< Tilbake til oversikten

Ketose og overspising

cato sa for siden:

Hei. Eg ser her at det går i egg og bacon til frukost, grønt, animask kjøtt til lunch og litt middag. Thats it? dykk et 3-4 måltider, tilsammen kansje 130 g feitt og 80 g pro.
Min greie er i snitt to timer trening kvar dag. Sykkel, styrke, motbakkeløp, randonee. Er interesert i ketose for vektreduksjon, men eg har apetitt til både eit par boksar cottage cheese, 2-300 g ost, 400 kjøtt, like masse fisk, litt sopp, kansje ei halv gulrot. Makrell i tomat, avokado, . Her går glatt ned 300 g feitt og 150 g pro, på ein dag. + 6-7 egg også.

Kva er fasitsvaret, dykk som kan dette?

Ignite sa for siden:

Det finnes ikke et fasitsvar. Du spiser til du er mett, men ikke overmett.

Ashley sa for siden:

Så mye mat :confused: selv om man lever ketogent må man da ha i bakhodet at du må forbrenne mer enn det man inntar daglig i kalorier. trener du en god del styrke så er dette supert for forbrenningen når du lever ketogent.

forstår ikke dette med at folk fråtser i 4000 kcal om dagen på fett og allikevel gå ned i vekt med minimal trening/ingen trening. helt sykt hva disse karbene gjør med oss egentlig :p

Ignite sa for siden:

Enig i at det kan lønne seg for noen å holde oversikt over kalorier også.

Du er jaggu pen, Ashley - kunne sverget på at jeg har sett deg før et sted :)

cato sa for siden:

Eg prøvar å holde "sjakk" på dagtid, men svolten melder seg ettermiddag/kveld. var i kanonform i fjor sommar, 6-7% kroppsfeitt. Gjekk nok på ein liten smell, for har ikkje samme motivasjon til fokus på mat, diett osv. Plutselig er vekta opp 13-14 kg, og sjølv om litt av meg vil, så er ikkje heile kropp og hode klar for slik jobbing med diett, fokus og disiplin.

Kari Marita sa for siden:

Akkurat dette skjønner ikke jeg heller, selv om jeg har prøvd å forstå så virker det ikke logisk. Jeg vet mange går ned i vekt på denne fete kosten. Men samme hvor mye jeg prøver på å skjønne dette kostholdet gjør jeg det ikke. Jeg klarer ikke å se det sunne med alt fettet. Dette er ikke ment som kritikk, bare deler en tanke. :)

Rin sa for siden:

Jeg har ikke noe fasitsvar, jeg heller - men for meg er det umulig å overspise så lenge jeg holder fettprosenten i dagsinntaket på 70-80% (og styrer unna sult-triggere - ting med for mye søtsmak).

Og, jeg har hørt at veldig store mengder protein kan være med på å skape en slags sultfølelse. (Men du trener jo en del, så det kan godt hende du trenger det du spiser!) Når du beskriver mengder av cottage cheese, ost, kjøtt, fisk, etc, så tenker jeg at kanskje prosentforholdet ditt mellom protein og fett ikke er helt optimalt?

cato sa for siden:

du har rett i det, eg veit ikkje fordelinga. Kan skrive opp mengde, men utpå dag/kveld gir eg f... og smået heile kvelden. Har vegd og rekna i fleire år tidlegare, dog ikkje lavkarbo, men meir norsk vanleg fordeling. Kansje eg skal gje 80%-20% feitt/pro ei veke, og sjå utvikling? Men, 2 timersøkt er fort 1300 kcal forbruk. Min basal er ca 1850, grovt sett forbruk døgn 2500, + trening. Skal eg prøve å ligge rundt 2600 pr dag?

Nerthus sa for siden:

Jeg må bare få kommentere her - for FØRST sier du at man må "passe på at man må forbrenne mer enn det man inntar daglig" - så sier du at du ikke forstår at noen går ned i vekt med 4000 kal og ingen trening hver dag?
Hvis du ikke har kunnskapen helt inne her synes jeg du skal lese Gary Taubes "Good calories, bad calories", eventuelt kan du se hans forelesningsserie om samme tema her.

