< Tilbake til oversikten

Så var det den påska da!

Sjokoholiker sa for siden:

Jeg har egentlig lenge gått og planlagt en høykarbo dag i påska, med peppes pizza og lilla påskeegg!! MEN, no siste mnd har vekten min gått jevnt ned 0.5 kg i uka og jeg finnes ikke snopsyk lenger!! Kan kanskje skje jeg får lyst på noe men da tar jeg en genial sjokoladebit eller litt øffer også er det borte. Så da tenker jeg at det er sikkert veldig dumt av meg å ta den høykarbodagen og sikkert ødelegge alt jeg har fått til mtp snopsyka mi(som var særdeles ille før)... så ene øyeblikket vil jeg og det neste vil jeg ikke. noen som vil gi meg tips og råd?:):)

Rin sa for siden:

"Spar" det til neste høytid. Feks avtal med deg selv en iskrem på 17 mai, hvis du har lyst på det da. Ingen vits i å spise sånt når man ikke engang vil ha det, vel. :)

(Men jeg skjønner det med de lilla påskeeggene, altså... nå har jeg heldigvis ikke suget i denne omgang, men gudbedre for et forhold jeg har hatt til dem :o)

TigerTove sa for siden:

Det er bare deg selv som kan gjøre det valget, men det er jo verd å tenke gjennom;

• er det vits i å gi etter for et sug som er i ferd med å miske, å "vekke" søtsuget igjen og minne kroppen det?
  • er den sprekken du evt legger opp til, verd den "avrusningen" kroppen må gjennom i etterkant for å komme tilbake der du er nå?

Lykke til!

ja det er jo det dere begge skriver som hindrer meg, så jeg kommer nok neppe til å ha en slik dag, men, måtte vel høre litt her likevel:rolleyes:
kanskje kjøpe et stort fenalår istede:p

&lt;insert_scary_name_here&gt; sa for siden:

I jula så jeg for meg en sprekk i påsken. Nå gidder jeg ikke, gidder hvertfall ikke planlegge det. Og lilla påskeegg kan jeg faktisk ikke tenke meg - det høres ut som rent sukker og selv for en søtmoms som meg tror jeg det blir for søtt....

mama67 sa for siden:

Jeg spiste et sånn lilla påskeegg for noen uker siden, og syns de var kvalmt søte. Frister ikke igjen, rett og slett. Da er det jammen bedre med en skål bringebær med vaniljeyoghurt (yoplait) over elsk

Hvorfor sprekke på høykarbomat når en kan spise så mye deilig lavkarbomat? Lammestek, egg, biff med bernaise.....kan nevne i fleng :)

ekenna sa for siden:

Akkurat det ville jeg også sagt! :) Hvorfor sprekke, nå som du er så godt i gang? Og når det er sååå mye annet godt man kan kose seg med?

Jeg har bestemt meg for ikke å sprekke i påsken. Har jo ikke behov for det, når jeg kan spise så mye annet godt?

Camomilla sa for siden:

Jeg hadde etpar planlagte utskeielser i jula - riskrem på julaften og tomtebrygg på første dag. Hadde etpar dager med dårlig søvn, utmattet følelse og uvel mage etterpå. Er fremdeles usikker på om det var verdt det :rolleyes:

takk for svar dere!
blir ingen høykarbodag ihvertfall!! veide meg i dag og har gått ned 1 kg denne uken også:D, det gjorde jeg forrige uke og jeg trodde det bare var litt dårlig mage som gjorde det, men når jeg har så bra vektnedgang tør jeg ikke gjør noe for å ødelegge!!:)

marionilona sa for siden:

Om du har muighet, kjøp bittelitt sukkerfritt godteri i sverige. Om det lenge siden du har spist godteri holder det sikkert med et par biter. (om magen din tåler det da)
God påske!

takk for tips:)

Engledans sa for siden:

Her blir det lavkarbo i påsken. :D

halkatlala sa for siden:

jeg skulle spise appelsiner hele vinterferien, men feiga ut. nå tenker jeg at jeg skal spise appelsiner et par dager i påsken i steden...hvis jeg ikke feiger ut, da. men appelsiner er da så godt :)

halkatlala sa for siden:

også skal jeg spise litt frukt i sommerferien:) ligge på stranda og spise jordbær og vannmelon:D

Bindi sa for siden:

Etter to helger på kjøre er jeg ikke tvil hva jeg skal. MÅ bare komme inn i en god rytme igjen.

