glad i te ja...

amnesia sa for siden:

Drikker et glass til frokost, en pepsi på skolen, ett eller to glass til middag og et glass til kveldsmaten. Og ellers noe om jeg er tørst.

Klara sa for siden:

Så merkelig råd av legen. Er også veldig nysgjerrig på om du fikk noen forklaring. Man må vel drikke når man er tørst?!

Jeg drikker nok 1,5 - 2 liter vann, og en kopp kaffe eller to på morgenen. Nå har jeg spist ganske mye karbo i det siste, drikker mer når jeg spiser mindre karbo.

BenteR sa for siden:

Det var fastlegen min som sa dette.
Jeg har diabetes 1 og Hashimoto /lavt stoffskifte + astma og allergi.
Har i den senere tid /siste to månedene fått utrolig mye vondt`er i kroppen, lett feber, hjertebank etc som KAN "bare" være symptomer på en eller annen av sykdommene mine. Det var pga dette jeg var hos legen.
Hos legen ble det spurt om hvordan urinering/avføring fungerer og jeg sa at det fungerer helt normalt, men at jeg selvsagt urinerer mye siden jeg hele tiden er tørst og drikker mye vann (jeg drikker ikke saft, juice, melk, brus).
Da fikk jeg beskjed om at jeg måtte begrense drikkingen til 1,5 til 2 liter i døgnet, fordi jeg drakk altfor mye :confused:
Legen vet at jeg går på lavkarbo, og at mitt karboinntak ligger på 40-50 pr.dag.
Fettet i maten gjør meg tørst, enkelt og greitt. Og jeg har alltid trodd at det å drikke vann var sunt.....:confused:

Rin sa for siden:

Øhm, det kan høres ut som en utrolig bakvendt måte å si at du kanskje får i deg for mye væske i forhold til mineraler/salt? :confused: Siden mangel på diverse salter kan ha en sånn effekt, mener jeg, med hjertebank og diverse.

Jeg kjenner verken deg eller legen din - men jeg vet at mange leger ikke engang vurderer muligheten for at det finnes folk som trenger å spise MER salt. Siden "alle vet" at for mye salt er helsefarlig osv osv. Men altså, nei, jeg ville fortsatt med å drikke de 2-3 literne væske du gjør, huske mineraltilskudd (magnesium i alle fall) og litt ekstra salt i maten... men jeg er ikke lege, jeg heller. :p Eventuelt ville jeg fått en ny time / ringt tilbake og spurt spesifikt hvorfor han mente det var for mye væske, rett og slett.

BenteR sa for siden:

Jeg fikk beskjed om å ikke ta noen vitamin eller mineraltiskudd.
Venter på tid hos endokrinolog, og eventuelle tilskudd skulle ikke tas før h#n eventuelt ga beskjed om det.
Fikk nå iallefall lov til å ta tranen min :rolleyes:

Rin sa for siden:

Da er jeg tom for ideer. :cool: Men jeg håper du oppdaterer tråden med eventuell forklaring på dette fra lege/endokrinolog - det er jo interessant informasjon i forhold til at mange her strever med å få i seg mer væske. :)

Trolltika sa for siden:

Jeg vil gjette på at legen sitter fast i standardanbefalingene som sier at et voksent menneske trenger 1,5 - 2 liter væske pr døgn, og at for mye vann kan gi vannforgiftning.

Alternativ to er at legen ikke føler seg kompetent til å behandle ditt sammensatte sykdomsbilde og derfor ikke tør å "ta sjanser" på egenhånd. Dette høres også litt sannsynlig ut siden du ikke kan ta noen tilskudd før du har snakket med endokrinolog.

Livsglede sa for siden:

Jeg drikker nok 2 liter vann + 0,5 - 1 liter kaffelignende drikke i form av kaffelatte, proteinkaffe etc.... Dager jeg har en hard treningsøkt, blir det jo mer vann også da. Av og til bytter jeg ut noe av vannet med farris.:D

sigboh sa for siden:

jøss!
Jeg er alltid tørst så jeg drikker MYE. Igår drakk jeg 2 liter bare i cola (ja, vanlig cola. Er veldig mye tull som skjer her nå. hehe), og MINST 2 liter vann, og kanskje litt juice også :p

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.