< Tilbake til oversikten

Nå gir jeg snart opp. Vil noen gi meg et siste håp?

Maylinn26 sa for siden:

Dette er et siste desperat forsøk på å ikke gi opp.. Håper det er noen der ute som kan hjelpe meg...
[font=Palatino Linotype][/font]
Jeg har nå gått på ketolyse i 11 uker, jeg går jevnt ned i vekt, så det er ikke problemet, men jeg føler meg helt forferdelig dårlig!
- Jeg mister håret, har alltid hatt MASSE hår, å det er på vei til å bli tynt!
- Jeg er kvalm hver eneste dag.
- Jeg har hatt vondt i hodet sammenhengene de siste 3 ukene.
- Svimmel og uvel.
- Jevnt i veldig dårlig humør.
- Sover veldig dårlig.
- Sprø og tynne negler.
- Generell dårlig allmenn tilstand.
Jeg har gått så langt som å bestille meg time hos legen min på onsdag, for jeg klarer ikke å gå på denne måten her lengre. Er det noen som kjenner seg igjen? I såfall hva gjorde dere? Jeg drikker nok vann, tar vitaminer (selv om jeg blir kjempe kvalm av de). Bare for ordens skyld, nei jeg er ikke gravid.

Georgine sa for siden:

Hva spiser du? Gi eksempler over flere dager.

Kan det være noe du spiser som du reagerer allergisk på?

Jabba sa for siden:

Hva med å kutte ut ketolysen og bare spise generell lavkarbo ?

Gerd sa for siden:

Ble det endringer etter du kuttet ut ketolysevitaminene?

Spiser du nok varierte grønnsaker?

mama67 sa for siden:

Enig i denne. Dette hjalp meg da jeg følte slik du gjør.

Ketogent kosthold kan påvirke noen slik du beskriver, og sånn kan man jo ikke ha det, og da vil helt sikkert generell lavkarbo hjelpe på. Du lever like sunt, men mer variert, vekta går ned (om enn noe saktere), men det viktigste for deg er vel at formen blir bedre, så får vekta komme etter.

Maylinn26 sa for siden:

Her får du eksempel på 3 dager:

Frokost- linfrø knekkebrød med skinke, majones og agurk (kanskje litt selleri ved siden av)
Lunsj- Eggerøre med spekeskinke, (noen grønnsaker ved siden av)
Middag- Kjøtt med grønnsaker
Kveldsmat- Ingenting, eller et knekkebrød

Frokost- Egg og bacon, (grønnsaker)
Lunsj- Spekeskinke eller skinke med grønnsaker og CC
Middag- Form med kjøttdeig, grønnsaker og ost på toppen

Frokost- Linfrø knekkebrød med makrell, majones og agurk
Lunsj- Eggerøre med røkelaks og asparges
Middag- Biff, grønnsaker og rømme
Kveldsmat: En carbrite bar (1 net carb)

Jeg drikker masse vann, både i form av farris og rent vann. Jeg tar multivitamin, tran, tranbær piller, magnesium, sink og betakarroten. Jeg har aldri reagert på disse kosttilskuddene før. Jeg reagerer ikke på baren heller, har aldri gjort det før, for er ikke ofte jeg spiser de.

Kitsu sa for siden:

Hår og negler kan ha litt hjelp av å spise ekstra B-vitaminer. Jeg opplevde det samme, manken min ble tynnet ut drastisk - men håret er på vei ute igjen nå når kroppen har vent seg til å være i ketose. Jippi - grisebust over hele hodet, men er i alle fall ikke borte for alltid.

I hht. dårlig humør, hodepine og svimmelhet, får du i deg nok salter? Om du drikker mye uten å tilføre de saltene kroppen trenger kan man utvikle diffuse symptomer på hypoatremi - saltmangel.

Maylinn26 sa for siden:

Jeg måtte kutte ut selen, da bare kastet jeg opp! Men jeg tar sink alene. Spiser absolutt varierte grønnsaker. Spinat, asparges, blomkål, brokkoli, agurk, grønn paprika, tomat en sjelden gang, sopp.

Jabba sa for siden:

Jeg mistet også en del hår i begynnelsen på ketosen min, men det gikk over etter et par måneder. Har ikke mistet et hårstrå siden! ler

Maylinn26 sa for siden:

B-vitamin får jeg i meg. Får også i meg nok salt, både i form av farris, salt på grønnsakene og i spekemat.

LenaBeatrice sa for siden:

Hvor mye energi (kcal) får du i deg i løpet av en dag, hvor mye fett, proteiner og kabo i gram?

Kitsu sa for siden:

Uansett om du får i deg nok B-vitaminer, så vil nok kroppen i mange tilfeller nedprioritere hår og negler pga stresset den blir utsatt for når du er på ketolyse. B-vitaminene vil nok likevel kunne hjelpe senere når det er på vei ut igjen når kroppen din har "vent seg til" situasjonen. I mitt tilfelle virker det i alle fall som om håret mitt vokser mye raskere nå enn det gjorde før.