Du kan ikke sammenlikne kalorier på et høykarbokosthold med kalorier på et lavkarbokosthold - det burde vel være bevist for lenge siden? Sant nok må NOEN redusere kaloriene totalt sett for å gå ned selv på lavkarbokosthold, men dette gjelder IKKE de som spiser mye og godt og allikevel har energi, overskudd og vektnedgang.
Jeg vil aldri anbefale noen som har vektnedgang og telle kalorier :)

Med 150 g protein og 300 g fett er næringsfordelen optimal sett i forhold til et lavkarbokosthold :) Jeg synes kanskje TS skal spise MER tidligere på dagen - siden det ser ut som han muligens spiser for lite mat sett i forhold til den intense treningen hver dag som utføres :) - OG i tillegg til at han sier at han "holder i sjakk" på formiddagen, da tror ikke jeg du spiser nok mat altså... hvis du føler du "behersker" deg tidlig på dagen. Ikke rart da at kroppen på kveld etter trening skriker etter mat :)

Du overspiser kun om du øker jevnt og trutt i vekt - gjør du det?

cato sa for siden:

Ja, eg øker. Men eg trener tungt også så det er ikkje berre fett. på badevekta som syner vekt-fett-væske-muskel så går eg opp i fett%, ligg no på 13. Men eg har ikkje vore i ketose tidlegare. Dette er ny arena for meg. Tidlegare er det brød, frukt, karbopulver, snop, masse karber. overspising, tgrene, gafrle innpå med mat. Dette blir då ei omstilling for meg, der eg håpar ketose får meg til å kontrollere inntak av mat, redusere fett% og behalde hurtighet og styrke.

Nerthus sa for siden:

Hvor lenge har du holdt på - ketogent? Jeg ville roet ned treningen kraftig de første par ukene - så kroppen får en sjanse til å lære seg og hente næring fra fett. Hvis du nå har kjørt på to timer hver dag - FØR kroppen har kommet ordentlig i gang med fettforbrenningen er det kanskje ikke rart den skriker etter mat og du føler at du mister kontrollen og overspiser.

I tillegg ville jeg forsøkt mer tyggemat, egg og cottage cheese er lett og få ned, hva med røykelaks sammen med eggerøre til frokost istedet for cottage cheese? Salat med grillet kylling, kokt egg, litt salat, purre, gressløk og 50/40 majones/creme fraiche? Gjerne med ostebiter i. Evt biffstrimler, svinekjøtt i strimler, ting som må tygges ordentlig i salaten :)

Til middag ville jeg økt på med kokte grønnsaker, blomkål, brokkoli, stekt sopp, asparges, rosenkål osv. Det er svært lite karbo i grønnsaker, de har god næring og de metter! Bruk også cocosa i kaffen eller teen - dette er fett som gir næring og avhjelper forbrenning av kroppsfett.

Drikk også mye rent vann - noen sier væske er væske, men for meg går jeg ikke ned om jeg drikker for lite rent vann, uansett hvor mye annet jeg har drukket den dagen.

Badevekta synes jeg ikke du bør stole på ;) Hvis du har muligheten vil en inbody-test være mer nøyaktig i så måte.
Du har en fettprosent som er under standard fettprosent for menn som er 15%.... det er ikke sikkert lavkarbo vil hjelpe deg med dette - siden lavkarbo er vektregulerende. Er det badevekta di som sier 13%? Er den til å stole på?

Jeg tror lavkarbo kan hjelpe deg av med overspising og få et sunnere kosthold generelt. Jeg er litt usikker på om den kan hjelpe deg ned i vekt med såpass lav fettprosent. Nivået for menn er 10-20%, og du vil ned i 6-7%? Kan det hende du har et syn på kroppen din som ikke er helt helsemessig forsvarlig?

