BenteR sa for siden:
Siden jeg er diabetiker måler jeg blodsukkeret ofte.
I dag laga jeg ei deilig moccakake. Sjekka karboinnhold først manuelt og så på diett.no for å være sikker. Må få lov å tilstå at jeg bruker litt sukker i kaker i tillegg til sukrin og stevia. Kaka var et elsperiment fordi gubben min har bursdag i neste uke og jeg må øve meg litt på å lage kaker til da.....
Kaka mi ga 8,1 karber for et stort stykke. (81,02 for hele kaka)
Når jeg skulle lage kremen ville jeg ikke bruke for mye smør, fordi jeg bare hadde det salte Kvitseidsmøret hjemme og jeg var redd det ville krasje med sjokoladen. Jeg brukte derfor 60 gram Kvitseidsmør og 40 gram Cocosa Extra Virgin. Ble en fantastisk god smak sammen forresten.
Jeg spiste et og et halvt stykke og blodsukkeret mitt gikk fra 4,4 til 4,9 på det høyeste. Jeg har ikke insulin i kroppen.
Det jeg lurer på er om Cocosa er en av de matvarene som faktisk bremser blodsukkerstigningen? Noen som vet?
Hvis det er tilfelle skal jeg jammen være kreativ med den deilige oljen:)
Vet av egen erfaring at bønner virker på den måten; de senker blodsukkeret mitt.
Sjokoladen jeg hadde i skapet og som jeg brukte i kaka inneholdt 26,7 karber pr. 100 gram. Finnes det mer karbovennlige sjokolader og i såfall hvor kjøper jeg de?