< Tilbake til oversikten

Er det sånn det skal være?

JanneM sa for siden:

Er forholdsvis ny på lavkarbo. Rotet litt rundt i innkjøringsfasen og spist feil mat, så det tok noen uker før jeg kjennte stålånden.
Men så begynnte vekta å synke. Og jeg endte opp slapp i senga, og følte meg syk. Tror kanskje jeg ble dehydrert. Til vanlig spiser jeg mye. Snop, brød, middag og er ikke spesiellt aktiv. Men i dag har maten min bestått av;
Kun litt bacon til frukost, et par sjokoladebiter (lovlige) 5-6 jordbær, fløyte, ett egg til kvelds + bacon. + lurte i meg noen små biter med kylling. Jeg kjenner ingen sultfølelse, men har jo lyst på mat. Er ganske så trøtt om morgenen. Tar lang tid før jeg funker. Prøver å drikke nok. Er i ketose nå, og har stålånde. Spiser jeg for lite ? Så er det alt dette fettet.hva er mye fett, hva er lite fett ? Blir forvirra jeg. Hvor mye fett i gram skal man egentlig innta...?

Nerthus sa for siden:

Du spiser aaaaaltfor lite mat :) Siden du har lyst på mat synes jeg du skal spise ordentlige måltider. Har du lest atkinsboka grundig? Du er nok spesielt slapp fordi du spiser lite - deretter kan jo ketose i begynnelsen gjøre deg litt utafor også - men av den grunn må du få i deg masse næring så kroppen får kommet i gang med fettforbrenning.

Spis egg til baconet ditt om morgenen, eventuelt lag deg en omelett med bacon og litt fløte i. Til lunsj kan du lage deg en salat med ønsket protein (reker, kylling, biffstrimler, kokt egg mm) med god olje/eddikdressing og/eller avokado på feks. Til middag spis kylling/kjøtt/fisk stekt i smør med litt kokte grønnsaker til. Ha i en fløteskvett feks i stekesjyen.

Ikke heng deg så mye opp i antall gram fett foreløpig - forsøk og finn deg gode fullverdige måltider et par - tre ganger om dagen først :)
Sjokolade ville jeg holdt meg unna de første ukene - det kan trigge søtsug men det kan også gjøre at du føler deg litt "mett" og ikke spiser mat med god næring i :)

Anbefaler at du setter deg godt inn i atkins jeg - slik at du blir tryggere på hva og hvordan du kan spise.

Carisma sa for siden:

Karbene skal ikke komme fra sjokolade, selv "lovlig" (Forøvrig er vel ikke sjokolade i det hele tatt lovlig på atkins induksjon?)
Grønnsaker!!!

JanneM sa for siden:

Jøss...ser jeg har fått svar her...hmm... jeg synes jeg bare spiser alt for mye liksom. Men kanskje jeg trenger mer mat enn jeg tror selv. Jeg føler jeg blir tjukk av hver minste ting jeg spiser, og hvis jeg skal spise så mye som andre synes jeg skal spise så blir jeg jo livredd. Jeg merker jo at jeg har det bedre når jeg spiser mer, og har mer energi. Men ketosen ble jeg jo kjempedårlig av. Følte meg som om jeg hadde fått gulfeber..

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.