Selv om du føler at du får i deg nok salter, så vil jeg nok anbefale at du ber legen måle verdiene, spesielt om du hadde tenkt deg dit likevel. Er mulig du drikker såpass mye at saltene blir fjernet fra koppen raskere enn du tror.

Maylinn26 sa for siden:

Vet du hva, det regnet jeg på i starten, men jeg er ikke så nøye nå, for nå jeg ser med en gang hvor mye jeg skal ha. Jeg ligger på alt mellom 1500 og 2200 kalorier om dagen, ca! Noe jeg glemte å skrive var at jeg tar en skje cocoas fett de dagene jeg ikke får i meg nok fett i maten alene. Kjøtt og fisk blir stekt i meieri smør eller setersmør.

Maylinn26 sa for siden:

Ja da blir det nok en tur på apoteket i løpet av noen få dager. Ja jeg skal få legen til å ta noen prøver av meg på onsdag..

Maylinn26 sa for siden:

Jeg teller selvfølgelig karbohydrater, ligger på alt mellom 12 og 16.

Modezty sa for siden:

Når det gjelder håravfall er ikke det så uvanlig når man går ned i vekt. Jeg mistet ganske mye hår i fjor sommer - og var rimelig bekymret. Var hos legen, og han kunne fortelle at håravfall ikke er uvanlig når man går endel ned i vekt (16 kg for meg) og at det skyldes fettbalansen(?) eller noe sånt i kroppen. Husker ikke helt hva det var, men ihvertfall ikke noe farlig.

Var hos frisør for noen uker siden - og hun så at jeg hadde masse små nye hår.

Cyan sa for siden:

Det med hårtap er relativt vanlig dersom man går ned i vekt uavhengig av hvordan man gjør det. Når det gjelder de andre symptomene, er du sikker på at det er p.g.a. kostholdet? Har du hatt det i alle 11 ukene, eller har det kommet de siste ukene? Det kan jo være at du er syk og at det ikke har noe med kostholdet å gjøre?

Hvilke symptomer kom først? Jeg f.eks. har sovet dårlig helt siden tredje trimester (min sønn er nå snart 10 måneder), og jeg har vært dårlig med hodepine (som var omtrent daglig), kvalm, uvel, lite energi etc. helt siden da og det hadde ingenting med ketose å gjøre for da spiste jeg fedonsk. Da sønnen min begynte å sove bedre og jeg sluttet med nattammingen forsvant de andre plagene omtrent over natten. Dårlig søvn kan fu**e til mye altså.

Godt du har fått time hos legen :)

Maylinn26 sa for siden:

Er helt grusomt å se hvor mye hår som sitter igjen i hårbørsten, for å ikke snakke om på laknet på morgenen!

Modezty sa for siden:

Det er ille! Jeg trodde nesten jeg kom til å sitte igjen uten hår, men det er helt normalt når man går ned i vekt. Som Cyan skriver, så er det normalt uansett hvilken måte man går ned i vekt på.

Maylinn26 sa for siden:

Jeg var å tok MANGE rør med blod rett før jeg begynte med ketolyse, å da var alt helt fint. Eneste som var dårlig hos meg var lever verdiene mine, som har vært dårlige i 4 år allerede (har ingenting med dette å gjøre). Har vært ILLE de siste 3 ukene, tror ærlig talt ikke at jeg er syk...

Maylinn26 sa for siden:

Jeg lurer på om jeg skal prøve å øke karbo inntaket litt i en ukes tid (+ 10 karber per dag) også redusere fettinnaket litt, bare for å se om det kan ha noen effekt. Noen meninger om det?

bevaremegvel sa for siden:

dette høres fornuftigt ut, synes jeg. Spesielt fordi du skriver at du har dårlig lever tenker jeg at det kan være lurt å ikke ha for stort fettinnhold.
Kan det tenkes at din symptomer kommer fra leverproblemene dine? Dette er det jo lurt å la legen sjekke med nye blodprøver.

Carisma sa for siden:

Jeg har hatt forhøyede leververdier i mer enn 10 år uten at de kunne forklare hvorfor. Først de jeg gikk på ordentlig høyfett ketolyse ble det bedre.
Jeg tror kanskje TS lider litt av fettskrekk jeg... Man tror man spiser mye fett, men du burde kanskje måle det noen dager?
Jeg blir hvertfall svimmel om det ligger for lavt. I tillegg må jeg opp på mellom 25 og 30g karbohydrater pr dag. Så lenge du ligger under 70g er det ingen grunn til å kutte ned på fettet!

