Etter et samlivsbrudd og flytting oppdaget jeg at jeg nå ikke har noe særlig kjøkkenutstyr overhodet- eksen har tydeligvis tatt for seg, og å få det tilbake kan jeg glemme...så nå har jeg sånn ca en kopp, et glass, et par kniver- det eneste jeg har nok av er bestikk og kaseroller. Så, det sier seg selv at jeg må investere i det grunnleggende med mindre jeg gir opp matlaging og spising totalt. :D Så, hvor går jeg? Jernia er vel stedet for stekepanner, men synes mye av det andre de hadde- glass, tallerkener, skåler etc virket litt...eksklusivt. Jeg trenger liksom ikke design-tallerkener i første omgang (eller noen gang...). Kjøpte glass på Rimi engang, men synes å huske at de knuste hvis man så litt for lenge på dem, så kanskje noe av litt bedre kvalitet?
Råd til en som, i en alder av 27, faktisk er helt newbie på dette? :p
IKEA har jo sånne nybegynnerpakker for studenter, som inneholder basicting. De har endel tallerkner ol også. Ellers har Europris veldig rimelige, helt streite hvite servicer.
Jeg fikk tak i kaffe og middagsservice til 12 personer for bare 500 kr på europris. Riktig nok noen år siden nå, men de har sånn der nå også ser jeg :)
Uhhm...først tvinger jeg mine nærmeste til å hjelpe meg med flytting (vi snakker ti bananesker med kun bøker, tenk deg resten), så stjeler jeg kjøkkenutstyr fra dem? Jeg kommer til å ende opp med en haug brukt kjøkkenstash, men ingen venner eller kjæreste. :D
Det var jo nesten som om jeg skulle ha skrevet dette innlegget selv jomann! Jeg er også midt i flytting, etter samlivsbrudd. Flytter inn i ny leilighet om 1-2 uker, og er på let etter mye av det samme, med mer. Nå i begynnelsen tenker jeg kvantitet fremfor kvalitet, og har kjøpt masse kjøkkenutstyr på Jula, av alle plasser. :p
Men ja, Ikea var lurt. Der skal jeg jo på tirsdag neste uke uansett, så da blir det shopping og siste innspurt, for å få alt i hus.
Akkurat stekepannene fra Ikea har jeg ikke god erfaring med, men jeg bruker "Steka" derfra (Den lille stekepannen) fordi den har perfekt omelettstørrelse (men den koster bare 19 kroner, så da kjøpte jeg et lite lager :p). Kjelene fra Ikea er derimot finfine. De selger jo pakker på 3 i forskjellige størrelser som ikke koster stort. Ildfaste former derfra er også greit. Så mitt tips er å investere i en litt god stekepanne på typ Jernia e.l. og kjøpe alt det andre på Ikea.
Det som er virkelig underholdende er at eksen min flyttet nordover for å bo i kjellerstuen hjemme hos moren sin- som lager mat til ham. Jeg vet ikke helt hva han skal med alt kjøkkenutstyret...:p
Jeg har en liten stekepanne fra Ikea og den er helt suveren i alle fall!
Tallerkener derfra har jeg litt ymse erfaring med, men til å begynne med duger de vel... Blir skår i dem bare du ser hardt på dem. Glassene jeg kjøpte på Rimi for 5-6 år siden er like fine etter mange, mange ganger i oppvaskmaskina. :o)
og er storfornøyd. :) Vasker den for hånd da, ting setter seg aldri fast så det holder med noen dråper vaskemiddel, varmt vann og et par-tre snurr med oppvaskkosten så er den gullende ren. :)
Jeg har kjøpt noe av det fineste jeg har i skapet på loppemarked. Om man har flaks, kan man finne hele kaffe- og middagsserviser av god kvalitet (Porsgrunn, Figgjo, Bavaria, Rörstrand, osv) for en billig penge. En runde med kokende vann og klorin med påfølgende tur i oppvaskmaskin, så er det ikke mye basilusker igjen ;-)
Uhhm...fortell meg hvilket plagg du ønsker deg, eller hva slags balsam du trenger, og jeg kan fortelle deg hvilken butikk/nettbutikk som har det- jeg trodde jeg KUNNE shopping- men dette er visst et område jeg er helt grønn på. :D "Alt for hjemmefiksere til proffe"- har de noe til "de som ikke fikser noe som helst praktisk og trenger alt servert med teskje, i en stor nybegynnerpakke"? :p
Har browset stekepanner på Jernia.no, det var farlig- jeg fant jo andre ting som fristet- som denne! Hvordan kan jeg klare meg med vanlige boller nå når jeg vet at det finnes rosa mummitroll-boller?
