< Tilbake til oversikten

Slette profil?

Slankogfin sa for siden:

Hvordan kan jeg slette profil?

Skal fjerne meg fra forum så dere slipper å bli provosert. Til en opplysning så fikk jeg mange meldinger fra brukere her inne som støttet meg, men som ikke turde skrive det åpenlyst pga deres reaksjoner. Til ettertanke...:)

Har lært mye her inne, og blitt mye misforstått. Og antakelig må jeg skrive på en rar måte, som provoserer, men det er ikke meningen.

Synes lavkarbo er en fantastisk diett som kan hjelpe folk som ikke klarer å gå ned på andre måter. Skal ikke protestere på det. Mener fortsatt at de fleste som er fete, er blitt det pga inaktivitet og feil kosthold (sukker og fett), og noen er blitt fete pga medisinske grunner, og det kan være mange andre grunner.

"Hehehe. :snill: Ja, jeg vil i alle fall ikke kalle havregrøt kokt på vann, med en banan oppi for sunn frokost. :rulleøyne"

men er ikke enig i slike uttalelser. For hun som skrev det, stemmer det jo, pga hun er på lavkarbodiett. men for vanlige folk så er det definert som en sunn frokost.

Min lege sa til meg: ikke spis karbohydrater om kvelden, så vil du klare å holde vekta. Og dette stemmer jo, jeg går jo til og med fortsatt ned. vet ikke helt hvordan jeg skal stoppe vektnedgangen...

Noen skulle "ta meg" fordi jeg spiser snop en gang i uken. Vil tøre påstå at det å spise snop en gang i uken, ikke er så farlig som å røyke. Det kan dere spørre en hvilken som helst lege om.

tilslutt har jeg noen spørsmål, som dere kan svare på hvis dere vil: synes ikke dere at barn er for lite i aktivitet nå i forhold til da vi var små? synes dere ikke at de spiser for mye søtt nå, i forhold til før?

Noen skrev at jeg måtte jo ikke komme med kritiske spørsmål ang. lavkarbo, da dette var et lavkarboforum. Men hvor skal jeg eller spør? :confused:

Bonus sa for siden:

Jeg syntes ikke at du skriver provoserende.. Jeg syntes det er helt greit at du kommer med dine meninger.. Det virker som om folk leser det de vil lese, og tror at du mener ALLE..

Jeg er og enig i om at det er en del som er feite pga feil kosthold og lite trim blant annet meg selv.. Såklart finnes det folk med diagnoser som gjør ting vanskelig.. Men du snakker om DE som bare sitter på ræva og tror de går ned ved å kjøpe en burgermeny hos Mcdonald med cola LIGHT liksom.. Det er bare for å sette det på spissen..

Lavkarbo er en fantastisk ting, og det funker kjempebra om man følger reglene.. Det funker bra for meg i hvertfall :)

Bestemamma sa for siden:

Du er definitivt et TROLL :p

Slankogfin sa for siden:

Hæ? Hvorfor er jeg et troll? Fordi jeg ikke er enig med deg i alt?

bevaremegvel sa for siden:

Jeg synes forumet blir fattigere og dårligere om alle som har "egne" meninger skal slette seg :cool:

Vi må da jammen tåle at vi ikke er enige i alt :rolleyes:

Om du er ett forumstroll så kan du være det for meg, jeg liker meningsutvekslinger og synes man skal ha det i ett forum :rolleyes:

Bestemamma sa for siden:

Fordi du er ute etter å provosere til deg oppmerksomhet, kjære deg.... :D

langaard sa for siden:

Syns du skal fortsette å være her jeg:)
Ha en fin lørdagskveld:)

Minni1 sa for siden:

Håper ikke du sletter deg.
Du var litt provoserende i måten du skrev på men det var det andre som også var i de trådene. Du hadde jo også flere innlegg hvor du forklarte på en fin måte hva du mente.

Har fått litt krasse komentarer noen ganger jeg også og folk har lagt ting i det jeg har skrevet som jeg egentlig ikke har ment. Men vi har ulik erfaring, ulik humor og når vi skriver så blir det noen gange tøffere enn i virkeligheten fordi vi ikke hører tonefall eller mimikk.

Håper du blir

:)

BenteR sa for siden:

Liker meningsutvekslinger, jeg:D
Hadde alle vært enige om alt, så ville verden vært kjedelig!
Når det gjelder barn og lite aktivitet og snop nå i forhold til tidligere, så vet jeg ikke hvor gammel du er og hvor lenge det er siden du var barn.
Jeg er 46 og et av mine klareste barndomsminner er fra da jeg tre og et halvt år gammel fikk meslinger. Jeg fikk ei heil flaske brus, helt for meg selv. Den kvarte literen med Fanta husker jeg enda, for snop og brus var en sjelden ting å få, forbeholdt jul, bursdager og 17.mai, og til og med da var det begrenset.
Men aktivitet, både for voksne og barn er det mye mindre av i dag enn "før i verden". Når jeg var liten hadde vi kun NRK på TV og ingen fjernkontroll. Vi hadde ikke data og TV-spill; vi måtte ut og lage våre egne eventyr. Vi klatra i trær og herja og lekte og slåss. I dag er visst til og med klatrestativene på lekeplassene farlige og slåssing og herjing er mobbing og vandalisering.
Når mor tok helgevasken da jeg var liten var det ikke med Jif tørrmopp; hun skurte gulvene gullende rene. Når det skulle handles noe så var det å bære varene hjem, og skulle vi ha klær så satt hun med symaskinen. Far var sliten i kroppen etter endt arbeidsdag, han jobbet fysisk.
Men nå er samfunnet kommet lenger. Vi har alskens redskaper for å gjøre husarbeid, hverdag og jobb så fysisk lite krevende som mulig. Ungene blir sysselsatt med diverse organiserte ting og tang og det er snart ikke igjen plass for unger til å herje fritt når de endelig har litt fritid. Klart vi er mindre fysiske i dag.
I tillegg bugner butikkene over av all slags halv og helfabrikert mat med alskens tilsetningstoffer. Vi er faktisk ikke skapt til å leve på slik mat. Autoimmune sykdommer blomstrer blant annet i dag, og mange ser sammenheng mellom det vi spiser i forhold til disse sykdommene. Vektproblem oppstår faktisk ofte fordi kroppen vår sliter som en følge av maten vi har spist i årevis. Derfor blir det totalt feil og skylde overvekt på latskap!
Hver må finne sin egen måte å leve livet på og hva de vil spise. Jeg liker ikke å misjonere, godtar helt greitt at mennesker har forskjellig syn på alt mulig ut i fra deres subjeltive ståsted.
For meg som diabetiker vil snop en gang i uka være skadelig, og om røyken eller snopet er farligst for meg, vet jeg helt ærlig ikke. Har ikke tenkt å teste det ut:D

Sanney sa for siden:

Så jeg er ikke et vanlig menneske jeg da, som ikke tåler å spise havregrøt og banan? og hvem er det som bestemmer hva som er vanlig egentlig?

mama67 sa for siden:

Hehe, vanlige folk lissom ;)
Ord er kraftige våpen, og på et forum mister man kroppsspråk, mimikk, tonefall og alt det som gjør kommunikasjon annerledes IRL kontra på nett. Viktig å tenke litt over hvordan man formulerer seg og hvilke ord man velger å bruke.

Jeg har ikke følt meg provosert av deg - litt oppgitt kanskje, men ikke provosert.

Om du sletter deg eller ikke, har jeg ingen sterke meninger om, men jeg lurer på hvorfor du ønsket å være på et lavkarboforum når du ikke heller til den filosofien selv?

Supera sa for siden:

Ser du har sitert meg. For at havregrøt kokt på vann med en banan oppi skal være en sunn frokost så betyr det blant annet at:

• Det er sunt at blodsukkeret går opp og ned
  • Det er sunt at humøret går opp og ned sammen med blodsukkeret i løpet av dagen
  • Høyt blodsukker er ikke giftig for kroppen
  • Høyt blodsukker er en normal tilstand for kroppen
  • Fallende blodsukker gir ikke sultsignal
  • Påfølgende lavt blodsukker hvis man ikke gir etter for sultsignalene gir ikke søt-cravings
  • Proteiner er ikke viktig for kroppen (100g havregrøt kokt på vann og 1 medium banan gir 2,6 gram protein)
  • Det er ikke så farlig om man får i seg nok vitaminer og mineraler så lenge det er lite kcal
  • Korn og sukker er ikke roten til de fleste "folkesykdommene"
  • Man må spise hver tredje time for ikke å få lavt blodsukker
  • Det er normalt å være skrubbsulten tre timer etter forrige måltid (i motsetning til min frokost med mye fett, passelig med proteiner og lite karbohydrater som holder meg mett i 6-8 timer)

Så du er altså enig i alle punktene over?