Maylinn26 sa for siden:

Tror faktisk jeg skal prøve det.... Tror faktisk jeg skal unne meg en frukt om dagen, bare for å se om det kan ha en positiv effekt.

Carisma sa for siden:

Frukt er vel egentlig ikke førstevalget for å få opp karboene... Siden det er bare sukker og vann. Hva med et par skiver rugsprø eller lignende i stedet?

Maylinn26 sa for siden:

Jo det er greit, men nå syns jeg det har vært alt for mye i forhold til hva jeg føler meg konfortabel med. Jeg er mamma til en sønn pa halv annet år, å jeg har kan ikke gå slik som jeg gjør nå. Noe må gjøres, noe annerledes enn det jeg gjør nå i hvertfall..

Maylinn26 sa for siden:

Sukk, nei vel... Knekkebrød spiser jeg jo, så det blir jo ikke noe endring det..

Minni1 sa for siden:

Jeg merker at jeg blir ganske dårlig når jeg er under ca 40 karbohydrater. Syns det er lurt at du prøver en uke med øke littegranne.
Håper det er det som skal til.:)

Carisma sa for siden:

Det er ganske stor forskjell på sammensetningen av linfrøknekkebrødene og rugsrpø.

Maylinn26 sa for siden:

Men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det... Det hjelper ikke meg å spise enda mere grønnsaker eller et par ekstra knekkebrød, jeg trenger noen form for andre ting i kostholdet mitt... Har du noen forslag?

Maylinn26 sa for siden:

Den er grei, men poenget er at jeg trenger å introdusere noen andre matvarer i kostholdet mitt. Det hjelper ikke meg å spise enda mere grønnsaker eller en annen type knekkebrød. En annen ting er at jeg kun baker knekkebrød selv, jeg spiser ikke kjøpe-knekkebrød i det hele tatt. Da har jeg mye mere styringa over hva de inneholder. At frukt ikke er første valget kan jeg forstå, men det må vel være noe nytt man kan spise.

Minni1 sa for siden:

Jeg har to ting jeg gjør når jeg merker at jeg har fått for lite karbohydrater.

Enten tar jeg meg en frukt ( aldrig banan eller druer)
eller så spiser jeg 1-2 rugsprø med egg hakk på.
Rugsprø er det 6 karbohyrater i pr. skive.
Egg hakken lager jeg slik:

*Hakk kokte egg
*del purreløk i små biter
*majones
Alt blandes sammen.

Noen ganger kan jeg bli dårlig når jeg ikke får nok fett i meg eller har spist for lite. Da steker meg en nakkekotelett og spiser sammen med salat.

Jeg spiser nok ganske likt som på ketose, men må altså ha litt mere karbohydrater .
Må inn å rett meg litt. Jeg spiser egentlig en blanding av fedon og ketolyse.
Mere fett enn fedon men mindre karbohydrater

Maylinn26 sa for siden:

Hvor mange karbohydrater spiser du hver dag?

Georgine sa for siden:

Hva med å øke karbene litt i en uke før du eventuelt kutter fettet? Prøv ut en ting om gangen så du vet hva som må til.

Det kan hende du rett og slett ikke trives på så få karber og at du må øke i flere omganger til du finner ditt nivå.

Maylinn26 sa for siden:

Syns du jeg skal sjekke med ketose sticks i denne perioden Georgine? Eller syns ikke du at jeg skal stresse med det? Veldig godt forslag å bare prøve en ting om gangen? Hva syns du jeg kan adde til kostholdet mitt så jeg får noe nytt?

Photobscura sa for siden:

Hva med belgefrukt? Bønner, linser, kikerter etc? Medium høyt på karber, men lav gi, og ikke minst supersupergodt!

kthnk sa for siden:

Jeg har dessverre ingen gode råd. Jeg har også holdt på omtrent like lenge som deg og sliter med litt av det samme, i tillegg til at vekten etter å ha gått nedover ca 4 kg stoppet opp og har stått der siden uke fire :(
Jeg er kvaltm veldig ofte, har ikke fått den energien jeg har lest så masse om, har veldig ofte hodepine. Det største problemet er kvalmen, kombinert med det at man skal spise når man er sulten, for jeg er jo aldri sulten...
Prøver å holde ut litt til men er ganske umotivert jeg også.
Ønsker deg all lykke til uansett hva du gjør! Mitt "råd" er å lytte litt mindre til alskens råd her inne, iallfall være ganske kritisk, og litt mer til hva kroppen prøver å fortelle deg. Øke litt på karbene høres fornuftig ut, og ta deg gjerne en frukt dersom det er det du føler du orker og vil ha (det kan da ikke være noen krise...) ;)
Gode ønsker! :klem:

Georgine sa for siden:

Drit i stiksene, dersom du må ut av ketose for å føle deg bedre så må du det.

Og jeg er enig med Photo, belgfrukter og linser har mye viktig næring og det er fantastisk godt i mat.