Og jeg begynner å bli overbevist om at jeg trenger en dampvasker. Er ikke helt sikker på akkurat hva en dampvasker er, men de får det til å se ut som noe fantastisk og uunnværlig i videoen på nettsidene til Jernia. :D
Loppis tenkte jeg å fåreslå også. Kan få litt finere serviser hvis det er øsnkelig i lle fall. Nå er det jo vår og loppemarked tid de fleste plasser. Men klart IKEA er kjekt også.
Personlig har jeg formye i skapene, men nå bor vi sammen da ;) Og jeg går nå for kvalitet i det vi brukes til hverdags, men mangler dyre fine serviser som står til pynt i skapene da ;) Men alt til sin tid.
Eg fyllte kjøkkenskapa/skuffene mine med IKEA då eg flytta på umøblert hybel for nokre år sida, det meste har holdt stand, men fat og skålar har fått ein del hakk etter oppvask for hand. Eg kjøpte steikepanne på clahs olson, dei har fleire priskategoriar, og eg er svært fornøgd med den eg kjøpte.
Den kosta moglegvis litt, men ikkje meir enn den på Clas etter det eg hugsar, og den var mykje grovare og ikkje så høge kantar på. I forhold til noko anna eg kunne få her nede i malm var denne faktisk ganske billig.
Vil si meg enig i at startpakkene til IKEA er skikkelig innholdsrike og rimelige! Og så kan du jo supplere med rosa mummitrollboller etterhvert :D
Jeg har funnet flere gode kjeler på bruktbutikk, 20,- kjelen! Man kan være heldig å finne fint servise og glass også, men det er ikke ofte jeg har gjort.
Jeg pleier kjøpe de billigeste steikepannene jeg finner på ikea, de som koster rundt 30 kr. Hos oss holder de ca. 1 år, noe som vil si at jeg kan ha steikepanne i 20-30 år for den prisen jernia skal ha for en god steikepanne.
Det må være lov å nevne grunnen til at man trenger kjøkkenutstyr uten å bli beskyldt for å være "for privat", synes jeg. Og hvorfor slenge innom denne tråden bare for å komme med skadefro (evt tankeløse) bemerkninger, når trådstarter ber om hjelp til å finne kjøkkenutstyr?
Vel, folk er veldig private på dette forumet, det vil falle seg naturlig, når man også tenker på hvor privat f.eks overvekt og plager med det kan være. Jeg synes ikke dermed man skal behøve å tåle en litt sleivete og lite gjennomtenkt kommentar. Er det at man åpner seg opp litt virkelig en inngangsport til å gjøre det? Det synes ikke jeg, i hvert fall.
Jeg tror ikke kommentaren var vondt ment i utgangspunktet, men man må jo kunne respektere at en person som gjennomlever en livskrise kanskje ikke nødvendigvis responderer positivt på det ...
Hun kunne så enkelt ha ungått dette ved bare å si at hun trengte kjøkkenutstyr..... Å utlevere sitt privatliv og så bli forbannet når noen prøver å trøste er ikke riktig av Ethereal.
Selv om Hamster59 var noe korttenkt kunne h*n jo ikke vite om ikke det var Ethereal selv som ville ut av forholdet - Hamster59 prøvde nok bare å trøste.... Kanskje dette kan være en lærepenge til alle....IKKE UTLEVERE SEG ELLER ANDRE MER ENN NØDVENDIG.....:(
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.