< Tilbake til oversikten

Sukkerfrie sjokolader: ulike reaksjoner?

Julie sa for siden:

Hei alle kunnskapsrike folk :D

Hadde noen spørsmål angående noe som jeg har lurt på en liten stund.

Jeg har, gjennom mine måneder på lavkarbo, prøvd forskjellige sjokolader uten sukker. Blant annet har det blitt Cleotta 72% mørk sjokolade, Cloetta melkesjokolade, Atkins Decadence, Atkins Chocolate Hazelnut, Sjokoladeprinsen og Cavalier mørk sjokolade.

Nå kan jeg ikke huske hvordan jeg har reagert på alle disse, da noen rett og slett ikke falt i smak, men blant annet har jeg funnet ut at jeg blir veldig oppblåst/"øm" i magen - samt at jeg stikker på flere dobesøk i løpet av kvelden - når jeg spiser Cloetta-sjokoladene. Derimot kan jeg spise oppimot tre-fire Atkins barer (kanskje mer? Har aldri spist mer enn fire på én dag, og den ene gangen jeg gjorde det var det fordi jeg hadde syklet i halvannen time, og sårt trengte energi) uten å merke noe!

Noen som har noen tanker om hva dette kan skyldes? Jeg mener, jeg vet jo at disse sjokoladene er søtet med ulike ting (maltitol, maltitolsyrup, sucralose, xylitol - tyggegummi - m.m), men jeg kan for eksempel ikke spise mer enn et par sukkerfrie karamelldrops (som jeg kjøpte på helsekosten for en stund siden) uten å få helt syyykt vondt i magen!

Og en annen ting (dette var i utgangspunktet hovedspørsmålet mitt): når man får vondt i magen av én type bar/sjokolade, men ikke en annen, hvordan tar kroppen da i bruk det som er i dem? Jeg, for eksempel, som tåler Atkins-barene, men ikke Cloetta-sjokoladene (noe særlig); er det mer sannsynlig at jeg stopper opp i vekt av den ene eller den andre? Og isåfall, hvorfor? Er det kanskje slik at kroppen min tolker de sukkeralkohol-karbene i Atkins-barene som "ordentlige" karber? Jeg levde jo for eksempel høykarbo i jula, og har funnet ut at jeg tåler "vanlige" karber bedre enn sukkeralkoholer i f.eks Cloetta-sjokolade og sukkerfritt godteri. F.eks. blir jeg litt små-oppblåst i magen av "vanlige" karber, men får på langt nær like vondt i magen som jeg får av å spise de sukkerfrie karamelldropsene!

Ble veldig mange spørsmål her nå, men jeg har bare aldri sett at dette har blitt diskutert i så stor grad rundt på forumet, så jeg tenkte jeg kunne lufte noen spørsmål angående dette. ;)

Georgine sa for siden:

Du må sjekke om de sjokoladene du får er søtet med maltitol, denne sukkeralkoholen er nemlig kjent for mageknip de luxe!

Om du søker opp maltitol her inne får du mange tråder om dette og en ide på hvor mange som faktisk ikke kan spise noe særlig av dette søtningsmiddelet.

Det aller beste er jo å lage sin egen sjokolade eller godis.

nellie sa for siden:

Hvor mange gram søtning er det i cloetta kontra atkinsbar da? I mengde og i prosent av sammenlagt næringsinnhold. Jeg tenker at det kan ha noe med balansen mellom søtstoff og andre innholdskomponenter å gjøre..

På den andre siden merker jeg ingenting når jeg spiser en cavalierbar kontra eks cloetta, selvom de er søtet med det samme. Men spiser ofte mye mer av en cloetta enn av en sånn liten cavalier da..

Julie sa for siden:

Jeg er absolutt klar over at maltitol er en liten kriger ;), men jeg tror ganske sikkert at jeg har sett at også Atkins-barene er søtet med maltitol (om ikke bare det, så delvis). Og det er liksom det jeg lurer på: for om jeg spiser, tja, 200 gram Atkins Decadence (ikke at jeg gjør det, men bare som eksempel) - da inneholder vel det kanskje like mye maltitol som 100 gram Cloetta melkesjokolade?

Ble litt rar formulering, men det jeg lurer på mer er vel heller om de sukkeralkoholene man IKKE reagerer på, tolkes som karbohydrater eller ikke. Sukrin, for eksempel, blir visstnok ikke tatt opp/blir ikke tolket som et "vanlig" karbohydrat/kan ikke nyttegjøres av kroppen, og det er jo også få som blir dårlige av det. Men er det slik med alle sukkeralkoholer? Altså at de man ikke reagerer på, ikke blir tatt opp? Og om de blir det - hvordan påvirker det da vekta?

Håper dette ga litt oppklaring i det jeg lurer på! :smile:

Georgine sa for siden:

Aha! :D

Det er nok mange her som kan mer om sukkeralkoholer enn meg. Så vidt jeg har forstått så er ett sukkeralkohol ett sukkeralkohol og tas ikke opp selv om man ikke reagerer på de. Sukrin er absolutt et sukkeralkohol ja og det er veldig få som reagerer på det og da gjerne med en isende ettersmak og ikke mageproblemer.

Men jeg lar noen som kan mye mer om dette enn meg få ordet i steden for.

Julie sa for siden:

Tror kanskje jeg halv-svarte på spørsmålet ditt i innlegget jeg kom med rett etter deg. :smile:

nellie sa for siden:

Jeg får ikke like mageproblemer med sukrin og maltitol, men foretrekker de jeg får av sistnevnte:o

Blir syyyyyyyykt kvalm og uggen av sukrin.

nellie sa for siden:

men vet du eller tror du?:p

Julie sa for siden:

Godt spørsmål. :lol:

Skal se om jeg kan finne det ut! ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.