Jeg vet ikke helt hva som er normale porsjoner for slikt, men la oss si at man spiser 100g havregrøt og 1 medium banan til frokost. Det vil gi:
Karbohydrat 84 e%
Fett 8 e%
Protein 8 e%

Blodsukkeret vil gå kraftig opp for så å bli lavt. Fallende blodsukker (ikke nødvendigvis lavt) gir sultsignal.

Ikke forferdelig mye vitaminer og mineraler heller.

Du kan være så uenig du bare vil, men mennesket trenger ikke korn og det gjør mer skade enn nytte. Og banan er av de verste fruktene når det gjelder blodsukkerstigning. Frukt ser jeg på som godteri. Frukt er som å spise godteri og ta en vitaminpille. Du finner ingen vitaminer eller mineraler i frukt som du ikke finner i grønnsaker, nøtter, egg, kjøtt eller fete meieriprodukter men da med mye mindre sukker.

Om jeg velger å definere jorda som flat, så er den fortsatt rund. Hva folk flest definerer som sunn mat og hva som faktisk er sunt for oss trenger ikke å være det samme. Jeg har ikke alle svarene, men nasjonalt råd for ernæring har bommet kraftig.

Det er ditt valg. Om du vil helle i deg en kilo rørsukker en dag i uka er også ditt valg. En ting er å gjøre det til tross for at man vet at det ikke er sunt, en annen ting er å påstå at det er sunt.

Jeg vil nok tro at de skrev det på en annen måte. Du skal selvsagt få lov til å stille kritiske spørsmål. Det er bra å være kritisk og ikke ta alt for god fisk. Men da bør man også være åpen for å ta til seg info. De fleste av oss har en gang tenkt at lavkarbo hørtes ut som noe tøv. Men de fleste av oss her har heldigvis "sett lyset".

langaard sa for siden:

Sukk...:)
Kjenner jeg savner mye fra de gode gamle dager!!:hylgrine::nedfor:

Trolltika sa for siden:

Ser at du har moderert deg kraftig i starten her i forhold til det jeg har sett før, og det synes jeg er flott. Det kan være mange grunner til at folk legger på seg, og verden er ikke svart-hvit slik at alle spiser for mye snop og sitter stille. Denne gangen skriver du det, i motsetning til før da du hørtes mer bombastisk ut av typen "jeg spiste for mye snop, droppa det og gikk ned i vekt. Det er min erfaring, og da er det sånn for de aller fleste".
Som jeg har sagt før; jeg velger å tro at du ikke mener det, men at det er en misforståelse fordi du har funnet noe som fungerer (for deg) og dermed vil dele med andre for at de skal få sjansen til å prøve det.

Havregrøt på vann med en banan i vil ikke jeg heller kalle en sunn frokost. Ikke engang for 1-2 år siden da jeg ikke hadde hørt om lavkarbokosthold. Dette rett og slett fordi jeg har oppdaget hva den frokosten gjør med blodsukkeret mitt, og dermed selv har trekt slutningen om at det ikke kan være sunt. Dersom "vanlige folk" hadde hatt sjansen til å sjekke blodsukkeret sitt opp mot denne frokosten, tror jeg at mange hadde blitt overrasket.

Dette på samme måte som at jeg har hørt mange si at go`morgenyoghurt er et sunt måltid. En slik yoghurt får blodsukkeret mitt til å sprette fra 2 til 27 på en halvtime (normalområdet er mellom 4 og 7-8). Det forteller meg at en sånn yoghurt er veldig søt, og at jeg vil få et sukkerkick på samme måte som om jeg spiser wienerbrød og drikker sjokolademelk. Mange lærere kan uttale seg om konsentrasjonsevne og uro med et slikt kosthold.

Unngå karbohydrater om kvelden: ja, egentlig er det ganske logisk. Hva er lettest å ta til på kvelden? Potetgull, sjokolade, kakao... ikke sunt på noen tid av døgnet, det. Spesielt ikke om kvelden når kroppen skal i hvile. Hvem trenger et lettvint energikick da?
Dersom en ikke er vant til å spise mye karbohydrater på kvelden, er ikke det kuren for å gå ned i vekt, så det må tilpasses hver enkelt.

Snop en gang i uka eller røyking? Vel, ingen av delene kan sies å være sunt. Snop en gang i uka og røyk en gang i uka er ikke like usunt som snop og røyk hver dag. Ingen av delene kan likevel sies å være "sunt", men vi er voksne folk og velger selv våre laster. Jeg røyker ikke, og har ikke tenkt å blande meg borti hvor ofte du spiser snop. Så da kan vi heller snakke om det vi er enige om, i stedet for det vi gjør som ikke er så sunt :).
Lavkarbo og røyk er sunnere enn sukkersjokk og røyk. Snop en dag i uka er sunnere enn snop hver dag. I stedet for å fokusere på den usunne delen, velger jeg å se det som positivt at folk prøver å endre livet sitt litt.

Når det gjelder unger er vi på generelt plan enige. Nå har jeg begge deler av aktivitetsnivået representert hos mine unger, fra den som ikke vil annet enn å sitte ved et bord og leke til den som vil være ute fra 07 til 21 og finner det å sitte stille som helt grusomt. Jeg er "streng mamma" og lar ikke unger spise snop, sjokoladepålegg eller brunost hele uka. Jeg forer heller ikke ungene med tyggis fordi jeg ikke tror at det er sunt å alltid skulle ha noe å tygge på. Heldigvis er min eldste blitt så gammel at det ofte er et tema hva som er "godt og nyttig for kroppen". Dermed er salat og grønsaker noe som spises flere ganger i uka, men kampen mot søthungeren er også der. Minsten er mer som sin mor og avhengig av det salte. Der velges sjokoladen bort til fordel for popcorn eller potetgull. Heller ikke sunt, men også et "lørdagsgode".

Noen av naboungene har snop tilgjengelig på hverdagsbasis, og bruker gjerne snopet som "betaling" for at andre skal gjøre som de vil. Det er skremmende å se hva unger gjør for en sjokoladebit :eek:, men det er en annen diskusjon. Kanskje er vi nå for snille foreldre som ikke kan si nei, jeg får i allefall stadig høre hvor streng jeg er som sier nei til godterier seks dager i uka.

Cherry sa for siden:

Sukk enda ett innlegg om det samme gamle. Kan ikke bare MOD slette profilen da, eller sperre den så slipper vi oppgulp, oppgulp oppgulp. Og løgner om "masse" støtteerklæringer. kjøper at det var noen, men ikke "masse".

Trolltika sa for siden:

Og når det gjelder å slette profilen: jeg synes ikke du trenger å gjøre det. Du har fått tilbakemeldinger flere steder på hva det er som får folk til å reagere. Det du skriver bærer preg av at du har funnet noe som har fungert for deg -og det er kjempeflott.

Problemet er bare at det nok ikke vil fungere like bra for meg. Du tror ikke poteter og brød er "farlig", og det er jo flott dersom ikke din kropp reagerer på det. Min kropp reagerer ikke som din, og jeg merker stor forskjell på kroppen når jeg spiser brød og poteter mot når jeg ikke gjør det. Dermed passer ikke dine sannheter for meg, og jeg blir oppgitt når du sier at du ikke tror poteter og brød er problemet fordi kaker og snop er et større problem. Joda, de er nok det, men små problemer er også problemer og siden jeg ikke spiser noe særlig av snop og kaker er brød og poteter ett av mine største problemer :p

Det er mulig at du er et forumtroll som er ute etter å provosere. Jeg velger likevel å svare på en "ordentlig måte" fordi det du skriver er mye av det samme som jeg hører fra dem som ikke har lest seg opp på hva lavkarbo handler om. De har funnet det som fungerer på dem, og er "frelst" og vil gjerne dele sin viten. Jeg har ei venninne som teller kalorier, spiser til faste klokkeslett og ikke kan spise etter åtte på kvelden selv om ho er sulten fordi ho kan legge på seg. Vi er enige om å være uenige, vi. Det vil jeg tro at du og jeg også kan bli, så lenge ingen av oss absolutt skal sitte med fasiten på hva som er rett. Det er flott at dine ting fungerer for deg, men ikke vent at det skal fungere for meg og prøv å forklare meg at jeg ville vært tynn dersom jeg ikke spiser snop om kvelden. (jeg sier ikke at det er det du sier, men gir et eksempel på noe som ville bli helt feil). Så lenge jeg ikke spiser snop om kvelden må det være noe annet som har gitt meg vektproblemer.

