martita sa for siden:
Er det nokon som har tips til kva som kan vere godt å smakstilsette sjokolade med? Originaloppskriften hadde pepperkakekrydder, og eg har tenkt på chili, men pepperkakekrydder passe ikkje så godt i påska.
martita sa for siden:
Er det nokon som har tips til kva som kan vere godt å smakstilsette sjokolade med? Originaloppskriften hadde pepperkakekrydder, og eg har tenkt på chili, men pepperkakekrydder passe ikkje så godt i påska.
TigerTove sa for siden:
Appelsinskall kanskje :)
martita sa for siden:
Eg personleg like ikkje kombinasjonen av sjokolade og appelsin, men eg skal høyre med familien.
Kanskje ein god dose kanel kunne vore godt?
christine76 sa for siden:
Peppermynte eller kaffe?
martita sa for siden:
Kvifor i allverda tenkte eg ikkje på det sjølv? Elske begge dele! Tusen takk.
TigerTove sa for siden:
Sitron, lime eller ingefær, evt i en kombinasjon synes jeg er kjempegodt..
Furine sa for siden:
Earl grey funkar også. Eller lavendel. Muskat blir vel litt som peparkakekrydderet du snakka om. Mandel? Pistasj?
Cyan sa for siden:
Hvilken oppskrift er dette? :snill:
Klara sa for siden:
Jeg er veldig glad i kaffe i, som er nevnt over. Ellers kan det være godt med cognac etc i, men kanskje ikke så populært blandt barn :-)
martita sa for siden:
Oppskrift fekk eg frå Lena Beatrice, her e den. Kjempegode.
Du trenger til ca 20 st:
Krydder: tørket og malt. Jeg brukte en ferdig krydderblanding som heter “pepparkakskrydda”, kjøpt i Sverige, men jeg vet ikke om den finnes i Norge, selv om Santa Maria har den i sortimentet.
Sukrin melis: opprinnelig oppskrift innehold 50 gram vanlig melis, jeg byttet likt med sukrin melis.
Sjokolade: mitt råd er å bruke en så mørk sjokolade som mulig, gjerne 86 % eller mer, kanskje kakaomasse uten søtning?. Jeg brukte 70 % sjokolade, og det ble veldig søtt. Men…smak og behag……
Fremgangsmåte: gi fløte og sukrin melis et oppkok. Ha i sjokolade og smør, rør til det smelter. Smak til med krydder.
La massen/røra bli så kald og stiv (i kjøleskap) at du klarer å trille små kuler (du blir klinete på hendene).
Dryss over kakaopulver.
La kulene stivne i kjøleskap.
Cyan sa for siden:
Takk. Er på jakt etter noe søtt som man kan fryse ned i små biter og dette virker jo ypperlig :) Regner med disse kan fryses?
martita sa for siden:
Eg har aldri prøvd å fryse dei, så eg e ikkje sikker. Men eg trur dei held ei stund i kjøleskap - sjølv om eg aldri har gitt dei sjansen...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.