Jeg har dessverre ingen forklaring på det med kvalmen, men ingefæravkok er helt genialt mot kvalme! Jeg hadde knapt overlevd medisintilvenning som hadde kvalme som den mest plagsomme bivirkningen, om jeg ikke hadde hatt ingefær tilgjengelig!

LIBBA sa for siden:

Jeg mistet også veldig mye hår di 2-3 første månedene i ketose.
Har opplevd det før, så jeg visste det ville skje, og at håret ville komme tilbake :)
.......Hva med å innføre litt mere ost, cc, bringebær/fløte el.?
(hvis du liker/tåler det da). Bær vil jo øke karbene noe, og er jo veldig godt da (synes jeg):)

Maylinn26 sa for siden:

Skal ærlig innrømme at jeg følte meg litt mindre alene når jeg leste dette innlegget. Hvordan pleier ditt daglige matinntak å se ut? Jeg sto litt stille etter ca 4 uker, men vektnedgangen fortsatte når jeg sluttet å trene så mye.. Jeg føler at jeg er nødt til å øke litt på karbene nå, å introdusere noen nye matvarer i kostholdet mitt. Tror blant annet at jeg skal begynne å spise litt skyr naturell med sukkerfritt syltetøy igjen, kanskje med litt nøtter i, me får sjå!

utolmodig sa for siden:

Jeg kan ikke hjelpe deg, men det høres ikke noe godt ut å ha det sånn...
Men med tanke på kvalmen din:
Liker du paprika og kremost(philadelfia)?? Jeg skjærer staver med frisk knasende paprika og har på en dæsj kremost. Det er friskt og godt, og passer til frokost når jeg trenger noe i magen og det ikke frister med fett.
Siden du får råd om å øke litt på karbo, kan det være et tips? Lykke til videre hvertfall.:)

Maylinn26 sa for siden:

For å svare på det først du skrev, så tror jeg ikke akkurat bønner vil gjøre den veldig positive innvirkingen på kostholdet mitt, dessverre, for bønner er jo veldig sunt! Dessverre har jeg allerede prøvd ingefær uten at det hjalp noe nevne verdig.. Tror nok at jeg må løse kvalme problemet på en annen måte...

Maylinn26 sa for siden:

Det hørtes veldig godt ut :) Det skal jeg kjøpe i morgen når jeg er å handler:)

Jeg må ærlig innrømme at dette skjønte jeg ikke noe av! :p

Maylinn26 sa for siden:

For å si det rett ut gjør bønner bare at magen min danser samba, å jeg promper hele dagen!:p

Georgine sa for siden:

Hva med linser da? :)

Ah. Men faktisk, jeg opplevde også det da jeg spiste høykarbomat, men ikke når jeg spiser lavkarbo! Da skal det MYE til for at det blir noen sambadansing! ;)

Carisma sa for siden:

På lavkarbokost også? De fleste av oss opplever at dette kun er et høykarbo-problem.

Minni1 sa for siden:

Jeg spiser mellom 30 og 40 karbohydrater hver dag.

Jeg kan også bli kvalm innimellom . For meg så hjelper det å spise salat til alle måltidene. Jeg vet ikke hvorfor.

Jeg gjør som utolmodtg og spiser ofte paprika sammen med ost på morgenen. Brie er min favoritt, men gulost og paprika er også nydelig.

Maylinn26 sa for siden:

Jeg spiser mye ost når jeg har det i huset, derfor prøver jeg å begrense innkjøpene;) Melke produkter takler jeg generelt veldig godt, men prøver å ikke spise mengder forde:) Bringebær med krem er veldig godt! Kanskje jeg skal innføre det et par ganger i uka:)

Huldr sa for siden:

Her var det veldig mange gode råd til de som sliter :). Kanskje denne tråden kunne klistres?

Edit: Den er vel kanskje for personlig til klistring, men jeg synes det er så mange aspekter som belyses fra forskjellige vinkler her at flere enn TS burde kunne dra nytte av den.

Maylinn26 sa for siden:

Jeg lagde en mexicansk rett med bønner for ikke så veldig lenge siden, å "hallo åpne opp et vindu!" Men jeg har alltid reagert på erter, bønner og linser, akkurat som min mor (beklager mamma)!

Georgine sa for siden:

Da høres det som det utgår ja. :D

Bær og nøtter kan jo gi deg mer karber, jeg ville i hvert fall holdt meg til ren mat og ikke begynt å lage erstatningsprodukter inntil du fant ut hvor på skalaen du bør ligge.

mama67 sa for siden:

Hva med å innføre karber i form av bær? Det har jeg gjort, og det er både sunt og godt. En skål bringebær og blåbær med litt yoplait vaniljeyoghurt er kjempegodt, og bedre for deg enn f.eks frukt.