Supera sa for siden:

27! :eek: Det er utrolig høyt! Da snakker man diabetes som har fått gå uten kontroll en stund vel?

To kollegaer satt i messa. Den ene spiste go'morgen-yoghurt og den andre drakk en halvliter med Coca-Cola.
Han som spiste go'morgen-yoghurt kommenterer til cola-drikkeren: "Vet du hvor mye sukker det er i colaen din?"
Han fikk tilbake: "Vet du hvor mye sukker det er i go'morgen-yoghurten din?"

Halvliter cola = ca 50g karbohydrater
Ett beger go'morgen-yoghurt = ca 40g karbohydrater

En stk kollega som sluttet å tro at go'morgen-yoghurten var sunn i alle fall. Den hadde jo nesten like mye sukker som en halvliter Coca-Cola!

Haga sa for siden:

Søk på slett profil i søkefeltet så får du opp hvordan du skal gå frem....

Trolltika sa for siden:

Neida, da snakker man om et alt for lavt blodsukker som måtte fås opp (hadde 2 i blodsukker da jeg målte, en sies å besvime av blodsukker rundt 1). Dermed spiste jeg en sånn yoghurt fordi jeg måtte få blodsukkeret opp i en fart, kan ikke risikere å svime av når en er alene hjemme :p.

Symptomene på lavt blodsukker forsvant i løpet av en halv time, og da skulle jeg måle for å se at det ikke ble for høyt. Det er ikke alltid like lett å vite hvor mye en skal spise for å få blodsukkeret passe høyt, derfor måler jeg alltid etterpå for å eventuelt kunne korrigere det med insulin dersom jeg har spist for mye. MEN tallet som da lyste på blodsukkerapparatet mitt gav meg også et sjokk, for jeg hadde ikke ventet at blodsukkeret skulle stige så mye på en halv time.

Så ute av kontroll en stund -nei, bare i underkant av en halv time ;)

(som type 1-diabetiker vil jeg få enorme blodsukkerstigninger av søtsaker uansett så lenge jeg ikke har insulin i kroppen)

Hildemor på slanking sa for siden:

Hvis du velger å slette deg så får du ha takk for denne gang og velkommen igjen med ny profil og med et smil:D

karbofrøken sa for siden:

Synes ikke du skal slette profilen din! :)

Jeg er helt enig med deg i at det virker til å være lav toleranse for å mene noe annet enn hva som er "mainstream" i lavkarboverden her inne, og det synes jeg er kjempetrist.

Det er STOR forskjell mellom den vanlige verden og lavkarbo-verden, og det bør derfor være rom for å diskutere ting utfra et "vanlig-verden-perspektiv" også. Som f.eks at havregrøt med banan er en sunn frokost. De fleste nordmenn tenker på dette som en sunn frokost, og egg og bacon som en usunn frokost. Vi har ingen rett til å uttale oss om at det er feil.

Jeg tror at mye av årsaken til overvektsepidemien ligger i inaktivitet, ja. I tillegg til et økende inntak av karbohydrater. Fysisk aktivitet gir jo åpning for opptak av sukker i cellene UTEN insulinfrigjøring - og er dermed i seg selv med å forhindre utvikling av glukoseintoleranse. Men det kreves jo at en er i regelmessig aktivitet da! Om en både dropper aktiviteten og spiser mye karbohydrater VIL en bli overvektig - eller få problemer med glukoseintoleranse på sikt. Men gener spiller også en rolle. Noen tåler flere år med sukker enn andre før symptomene kommer.

De aller fleste studier som sammenligner lavkarbo- og lavfettdietter mtp vektnedgang viser jo ca like resulateter på sikt, men et litt raskere vekttap med lavkarbo initialt. At du derfor går ned uten lavkarbo annet enn til kvelden synes jeg ikke er forbausende. Det viktige mtp vektnedgang er jo kaloriinntak og at en unngår og spise fett og karbohydrat i store mengder til samme måltid. Nå har jo lavkarbokosthold også en rekke andre fordeler enn vektnedgang, og mange spiser lavkarbo av andre grunner enn vekt. Meg deriblant.

Å ta deg fordi du spiser snop en gang i uken synes jeg er smålig. I vanlig verden er snop en gang i uken kjempebra! Og ja, som lege, kan jeg si at det er MYE bedre å spise snop en gang i uken enn å røyke! Jeg spiser lavkarbo, men spiser likevel noe karbohydratrikt innimellom. Forrige helg spiste jeg f.eks en melkesjokolade fordi jeg hadde lyst på det. Så lenge en ikke lever på ketolyse (hvilket en ikke bør gjøre om en ikke skal mye ned i vekt) så spiller ikke slike små avbrudd noen rolle. I alle fall ikke for meg!

Vil også kommentere at jeg synes det er frekt og kalle henne for et forumtroll. Hun setter fokus på noe som flere nok anser som et problem her inne, og det synes jeg er tøft. Som i alle andre diskusjoner må det også i lavkarbodiskusjoner være rom for mer enn ett syn på ting!

Bestemamma sa for siden:

Men hun er et forumtroll...hvorfor tror du hun opprettet denne tråden da? Jo, for å få enda mer oppmerksomhet fra oss, liksom vi ikke har annet å bry oss om ....:(

Ang. havregrøt-diskusjonen:

For "normale folk" (= de det er flest av i Norge, altså de som sverger til Statens Ernæringsråds anbefalingre om høykarbo og lavfett. Merk dere at jeg ikke setter = mellom normale og "dem som har rett", så slipper vi den diskusjonen!) som IKKE har diabetes el glukoseintoleranse, vil ikke en porsjon havregrøt med banan gi en voldsom blodsukkerstigning. Det er jo noe av grunnen til at vi har insulin. Sukkeret vil jo taes opp i cellene og dermed holde blodsukkeret noenlunde stabilt. Selvsagt gir det mer svingninger enn et hardkokt egg - men synes det blir feil å kalle dette et kjempehopp som gir sterk sultfølelse etter kort tid. Slik er det ikke for majoriteten av friske nordmenn.

Hva som er sunt blir en diskusjon om hva en tror på. For de som tror på høykarbo er ikke bacon sunt heller. Og dersom vi ønsker at flere skal få øynene opp for lavkarbo synes jeg det er riktig å kunne diskutere utfra et høykarbo-prespektiv her inne også. Vi har jo alle vært der selv en gang...:)

Men dette er vel strengt tatt off-topic?

Forumtroll el ikke - så synes jeg det er en viktig diskusjon og ta, og kunne fint startet en tråd om emnet selv. :) Har forøvrig ikke lest noen andre innlegg av TS enn dette, så kan ikke uttale meg om mer enn det hun nevner her - og det er jeg enig med henne i.

langaard sa for siden:

Kjenner jeg vipper frem og tilbake:eek:
Aner snart ikke hva jeg skal tro (eller spise):eek:

Bestemamma sa for siden:

Da får du lese de andre trådene TS har startet før du uttaler deg noe mer....;)

Trolltika sa for siden:

Så er det alle som tror de er "normale" og ikke tåler havregrøten. Det er vel der flere er når de sier at de endelig har funnet noe som virker for dem, etter å ha levd som "normale" folk i en årrekke uten å ha fått ned vekta og fått kroppen til å fungere normalt. Det blir litt bakvendt å da skulle stå bak en generell uttalelse om at havregrøt med banan er sunt, når en opplever at den ikke gir ønsket effekt på kroppen.

Jeg føler at det er litt av essensen i hele diskusjonen. Altså standhaftigheten på hva som er sunt eller ikke. Havregrøt med banan er sunt, og det er opp og avgjort for de som har uttalt det her tidligere (husker ikke hvor sitatet kom fra). Brød og poteter er ikke farlig, det er det kaker og snop som er. Det hadde vært mye lettere å svelge slike påstander dersom det fantes en åpning for å si at havregrøt med banan er sunt for mange, men ikke for alle. Noen overvektige tåler ikke brød og poteter, selv om majoriteten gjør det. Tenk om det hadde vært et alternativ?

Jeg vet at lavkarbo ikke passer for alle, og jeg vet at lavkarbo er det eneste rette for noen. Å gå inn og bastant holde fast ved det ene eller det andre synes jeg er håpløst. Som jeg sa tidligere; jeg kan ikke drømme om å si at det er tull å droppe all mat etter klokken åtte bare fordi jeg tror på noe annet. Ei heller å si at jeg ikke har troa på at overvekt kan komme av karbohydrater i mat, men at alt handler om karbohydrater i snop. Kroppen er alt for avansert og sammensatt til å komme med generelle råd, og det er der konflikter oppstår.