Det hadde vært flott om du kunne først fokusert på den helsemessige biten, nemlig å få overspisingen under kontroll - og god og rett næring inn i en sikkert overtrent kropp. 2 timer hver dag er MYE og trene - mulig du vil gå ned i vekt og tape fett ved å ha hviledager innimellom. I tillegg vil du kanskje oppleve at kroppen din reagerer annerledes på trening - jeg ble feks voldsomt mye sterkere - men ikke så eksplosiv på lite karbo.

Klarer du å få et komfortabelt forhold til maten i første omgang - så kan vi heller snakke om evt vektnedgang etterpå :)

Bestemamma sa for siden:

Jeg har i tre uker ligget på 3500-3700 kcal. per dag uten å bevege meg lenger enn nødvendig for å få i meg mat og få gjort de daglige gjøremål. Er hjemmeværende så er ikke på jobb eller noe....
Nå har jeg bare en dag igjen av dette eksperimentet, følg med i denne tråden i morgen ettermiddag så får du kanskje enda mer lyst på LCHF....:D

Cherry sa for siden:

At du er sulten er vel som regel ett tegn på at du har brukt opp energien din, så det skader vel ikke å spise litt mer?

F.eks jeg, som har levd lavkarbo, og ganske iunderskudd på kalorier fordi jeg ikke greier å spise mer, har nå en kropp som er ganske i villfarelsen av hva den skal tro. Jeg har kunnskaper nok til å vite at jeg bør ligge LANGT over 2000 kcal om dagen for å få nok energi, de fleste dagene ligger jeg på 1500:p. Lagt på meg i det siste gitt. Do as I say, not as I do.

Til dere to som ikke skjønner kaloriene og fettet på lavkarbo, neivel helt greit, men hvorfor i all verden drive å vase på ett lavkarboforum da, som beviselig ett ett kosthold hvor en kalori faktisk får bevist at en kalori er en kalori, men den oppfører seg ganske annerledes i kroppen om den kommer fra karber, fett eller proteiner. Fett er ikke det minste usunt å innta (bortsett fra transfett) så lenge man ikke spiser karber. Hva med å oppdatere seg litt før man setter seg ned og skremmer andre nye brukere fra vett og forstand liksom...Det blir som om jeg skulle gått på grete roedeforum slæsj vektklubb, satt meg ned og skrevet "å herregud, det kan da umulig være sunt med alle disse karbohydratene". Eller "det kan da umulig være sunt å spise så LITE".

Oppdatere seg litt, lese litt, tenke litt selv basert på det. Dagens oppfordring.

Jeg skjønner lavkarbo jeg, men er for moderat fett, mye proteiner og lite karber ca 72. Foretrekker også flerumettet fett. Respekterer de som lever på høyfett og ketose, og skjønner at kaloriene virker annerledes da. Det fungerer sikkert for mange. Jeg prøver ikke å skremme noen jeg. Men, jeg selv foretrekker ikke denne formen for lavkarbo. :)

Nerthus sa for siden:

Litt selvmotsigende her? ;) Først så sier du at du ikke skjønner det og at du ikke klarer å se det sunne med fettet - så sier du at du skjønner lavkarbo... Hva mener du egentlig?

Om du generelt ikke tror på at lavkarbo med mye fett er "sunt" er jo greit, du får mene det du vil, men det finnes uttallige bevis i dag på at fett ikke er farlig.
Problemet er hvis DIN personlige mening om fett blir til en "sannhet" som også nye tar til seg fordi de ikke vet bedre. Derfor er det svært viktig som du gjør - at du presiserer at ditt PERSONLIGE valg er å spise mindre fett - men at du VET at det er mange bevis for at fett ikke er farlig. Skjønner du hvorfor jeg ønsker å presisere? Det er så mange her inne som bare er inne og leser - de starter ikke tråder - og prøver og lære av det som står her.