Supah sa for siden:

Åh gud som jeg gleder meg til lammelår!! :hearts: :sikle:

prøvende sa for siden:

tror jeg skal lage hjemmelaget masipan til påska i år jeg, kanskje dyppe den i litt mørk sjokkolade. Kanskje jeg tillater meg en dag på lavkarbo og ikke på ketolyse, men tror ikke jeg skal fråtse ....

marionilona sa for siden:

Hjemmelaget marsipan?
Har du oppskrift?

prøvende sa for siden:

Kopi av det jeg fant her inne :)

Hjemmelaget marsipan I

200 g mandler
75-100 g fruktose (eller f.eks. 1,2 dl eller 8 ss Splenda)
1-2 ss rosenvann (fra apoteket eller innvandrerbutikk) eller evt. 1 ss eggehvite

1. Skåld 200 g mandler. Legg dem i ett lag på en bakeplate og la dem tørke ca. 10 minutter i en 100 grader varm ovn.

2. Kjør fruktosen/splanda i hurtigmixer til melis

3. Finhakk mandlene i en food processor og tilsett frukosen/splenda mens maskinen er i gang.

4. Tilsett 1-2 ss rosenvann mens motoren kjører og la den kjøre til det har dannet seg en jevn, sammenhengende marsipandeig. Ta opp deigen og elt den med hendene. Om manikke har rosenvann kan man bruke 1 ss eggehvite som piskes litt først

Formes som ønsket. Oppbevares i kjøleskap.

Opprinnelig postet: forum.lavkarbo.no/showpost.ph...7&postcount=46

Hjemmelaget marsipan II (denne er min favoritt)

500 g mandler
350 - 450 g fruktose (eller f.eks. 4-5 dl Splenda)
1 ts tragant (fra apoteket) (kan utelates)
1-2 ss eggehvite (1 ss om du bruker fruktose, 2 ss om du bruker Splenda)

1. Skåld 500 g mandler. Legg dem i ett lag på en bakeplate og la dem tørke ca. 10 minutter i en 100 grader varm ovn.

2. Kjør fruktosen/splanda i hurtigmixer til melis

3. Finhakk mandlene i en food processor og tilsett frukosen/splenda mens maskinen er i gang.

4. Tilsett tragant mens motoren kjører og la den kjøre til det har dannet seg en jevn, sammenhengende marsipandeig. Ta opp deigen og elt den med hendene.

Formes som ønsket. Oppbevares i kjøleskap.

Sol-Angelica sa for siden:

Her blir det ingen utskeielser i påska. Har så mye digg å kose meg med på lavkarbo at det frister ikke lenger med høykarbo godt :) Sånn som i helga, var i bursdag. Hadde med meg lavkarbo kake og tror det var maks 2 minutter mens vi satt ved kakebordet at jeg tenkte at det hadde vært godt å smakt den STORE hærlige sjokoladekaken som sto der. Men det er jo ikke verdt det. Koste meg med marmorkaka mi jeg :) Blir nok å kjøpe inn litt sjokoladefri sjokolade, atkins bar og mekke til litt fromasj i påsken, skal kose meg hvertfall :D

Fluke83 sa for siden:

Hi hi... :p

Sorry, kunne ikke dy meg.... :o

Sol-Angelica sa for siden:

Nei farsken å :p værste var at jeg stussa mens jeg skrev men så det vel ikke :) hehe må le litt :)

blucher sa for siden:

Jeg har fremdeles under vurdering å kjøpe en 86% Premium sjokolade til påskegodt til meg selv, men er ikke helt sikker på at det blir noe av. Mulig jeg nøyer meg med bringebær med fløte. Jeg tror ikke det er verdt det å ta sånne lilla påskeegg - er livende redd for at det får meg ut på sukkerkjøret igjen.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.