Supera sa for siden:

De fleste tenker også på vita hjertego' som et sunnere alternativ enn smør. Det gjør det ikke til fakta.

Er sunt snakk om tro? I min verden skal sunt helst være basert på fakta.

Snakker du om denne studien? Weight and metabolic outcomes after 2 years on a low-carbohydrate versus low-fat diet: a randomized trial.

Og for en tullestudie det er... Det hadde vært interessant å sammenligne vekttapet for lavkarbo og lavkalori, eller å sammenligne vedlikeholdskost for de to. Men å la en gruppe slanke seg i to år og den andre gruppen slanke seg i tre måneder for så å gå over på vedlikeholdskosthold i 21 måneder og sammenligne effekten av slankingen blir så feil.

[quote]INTERVENTION: A low-carbohydrate diet, which consisted of limited carbohydrate intake (20 g/d for 3 months) in the form of low-glycemic index vegetables with unrestricted consumption of fat and protein. After 3 months, participants in the low-carbohydrate diet group increased their carbohydrate intake (5 g/d per wk) until a stable and desired weight was achieved. A low-fat diet consisted of limited energy intake (1200 to 1800 kcal/d;

marjusen sa for siden:

Det er vel en grunn til at dette er et lavkarbo forum? Og da er det ikke rart man møter litt motgang når man prøver å si at havregrøt og banan er sunt.

Registrerer man seg på et Liverpool forum begynner man ikke å rope ut at Manchester er best. Er man på vg forumet eller et annet åpent forum skjønner jeg at man diskuterer disse tingene.

Vil påstå dette forumet er litt mer dedikert for de som ønsker å leve lavkarbo og har tro på det. Så kan heller de som ikke har noe tro på dette kostholdet diskutere andre kostholdsfilosofier andre steder.

Tipper det hadde blitt rimelig rabalder om vi kom på ett Grete Roede forum og snakket veldig om ketolyse og atkins feks.

Dessuten har jeg lest mange av trådene til TS, og de fleste av disse bærer veldig preg av at hun er et forumtroll. Hun skriver for å provosere, AKKURAT som i denne tråden. Men hvor blir hun av når diskusjonen tar av?? Jo da har hun mange ganger vært i full sving med å starte en annen diskusjonstråd for å provosere!

Det er klart vi må få lov til å si fra da

Marius

Men hvorfor må jeg det da? :confused:

Jeg var interessert i en diskusjon rundt emnet TS tar opp, ikke i hvorvidt hun er et forumtroll el ikke. Så lenge temaet hun drøfter er interessant spiller det nada rolle for meg om hun er et forumtroll...

Vi diskuterer tross alt SAK og ikke PERSON - eller? ;)

Men jeg skjønner ikke hva som provoserer!?

Og jeg er heller ikke med på tanken om at siden dette er et lavkarboforum så er det gitt at alle skal tro på det samme? Hva med dem som er nysgjerrige på lavkarbo da? Skal ikke de få lov å være her inne og lære mer? Er dette et "lukket" forum hvorpå man må bekjenne at en er "lavkarboist" for å få være medlem?

I alle andre forum jeg har vært har det vært folk som er der fordi de er nysgjerrige. Jeg synes at også de fortjener å bli møtt med respekt og svar i diskusjoner. Slik jeg ser det er det dette denne diskusjonen handler om...

Supera sa for siden:

Det kom herfra.

Minni1 sa for siden:

Jeg syns da virkelig man må gå videre og gi folk en sjangse uten at man skal dra med alt det en har skrevet før. Ser jo tydelig at TS skriver på en annen måte i dette innelgget enn tidligere.

:)

For å si hva som er sunt må en jo definere hva sunt er. Og det kommer an på hva en tror på. Nå finnes det forskning og studier som støtter både fettkosthold og karbokosthold - så dermed blir det vanskelig å si at bare en av delene er "fakta". (Selv om jeg selvsagt personlig har tro på at lavkarbo er det beste for oss, totalt sett...)

Jeg snakket ikke om denne studien, nei - den kan jeg ikke huske å ha sett før. Jeg er litt for trøtt til å dra frem PubMed og finne studier nå, men du kan enkelt gjøre et søk selv og finne flere studier som viser det samme. Tror også det skal ligge noen metaanalyser i Cochrane om jeg ikke husker feil. Men det var ikke poenget mitt å dra frem en bestemt studie i denne diskujsonen... Poenget var å illustrere at TS fint kan gå ned i vekt uten lavkarbo også, men at lavkarbo også har andre helsegevinster utenom vektnedgang som høykarbokostholdet ikke har!;)

marjusen sa for siden:

Nå var ikke dette innlegget spesielt provoserende i seg selv, men som du ser så heter denne tråden slette profil. TS spør hvordan dette gjøres for så å slenge ut en del spørsmål ang lavkarbo. Så forsvinner hun og mange begynner da å lure hva egentlig TS vil. Dette ut i fra mange andre tråder TS har startet.

Hvis du leser hva TS skriver så ser du jo ikke at hun spør. Hun slenger ut mange påstander som motstrider det vi som tror på lavkarbo mener.

Det er klart alle får komme hit. Alle kan få stille spørsmål og alle kan få mene hva de vil. Men da må de også tåle svaret de får. Og spør man om banan og havregrøt er sunt på et lavkarbo forum må man jo tåle at det ikke er mange her som er enig i det. Og at vi da prøver å dokumentere så godt vi kan hvorfor det ikke er så sunt.

Jeg klarer ikke helt å se hvorfor du konkluderer med innlegget mitt over her at det ikke er lov å stille kritiske spørsmål. Det er jo ikke det TS gjør. Hun slenger ut påstander som vi er helt i mot. Og hun surver over at vi ikke er enig med hun at banan er sunt.

Marius

Det var ikke meningen å konkludere med noe som helst, det var jo derfor jeg stilte spm! :)

Dersom TS vurderer å gi opp forumet - slik jeg tolket denne tråden - så er det vel også naturlig at hun kommer med påstander som hun tror på, som at banan er sunt. Jeg tolket hennes setning om banan og havregrøt dithen at hun følte seg ekskludert fordi hun mente dette, og det synes jeg blir feil. Da synes jeg vi har et forum som er lite åpent for nysgjerrige og nykommere. Dersom en føler seg angrepet av å mene noe annet enn majoriteten mener jeg at vi har mislykkes i å være et åpent forum. I stedet burde vi klare å gjøre TS nysgjerrig på hvorfor hennes påstand kanskje ikke er en sannhet som gjelder alle.

marjusen sa for siden:

Jeg leser hvordan du skriver over her. Må du ikke ta det feil, men du skriver påstander med spørsmålstegn etter. Det tolker jeg ikke som spørsmål.

Du snur alt på hodet her og sier nå plutselig at TS føler seg angrepet fordi hun mener banan er sunt. Det er ingen som har angrepet hun for dette, men heller argumentert med hvorfor det ikke er sunt.

Det jeg også tror er at mange tar utgangspunkt i at man er overvektig når man diskuterer her. De fleste som er her har lang erfaring med karobslanking og funnet ut at det ikke gjør dem friskere, men heller sykere.

Det er også lett å bli missforstått på forum da man ikke har mulighet til å endre det man skriver i forhold til hvordan mottaker reagerer. Vanskelig å utdype noe også videre om det er noe uklart. Da går man fort i forsvarsposisjon.

Nerthus sa for siden:

Vi har forsøkt... har du leste alle innleggene til TS? Jeg kan godt gi deg en fullstendig oversikt over alle påstander som TS har kommet med OG alle forsøkene på og forklare om lavkarbo, henvise til linker som motbeviser hennes påstander, og i tillegg forklaringer på hvorfor en del har følt seg provosert av hennes påstander, uttalelser og ordbruk.
Ingen av disse er svart på av TS - nye påstander er derimot kastet ut, it i tillegg til litt drama der TS føler seg urettferdig behandlet.
I mine øyne - etter snart 2 år på dette forumet - er TS et forumtroll som kommer inn, kaster ut mange påstander, bruker nedlatende ord, opptrer fordømmende overfor lavkarbo som tema, nekter og svare på tiltale, nekter og se på linker til fakta som motbeviser hennes påstander - hvorpå det hele når et klimaks når hun dramatisk nå ønsker å forlate forumet - IKKE ved å be en moderator om å bli slettet - men IGJEN ved å starte en ny tråd - ikke fortell meg at dette ikke er for oppmerksomhetens skyld :)

Dette har vi sett før - og vil se igjen.

