< Tilbake til oversikten

- 1 kg bare

Newstart sa for siden:

Jepp ned bare 1 kg denne uken. Men nå har jeg faktisk regnet litt på det og jeg inntar grusomt mange kalorier på en dag. Har brukt endel rapsolje. Bare der er jo tusen kalorier pr hundre gram. At jeg ikke har lagt på meg ti kg det er bare helt utrolig. Det ser jeg nå når jeg regner litt på det. Så sånn sett så skal jeg vel være lykkelig over å ha gått ned såpass da men hadde håpet på litt mer. Trodde man slapp å tenke så mye på kalorier jeg....... men tror kanskje jeg må prøve å redusere det litt for å se hva som skjer?:confused::rolleyes:

Hvor mange kalorier er det forresten i ett egg, ca 80 mener jeg å ha hørt. Kan det stemme?:cool:

ruslepølsa sa for siden:

Siden Diett.no er genial til å følge kalorier og vektmål.
Der kan du legge inn alt du spiser. trenger vektmål å slikt
Da ser du fort som ditt kaloriforburk stemmer med inntaket.

Selv når du er i ketose gjelder fortsatt: intak -forbruk = Vekt opp/ned

Fordelem med ketose er at du mye fortere får metthets følelse så du vil naturlig spise minde og være mett lenger.
Dette føre oftest til at du naturlig spiser mindre.

Men bruk Diett.no eller noe lignende så er det letter å holde styr på det.

Mvh
Ruslepølsa

Bøtt sa for siden:

-1KG på en uke er jo kjempebra.....

Shamu sa for siden:

Jeg sier som butten; -1 kilo er jo fantastisk og omtrent dobbelt så mye som det blir anbefalt om du har tenkt å holde vekta etter endt vektnedgang. Vær stolt du.

Mulig jeg trør i salaten nå, men jeg trodde litt av poenget med lavkarbo var å ikke telle kalorier, men heller telle karbohydrater? Men jeg er nybegynner dog... :)

Anyway, hadde jeg vært deg og gått ned 1 kilo på en uke, så hadde jeg gitt beng i hvor mange kalorier jeg fikk i meg og lykkelig levd videre på eksisterende kosthold.

Kozemor sa for siden:

1 kg på en uke er jo kjempe bra!
Tror ikke du skal tenke så mye på kaloriinntaket jeg.

Skjønner ikke hvordan folk kan tro at man kan gå ned enormt masse kilo på kort tid. Det tok (for de aller fleste) flere år å få det på. Og like lang tid kan det ta å få det av.

Tolmodighet er en dyd

Gracella sa for siden:

Akkurat så "enkelt" er det nok ikke.
Spiser du lite karbohydrater, må energien komme fra andre kilder, nemlig fett og proteiner.
Å bryte ned fett og særlig proteiner, krever mye mer energi enn å utnytte energien i karbohydrater. Kanskje så mye som 7 ganger mer (i følge en norsk studie).
Fordelen med fett (og proteiner) er at man holder seg mett lengere, det er ikke ketosen som gjør det.
Spiser man minimalt med karber (og holder seg unna de "raske" karbene) holdes blodsukkeret stabilt og man unngår insulinutskillelse. Insulin sørger for at blodsukkeret senkes OG at den energien som ikke blir brukt der og da lagres SOM FETT i kroppens fettreserver.
(Fettet i maten din lagres ikke som fett siden det ikke gir blodsukkerstigning og påfølgende insulinutskillelse.)

Uansett kan man ikke (og bør man ikke) spise ubegrensede mengder av mat.
Å lære seg å spise til man er behagelig mett, kan være både vanskelig og uvant. Men det er fullt mulig :)

Tidl. medlem sa for siden:

1 kg er topp! Om du synes det er lite så mener jeg du har ett urealistisk syn på hvor mye som er vanlig å gå ned på en uke. 0,5 kg er bra vekttap, 1 kg er dobbelt så mye!

mama67 sa for siden:

For de som mener 1 kilo ned på en uke er lite, så lurer jeg på om de har gått på lavkaloridietter tidligere og gått ned mer? ;)

-1 kilo på en uke er veldig bra!