Vi har alle her inne, uavhengig av hvilken "retning" vi ønsker og følge - ansvar for at den informasjonen vi gir er så riktig som mulig - i tillegg til at vi presiserer at når vi avviker fra den generelle teorien bak lavkarbo så er det utifra eget valg og egen erfaring i spesifikke situasjoner :)

Det jeg skal fram til er at jeg vet det foreligger fakta på høyfett og ketose, og det er riktig det som er forsket på. Jeg skjønner dette, men har personlig vanskelig "for og skjønne det" og leve på en slik form for lavkarbo. Det blir ikke riktig for meg. Men for mange andre kan det være det riktige. :)

cato sa for siden:

Takk for fine svar her, dykk set med mykje kunnskap!
Eit spørsmål, eg steiker ein pakke strimla bacon no, ifølge deklarasjon veg denne 150 g, men ferdigstekt veg eg denne til 82 g. Kva går eg ut ifrå, reell vekt?

Treninga mi, 2 timer i snitt: Vel, her er eg avhengig, dette har med eigenfølelse osv. Som sagt har eg vore bra i form, og ser etter ein veg tilbake dit. Vanleg dag er anten sykkel 2 mil til gymmet, 1 time styrke og så heimatt, gjerne hardkjøyr desse to mila. Eller langtur 5-15 mil alt etter form. Eller, topptur rundt i fjella her eg bur, ski eller løp.
Eg deltek i: Trondheim-Oslo sykkelritt, Bergen-Voss ritt, Birken, Jotunheimen rundt++ div mountain bike ritt. Løp:Skåla opp, Storehesten++ slik at trening er nokså viktig.

Badevekta er ikkje til å stole på, men den gjev ein indikasjon på rett veg. Eg har også feittklype, men tør ikkje bruke denne no..ja eg har eit forvrengt bilete av eigen kropp, men det får så være. Som tidlegare nevnt, bra form ifjor, ifølge klype 7%. Der likte eg å være, sjølv om fastlege, sambuar og alle rundt var bekymra og maste på meg mat, mat, mat.
I dag liker eg ikkje vekta, dette er då snart eit år sidan "godfølelse". Eg må inn på rett spor, finne balanse mellom mat og svolt, slik at godfølelse kjem tilbake.
Det blir jo også eit lite "press" på meg, sidan eg tidlegare har lykkast med vektreduksjon, så vil eg gjerne klare dette igjen og komme inn på rett spor.

For 6-7 år sidan var eg 111 på det meste, dog kun styrketrening med målsetjing størst mogleg. I fjor sommar 75 kg i mai/Juni. I dag 89. Kan også seie, 34 år og eit par dagar.

Ok, frukost, 3 egg og ein pakke strimla bacon frå first price, loggført i bokji.

Modezty sa for siden:

Har du lest boka "Ferry food"? Tror kanskje den kan være av interesse for deg. Det er Bjørn Ferry, svensk OL-vinner som skriver (sammen med Cathrine Schück) om LCHF.

Søk litt rundt etter info om boka - kanskje noen har erfaringer med boka, jeg har ikke lest den enda - men så trener jeg ikke all verden heller.

Jeg liker å legge maten jeg spiser inn på www.diett.no og anbefaler å legge inn matmengden din. Husk også at en ketogendiett er vektstabiliserende, og at vekta muligens ikke går så rask ned - og noen opplever også vektoppgang i begynnelsen, hvis de veier lite i utgangspunktet. Det som er viktig å huske på er at det sannsynligvis ikke er fett du legger på deg - men muskler.

Som et eksempel kan jeg ta meg selv. Jeg har spist lavkarbo i et år, ketolyse de siste 4 uker. Jeg har ikke rikket meg av flekken vektmessig etter at jeg kom i ketose - men har mistet ca 5 cm rundt livet, så jeg vet at det fungerer. Det er vel kanskje det samme for deg? Det er ikke nødvendigvis vekta som er problemet, men heller fordelingen?

Ashley sa for siden:

^^Helt enig med Kari Marita over her. Er ikke lett å skjønne seg på alt dette fettet, men sånn har vel de fleste det her inne. Det er ikke denne typen kosthold vi er oppvokst med at er "sunt". Logisk for våre hjerner å tenke, du blir feit av for mye fett. Greit at vi endelig har lært. Hvordan kan vi være kritiske til lavkarbo når vi sitter her inne? hehe:p

Hehe, det har du nok. diamonds are a girl best friend. har nok stått opp av de døde :p

.....
MEN
Å holde oversikt over kalorien er nesten et must :) men hvis du blir fanatisk med kaloriene ville jeg anbefalt å gå over til south beachen eller fedon. jeg synes kaloritelling ble for "strengt" med ketolyse. null karber og lavt kalori inntak var ikke helt min greie. egenkomponert kosthold med mye inspirasjon her er det beste jeg har gjort :) jeg unner meg litt mer karber de dagene jeg trener.