Maylinn26 sa for siden:

Men jeg kan fortsatt lage knekkebrødene mine? De har jeg jo laget hele veien.. Klarer meg virkelig ikke uten de...:(

Maylinn26 sa for siden:

Å mmmm! Hva med jordbær? Jeg har masse jordbær i fryseren:)

Maylinn26 sa for siden:

Ja jeg må absolutt på butikken i morgen å kjøpe inn litt nye ting:) Brie er jo utrolig godt:)

Georgine sa for siden:

Det du allerede bruker synes jeg høres ok ut.

Jordbær er lov og veldig, veldig godt. :D

mama67 sa for siden:

Jordbær er jo litt høyere på karbs, men sunt og godt. Hva med å ta noen jordbær og litt bringebær sammen? Nammis, spør du meg :D

Maylinn26 sa for siden:

Jordbær er kjempe godt! Kanskje jeg skulle blandet jordbør og bringbær med litt skyr? Det har jeg spist før, å det er jo kjempe godt!

Georgine- Du som har vært her en stund. Min far gikk på en diett som går nogenlunde slik: Man spiser en grønnsaks suppe (Å KUN DET) over en uke. Dette er både for å rense, å for å sette i gang forbrenninga skikkelig. Pappa gikk ned 8 kilo på en uke! Tror du dette kunne vært noe for meg også?

karbofrøken sa for siden:

Jeg blir litt bekymret når du skriver at du har problemer med leververdier, men regner med du har klarert med legen din før du satte i gang med ketolyse? Nå aner jeg ikke hva som er galt med leveren din el hvilke verdier som er abnormale - men det finnes en del tilstander der leveren kan ta skade av høyt fettinntak.

Synes det er riktig av deg å oppsøke lege og få tatt litt blodprøver i alle fall. Og i mellomtiden ville jeg brutt ketosen og lagt meg på min 40 g kh daglig. Du kan ikke fortsette å ha det slik!

Da jeg startet lavkarbo gikk jeg rett fra et høykarbokosthold og ned i 20 g karb daglig. Hadde ingen intensjon om ketolyse - men ble det likevel. I tillegg fullammet jeg. Da ble jeg raskt knalldårlig, oppkast, diaré, kramper, hodepine. Kom meg heldigvis raskt igjen når jeg la meg på 50-60 kh daglig.

Georgine sa for siden:

Jeg har ikke sansen for slikt og brukte i steden for det vi kaller Nille-uke.

Å ta en Nille-uke betyr kun ren mat, ingen sukkererstatning, masse vann og å være streng på karbene. Jeg er overbevist om at det er like rensende og lang bedre ernæringsmessig en suppe i en uke som ikke har noe proteiner i det hele tatt.

:)

Tillegg: Jeg mener å huske at den strengeste varianten av Nille-uken var uten meieriprodukter og? Noen som husker?

Carisma sa for siden:

Og litt fløte, hvis ikke blir det alt for magert!

Høye leververdier henger som regel sammen med høyt c-peptid og insulinresistens. Hvilket jo vil bli bedre av å redusere karbene og øke fettet.

Maylinn26 sa for siden:

Det med leveren min er litt komplisert. Jeg har hatt meget alvorlige spiseforstyrrelser i mange mange år, over halve livet mitt, å det har hatt en del negative konsekvenser for kroppen min. Blant annet leveren min. Den klarer ikke å "sile ut" avfalls stoffer som en normal frisk lever gjør. Hvis jeg drikker mye alkohol, så blir jeg kjempe dårlig! Om jeg går på sterke medisiner blir jeg også veldig dårlig... Så jeg får ta litt prøver, å se hva de sier... Men nei, jeg kan ikke fortsette slik, det er helt riktig!

Maylinn26 sa for siden:

Lever verdiene mine har nok ingenting med det å gjøre, jeg har vært veldig veldig syk:(

Ja, det var vel bl.a jeg som sto for en gang i tiden. Det var faktisk noen som kalte det photobscuring! :geip: Det har forsåvidt blitt ved meg, for jeg spsier jo fortsatt ketogent uten erstatninger og meieriprodukter.

Den suppedietten minner farlig mye om sykehusdietten, og den har vel ikke overvettes med tilhengere her inne. For en uke, ok, men jeg vet det er folk som har "misbrukt" det der, og man vil ende med underærnæring ved et tidspunkt. Helt enig i at en nille-uke, aller abtb (Atkins By The Book) har mye mer for seg!

Maylinn26 sa for siden:

Detter er som sagt denne suppe dietten pappa gikk på. Med stor suksess!

6 lange vår-løk
1 stor boks hermetiske tomater (eller ferske)
1 stort kål-hode
2 store grønne paprika
1 bunt stangselleri
1 bunt persille
1 bunt gulerøtter

buljong, salt, papper, karri, persille etter smak

skjæres opp i små biter, hell vann over til grønnsakene er dekket. Kokes til mørt.
Denne suppen kan du spise bestandig, alltid når du er sulten og i så store porsjoner som du ønsker. Jo mer suppe du spiser jo mer fett forbrenner du.

