< Tilbake til oversikten

Synes jeg er sulten hele tiden. Noen som vil titte litt på det jeg spiser?

Imp sa for siden:

Syns jeg får sultfølelse nesten med en gang jeg har spist, det har vært sånn i noen uker nå. Var ikke noe problem før men...det er slitsomt, kanskje jeg mangler noe? Dette er det jeg stort sett spiser hver dag:

Til frokost: Frokostpannekake bestående av cottage cheese, egg, store havregryn, kanel, malte nøtter, rapsolje og litt søtstoff.

Lunsj: En halv gratinert avocado med ost av noe slag og noe proteiner (feks litt reker eller stekt bacon), som regel med en frukt til (stort sett druer, kiwi eller eple).

Mellommåltid: En blanding av ca 2-3 ss cottage cheese, 2 ss naturell yoghurt, kakao, valnøtter og litt søtstoff.

Middag: Kjøtt eller fisk tilberedt i panne eller ovn, med grønnsaker til.

Blir som regel noe til kvelds og, feks en halv avocado med litt rekeost, eller hjemmeristede nøtter med litt frukt. Eller fløte og bær. Eller hjemmelaget (lavkarbo)is. Eller to fiberrik med masse pålegg.

Noen som har noen tips? Har lyst til å få slutt på denne sultfølelsen altså..

Julie sa for siden:

Ser ut som litt lite fett til meg, da, men så ser jeg jo også at du følger Fedon... Kanskje det kan være en idé å oppe litt på fettinntaket en stund, med færre karber?

Slenger bare ut en idé her altså - regner med at det er mang en kunnskapsrik sjel her inne som kan komme med bedre råd enn meg. ;)

Imp sa for siden:

Syns du? Spiser kanskje ikke så mye av meierifettet, bortsett fra at jeg steker pannekaka i smør og bruker creme fraiche/rømme når vi har dressing til salat/grønnsaker, noe vi har ofte.
Ellers er det jo en del nøtter her, det er stort sett valnøtter og mandler. Og en halv avocado hver dag, noen ganger mer. Ja, jeg får smøre meg med tålmodighet til i morgen, kanskje flere svar da. ;)

Nerthus sa for siden:

Lite fett og mye frukt spør du meg :) Du spiser jo ikke så mye karbo da med unntak av frukta og grønnsakene.

Jeg ville kuttet frukta helt, holdt meg til bær og økt på med litt fett. Litt majones på skiva, ordentlig smør i panna osv. En fløteskvett av og til.
Du spiser jo nærmere generell lavkarbo enn Fedon slik jeg husker det fra den gangen jeg gikk kurs.

Jeg finnes ikke sulten på generell lavkarbo, men spiser aldri frukt - og svært mye fett. Spørs om du skal prøve og justere litt en ukes tid og se hva som skjer :) Dropp havregryn og frukt fra oppgitt meny og øk på med fett og grønnsaker så kanskje du vil kjenne forskjell?

Julie sa for siden:

Signerer det Nerthus sier. :) Var liksom det jeg tenkte (kutte frukt og mer fett), men har litt sånn "fobi" for å uttale meg for sterkt på forumet, da jeg ikke vil si noe som kanskje er feil. :p

Men som sagt, tror det Nerthus anbefaler kan være lurt! :ja:

BicceDale sa for siden:

er det slik at man skal holde seg vekke fra frukt når man går på lavkarbo? Enn grønnsaker, hørt at man skal holde seg vekk fra det som vekser ned i jorda?? :)

Camomilla sa for siden:

Nå er det lenge siden jeg har lest noe av Fedon, men mener å huske at han hadde endel bønner/linser og slikt i kostholdet? Dersom du ikke ønsker å øke på fett/kutte karber kunne det kanskje være en idé å spise mer av bønner/linser/kikerter - det er jo langsomme karber som metter mye :)

Personlig er jeg ikke særlig glad i bønner og sånt - det var vel derfor jeg aldri fikk helt dreisen på Fedon-kosten. Og så synes jeg det var komplisert med GI-tankegangen, men det er nå meg :)

Imp sa for siden:

Takk for svar!! Jeg har nok selv tenkt på det å kutte ut frukten og havregryna, men jeg er nå så glad i frukt....men skal prøve og se om det hjelper. Skal prøve å øke på fettet.