Problemet i utgangspunktet er at dette er et LAVKARBO-forum. Hvis man har andre interesser enn lavkarbo - finner man seg et annen forum. Hvis man er NYSGJERRIG på lavkarbo, leser man seg opp, og spør og graver om det er ting man lurer på. Man behandler forumet og dets medlemmer med respekt for deres valg.
Når man har fått litt erfaring og kunnskap - kan man etterhvert utfordre litt de "sannheter" som forumet forfekter og man får sunne og gode diskusjoner.

Det handler om respekt - men det er svært menneskelig og ha problemer med å vise respekt til noen som i utgangspunktet framstår som nedlatende og fordømmende overfor det viktigste valget du har gjort i livet ditt...

JMO

Supera sa for siden:

Spør du lavkarbofolk som har dykket inn i havet av studier og sammenlignet med et kritisk øye (som f.eks. Dag Viljen Poleszynski, Sofie Hexeberg, Gary Taubes, Malcolm Kendrick, Jens Veiersted, Andreas Eenfeldt +++) så sier de vel heller det motsatte. At lavkarbo er veien å gå og at høykarbo er skadelig for folk flest.

Mitt poeng var vel heller at det helst ikke skal være noen synsing eller tro når det gjelder helse. Tro får man gjøre i kirka. Men altså, vi har jo ikke alle svarene, det må jo sies. Og snakker vi sunt eller sunnere i forhold til noe annet? Havregrøt kokt på vann med en banan er sunnere enn en skive loff med nugatti og et glass sjokolademelk til. :geip:

Når de "beviser" at kostfiber beskytter mot tykktarmskreft ved å sammenligne loff og kneipp og folk klapper i hendene og godtar det som fakta, så vet jeg ikke helt hva jeg skal tro om mange av studiene (eller folkene som leser det uten å tenke selv)... Fordi karbohydrater er jo selvfølgelig sunt, så det kan jo ikke ha noe med at kneipp gir jevnere blodsukker enn loff og mindre karbohydrater? :rulleøyne Nei, det er jo utenkelig. Kreftceller lever visst ikke på glukose i mange forskeres verden... Men at gress (cellulose = kostfiber) reduserer risikoen for tykktarmskreft på en magisk måte er tydeligvis ansett som mer sannsynlig enn at kreftcellene har mindre mat å livnære seg av når blodsukkeret er jevnere (og lavere).

Jeg synes heller ikke at noen skal bli ekskludert fordi de mener noe annet enn andre. Men det går vel mer på måten det blir sagt på og ikke minst hvordan man reagerer når man får litt motstand. Forumet er jo brukerstyrt, så det er ikke som at det sitter en gruppe og bestemmer hva alle skal mene. Men litt må man da tåle?

Slankogfin sa for siden:

opptrer fordømmende overfor lavkarbo? har du lest alt jeg har skrevet, eller bare det som jeg lurer på?

"Synes lavkarbo er en fantastisk diett som kan hjelpe folk som ikke klarer å gå ned på andre måter. Skal ikke protestere på det. Mener fortsatt at de fleste som er fete, er blitt det pga inaktivitet og feil kosthold (sukker og fett), og noen er blitt fete pga medisinske grunner, og det kan være mange andre grunner"

Slankogfin sa for siden:

og hvis noen av dere mener at jeg er et forumtroll, så er jeg vel det. jeg må innrømme at jeg ikke vet hva det er . Jeg har bare i løpet av lang tid ( har mye tid i løpet av dagen som jeg kun kan sitte og tenke, ikke gjøre så mye annet pga helsen.) lest mye og lurt på så mye med det som har med lavkarbo å gjøre. jeg synes det er et interessant tema. og synes det er fantastisk når en hører om alle gode vektresultater og at folk blir så og si friske av sykdommer. hvis det er å være troll at en setter spørsmålstegn ved enkelte ting, så innrømmer jeg at jeg er et troll!:D

marjusen sa for siden:

Forum(i dette tilfellet)-troll er et fenomen som forekommer på forskjellige debattfora på Internett, særlig på nyhetsgruppene (USENET), hvor en person skriver innlegg egnet til å provosere folk og fremkalle en hissig diskusjon. Et troll mener ikke nødvendigvis hva han skriver; hans primære formål med innleggene er ikke å argumentere for en påstand, men å få folk til å hisse seg opp og «bite på kroken».

KILDE: no.wikipedia.org/wiki/Internett-troll

Slankogfin sa for siden:

"Det er klart alle får komme hit. Alle kan få stille spørsmål og alle kan få mene hva de vil. Men da må de også tåle svaret de får. Og spør man om banan og havregrøt er sunt på et lavkarbo forum må man jo tåle at det ikke er mange her som er enig i det. Og at vi da prøver å dokumentere så godt vi kan hvorfor det ikke er så sunt.".

ja, jeg kan tåle svaret jeg får. men liker selvfølgelig ikke å bli kalt for å være provoserende fordi om jeg spør om ting. og liker ikke at jeg blir kalt for et forumtroll (antar at det er noe negativt) fordi om jeg kommer med meninger og spørsmål. vi kan vel prøve alle sammen å svare med respekt? (vil minne om den tråden der noen synes det var moro å skrive: nå har jeg gått tur, ergo er jeg slank. det synes jeg var noe barnslig, og orket ikke kommentere. hadde jeg skrevet noe lignende så hadde jeg vært provoserende...?) og jeg spør ikke om dere synes at banan er sunt. jeg skrev at jeg forsto at vedkommende som sa at havregrøt og banan ikke er sunt, sier det fordi hun går på lavkarbo. en "vanlig " person (dvs majoriteten av Norges befolkning) vil jo mene at det er sunt. :eek:

marjusen sa for siden:

Det er nok ikke spørsmålene dine som er provoserene, heller det at du svarer med at feks man må sitte i rullestol før du hadde forståelse for at man er inaktiv. For så i neste innlegg ha full forståelse for at andre ikke kan trene.

Det er slike bastante påstander du har slengt deg ganske mye rundt om. Men bortsett fra det er det jo ikke så provoserenes:)

Nerthus sa for siden:

Du er VELDIG så pratesyk til å ha startet en tråd hvor du ønsker å slette profilen din... ;)

Jeg orker ikke svare deg mer - jeg har brukt så mye tid på å svare deg saklig flere ganger, linke til dokumentasjon som motbeviser dine påstander mm - men jeg ser ikke at du har verken SVART på eller LEST noen av disse linkene - så da antar jeg du er mest komfortabel i rollen som provokatør :) Lykke til med det - og lykke til med å analysere hvorfor så mange reagerer så sterkt på din måte og kommunisere på.

Slankogfin sa for siden:

ja, jeg har nå fått kontakt med en som skal slette profilen. og skal snart forsvinne. synes noen av dere her inne skal gå inn i dere selv og tenke over hvordan dere svarer og "fryser" ut folk som er nysgjerrige. for du fortsetter å kalle meg provoserende, selv om jeg prøver å skrive på en annen måte, og forme spørsmålene på en annen måte. og, ja, tenk at jeg er pratesyk! og tenk at du gidder å svare, selv når du ikke gidder å svare! imponerende! girlpower deluxe...

marjusen sa for siden:

i stede for å slenge dritt tilbake her, hvorfor i alle dager tar du deg ikke tid til å lese hva nerthus faktisk skriver til deg?

hun har svart deg flere ganger, med linker. Hva er grunnen til at du hopper og driter i å fortsette diskusjonen saklig i de trådene?

Det er nettopp dette som oppfattes som trolling. Så fort noen kommer med saklige tilbakemeldinger, så slutter du å delta i de diskusjonstrådene. Da lager du heller en ny tråd med nye påstander og spørsmål.

Det er jo derfor du oppfattes slik som du gjør på forumet her. Det er ikke slik et forum fungerer. Dette er brukerstyrt, og alle forventer respekt.

Marius

Slankogfin sa for siden:

til supera: du skrev:
"Jeg synes heller ikke at noen skal bli ekskludert fordi de mener noe annet enn andre. Men det går vel mer på måten det blir sagt på og ikke minst hvordan man reagerer når man får litt motstand. Forumet er jo brukerstyrt, så det er ikke som at det sitter en gruppe og bestemmer hva alle skal mene. Men litt må man da tåle?"

hva mener du med at det går på måten som man reagerer på når man får litt motstand? mente du meg da? hvordan synes du at jeg har reagert når jeg har fått litt motstand? Jeg har jo ikke skrevet at jeg har blitt provosert, som flere her inne har skrevet at de har blitt av mine tråder. jeg har sitert hva noen har sagt, og skrevet at jeg ikke akkurat har likt/ vært enig i det som er skrevet. men det har ikke provosert meg...så jeg skjønner ikke hva som har vært galt med min reaksjon i forhold til enkelte andre...