1 dag.
Alle sorter frukt bortsett fra bananer og melon. Kun suppe og frukt. Drikk te, vann og ren-presset fruktsaft.

1. dag
    spis ferske rå grønnsaker eller hermetiske, særlig grønne grønnsaker. Ikke spis rød bønner mais eller erter.
    Spis suppen sammen med grønnsakene. Til kvelds spis en bakt potet med margarin til. Spis ikke frukt i dag

2. dag
    spis mye suppe frukt og grønnsaker så mye du orker, men ikke bakt potet. Hvis du kun har spist dette i tre dager har du gått ned to til fire kilo.

spis 3 bananer med skummet melk til og drikk vann. Glem ikke suppen. Bananer inneholder kalorier, men du trenger dette for å ikke få lyst på søtsaker

1. dag
    kjøtt og tomater !! i dag kan du spise 500 gr. Kjøtt, en boks hermetiske tomater eller 6 ferske tomater fordelt over hele dagen. Prøv å drikk 6 – 8 glass vann, slik at all syre blir skylt ut av kroppen. Glem ikke suppen !!!

2. dag
    Kjøtt og grønnsaker så mye du orker. Grønnsakene MÅ være grønne. Ikke glem suppen

3. dag
    Natur-ris grønnsaker fruktsaft og suppen. Til i dag har du gått ned 5 – 8 kilo.

Denne dietten er et system som forbrenner fett hurtig, hemmeligheten er at du forbrenner flere kalorier enn du får i dag. derfor skal du ikke drikke alkohol så lenge du følger dette programmet. Fordi kroppen forbrenner lagret fett. Hvis man skal drikke alkohol må man stoppe med dietten 24 timer tidligere.

Kjøtt kan også være kylling uten skinn, eller fisk.

Georgine sa for siden:

Det er ingen protein eller fett i denne kuren og det er en ren lavkalorikur, du får alt for lite kalorier og tuller med forbrenningen.

Jeg vet at folk bruker den og at mange har gått ned flere kilo og noen har heller ikke lagt på seg igjen. Men de fleste legger på seg alt de gikk ned og enda mer etterpå.

Men jeg personlig vil aldri gå på en slik kur eller anbefale det til noen.

Cyan sa for siden:

Det der er sykehusdietten. Styr unna ;) Og ja, jeg har prøvd den. Holdt bare ut i 4 dager, gikk ned ca 2 kilo og opp igjen 4 ... Men suppa er god da, så den kan du godt ha til middag eller lunsj. Særlig med litt lammekjøtt eller svinekjøtt er den nammis, men gulrøttene bør vel droppes.

Syns du skal prøve det rådet med å spise jordbær og andre bær. Det er jo veldig friskt og godt og kan kanskje hjelp på kvalmen. Og å endre på en ting av gangen er smart. Da er det lettere å se hva som faktisk gjør utslaget om det blir noen endring :)

Huldr sa for siden:

Les her, Maylinn26.

Svaret til Nille (første svar i tråden) gir bra info om den såkalte sykehusdietten og hvorfor den ikke er anbefalt.

Maylinn26 sa for siden:

Vet du hva Nille jobber som Frøy?:) Hun sitter jo inne med en god del informasjon!

Maylinn26 sa for siden:

Husker når pappa gikk på den kunne du se godt forskjell på han fra dag 1 til dag 7..... Dette kan jo være en "komme inn i årets bikini diett" kanskje;):p

Huldr sa for siden:

Det har ikke med jobben hennes å gjøre, men hun har holdt på med lavkarbo siden 1983, var et av de første medlemmene her inne, har vært på flere utenlandske lavkarbofora i tillegg og har lagt ned en stor innsats på forumet. Hun er ikke aktiv her mer, men det er mye bra Nille-informasjon å finne på forumet om man leter :)

Maylinn26 sa for siden:

Ja det har jeg sett:)

manne sa for siden:

Jeg tåler ikke linfrø... Legen min mente at de faktisk var litt som gift for kroppen og at jeg var en av de som reagerte sterkt.

Ble derfor litt skremt når jeg så at du spiser det nesten HVER DAG... :eek:

Kanskje du burde kutte ut linfrø helt i en periode og se om du føler deg bedre?

