< Tilbake til oversikten

Er jeg på riktig vei?

Shamu sa for siden:

Jeg leser og leser og føler utifra det jeg har lest til nå at jeg peiler meg mer og mer inn på LCHF, Ketolyse eller Atkins. Men jeg er jammen ikke sikker enda. Må nok tilføre meg selv mer kunnskap om de forskjellige retningene før jeg vet hvor jeg er.

Men, jeg tenker veldig lavkarbo og prøver å legge meg på ett minimum av karbohydrater. Hvis jeg regnet riktig de siste to dagene har jeg vært ett sted mellom 10-15 kh til dagen.

I dag har jeg startet med følgende meny.
Kan noen se på denne og se om jeg er på rett vei?
For mye/lite fett?

Jeg drikker mye vann og Fun light. 2-3 liter til dagen.
Tar jern og magnesium i tillegg, samt at jeg går minst 3 km hver dag.

Frokost:
3 lavkarboskiver (ca 2 kh per skive) med smør og camembert

Lunch:
en laksefilet, 4 store brokkolibuketter, 2 ts rømme, en liten porsjon brokkoli/blomkålstappe.
Følte enda ett sug etter maten så jeg fylte på med 1 Nannas knekkebrød med smør og fransk brie

Jeg er i god gang med å lese nybegynnertråden nå, men det er "noen" sider med informasjon, og jo mer tid jeg bruker på å spise feil mens jeg leser meg opp, jo større sjangs har jeg for å gå opp i vekt.. ;) Så derfor litt spøsmål her underveis.

Nerthus sa for siden:

Du føler nok sug fordi du har litt lite fett i maten din. 2 ts rømme er jo ingenting! Ha litt smeltet smør over grønnsakene dine og spis ihvertfall 2 ss rømme istedet.

I tillegg blir det litt lite protein slik du spiser nå.

Jeg ville kuttet helt lavkarbobrød og funlight og andre søtningsstoffer de første par ukene sånn at du kommer deg litt over suget etter søtt/mat.
Nå er det ikke uvanlig og føle seg sulten de første par dagene heller - siden kroppen litt forvirret leter etter karbohydratene sine ;)

Ikke KNIP på porsjonene! Spis store og gode porsjoner så du blir ordentlig mett de første par ukene, kroppen trenger litt ekstra når den nå ikke får lett tilgjengelig karbo :)

Shamu sa for siden:

Det er både fløte og smør i brokkoli/blomkålmosen, så jeg tenkte at det muligens var nok. Men siden jeg kjente suget tok jeg ekstramaten med smør og brie på og suget forsvant. Så du har nok rett.

Lavkarbobrødet baker jeg selv, så det er uten kunstige søtninger.
Fun lighten kan jeg nok kutte, men det er jo så godt! hehe.. føler det blir kjedelig med bare vann hele døgnet. JEg drikker lite te og ingenting kaffe, så det er liksom eneste avkoblingen jeg har.

Jeg skal ha mer proteiner til middag, så jeg satser på å passere mitt nødvendige inntak av en kh per kg kroppsvekt.

Shamu sa for siden:

BTW, jeg spiser meg mett. Jeg føler meg som en sprengt flodhest i magen etter måltidene, og jeg blir ikke sulten på 4-5 timer. så jeg tror ikke jeg spiser for lite, sånn egentlig?
Men ja, jeg blir forvirret.. hehe..

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.