Brimstone sa for siden:

Nå skal jeg være jævlig usaklig her så får de hårsåre ta det som de vil:

Slankogfin sa for siden:

marjusen, jeg har lest alle svar jeg har fått.

Fluke83 sa for siden:

Hah! Jeg trodde ikke vi hadde popcorn-smiley her på forumet, ellers så hadde jeg hengt meg på den holdninga der for lenge siden, he he..

Finnes det forresten lignende smiley, men med lavkarbosnacks i boksen istedenfor? :D

Nerthus sa for siden:

ÅÅÅh det må være noe i meg som gjør at jeg ikke klarer styre meg;) Jeg finner deg faktisk svært underholdende. Hadde vært utrolig morsomt og møtt deg ansikt til ansikt - lurer på om du ville ha uttrykt det på samme måte da...

Vi lover alle og gå i oss selv - ÆRESORD! Vel, JEG lover ihvertfall på mine egne vegne ;)

Jeg antar at du ikke vil gjøre det samme... gå i deg selv og se på ordbruken din, du må jo være LITT nysgjerrig når et såpass STORT antall medlemmer her inne reagerer på det du sier og hvordan du sier det? Er vi så mange som mener det samme - så kanskje det er NOE sant i det?
Dessverre har du jo ikke svart på en eneste av de saklige tilbakemeldingene - hadde du det så kanskje oppfatningen av deg ville endret seg også...

Hihi - også girlpower da... takk for den - jeg er nok passert grensa for å bli kalt girl - men siden Nerthus er et gudinnenavn - så kanskje gudinne-power passer bedre? ;)

Nerthus sa for siden:

Ser du ikke at det er baconcrisp i boksen? ;)

marjusen sa for siden:

Slik som i den andre tråden din. Der slang du ut en quote fra nerthus som skulle "bevise" at hun mente at røyking var like ille som snop kun på lørdager.

Så svarte jeg på det. Og da er det slutt der. Da fortsetter du her.

Det er ikke slik et forum fungerer. Du kan ikke være så selektiv på hva du velger å svare på å ikke. Da oppfattes det som useriøst og folk blir provosert.

Marius

marjusen sa for siden:

hihi, og jeg har alltid ønsket meg girlpower elsk

Slankogfin sa for siden:

"ÅÅÅh det må være noe i meg som gjør at jeg ikke klarer styre meg;) Jeg finner deg faktisk svært underholdende. Hadde vært utrolig morsomt og møtt deg ansikt til ansikt - lurer på om du ville ha uttrykt det på samme måte da..."

I like måte! Jeg synes også det er god underholdning her jeg sitter; å lese alle svarene. og lurer også på om du hadde turt å si det samme til meg face to face... tror nok at vi tør å være litt mer "krasse" begge to, når vi ikke trenger å forholde oss til et mennske. som en klok mann sa en gang: det du ikke tør å si til folk personlig, skal du tie om.

Nerthus sa for siden:

Snakk for deg selv snuppa, jeg er EN person som kommuniserer på samme måte online som offline. Slik har jeg alltid vært og slik vil jeg alltid være. Det jeg har skrevet her inne - som begynner å bli noen antall innlegg, står jeg for om noen konfronterer meg med det ansikt til ansikt.

Sånn er jeg bare :)

marjusen sa for siden:

Jeg har jaffal fått to grønne prikker pga deg frøken slankogfin, så noe bra har kommet ut av dette:D hihi

HURRA! :D

Slankogfin sa for siden:

ok. det hadde ikke jeg klart. jeg er en veldig blyg person, så jeg hadde nok bare sittet og lyttet og nikket da. og irritert livet av meg etterpå at jeg ikke hadde turt å si noe....thats me!:D:D:D:D:D

derfor er det ekstra gøy dette her, da kan jeg "spille" at jeg er en person som er god til å diskutere (men det er jo nå bevist at jeg ikke er...tji hi).

marjusen sa for siden:

kan jeg få spørre hva aldern din er? bare veldig nysgjerrig;) hihi

Nerthus sa for siden:

Point proven... du bør kanskje begynne og trene litt IRL - slik at du kan lære deg litt diskusjonsteknikk på nett. IRL er det lettere og se kroppspråk og reaksjon - noe jeg forstår du er litt frustrert over å ikke forstå online... Seriøst - begynn og engasjer deg i det virkelige livet også - så slipper du og bli misforstått online :)

Nerthus sa for siden:

Mye hihi her nå Marius - ble det litt vin til maten eller? ;)

Slankogfin sa for siden:

nerthus, er visst samme alder som deg. :_punk:

marjusen sa for siden:

hahaha slå seg på brystet og brøle litt

ble vel en flaske og samboern gikk plutselig å la seg..hmm

så da fortsetter jeg med litt hihi jeg:D

Nerthus sa for siden:

Go for it - unner en hver mann en sen kveld med litt hihi av og til ;)

Nerthus sa for siden:

Ikke bli fornærmet - men jeg trodde du var minst halvparten så gammel som meg... :)

marjusen sa for siden:

eller halvparten så gammel som meg + 3 :)

Slankogfin sa for siden:

jammen i hodet, (og ifølge ungene når det gjelder musikksmak) så er jeg 17 år alltid.:p:p:p:p

marjusen sa for siden:

hihi, jaja.. da ble det 28/2+3 da:D jeg er god altså. spess med en flaske innabords.. offer var det ikke lov med et glass vin før skolen? hmm

Supera sa for siden:

Som flere sier: Du kommer med ganske bombastiske uttalelser for så å gå tilbake på det du har sagt og si at du ikke mente det slik. Andres reaksjon har vært krassere enn dine. Du har vært flink til ikke å angripe personer. Men du har egentlig angrepet de fleste uten å mene det med dine generaliseringer. Det er rart at du ikke ser at du driver og tramper folk på tærne. Du snakker til folk som har vært overvektige mye av livet og følt seg mislykket fordi vi ikke klarte å gå ned i vekt. Så kom lavkarbo og svarene. Det var ikke det
at man var lat og med null selvkontroll - det var feil kostholdsråd fra staten! Det er ganske lett for de so ikke har hatt problemer med vekta å si at det er jo bare å spise litt mindre og trene mer, så blir man slank. (Ikke myntet på deg akkurat den altså, bare forklaring). Og så kommer du og tilsynelatende prøver å få oss til å tro at vi ikke er verdt noe igjen. Du må vel skjønne hvorfor folk reagerer ganske krasst da?

Jeg er enig i Nerthus; diskuter litt i det virkelige liv. Jeg tror mange av misforståelsene i trådene dine rett og slett kommer av litt dårlig ordvalg.

Slankogfin sa for siden:

" Du snakker til folk som har vært overvektige mye av livet og følt seg mislykket fordi vi ikke klarte å gå ned i vekt. Så kom lavkarbo og svarene. Det var ikke det
at man var lat og med null selvkontroll - det var feil kostholdsråd fra staten! Det er ganske lett for de so ikke har hatt problemer med vekta å si at det er jo bare å spise litt mindre og trene mer, så blir man slank. (Ikke myntet på deg akkurat den altså, bare forklaring). Og så kommer du og tilsynelatende prøver å få oss til å tro at vi ikke er verdt noe igjen. Du må vel skjønne hvorfor folk reagerer ganske krasst da?"

ja, jeg er nok ikke så god å ordlegge meg. jeg har også skrevet flere ganger nå at jeg er glad for at lavkarbo hjelper så mange. dette er det ingen som drar fram at jeg skriver, kun det negative. og jeg har hatt overvektsproblemer i 20 år. og nå, selv om jeg er normalvektig, så føler jeg meg stadig feit. og jeg har aldri skrevet av noen av dere er null verdt! hvor har du det fra? alle mennesker er like mye verdt! blir litt lei meg nå, hvis du tror at jeg mener det...:kadetgaar

Supera sa for siden:

Det er slike ting man leser mellom linjene av det du har skrevet... Satt litt på spissen da. Men da skjønner du kanskje bedre hvorfor folk hisset seg opp?

Kari Marita sa for siden:

Syns du skal være på forumet jeg. Alle har rett til å mene hva de vil. Det skal være rom for diskusjoner i et forum.....Huffameg :(

Furine sa for siden:

Her trur eg Nerthus er inne i kjerna av saka, kvifor folk reagerer. Når nokon svarar deg sakleg og seriøst så er det jo ingen reaksjon å få frå deg.

