< Tilbake til oversikten

Karbohydrater

linnka sa for siden:

Lurer på hva som er forskjellen på sukkerarter og sukkeralkoholer? Ser på sukkerfri sjokolade, der står 50 g karbohydrater hvorav 0,5 sukkerarter og 48 sukkeralkoholer.. hva vil det si?

Julie sa for siden:

Sukkeralkoholer er søtningsstoff som man kan trekke fra det totale antall karbohydrater. Sukkerarter, derimot, er sukker (om jeg husker rett), og skal ikke trekkes fra. :smile:

Ditt eksempel:

Karbohydrater: 50 gram

• Hvorav sukkerarter: 0.5 gram
  • Hvorav sukkeralkoholer: 48 gram

50 - 48 = 2 gram karbohydrater som skal telles ;)

MAR sa for siden:

Ikke for å virke pirkete, men jeg ville bare minne om at det ikke er alle sukkeralkoholer som kan trekkes fra. Mange bruker regelen om at sukkeralkoholer som slutter på "ol" kan trekkes fra, men dette gjelder f.eks ikke sukkeralkoholet sorbitol.

Dermed kan heller ikke alt sukkerfritt godis som er søtet med sukkeralkoholer spises, selv om mange ser ut til å tro det. Flere som har ramlet ut av ketose og ikke skjønt bæret av hvorfor..

Det fins mange tråder om dette om du søker på "sukkeralkoholer", så jeg orker ikke lete opp og klippe/lime. :)

Julie sa for siden:

Veldig godt poeng!

De fleste sukkerfrie sjokolader og tyggiser er ikke søtet med "ulovlige" sukkeralkoholer, og derfor ble det liksom ikke til at jeg tok det med - men igjen, godt at du nevnte det! ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.