Maylinn26 sa for siden:

Oi oi! Dette var nytt for meg! Legen min vet jo godt hva jeg spiser, å han har aldri sagt noe om at det jeg spiser er feil:eek:

Ja kanskje jeg i hvertfall skulle kuttet veldig mye ned! Men man blir vel ikke sånn dårlig av de? Har laget nye knekkebrød i dag med langt mindre linfrø enn ellers:) Men om jeg ikke spiser litt linfrø så får jeg nesten ikke gått på do:p

Aldrimett sa for siden:

Maylinn26, kan jeg spørre; hvorfor tar du betakaroten?
Jeg vet at disse har et frynsete rykte på seg i fht leverpåvirkning. Hvis du allerede har dårlige leververdier, tror jeg at jeg ville vært forsiktig med disse.
Hvis leveren din sliter, kan du få flere av disse symptomene du nevner.

kthnk sa for siden:

Det har stort sett gått i Oopsie-lapper m majones/smør og salami, egg & bacon, salat m kylllinglår/laks/koteletter, koteletter/løvbiff/kjøttdeig m blomkålmos/kokte grønnsaker, og en del ostesnacks. En god del smør/fløte/rømme. Har også prøvd ulike muffins-oppskrifter ol men kuttet ut det meste sånt nå, det smaker jo gørr. Oopsie m smør og sukrin er ofte det jeg har tydd til på kveldstid når jeg er kvalm og ikke orker noe annet. Litt mismodig fordi jeg ikke har gått ned noe særlig :( Så jeg skal prøve å kutte all søtning og alle meieriprodukter nå en stund. Har klart å kutte pepsi max tidligere, og heller ikke klart å avstå fra sukkerfri sjokolade.

Maylinn26 sa for siden:

Rett og slett for å bli mere gylden brun når jeg soler meg, jeg bare skrev det ned, siden jeg skrev ned alt det andre jeg tok:) Å sier du det? Hva er det betakaroten inneholder som er farlig for leveren min? Det har nok ingenting å gjøre med at jeg føler meg dårlig, for jeg begynte å føle meg dårlig to uker før jeg begynte på betakaroten forstår du:o

Maylinn26 sa for siden:

Kan jeg få oppskriften på oopsie rullene dine? Aldri prøvd de, men det høres så godt ut!:)

manne sa for siden:

Jeg tok linfrø i et glass vann for å få fart på en treg mage og endte med å spy opp alt etter 5 minutter.. Trodde det var tilfeldig og forsøkte en gang til uken etter - og det samme skjedde igjen. :rolleyes:

Da elveblesten min blomstret opp etter å ha spist et knekkebrød med linfrø og jeg tilfeldigvis hadde legetime dagen etter tok jeg det opp med legen...

Hun sa jeg kunne spise et knekkebrød igjen en uke eller mer etter at utbruddet var vekk...og om elveblesten kom tilbake visste vi hva synderen var.. Det kom tilbake... :rolleyes:

kthnk sa for siden:

Ja jeg liker dem veldig godt. Lager min egen variant av dem, som jeg bruker m pålegg på, som hamburgerbrød (nam!!) og som lapper m bær/sukrin/krem på. Jeg lager dem av 6 egg, 1/2 boks creme fraiche, litt salt, litt bakepulver og 6 ss fiberhusk. Lar røra svelle til den er grøt-tykk, og steker dem deretter på plate i ovnen på 180 grader (varmluft) til de er lys gyldenbrune. Bruker litt mye fiberhusk, men jeg syns det blir best siden det da blir mindre eggesmak og litt bedre konsistens (og så fungerer det supert for fordøyelsen). Prøvde å erstatte litt av fiberhusken med kruskakli, men jeg er ikke så glad i kruskakli, eller "frøsmak" :)

Maylinn26 sa for siden:

Men det er ikke mulig at du har en allergi da?

Trj sa for siden:

Åh... Jeg vet ikke sikkert, men betakaroten og leverproblemer... leverproblemer og hudfarge-endringer er jo knyttet sammen. Jeg hadde i allfall kuttet ut noe så unyttig helsemessig som betakaroten. Bare et velment råd..

karbofrøken sa for siden:

Ok, skjønner. Det høres ut som om du kanskje har en lett form for leversvikt? Er du noe plaget av dette utover økte verdier og mindre toleranse for medikamenter og alkohol?

Flåsete å si at dette dreier seg om høye nivåer av insulin/c-peptid. Det er faktisk ikke ALT som reddes av lavkarbo. oppgitt

Ved nedsatt leverfunksjon kan det bli heavy for leveren din med svært høyt fettinntak. Hvordan er avføringen din? Er den fettet (flyter i skålen)? Normalt ville dette medføre at du ikke klarer å absorbere alt fettet og skiller dermed mer ut i avføringen. Det er også mulig at du har nedsatt evne til å danne ketonlegemer og derfor ikke bør være i ketose. Leveren er et svært viktig organ metabolsk sett, og om en har forstyrrelser her må en være forsiktig med stor eksperimentering med kost uten tett legeopfølging. Siden jeg vet såpass lite om deg og dette høres litt skummelt ut, vil jeg på det sterkeste råde deg til å avbryte ketosen umiddelbart og snakke med legen din før du evt fortsetter.