Det blir i alle fall problemer i forumet om man skal lese mellom linjene :confused:
Vi ordlegger oss alle forskjellig og kan alle skrive noe som andre kan oppfatte helt annerledes enn det var ment, så det å lese mellom linjene synes jeg ikke vi burde gjøre på ett forum. Vi må forholde oss til det som står i linjene ellers blir det mye misforståelser.

Jeg synes ikke noen skal slette seg fra forumet fordi de ikke er helt enige med den store horden på forumet. Det må være rom for å ha litt annerledes meninger og for diskusjoner uten at en blir usaklig mot den som starter diskusjonen.

Da blir det ett forum der vi ikke kan si hva vi tenker, mener og føler uten at vi er sikre på at alle de andre også tenker, mener og føler det samme.

Nerthus sa for siden:

Jeg tror ikke du trenger og lese MELLOM linjene hos TS faktisk - det holder med å lese det hun skriver :) Og hadde det vært ETT innlegg, eller noen FÅ - men det er jo i stort sett alle :)

Nå sier hun jo faktisk at hun er mye kvassere enn hun ville turt og være IRL også - så da vet jeg ikke helt... skal man ikke kunne påtalt atferd man opplever som nedlatende og fordømmende på dette forumet? Jeg synes det - vi har til vanlig en kjempefin tone her inne, og av og til kommer noen inn som bryter totalt med både generell folkeskikk, forumskikk og spesifikk forumskikk. Dette synes jeg man skal få si fra faktisk :)

Jeg tror nok TS lager en EGEN tråd om å slette profilen sin delvis pga oppmerksomheten - litt sånn lidelse/dramaqueen aktig etter min oppfatning. Hva om den som startet diskusjonen oppfattes som usaklig? Vi er alle bare mennesker her og gudene skal vite at det er flere av oss som har brukt tid på og saklig kommentere hva det er vi reagerer på, bidratt med linker som motbeviser TS påstander osv - men disse blir glatt ignorert - og TS henger seg heller oppi ting og tema og kommentarer som kan bidra til mer "hekling" :) Synes du det er greit også? For meg ligger forskjellen i påstander uten bakgrunnsargumentasjon. JEG synes ikke at alle her inne kunne påstå ting som et "fett er farlig", "karbo er bra", "800 kal om dagen er flott" - nå lurer du kanskje på hvorfor? Vel det viktigste er at dette er et lavkarboforum, og vi har visse definisjoner her inne som vi bør være noenlunde enige om. I tillegg er dette et brukerstyrt forum - og vi har mange som kun leser. Farlig feilinformasjon kan gjøre folk syke..: DERFOR er selvjustisen her inne såpass oppegående, ingen av oss vil være med på og råde andre indirekte at 800 kal pr dag med mye protein og lite karbo og fett i 2 mnd er fint??

For meg handler det om et samfunnsansvar - det vi skriver her inne - kan HELE verden se. Hadde det vært et lukket forum, hvor kun medlemmer kunne se alt - hadde situasjonen vært annerledes.

Til informasjon har jeg vært medlem av andre svært aktive forum både nasjonalt og internasjonalt, og jeg må med hånden på hjertet si at dette er det mest vennlige, inkluderende, kunnskapsrike, støttende og fantastiske jeg har opplevd siden jeg kom på nett i 95 :)

Cherry sa for siden:

Hun kunne jo bare laget ett j... innlegg hvor hun spurte hvordan hun sletta profilen, og ikke vase det bort i nok av det samme oppgulpet som alle de andre trådene hennes? Ja, jeg kaller det oppgulp når man nevner det samme for ørtende gang. Da er man kun ute etter å provosere. Så sorry mac, ingen sympati den her veien. Om forumet er så jævlig så hvorfor i svarte gidder hun da å sitte her å svare på postene liksom...nei takkskalmanha.

FYI, jeg hadde turt å sagt det her face to face.

supermom sa for siden:

Hm, dette var interessant lesning..
Som forumbruker vil jeg benytte anledningen til å si hva jeg forventer ut av disse sidene: at fremsatte påstander om lavkarbo stemmer! Jeg forventer faktisk at dersom noen sier noe som ikke stemmer ifht lavkarbo så er det lov å påpeke at det faktisk ikke stemmer. Hvis det ikke er lov, vil flere som meg (som ikke kan dette så godt) bli villedet og forvirret :confused: Og det er forhåpentligvis ikke hensikten....

For å begynne på toppen:
Jeg kan ikke si at jeg synes slankogfin bryter totalt med både generell folkeskikk, forumskikk og spesifikk forumskikk, (jeg har faktiskt lest linkene hennes), mulig hun ikke er så veldig blyg i sine uttalelser og trygt kunne ordlagt seg annerledes, (noe hun jo medgir selv), men jeg synes faktisk at mange av svarene hun får bryter mye mer med totalt med både generell folkeskikk, forumskikk og spesifikk forumskikk enne hennes innlegg.

At noen synes at en trådstarter oppfattes som usaklig er vel ikke så rart, vi er mange forekjellige mennersker samlet på ett forum og vi er nok veldig ulike i både måten å ordlegge seg på, i meninger og måten å tenke på.

Om noen synes at 800 kal til dagen er nok og vi synes rådene som blir gitt er feil, ja så får vi heller argumentere mot dette på en saklig måte om vi synes det er feil.
At dette er ett åpent forum gjør det vel ikke bedre når de som leser får opp en masse med ufine svar til de som stiller spørsmål, gir råd eller uttaler noe som kanskje ikke er så smart.
Det skremmer mer bort de som undrer på lavkarbo enn det opplyser dem.
Jeg var innom og leste mye før jeg registrerte meg under tvil. Under tvil fordi jeg ikke synes det er ok at en kan lese alt uten å være medlem, det burde være en lukket del som er for medlemmer og ikke for alle.
Men det er nå bare min mening.

Jeg har også vært og er fortsatt medlem av mange andre forum og jeg er ikke enig med deg i at dette det mest vennlige, inkluderende, kunnskapsrike, støttende og fantastiske jeg har opplevd siden jeg kom på nett.
Jeg vil heller si jeg er blitt litt skuffet over takhøyden her inne og derfor er det ikke så mye jeg skriver på forumet, jeg liker ikke å bli "kjeftet" på og få uvenner, (noe jeg ikke har blitt til nå, men så ligger jeg "lavt" også da :rolleyes:
ja bortsett fra her da :o)
Så jeg angrer nok på dette svaret etterpå, men siden jeg først rotet meg inn i tråden og sa A så får jeg også si B.

Vil bare til slutt få si at jeg synes forumet er utrolig lærerikt, nyttig og jeg leser mye hver dag og lærer mye nytt hver dag, så jeg bruker det aktivt i min hverdag for å komme skikkelig inn i dette med lavkarbo:)

nellie sa for siden:

Det var da fælt til vemmelig lynsjestemning det var her om dagen.

Lillemy71 sa for siden:

Du kan late som om det er bacongull - knaske knaske

Slankogfin sa for siden:

"Hun kunne jo bare laget ett j... innlegg hvor hun spurte hvordan hun sletta profilen, og ikke vase det bort i nok av det samme oppgulpet som alle de andre trådene hennes? Ja, jeg kaller det oppgulp når man nevner det samme for ørtende gang. Da er man kun ute etter å provosere. Så sorry mac, ingen sympati den her veien. Om forumet er så jævlig så hvorfor i svarte gidder hun da å sitte her å svare på postene liksom...nei takkskalmanha"

Om jeg skriver at jeg vil slette profilen, og ellers i samme slengen har noen tanker og spørsmål, med hvilken rett har du til å si at det har jeg ikke "lov" til? Og jeg må jo skrive ting for ørtende gang, når ting jeg har skrevet blir vridd til noe forferdelig for hvert annet innlegg som kommer i min tråd. vil jo gjerne forklare meg. hvis du hadde blitt misforstått, så ville sikkert du også fortsatt å skrive helt til noen forsto deg? synes svaret ditt her var veldig fordømmende, det må jeg si. at jeg spør om forskjellige ting ang. lavkarbo, og du kaller det for oppgulp, hva er det som er galt?

du kan jo heller svare på det jeg spør om: synes du at vi var mer aktive da vi var barn, enn barn er nå? det synes jeg. synes du at vi spiste mindre snop da var barn, enn barn gjør nå? det synes jeg. det var egentlig dette jeg spurte om, og det er vel bare et par som har svart på det, og de er enige med meg.

