Skal bare komme rett til poenget jeg: har de siste par ukene (de siste to månedene?) følt meg skikkelig trøtt. Jeg skal være den første til å innrømme at jeg legger meg sent på skoledager (bortimot kl. halv ett-ett mot å stå opp kvart på åtte), og det er en dårlig døgnrytme som jeg dels har fått av mamma (hun nekter å legge seg tidlig fordi det er så "kjedelig"). Jeg har heller ikke tatt noe vitamintilskudd de siste par månedene, da jeg "helst" vil ta ketolysetablettene, men ikke har spurt mamma om jeg kan få bestille dem i og med at de er såpass "dyre" (de er jo ikke det på lang sikt, men de er jo liksom dyr i utgangspunktet, om dere skjønner :p).
Jeg liker heller ikke fisk foruten fiskepinner, men det er liksom sånn halvfabrikat mat med såpass mange karbohydrater at jeg bare har spist det én gang siden jeg begynte med lavkarbo. Med andre ord får jeg ikke i meg så mye Omega-3.
Det skal også sies at jeg aldri har vært sånn storfan av "kaninfôr" (grønnsaker/salat o.l), så det meste av grønnsaker jeg får i meg i løpet av én dag kommer som oftest fra en pose brokkoli- og blomkålgrateng (spiser ofte bortimot 400 gram av dette). Jeg har liksom prøvd å innføre flere grønnsaker á la paprika, løk osv. i kosten, men det blir så "unaturlig" at det ikke varer, om dere skjønner. :o
Tenker også at denne trøttheten kan ha kommet etterhvert som følger av mørkeperioden, og at jeg har mangel på D-vitamin, for eksempel. Har også sett at andre her inne har hatt jernmangel, men er usikker på hva slags følger det kan ha... tror jeg husker å ha lest noe om at blodet ikke kan transportere like mye oksygen, og at man da kan bli tungpustet(/trøtt)?
Ja, det er mye "feil" med meg, men jeg synes liksom at det har blitt litt vel ekstremt i det siste... kan for eksempel referere til at jeg har følt meg dødstrøtt siden jeg stod opp (men det kan jo ha noe med at jeg la meg i fem-tiden i morges, og stod opp klokken kvart på ett, så 7 timer og 45 minutter med søvn :p).
For å oppsummere de tingene det kan være (for dere som ikke gidder å lese den lange utgaven):
Tar ikke noe vitamintilskudd - hadde det vært "nok" med et multivitamintilskudd? Eller hadde jeg hatt "bedre effekt" av ketolysetablettene?
Mangel på D-vitamin?
Mangel på jern?
Rett og slett mangel på søvn?
For lite Omega-3?
Drikker også veldig lite vann... er rett og slett aldri tørst! Blir kanskje et glass eller to dagen... :o
Vet ikke om det har noe å si, men kan jo nevnes at jeg fikk "diagnosert" PCOS i fjor høst, bortimot oktober/november.
Er jo litt problematisk å være så sliten når jeg for eksempel har sykt mye lekser med innlevering i morgen. Skal innrømme at jeg sprakk på litt hvit kokesjokolade i går kveld (tre striper på tre ruter hver), og tok en til stripe i dag - men jeg har liksom vært sliten før det óg, så tror ikke det er det det gjelder...
Tenkte også jeg skulle legge til at jeg for eksempel kan være ganske opplagt når jeg kommer på skolen (pleier å ankomme bortimot en halvtime før skolen starter, så rundt halv ni), men utover dagen blir jeg helt dautrøtt og har mest lyst til å legge meg og sove når jeg kommer hjem.
Har selvfølgelig vurdert å dra til legen, men i det siste har jeg hatt så mye på agendaen (søknad på skole i utlandet, spansk muntlig fremføring på tirsdag, lesing til eksamener i mai) at det rett og slett har blitt glemt. Men NÅ har det gått altfor langt, og jeg orker ikke føle meg utslitt hele tiden - tenkte derfor jeg skulle spørre dere kunnskapsrike mennesker! ;)
Så, hva mener dere? Bør jeg bare begynne med "all of the above"? Tenker liksom at det kan skyldes vitaminmangel, kombinert med lite søvn generelt... Kanskje Kitt har noen innspill å komme med her? :)
Hvis jeg var deg ville jeg begynt med døgnrytmen. Venn deg til å legge deg til faste tider - og det aller viktigste: stå opp til samme tid hver dag, uansett når du legger deg. Når døgnrytmen er på tur, er det vanskelig å komme tilbake synes jeg - så det beste er å holde en jevn døgnrytme. Selv om moren din legger seg senere enn deg, burde jo du kunne legge deg rundt 10 - 11?
Drikk nok væske hver dag. Hvis du ikke blir tørst, er det greit nok. Men lag deg rutiner hvor du drikker f.eks. en liter før lunsj, en liter på ettermiddagen og en liter om kvelden. Jeg har en vannflaske på pulten min på jobb - den fyller jeg opp 2 ganger før og 2 ganger etter lunsj. Når jeg er hjemme har jeg et stort halvlitersglass som jeg fyller minst 2 ganger før jeg er i seng. I tillegg drikker jeg te og kaffe :)
Når det gjelder vitaminer, er det sikkert noen kloke hoder som svarer på det. Jeg prøver å ta tablettene mine jevnlig - men vet egentlig ikke om jeg blir mer opplagt av dem eller ikke.
