< Tilbake til oversikten

Tvunget til å avslutte kuren ...

ples sa for siden:

Etter jeg begynte med lchf har leververdiene mine økt med nesten x10.....
Det er normalt med maks 45 og mine ligger nå på 459.
Dette har skjedd på bare litt over en mnd, altså siden jeg begynte på lchf igjen.
Fikk streng beskjed av legene å avslutte denne typen kosthold, siden jeg ikke kan få den livsviktige medisinen, når leveren er så dårlig.

5kg lettere, men sykere. Ikke særlig gøy.

kamp sa for siden:

Hva er ASAT, ALAT, GT, og bilirubin?

Har du andre symptomer? (gul i huden, gul i øyene, magesmerter o.l.)

ples sa for siden:

ASAT 262
ALAT 459
Bilirubin og GT er normal, er testet for hepatitt og det va negativt.
Har ikke symptomer på kyssesyke, men er nå tatt prøver av dette og galle...
Siden det kom etter jeg begynte på lchf igjen, sa legene de trodde nok det va pga kosstholdet...

kamp sa for siden:

Jeg har hatt opp og ned leververdier i 2 år..

Har ikke hatt ASAT så høyt oppe, var vel på 160 eller noe sånt.

Siden alle de andre prøvene for lever var normale og jeg ikke hadde andre symptomer på lever sykdom (utenom at jeg var litt mer trøtt, og litt svakt gul på øyee) så sa legen at vi bare skulle følge med på det.

En mnd senere var de lavere igjen.

Du får velge selv hva du vil gjør men legen min sa at siden ingen andre prøver var forhøyet så ville han bare holde øye med asat/alat. Han vet hva jeg spiser og er ikke kjempe "happy" for det men han vet jeg gjør det for å være frisk.

ples sa for siden:

Snakket med overlege fra gastro nå. Hun sa at ''ketolysekurer'' var kjente for å kunne gi økte leververdier, og at det nok var leveren min som ikke tålte så fettrik mat.
Hun sa også at jeg ikke burde begynne å spise mye mer karbohydrater igjen, selv om jeg måtte kutte drastisk ned på fettet i maten, siden leveren ikke heller var noe særlig gla i karbohydrater.

Så no skal jeg prøve meg på et kosthold med både lite fett og karbohydrater.
Så da får man se hvordan det går :)

TigerTove sa for siden:

Huff så kjedelig! Lykke til med å finne en vei som du (og leveren din) kan trives med.

Victory sa for siden:

Håper ting ordner seg for deg da! Lykke til.

Du kan jo kikke litt på South Beach, eller fedon. :)

Anne sa for siden:

Høres ut som et godt Fedon Lindberg kosthold dette...Lykke til:klem:

senorita sa for siden:

Alle mine leververdier og jernverdier var skyhøye da jeg begynte på lavkarbo... Etter bare 2 uker var alle verdiene halvvert omtrent.. Så er visst omvendt hos meg..

Maylinn26 sa for siden:

Å her er vi i samme båt! Jeg fikk akkurat samme beskjeden som deg i går... Vær så snill å hør på legen din!

Maylinn26 sa for siden:

Når lever verdiene er så høye som over 400 MÅ man høre på legen... Noe annet er ikke noe alternativ, det mener i hvertfall jeg... Det kan jeg si, på grunn av at jeg er i akkurat samme båt selv....:(

Veggpryd sa for siden:

Jeg hadde kronisk leverbetennelse når jeg begynte på LCHF, men det ble helt borte etter noen måneder. Andre plager jeg har hatt som f.eks. halsbrann, var forverret i to måneder på LCHF, før det ble helt borte. Kanskje du kunne spurt Sofie Hexeberg om det?

Maylinn26 sa for siden:

Vet du hva, jeg tror jeg faktisk har klart å finne en god balansegang i kostholdet, med mye mindre fett, men fortsatt lavkarbo..

Jeg har tatt noen enkle steg jeg gjerne vil dele med deg:)

• Kuttet drastisk ned på fløten. (Det var lettere enn jeg trodde!)
  • Spiser salat med en liten skje rømme i steden for en STOR eller masse dressing.
  • Ikke gå å småspise ost som snacks.
  • Byttet ut egg og bacon måltid med en skål cottage chees med litt bær (kjempe godt!)
  • Satt opp karbohydrat inntaket til mellom 20 og 35. (Der trives jeg langt bedre)
  • Unner meg litt cavaliere på lørdager. (Slik føler jeg at jeg holder lengre i løpet av uka)
  • Kuttet rett og slett ut å bruke cocas fett i teen min de dagene jeg ikke får i meg noe særlig fett uansett.
  • Kutter opp paprika og har litt kremost ved siden av når jeg føler jeg har lyst på noe på kvelden.

Ikke at jeg sier at det er svaret for alle, men jeg hadde lyst til å dele det jeg gjør, så kanskje du finner noe du liker:)

kamp sa for siden:

Jeg hadde også ALAT på det tilsvarende nivå.

Legen min kom ikke med noe konkrete råd til meg om verken det å endre kost eller kosttilskudd.