Sugarpill sa for siden:

Jeg har selv fått pes her og er ikke av de mest populære fordi jeg gjerne våger å komme med meninger som her inne ikke blir godt mottatt- men jeg må si at du provoserer selv meg med en del poster. Det er veldig tydelig når folk på diskusjonsfora på nett benytter seg av muligheten til å kunne si ALT de har på hjertet fordi de kan være anonyme og skjule seg bak en skjerm- hvis du bare kunne tenke litt før du poster, sånn at du unngår slike påstander som at folk som ikke sitter i rullestol ikke har noen unnskyldning for å ikke gå tur, påstander du etterpå må trekke tilbake- så vil alt gå mye bedre.

Vi trenger folk her inne som stiller spørsmål, som utfordrer det som er "allmenn sannhet", men det må gjøres på en litt bedre måte enn det du gjør. Du behøver ikke slette kontoen din, du kan gjerne fortsette å poste, men ikke spy ut alt du har holdt inne "hele livet", tenk, skriv, revider, post.

Cherry sa for siden:

Gidder ikke svare deg på noenting som helst, siden jeg allerede prøvde å diskutere med deg i en annen tråd, totalt mislykka siden du snur kappa etter vinden.

marjusen sa for siden:

Det du lurer på også er jo ikke akkurat ting det er mye uenighet sånn generelt. Er vel ikke mange som tviler på at barn var mer aktive før, at dem spiste mindre snop osv. Det er heller ingen tvil om at røyk er farlig og giftig. Ser ikke helt diskusjonsgrunnlaget i disse spørsmålene. Er ikke mange googlesøk som skal til for å finne godt dokumentert stoff som bekrefter dette.

Men om noen ønsker å røyke eller ikke trene er helt opp til hver enkelt. Dem har fortsatt lov til å fortelle om sine gode opplevelser med lavkarbo.

PSST! Ble forresten ganske stille fra deg slankefrøken etter siste innleggene mine i natt også. Det virka som du kosa deg fælt når du misstolka hva vi skrev og endra stadig på det du selv skrev;)

Slankogfin sa for siden:

måtte jo prøve å sove litt også da! kan jo ikke sitte absolutt hele natta på lavkarbo-forum.....

og ja, der svarte du også på det jeg spurte om. takk. da er vi jo enige.

neste spørsmål: hva er konsekvensen av at vi er mindre aktive nå enn før? og spiser mer snop enn før?

Ser at begge disse trådene har eskalert utover det jeg har kapasitet til å sette meg inn i, men har smuglest noen av de andre trådene TS har statet og stiller meg fremdeles like undrende til all den negative kritikken.

For meg virker det som om svært mange er overdrevent såre i forhold til å fremstilles som late eller å ha en el annen form for selvforskyldt overvekt. Og hvis TS pirker borti noe av dette, selv uten at det egentlig virker som om hun gjør det med vilje og intensjon om å plage, så eksploderer det nærmest. Og det klarer jeg ikke å forstå.

Synes det er lavmål av så mange mennesker å rotte seg sammen mot en person. Slik dere fremstiller det virker det som om TS har vært i forumet lenge og "plaget" flere av dere over tid, men ser at hun ble medlem 7.april - og det er ikke lenge siden!?

Skal ærlig innrømme at jeg også vurderer å melde meg ut av forumet om det er slik dere behandler folk her inne. Uavhengig av om dere er enige/uenige så kan dere behandle folk med mer respekt! Skal være enig i at TS har noen uheldige formuleringer innimellom, men leser en videre hva hun skriver er det jo tydelig at hun ikke mener noe vondt med det hun skriver. Så hvorfor angripe henne da?

Julie sa for siden:

Etter min mening (skal passe på å være spesifikk her ;)) så er det vel mye av den nye teknologien som har "skylda" - og det trodde jeg også at vi hadde kommet frem til i en annen tråd som du startet/var med i? I alle fall så kan jeg jo skrive et par ord.

Nå om tiden sitter unger ofte - men, som jeg alltid poengterer, ikke ALLTID - og ser på TV i stedet for å leke ute. Mange blir også kjørt i stedet for å sykle til skolen (men dette kan selvfølgelig komme av at det er veldig langt bort, eller at skolen likevel er på veien til jobb for den som kjører - praktiske grunner, med andre ord). Jeg skal absolutt ikke si at ikke jeg er en av disse ungene - men jeg synes at min grunn for ikke å trene for tiden er rettferdig. Jeg har rett og slett aldri likt noen av de sportene jeg har prøvd (fotball, volleyball, tennis, basketball, cricket, rounders m.m) foruten ridning, og den eneste grunnen til at jeg ikke rir for tiden, er rett og slett at vi ikke har råd. Jeg klarer heller ikke å engasjere meg nok til å gå tur alene, da det for min del ikke ligger nok "utfordring" i det. Da synes jeg det er morsommere å sykle, for eksempel, men igjen så er det vanskelig å finne fine steder å sykle når man bor midt i byen, og er omringet av travle veier og masse trafikk. Dessuten er jeg veldig opptatt med å lese til eksamener for tiden, så da blir det å prøve nye former for trim (Zumba, for eksempel) litt glemt - forståelig for min del, men kanskje ikke alle. Og det forstår også jeg. :ja:

Det skal også sies at jeg er veldig sær og pirkete når det gjelder ting jeg interesserer meg i - kun én av konsekvensene av å være bortskjemt :lol: - og dessuten misunner jeg de som liker noe så "fredelig" som å gå tur. :) Eller, jeg liker også å gå tur - ikke misforstå - men dog i marka (f.eks om sommeren når vi er på Oppdal). Grunnen? Det har vel noe med at flere er med og går for hyggelighetens skyld, og at jeg da kan gå litt om kapp med småbrødrene mine. :D

(Forøvrig brukte jeg rundt fem-ti minutter på å lese gjennom dette etter at jeg skrev første utkast, fordi jeg har en tendens til å skrive ned ting på en litt klumsete måte, som da kan feiltolkes. Med andre ord brukte jeg lenger tid på å redigere, enn å skrive innlegget til å begynne med. Perfeksjonist :lol:)

Nerthus sa for siden:

God vane - reduserer misforståelser også!

Jeg leser gjennom innlegget mitt, gjerne flere ganger, i alle tilfellene jeg skriver litt lengre enn noen få setninger ;)

Julie sa for siden:

Det gjør jeg som regel (det har du vel nok erfaring med fra den tråden om benhinnebetennelse), så det blir mye redigering her, ja! :p :lol:

Pandora sa for siden:

Veldig enig i dette innlegget!! Behandlingen av TS forstår jeg rett og slett ikke:forvirret, vi bør ha mer takhøyde her inne enn dette. (NB! idag er 10. April...hvor mye er det mulig å la seg irritere i løpet av tre døgn...."forklaringsrunder" som går over noe lenger tid enn dette må man vel kunne rive i..) Ikke slett TS!

Furine sa for siden:

Det er ikkje snakk om at nokon truar med å slette TS. Det er TS sjølv om vurderer å be om å sletta. Berre så det er klart.

-Moderator Furine-

Nei jeg leser heller ikke at hun er truet til å slutte. Jeg kaller det vel heller å "fryse" ut en person det som skjer her. om en mottar nok pepper så pleier en vel å gi seg og melde seg ut :(

Pandora sa for siden:

Jada;) det har jeg lest meg til..var en oppfordring til henne: ikke slett!!:)

Georgine sa for siden:

Nå anser jeg at denne tråden er ferdig diskutert.

Trådstarter velger hva hun vil gjøre selv og vil hun slettes tar hun direkte kontakt med admin i forumet og ikke via tråder. Vil hun være her er hun selvsagt velkommen til det.

Georgine, moderator.

Furine sa for siden:

Ja, då beklagar eg. Måten det var skrive på forstod eg som at du oppfordra ikkje til å slette TS. ;)

nellie sa for siden:

Alvorligtalt så virker det vel som at TS bryr seg langt mindre om den såkalte dårlige behandlingen hun får, enn dere som stiller dere på bakbeina og synes dette er ille fælt. Hun har jo allerede gått vidre og diskuterer ivei, så det kan jo hende hun fikk lagd den spliden hun ville også gikk hun bekymringsløst vidre i samme gamle spor, når det var oppnådd?

Bare vært her i tre dager.... mye mulig det, men når det har vært på det samme viset fra første tastetrykk, så er det kanskje ikke rart folk blir litt engasjerte?

Georgine sa for siden:

Jeg gjentar meg selv.

nellie sa for siden:

sorry hvis jeg er litt treig, men hva vil det si? Dere stenger vel tråder som man ikke skal svare i, eller?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.