Newstart sa for siden:

Joda jeg har nok et litt urealistisk syn på vektnedgang for jeg vil det skal gå fort fort fort. Hehe. Men det er vel bra nok på ei uke. Hadde veiedag i går og jeg har nøyaktig gått ned 1,2 på ei uke. Så jeg må være fornøyd med det. Når jeg startet for noen uker siden så var jeg faktisk 100,6 kg. Men nå har jeg kommet meg ned i 94.8 så det går sakte men sikkert nedover. Syns bare nittitallet er så grusomt ubehagelig. :( Blir bedre når jeg kommer meg ned på åtti tallet. For da føler jeg at jeg kan skimte målet.
Jada jeg er litt rar hehe.:):p

Tidl. medlem sa for siden:

Selvfølgelig vil en at det skal gå raskt, jeg stiller meg på vekta omtrent hver dag og blir ofte skuffet! Men jeg har laget meg en tabell på datan hvor jeg har skrevet ukenr. min vekt og hvor mye som er 0,5kg pr uke nedgang. Og jeg ligger alltid under ;) Da virker det ikke så treigt likevel =)

Greddy sa for siden:

fixed

streber sa for siden:

Hadde ikke forandret på noe som helst jeg heller hadde jeg gått ned så mye i uken!!:)

Antoinette6 sa for siden:

Ikke jeg heller, gudbedre !

Bestemamma sa for siden:

Må du slutte med det der Greddy...mange som har erfart at dette ikke er tilfelle på vårt kosthold... Se videoene med Gary Taubes og lær noe viktig....

Beklager om du syns jeg er unødig hard, men det er mange faktorer som spiller inn her..........

Regret sa for siden:

1 kg på ei UKE? herlighet! Du må da være glad for den kiloen vel?
Jeg går ned som regel bare 200g i uken :rolleyes:

Greddy sa for siden:

Da må du lese hva som sto der opprinnelig.
Vedkommende mente at vi kunne gå opp på ketogent kost, hvis man spiste for mye. Ketogent kost= lite til ingenting insulin utskillelse medføre at kroppen ikke lagre fett.

Edit: lefi

Antoinette6 sa for siden:

Er det ikke lenger slik at vektnedgang kommer av at inntak av kalorier må være mindre enn det man forbruker ? det er da vitterlig en sannhet ? Men at ketogent kosthold gjør det 'lettere' for kroppen å forbrenne overskuddsfettet ? Jeg tenker da på et kosthold med kh mellom 5 - 15

Har jeg misforstått totalt ?

Gracella sa for siden:

Kroppen er ingen forbrenningsovn og det er forkjell på å fyre med papir og tyrirot.
Men det er også riktig at du kan sulte deg ned i vekt vha mindre kalorier inn enn det kroppen forbrenner. Da kan du også risikere at kroppen går på sparebluss og du kan legge på deg uansett hvor lite du spiser.
Spiser du lite karber og nok proteiner/fett, så trenger du ikke tenke så mye på det.
(Med enkelte unntak da, og det har andre skrevet nok om her inne, så det vil ikke jeg repetere)

Bestemamma sa for siden:

Ok, Greddy, om du egentlig mener det samme som meg har jeg nok misforstått deg en smule....:p

"Ketogent kost= lite til ingenting insulin utskillelse medføre at kroppen ikke lagre fett."
Jeg har jo erfart at dette over stemmer på en prikk når jeg gjorde eksperimentet mitt....så om det er du som har skrevet det jeg har sitert over her har vi ingenting å kjekle om.....:D

Nerthus sa for siden:

Det var ruslepølsa som skrev det - Greddy fjernet "vekt ned" til "vektstagnasjon" ;) (Se så våken JEG er da! imponert)

Kanskje vi burde lage en klistret tråd om kaloriteorien på lavkalorikosthold kontra lavkarbo - og hente litt info fra Gary Taubes? Bare lurer... selv om det er svært morsomt når diskusjonene om dette settes i gang ler ;)

Bestemamma sa for siden:

Ja, det er morsomt, for det er jo stikk i strid med hva vi har lært fra staten.....:D

kthnk sa for siden:

og litt morsomt (og litt småubehagelig også) når familie og venner ser rart på meg fordi jeg spiser fenalår med smør på til lunsj :eek:

tror de venter at jeg skal stupe i bakken med hjerteinfarkt når som helst, og ikke skjønner hvorfor jeg har lyst å ese ut og bli enda større enn jeg er....

haha! :cool:

Bestemamma sa for siden:

Da må du vise dem hvem som har rett. Stå på :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.