Tror ikke man MÅ spise bønner og linser selv om man følger Fedon, men vi bruker det nå og da. Har bønner i salat og gryte/kjøttdeigretter, stort sett alltid. Og har en god linseoppskrift. Men jeg er ikke kjempeglad i det, det må stort sett kamufleres i noe. ;)

Hva med søtstoff? Syns dere det er for mye med "litt" søtstoff to ganger om dagen? Det tilsvarer en ss tenker jeg. Bruker stort sett Splenda (ja, jeg vet det ikke er bra..har ikke hatt råd til å handle stevia enda) eller sukrin.

Minni1 sa for siden:

Jeg ville også kuttet ut frukten og spist litt mere fett.

Ville ivertfall prøvd det en periode for å se om jeg følte meg mere mett.

Når jeg er veldig sulten og føler jeg aldri blir mett så spiser jeg en kotelett og har litt olje på salatene jeg spiser. Jeg spise ikke mye fett hver dag, men innimellom så må jeg ha litt for å bli ordentlig mett.

nellie sa for siden:

Synes du spiser ille lite, jeg.. Hadde nok økt litt på protein og fett før jeg kutta ut frukten, hvis den er viktig for deg:)

Tror f.eks ikke det gjør noe med en hel avocado til lunch..

nellie sa for siden:

Regna litt på det og synes kanskje ikke det var så lite likevel.. Ikke mye altså, men ikke lite heller. Da er det kanskje en idè å holde frukten til lunchen, hvor den jo blir godt balansert ut med resten av måltidet. Også kanskje prøve å ikke starte dagen med havregryn? Siden det også blir en karbodose til lunch, til mellommåltid og til kvelds? Hva med f.eks en omelett eller noe sånt i steden? Noen skiver ost og skinke og noen nøtter til mellom?

Synes egentlig det ser bra ut, jeg da.. Alle må ikke kutte ned på karbohydrater, men litt opp på fettet skader ingen.

Cyan sa for siden:

Jeg syns det ser ut som litt lite mat, men i utgangspunktet ikke så ille. Jeg tror det kan være fornuftig å starte dagen med mer fett og proteiner. Min erfaring er at det holder lengre. Det som metter aller mest for mitt vedkommende er egg, så jeg har alltid egg i frokosten. Frukt (spesielt eple) er en sulttrigger for meg (uavhengig om jeg spiser fett/protein til), så kanskje du skal prøve å kutte den ut eller bytte ut med bær for å sjekke om det samme kan være tilfelle for deg. En hel avokado til lunsj i stedet for bare en halv og kanskje litt bønner/linser til middag. Er i grunn enig med Nellie, jeg. Litt mer fett og litt mindre frukt kan gjøre susen :)

Imp sa for siden:

Takk for tilbakemeldinger. Jeg blir faktisk litt overrasket når dere sier at det er lite fett og proteiner, for jeg syns selv at jeg spiser mye. Men jeg er ingen ekspert. Men kan utdype ingrediensene i frokostpannekaka, for den oppskriften har jeg funnet her inne.

En porsjon frokostpannekake (hvorav minsten får 1/4 av den).

3 egg
1 dl cc
1 ss store havregryn (det er ikke så mye det?)
1 ss rapsolje
1 ts kanel
Litt søtstoff
Og to ss malte nøtter

Jeg pleier å lage 6 ganger denne oppskriften da. Med 18 egg og to bokser cc osv. Da har jeg til mange pannekaker, for når begge ungene også skal ha går det fort unna.

Men i dag droppet jeg havregryna og hadde i en god dæsj med kremfløte istedet. Ikke noe problem det. Like stor sultfølelse enda, men regner med at det må gå noen dager.

En hel avocado til lunsj gjør meg ingenting, det skal jeg prøve. :D Trodde egentlig man burde holde seg til en halv om dagen med tanke på karbinnholdet. Men om jeg kutter ut frukten blir det kanskje ingen forskjell.

Jeg skal kutte ut frukten. Har flust med jordbær, rips og bringebær i fryseren, og liker det godt med kremfløte til.

Takk igjen, jeg liker at dere engasjerer dere! :)

Cyan sa for siden:

Den frokospannekaka di virker jo kraftig og god den, så den er finfin :)

1/2 avokado om dagen er vel egentlig Atkins prinsipp for induksjonen. På Fedon er det vel ingen begrensning der. Avokado inneholder ikke mye karber (2 i en halv avokado av typen Hass mener jeg å ha lest). Tror det er lurt å forsøke en periode med uten frukt, ja. Og litt mer til lunsj :ja:

Maylinn26 sa for siden:

På Fedon Lindberg kan man spise to frukt daglig. Jeg har prøvd å sette meg litt mere inn i Fedon den siste uken, å man spiser ganske mye friere enn ketolyse. Du har en max grense på 20 karber nerthus, På fedon kan man spise langt flere karber!