Så det er derfor jeg skriver hva jeg gjorde.. I løpet av noen uker var de begynt å synke igjen. Det er min erfaring. Jeg er ingen lege og kan ikke si hva ples skal gjør ;)

Maylinn26 sa for siden:

Det er derfor jeg skriver det jeg skriver, fordi at hun faktisk har fått beskjed om hva hun skal gjøre, akkurat slik som jeg har.... Jeg kommer aldri til å sette meg opp mot min leges råd, av den grunn at jeg har ikke utdannelsen til å kunne meg uttale meg om det han kan... Jeg mener overhodet ikke å være ekkel mot deg på noen måte, men som du også ser har dette vært et problem før hos vedkommende, å når det kommer tilbake igjen etter oppstartet kosthold, så ligger det selvfølgelig noe i det, akkurat som i min egen situasjon. En så fettholdig diett passer dessverre ikke for alle, DESSVERRE:(

kamp sa for siden:

Ingen problem :)

Jeg tålte fett dårlig før.. Men har ved hjelp av enzymer, taurine og bio gest (enzymer og galle ekstrakt) nå begynt å tåle fett bedre.

Har hatt varierende leververdier i et par år men aldri hatt utslag på andre prøver en alat/asat.

Fastlegen min lar i grunnen meg få gjøre det jeg vil. De fant ikke ut på sykehuset hva som er var galt med magen, ikke på haukeland heller. Men jeg har funnet ut av det selv ;) Og jeg har funnet hva jeg kan gjør som behandler det (delvis vertfall).

Jeg kan nok mer enn fastlegen min på en del områder :rolleyes: Han var ikke klar over hva taurin var.. (En aminosyre). Han spurte om jeg drakk alkohol eller brukte paracet og jeg holdt på å svare - eh.. jeg har lite glutathion fra før og vist jeg tar paracet lager kroppen enda mindre.. men jeg klarte å holde meg med å bare svare et eh.. nei ;)

Jeg tok jevnlige blodprøver 1,5 mnd. Han var ikke kjempe bekymret fordi de andre var negative. Men hadde de fortsatt å øke i det tempoet de gjorde i begynnelsen så hadde han nok "gjort noe" ;) Men som sagt så falt de igjen. Hva de er nå vet jeg ikke ;)

Etter en del undersøking så kom jeg vel frem til selv at ALAT er en prøve som ikke nødvendigvis kommer fra lever men at andre reaksjoner i kroppen også kan gi forhøyet alat.

Maylinn26 sa for siden:

For det første vil jeg si at det er godt at man kan ha en "diskusjon" uten at det blir bad feelings:)

Men vet du hva? Om jeg hadde hatt en lege som hadde visst mere enn meg om anatomi og medisin, hadde jeg byttet lege... Føler du deg trygg med en lege som ikke kan det han skal?

Ok, i mitt tilfelle skyldes leverfeil noe helt annet. Jeg har hatt alvorlige spiseforstyrrelser over halve livet mitt, å nå klarer den ikke å fungere som den skal lengre. Jeg har vært igjennom masse tester, men alt jeg får gjort er å styre det med levestil og kosthold. Blir den verre, ja, da kan det hende jeg må ha transplantasjon (ikke noe jeg er redd for nå). Jeg verken røyker, snuser, drikker ikke koffein holdig drikker å er ytterst forsiktig med medisiner! I tillegg drikker jeg svææææært sjelden. Hadde jeg levd akkurat som jeg ville, hadde leveren min vært ødelagt. Det er nok også derfor jeg blir veldig "streng" når noen setter spørsmåltegn ved det en lege sier, men nå skal det sies at jeg har en utrolig flink lege, som jeg er utrolig trygg på.

En ting som også er utrolig viktig å få frem er at vi mennesker er så ulike som snøflak, å da er det kjempe skummelt å gi råd om en så alvorlig sak (jeg snakker ikke om deg, men generelt). Det er en ting jeg syns er litt skummelt med dette forumet, for som jeg skriver over "HØR PÅ LEGEN DIN", for når det kommer til slike spørsmål er det kun en lege som kan gi ordentlig svar på det. Folk her inne er supre, å vil ingenting annet enn å hjelpe, men ofte så går det ikke å følge andres erfaring på seg selv, akkurat fordi vi er så individuelle. Det er fantastisk at dine lever verdier er blitt bedre, men som jeg skriver over, å som jeg også fikk klar beskjed om fra min lege, et så strengt ketogen diett er dessverre ikke for alle:(

ples sa for siden:

Det var mye interessante meninger og innskytelser her. Er kommet meg hjem fra sykehuset, og kommer helt klart til å ta legene på alvor!
For min del er det jo blitt konkludert at det er den fettholdige kosten som har ''skylden'' for at leververdiene mine er så høye. Har kun tatt et glass rødvin, og til sammen tre paracet etter jeg begynte på lchf igjen, og nivåene var også helt normale da de ble målt rett før jeg startet opp.

Jeg skal vurdere å starte opp med south beach dietten nå, og være veldig obs på det generelle fettinntaket, uansett hvordan fettmengde det er foreslått i en oppskrift.
South beach dietten brukte jeg som utgangspunkt etter jeg fødte mitt første barn for 6 år siden. Da gikk jeg ned hele 30kg på et halvt år!! Så den funker den også! Men den var litt tyngre å følge enn lchf kosten som jeg fulgte denne gangen, så det va grunnen til at jeg ikke valgte å begynne på den denne gangen.

Men nå er det minimalt med fett som teller for min del! Så fort levernivåene mine er nede på normalen, (eller ihvertfall rett om hjørnet av normalen) vil jeg få starte opp på medisinen igjen!!
Jeg har en veldig alvorlig og hissig type ms, så valget jeg har imellom å kunne gå, spise, snakke og skrive selv, og det å kutte ut fettet er LETT!
Dette skal gå bra, takk for mange interessante svar og menninger :)

kamp sa for siden:

Hør på legen du ;) Særlig siden du også har MS og er avhenig av medisin der :)

Maylinn26 sa for siden:

Lykke til videre på veien din! Veldig godt å høre at du følger legens råd :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.