raskall sa for siden:
I går syklet jeg årets første ritt, Stjernetråkken. Jeg klarte å presse ut krefter av kroppen jeg ikke ante eksisterte. Dette helt uten kramper eller stivhet.
Jeg lurer derfor på om jeg enten hadde en ekstremt bra dag i går eller har funnet på noe lurt:
Jeg lever på lavkarbo og er nesten konstant i ketose. Mange blir dårlige (vondt i magen) når de da begynner å spise karbohydrater men det gjør ikke jeg. Så på lørdag morgen begynte jeg forsiktig å spise et par grove brødskiver til min vanlige egg og bacon-frokost. Så spiste jeg en brødlunsj. Ut på ettermiddagen spiste jeg en god, stor hamburger før jeg spiste 1/3 av en pizza (restaurant-pizza) til middag/kvelds før jeg snackset med 100 gram melkesjokolade, ca. 100 gram potetgull og 200 gram jordbær dyppet i 70% sjokolade (se krympe.surrehuer.net/?p=2753).
Frokosten på søndag, rittdagen, bestod av restpizza (2 normalbiter) og 2 brødskiver med eggerøre. 1 time før start spiste jeg 2 kanelboller (slike i brun pose fra Kiwi).
Jeg switchet altså til høykarbo 24+ timer før ritt. Etter rittet restituerte jeg over 2-3 timer med vaffel, proteinshake og en kyllingburger med grovt burgerbrød før jeg igjen skled inn i min lavkarbohverdag.
Resultatet av dette var at jeg rett og slett sjokkerte meg selv i rittet. Kreftene var utømmelige, eksplosiviteten i bakkene ENORM (i forhold til normalen) og jeg klarte å presse pulsen langt over noe jeg har klart før. 10:40 i sone5, 51:40 i sone 4 og 43 minutter i sone 3. Se her (klikk zones) for soneinndelingen.
Jeg tror rett og slett at jeg skal fortsette å trene som jeg gjør på lavkarbo og kjøre oppkarbing døgnet før ritt.
Er det andre som har opplevd lignende eller sitter på kunnskap som kan fortelle om jeg "bare" hadde en veldig god dag eller om dette har noe for seg?