Rin sa for siden:

Ja, Fedon sier det er greit, men han er vel ikke en forkjemper av å spise noe som rett og slett gir negative konsekvenser? :) For noen går det helt greit med frukt - men for andre kan vel fruktsukkeret trigge økt sultfølelse og blodsukkersvingning. Da er det vel greit å eksperimentere med å kutte den ut, vel...

marionilona sa for siden:

Kutt ut frukten og prøv å kutt ut det søte til kvelds.
Så lenge kroppen får i seg noe "søtt" vil den fortsette å hungre etter det.
Sultfølelse kan lett forveksles med sug, og hvis man da gjør som kroppe sier, å gir den noe søtt til kveld, vil kroppen opprettholde suget...
Det skjer ihvertfall med meg.
Om jeg tar en tyggis på morgenen har jeg søtsug resten av dagen :(

nellie sa for siden:

Dette gjelder kanskje for mange, men skal hjelpe litt når man balanserer det med fett og proteiner:) Jeg får overhodet ikke noe sug av å spise en frukt eller til og med en sjokolade, men blir det flere dager på rad, da kommer suget.

HI sier vel ikke heller at hun har søtsug, men at hun ikke føler hun blir mett..

Nerthus sa for siden:

I know, jeg har spist etter fedon tidligere :) Men TS spiser druer og epler. Det gjelder og velge rett frukt også - og som noen sier her, noen får mer sug og sult av frukt enn andre, og da kan det være greit og forsøke og kutte ut en periode for å se om det kan hjelpe. Problemet er jo nemlig at TS er sulten hele tiden... Fedon forfekter også mer bønner og linser noe TS ikke spiser særlig mye av, ei heller fedonbrød feks.
Så en uke uten frukt og med litt mer fett siden TS faktisk spiser svært lite karbo til og spise Fedon tror jeg kan være en ting og prøve ut :)

marionilona sa for siden:

Sultfølelsen (som hun sier hun har) kan forveksles med søtsug. Hvis hun får blodsukkersvingninger av frukt og søtstoffene hun bruker, kan det gi sultfølelse. Men alt er individuelt, jeg kommer bare med mine erfaringer. Hadde det vært meg hadde jeg kutte ut alt det søte, da vil hun kanskje spise mer fett og proteiner i stedet for frukten, og metthetsfølelsen komme, og bli der en stund.

Livsglede sa for siden:

Bare til info. så er det 6.31 karber i 1 ss store havregryn, det er ganske mye, ville byttet ut havregryn med fberhusk jeg.

Imp sa for siden:

Fiberhusk var lurt. Det har jeg jo, skal prøve det.

Fedon nekter ikke frukt nei, og jeg vet ikke om blodsukkersvingninger er problemet, for jeg går radig ned i vekt om dagen...men det er denne sultfølelsen jeg vil bli kvitt, så om det kan hjelpe kutter jeg gjerne ut. I alle fall om det kan hjelpe å spise bær istedet.
Er ikke ren sultfølelse som at det romler i magen, men stadiet før, hul, tom, kald følelse i magen. Syns det har vært konstant de siste dagene, så håper det hjelper med litt mer fett.

Imp sa for siden:

Moro å lese hvor forskjellige synspunkter folk har forresten. Lærer bare mere vettu. :)

Cyan sa for siden:

Akkurat sånn følelse får jeg når jeg spiser epler eller gulrøtter.

Kozemor sa for siden:

Jeg også får en sånn hul følelse i magen av eple og gulrøtter.

Kan det være tørste? Mange kan forveksla tørste med sultfølelse

Imp sa for siden:

Kan jo prøve å hive innpå med mer vann for å se om det kan hjelpe også. :)

Nå har jeg ikke spist eple og gulrot på mange dager, kun druer og kiwi. (Ikke fra i dag da.) Men det er sant, jeg har opplevd slik følelse rett etter å ha spist eple og gulrot.

Imp sa for siden:

Er godt i gang nå! Spiste DEN feite frokosten i dag og ble virkelig stappmett. Men den rare kalde følelsen kom en stund etterpå likevel, samtidig som jeg fremdeles var mett. Rart!
Spiste kokte egg og avocado sammen med creme fraiche og majones og krydder.

En hel avocado til lunsj, veldig godt og ble mett og go. Dette sporet skal nok følges med letthet. ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.