Ashley sa for siden:

Jeg overspiser?

Nå synes jeg du er svært kritisk mot meg her, og du har klagd over min kunnskap i hvert eneste innlegg jeg har hatt. Helt ærlig har jeg holdt vekten min hele livet, aldri vært overvektig og alltid vært normalvektig. har også alltid vært svært interessert i ernæring, og har en mor som er ernæringeskpert. så vær så snill å ikke kom her å fortelle meg at jeg er feilinformert. Det at flere må redusere kaloriene på lavkarbo er et bevis, bare spørr flere her inne med den erfaringen. 4000 kcal om dagen for en kvinne på 1.66 har da aldri vært sunt. uansett hvor ketogent du spiser. dette kalles overpising. man kan da spise ketogent med et normalt kaloriinntak. ser flere her inne overspiser, er jo dette jeg vil frem til. er da ikke noe vits i å spørre om hvorfor vekta står stille da. sjekk ut diett.no daglig.

det er da helt klart at en person som er overvektig med et stort kaloriinntakk går ned i vekt ved å senke det! les hva jeg skriver før du misoppfatter å kritiserer. virker som om du kan så mye mer enn alle andre her inne. flere her inne var skeptisk til dette fettet, men jeg hadde da søren meg ikke vært her inne om jeg ikke tror på lavkarbo filosofien. JA jeg har visst siden jeg var liten jente at sukker og karber i store mengder er det som gjør folk fete. er ikke på dette forumet for å slanke meg, dessverre. er her for å lære mer å jeg er kun opptatt av å holde vekten å ha en sunn livsstil. det å hjelpe andre her inne gir bare mer motivasjon.

Jeg har alltid spist en solid frokost, og er ikke sulten på kvelden. fråtsing har aldri vært min greie. om jeg overtrener eller spiser for lite har du vel egentlig ingen peiling på.

Nerthus sa for siden:

Nei, jeg vet ikke noe om hvordan du spiser - jeg svarer trådstarter her, fordi HAN spør om overspising... :) Jeg kommenterer først det du sier, deretter går jeg over til å kommentere TS sine innlegg. Beklager om du misforsto det til og gjelde deg...

Beklager om du opplever at jeg har "klagd" på din kunnskap. Du er kjempeheldig som har hatt normalvekt hele livet - og aldri opplevd alle utfordringene man kan møte på når man er overvektig. Dessverre innehar du ikke erfaring om overvekt og kampen mot kiloene, og siden jeg har vært overvektig siden jeg var 18 så anser jeg meg som å ha mer personlig erfaring om akkurat dette enn du har.

Vel - Drevon er også ernæringsekspert - men han mener smør må forbys - så det å ha tittelen ernæringsekspert betyr ikke nødvendigvis at man innehar den hele og fulle sannhet. Jeg kjenner ikke moren din så jeg vet ikke hva slags kunnskap hun har - så da velger jeg og la være og uttale meg om det.

Når det gjelder overspising så er MIN oppfatning av det at man spiser mye selv om man ikke er sulten, man spiser selv etter at man egentlig er mett. Overspising kan ikke alene måles i antall kalorier inntatt.

Så lenge man går ned i vekt på 4000 kalorier og spiser ketogent, vil jeg ikke si at man overspiser - og det er vel der du og jeg er uenige.
Vi er alle forskjellige, og selv om du med din normalvekt ikke vil ønske eller klare og spise 3-4000 kalorier om dagen - gir det deg ingen rett til å klassifisere andre som gjør det - om de da holder vekta ELLER går ned - som overspisere.

