En riktig god formiddag alle sammen,
er det noen som vet hvor en kan få tak i SUKKERFRI sjokolade? Og da mener jeg uten søtstoffer i det hele tatt... Det ville gjøre enkelte "større" anledninger i familien svært så mye enklere å hanskes med, og de er det dessverre tett av i tida som kommer.
Hjelp:rolleyes:
Vet dem har sukkerfritt i Sverige, men det er vel ikke uten søtstoffer, og at det er i Sverige hjelper jo ikke :D Men mener å ha sett i Norge og (Mix?) at dem har startet med sukkerfritt nammenam (smågodt). Er vel mange diabetikere her i Norges land som føler det akkurat som oss :( Håper noen andre vet!
Den eneste sjokoladen det ikke finnes søtstoffer i i det hele tatt er av typen 99%. (f.eks. Lindt Excellence 99%, Michel Cluizel bl.a. ). Det betyr at 99 % av sjokoladen er kakao, regner med at 1% er et slags bindestoff. I praksis er denne sjokoladen tilnærmet uspiselig - den brukes helt til matlaging/baking så anbefale den som "spise" sjokolade vil jeg ikke. (Har spist 5 gram en gang og det var ingen god smaksopplevelse)
Jeg bruker Lindt Excellence 85 % - flere her inne bruker Freia Dark 86% - begge er mørke sjokolader med svært lite sukker.
Ellers er det nok bare produkter med kunstig søtstoff (sukkeralkoholer) som finnes på markedet. De fleste av disse er søtet med bl.a. maltitol i en eller annen blanding. Maltitol har lakserende effekt i stort inntak....:o
Ellers er det nok bare produkter med kunstig søtstoff (sukkeralkoholer) som finnes på markedet. De fleste av disse er søtet med bl.a. maltitol i en eller annen blanding. Maltitol har lakserende effekt i stort inntak....:o[/QUOTE]
Men er det greit og spise litt av dem likevel ?? Disse sjokoladene med kunstig søtstoff ?
Er det slike man finner i "helsekosthyllene" på butikken ???
:ja: Men jeg kan ikke si om du finner dem i helsekosthyllen i vanlig butikk. Der har de helst den "organiske" typen, og det betyr ikke nødvendigvis sukkerfri. Les bakpå. har den masse karber så les om det står sukkeralkoholer eller polyoler på. De kan du trekke fra karbene. :)
Jeg handler 100% sjokolade når jeg er ute og reiser. Disse kan du så tilsette søtstoff etter behov når du skal lage mat. Men jeg vet dessverre ikke hvor du skal finne det i Norge. Og 100% sjokolade er så bittert at det er helt uspiselig - må blandes ut!
Valrhona har kakaopulver - men det er 99%. I følge dem lages det ikke 100% fordi det betyr kun kakaobønner oppmalt og de har "feil konsistens" - hva de nå mener med det.
Når Muskat kan får tak i det i utlandet bør det jo være mulig å bestille hos en spesialbutikk her i Norge ?? :snill:
Skal sjekke det jeg.....
Men smaken er IKKE god altså !!
Tusen takk - veldig nyttig. Nei, sette meg til å momse bortimot 100% sjokolade har jeg slett ikke tenkt, men vil gjerne kontrollere "søtheten" selv når jeg lager mat. Og da vil jeg tro at helt usøtet sjokolade er det beste utgangspunktet. Dessert uten sjokolade er helt bortkasta i min verden ;)
Nå skjønner jeg mindre og mindre av det svaret til Valrhona. :blinke: FOR JEG HAR NEMLIG SETT PÅ KAKAOPULVERET JEG HAR I SKAPET OG DET ER VALRHONA OG DET ER 100 %..... juger de eller ??? :wacko:
Vel... jeg drar på Ultra imorra og setter dem på saken. Lindt 99% høres ut som en grei løsning - må da være ok å bruke i f.eks. sjokoladedesserten til Atkins som ser helt utrolig deilig ut (ville definitivt ha satsa på den fra en hvilken som helst desserttralle). Noen ganger er det greit å ha noe som gjør at ikke alle rundt bordet tenker "å stakkars deg" og prøver å nøde med "bare en liten bit" og alt det der.
Prøv www.natur.no. De har sukkerfri sjokolade som anbefales for lavkarbodiett.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.