Som lege vil jeg også fraråde deg fra å lytte for mye til forumtips før du har snakket med en lege som kjenner DIN situasjon!

God bedring!

Maylinn26 sa for siden:

Er så glad for alle velmente råd:klem:

Du tenker kanskje på gulsott? De som har dårlig lever, altså de som går å venter på transplantasjon. Så du "med livet på vent" som gikk på tv2. Når leveren blir så dårlig klarer den ikke å arbeide, å huden blir seende oransje ut. Mange nyfødte får gulsott, dette kommer også på grunn av leveren, men løses med lys behandling :)

Aldrimett sa for siden:

www.doktoronline.no/qa/forum/21/qa3982665_betakaroten_leverskade.html
Inntak av Betakaroten gir litt tvetydige svar når du leter på nettet, men Betakaroten omdannes til vitamin A i kroppen. Vitamin A i store doser er levertoksisk. Her står det jo også at kroppen ikke nødvendigvis får en høyere produksjon av vitamin A selv om inntaket økes, men at det deponeres i fettvev og lever.

Trj sa for siden:

Jeg tenker ikke på noe konkret. Kun på at leverproblemer viser seg i huden. Hvorvidt betakarotin er en belastning for leveren vet jeg ikke. Men likevel er dette et kosmetisk preparat som på en eller annen måte virker innenfra. Gjennom leveren ?

Maylinn26 sa for siden:

Tusen takk for VELDIG fint innlegg.

Ja, man kan si at jeg har en mild form for leversvikt, jeg må jevnlig inn for prøver, å er det økning, må jeg til sykehuset for prøver, noe jeg har sluppet på et par år:o

Ja inni mellom kan nok avføringen min være litt "fettete", selv om jeg ikke har spist nevneverdig mye fett. Jeg prøvde alli tablettene før jeg begynte på ketolyse, å jeg bæsjet fett hele veien mens jeg gikk på de, måtte slutte etter 14 dager. Jeg har legetime på onsdag, å da skal vi få gått skikkelig igjennom alt:)

Tusen takk for at du tok tak i det på den måten:)

Maylinn26 sa for siden:

Dette er jammen i meg noe jeg skal spørre legen om på onsdag, han sitter nok forhåpentligvis med fasiten:)

Carisma sa for siden:

JEG syns det er flåsete å blåse av råd som faktisk er selvopplevd OG oppfulgt av lege. :rulleøyne
Jeg sier ikke det er eneste årsak, men det gjør definitivt ikke leverproblemer bedre å bli overbelastet ihht insulinproduskjon over tid.
(Forøvrig skyldes mine forhøyede leververdier en intoleranse for karbohydrater i sammenheng med spiseforstyrrelser og en langvarig kyssesyke med påfølgende tunge antbiotikakurer. Bare til info)

Og den suppedietten: Joda, kjempeeffektiv! Hvis du vil gå ned et par kg vann og så opp igjen 6-10 kg etterpå. Dette er også i høyeste grad selvopplevd, og ikke bare av meg.

Maylinn26 sa for siden:

Om du leser Carisma blir det faktisk skrevet av en lege. Å det var velment ovenfor meg som faktisk er trådstarter. Vær så snill å ikke dra det så langt.

Trj sa for siden:

Kutt nå ut betakaroten iallfall. Vet du, jeg vil gjerne være brun, men altså... Og igjen, kun velmenende...jeg venter på vårsola.Og med din historie.. la det ligge ! :)

Carisma sa for siden:

Linfrø i store mengde inneholder blåsyre, så det kan ha vært det du reagerte på? Det finnes flere tråder her inne ang det.

Vel, det kommer vel an på hvordan man ser det? Lavkarbo gjør at man spiser ren mat, som igjen gjør at man fjerner avfallstoffer og annet fra kroppen. Når kroppen er renere er den i bedre stand til å helbrede seg selv. Karbohydrater er i tillegg betennelsesfremmende, og betennelser gir stress i kroppen. Leveren er en viktig aktør i utskillelsen av stresshormoner, altså vil mye karbohydrater føre til mye aktivitet i leveren.

Hva ble skrevet av en lege? Og hva er det jeg drar langt?

Forøvrig er det ikke ofte, spesielt ikke her inne, man ser en så nesten rørende naiv tiltro til legestanden... ;)

Maylinn26 sa for siden:

Ja vi får håpe at det blir bedre sommer i år:):)

Trj sa for siden:

Vi MÅ ta den sommeren vi får ! :D Nøttebrune kan vi ikke være alltid !

Maylinn26 sa for siden:

Jeg føler meg så ekstremt mye mere vel når jeg har litt farge.. Solariums timen min hver 14. dag kommer jeg nok aldri til å klare å legge helt fra meg:D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.