Dette gjelder ikke alle - jeg påstår at minst like mange spiser for LITE kalorier og får vektstagnasjon - og det er der min lille kalori-"misjonering" om du vil kommer inn :) I og med det jeg vet om kalorier på et lavkarbokosthold - info hentet fra Gary Taubes - mener jeg det er viktig og i første omgang sørge for at folk ikke spiser for LITE mat siden dette er skadelig i lengden, og kan gjøre det svært lett og legge på seg etterpå når målvekt er oppnådd.

Tatt i betraktning at det nå også er flere som har kastet seg på et økt kaloriinntak fordi de har stått stille så lenge OG som går nå ned i vekt! vil jeg si at ensidig fokus på at kalorier må NED for å gå ned i vekt er feil, og det står jeg for til Dovre faller ;) Ingen av oss her inne vet hva som er rett kaloriinntak for en anonym person på forumet, slikl at man kan risikere at folk sulter seg fordi man gir velmenende råd om reduksjon av kalorier. Jeg gir dette rådet selv i sjeldne tilfeller - fordi JEG har erfart må ned i kalorier for å gå ned i vekt- uten at jeg mener dette gjelder alle.

Du har vært medlem siden forrige måned, jeg har vært medlem siden høsten 2009. Jeg har hatt overvekt i over 20 år, og jeg har brukt snart to år på å lese alt jeg kommer over om lavkarbokosthold og kroppens metabolisme. Jeg anser meg for å være mye mer kunnskapsrik nå enn for to år siden - jeg anser meg for å inneha svært mye teoretisk og ikke minst personlig kunnskap og erfaring om kosthold og vektnedgang - men det skyldes at jeg har brukt MYE tid på dette også. Jeg kan ikke så "mye mer enn alle andre her inne" - men jeg kan mer enn en del her inne som ikke har brukt så mye tid og energi på å lese seg opp på temaet. (Uten at jeg nå ønsker at du skal ta dette som å gjelde deg - det var en generell tilbakemelding på det du sier om at jeg kan og vet så mye mer enn alle andre.) Jeg er "all in" for å hjelpe og motivere, det synes jeg også er godt at jeg og mange her inne kan bidra med :) Jeg synes også det er fantastisk at du har valgt og spise lavkarbo av helsemessige årsaker - fordi lavkarbo oftest blir nevnt i samme åndedrag som vektnedgang.

Jeg bruker min erfaring og kunnskap til og kommentere dine innslag når jeg er uenig i det du sier. Beklager om du opplever at jeg har "gått løs på deg spesielt".

Det har du helt rett i - men så var det ikke deg jeg snakket til heller i dette tilfellet :)

cato sa for siden:

Ok, litt oppheta debatt her så vi kan jo kutte no. Eg sug til meg info og erfaring, og tester dette ut i praksis. Takk for god hjelp, eg vil vere meir aktiv her etter kvart.
Dagens økt: Topptur på randonee, 1167 mtr topp, 124 min opp og 28 min ned. Litt brunfarge i antlete..ca 1500 kcal forbruk. Eg skal legge meg rundt 3000 dagleg, 80/20% fordeling.
No må eg lese til eksamen, anatomi-fysiologi-microbiologi. Ha fortsatt fin Sundag!

Fjasnissen sa for siden:

Hei Cato.

Ser du den setninga jeg har utheva i det du skrev over? Her ligger problemet ditt. Selv har jeg gått ned 18 kilo i fjor, og fikk endelig en fettprosent på 14, noe jeg var vanvittig fornøyd med. Det som er igjen nå er bagateller. Under 12% regnes som usunt. Jeg tviler sterkt på om kroppen din er enig i at du skal så lavt, og jeg tror ikke du vil nå det med lavkarbo heller.

Flott at du trener mye. Det er knallbra... men du må jobbe med selvbildet ditt. Hør på de rundt deg... de var tydeligvis (og med jævlig god grunn) bekymra for deg når du var nede i 7%.

Det er ikke meninga å være krass og ekkel nå, men det du trenger er ikke kosholdstips (der er du nok på rett vei). Det du trenger er noen å snakke med som kan få deg til å innse at du faktisk er slank.

Lykke til med selvbildet.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.