Tror kanskje du skal begynne med å prøve å sove mer. Kjenner til problemet ditt, gjorde det samme gjennom tre år på videregående - bare at jeg la meg i 3-tiden og måtte opp igjen 6. Sov stort sett hele helgene fordi jeg var totalt utslitt. Er mye å gjøre, mye å tenke på i den perioden, og søvn blir ofte nedprioritert - og dermed baller det på seg.
Nå da jeg jobber er det lettere å holde på en døgnrytme, men jeg er i bunn og grunn et B-menneske, så faller veldig fort tilbake til gamle synder når jeg har noen dager fri. Er det kanskje en del av ditt problem og?
Ville dessuten anbefalt deg å i tillegg få legen til å teste div. vitamin- og mineralnivåer, så får du i alle fall et svar på om det er noe som mangler - er en del vitaminer og mineraler man skal passe seg for å ikke få for høye nivåer av, inkl. jern, så ikke "selvmedisiner".
Jeg ser en rekke faktorer som kan forårsake energimangel- jeg foreslår å begynne med det mest essensielle- vitamintilskudd, tilskudd av Magnesium, Omega 3-tilskudd (evnt. prøv å finne fiskeretter du kan like, fisk er nam;), mer søvn, mer vann. Du trenger ikke kjøpe ketolysetablettene, men de inneholder en kombinasjon av det du trenger som du ellers må sette sammen av f.eks multivitaminer, magnesium, ekstra D- og/eller B-vitamin etc. Jeg tror moren din heller vil hjelpe deg med kosttilskudd enn å la deg gå og være slapp og trøtt og ikke fikse skolearbeidet.
Du er 16, sant? Du er fortsatt under utvikling, så å få nok av alt du trenger er EKSTREMtig i denne perioden, enda mer enn senere i livet. Jeg ville tatt meg en tur til legen og få testet verdier av absolutt alt, sist jeg tok omfattende blodprøver manglet jeg flere essensielle vitaminer og mineraler.
Begynn med døgnrytmen! det må jeg også gjøre nå for den er helt på bærtur og jeg går ikke noe mer ned i vekt. Ender også ofte opp med å spise mer om jeg er våken lengere så der er det win win.
Så kan du jo begynne med et multivitamin å se om det hjelper.
Om du bruker diett.no flittig så ser du hva du får i deg for lite av også og kan spesifisere litt mer med det.
Når det gjelder vann så er jeg slik også at jeg aldri er tørst, og det var sånn i mange år - helt til jeg begynte å drikke vann. Jeg hadde et par dager hvor jeg tvang meg selv til å drikke 3 liter vann, og jeg hater vann på smak og konsistens så dette var ikke så lett, men etter noen dager så oppdaget jeg at jeg ble tørst! Så jeg vekket tørsten framfor å vente på den ved å drikke mer vann og det hjalp. Vann er også viktig for vektnedgangen. Jeg greier fortsatt ikke å drikke vann fra glass, men jeg bruker ei camelbak flaske og den gjør det kjempelett å få det i seg. Jeg sitter som regel med den bare i munnen mens jeg leser rundt på forumet (jeg leser i timesvis hver dag) og da går det så atuomatisk at jeg glemmer at jeg drikker. Kjempekjekt!
Suger til seg rådene Tusen takk for så mange svar allerede! :D
Det med dårlig døgnrytme kan nok også skyldes at mamma stort sett lar meg ordne opp i ting selv... Jeg er liksom en sånn som gjør lekser uten å bli bedt om det - og attpåtil har "strøkne" karakterer - som holder meg unna mange typiske tenårings"problemer" (røyking, narkotika i noen tilfeller, reker rundt på byen til alle tider av døgnet osv.), og som generelt holder meg unna bråk, så for henne er vel karakterene mine et slags mål på om jeg får nok søvn - om dere skjønner. :p
Men, jeg skal få ordnet en legetime snarest mulig for å få sjekket verdiene, og så skal jeg jobbe med vanninntak og døgnrytme. Streng med seg selv :ja:
Egentlig synes jeg det er veldig rart at jeg ikke drikker mer vann - jeg er nemlig en sånn som alltid går rundt og er varm i kroppen, mens mamma fryser som om hun skulle bodd i et kjøleskap. Når jeg vil åpne vinduet, for eksempel, vil hun helst ha på seg pledd. Jeg har fått høre både av venner og familie at jeg må ha en kroppstemperatur som er et par grader høyere enn resten - og slik har det vært så lenge jeg har husket, altså til og med før jeg begynte med lavkarbo. Go figure. :lol:
Men uansett om jeg ikke får skaffet meg ketolysetablettene med det første, tenker jeg at jeg skal starte opp med et sånt multivitamintilskudd som vi har stående - tenker ikke det skader å få i meg det som er i den, siden jeg sannsynligvis likevel trenger mer enn det jeg får i meg nå. ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.