< Tilbake til oversikten

Opp i vekt når man begynner å trene?

Nannah sa for siden:

Hva skjer i kroppen når man begynner å røre seg igjen etter en lang vinter?

Nannah sa for siden:

Synd at ingen kan svare meg på dette, da det betyr mye for mannen min:(

Gracella sa for siden:

Det er mange tråder om trening her inne.
Dessuten kommer det jo an på hva han skal begynne med da?? Forskjell på om det er høyintensivt eller spaserturer. Uansett er det å bevege seg positivt for kropp og sjel.
Han vil jo ikke legge på seg fett selv om vekten skulle gå oppover. Utvikles musklene, går man opp i vekt.
Ikke vet jeg hva han spiser til hverdags, men er han også på lavkarbo, så er det vel greit?
Når man er på høykarbodietter og spiser sjokkis og mye raske karber etter trening, så er det lett å gå opp i vekt, men da vann og fett, ikke nødvendigvis bare muskler.

Kitt sa for siden:

Flere her som opplever det samme som meg, når man skal være "flink" og begynne å trene, stopper vekttapet opp eller man går til og med litt opp i vekt.:eek:
For meg varer det en stund. Tror nesten kroppen får sjokk og holder på alt den kan:p, til det slipper og alt er som før igjen!:D

Be han huske å begynne forsiktig! Min mann tok i litt hardt og ligger på sofaen med betennelse i foten!;)

Cyan sa for siden:

Legger inn det samme som jeg la inn i en blogg her om dagen angående dette:

Hele teksten finner du her

Så om jeg har forstått dette riktig kan man gå ganske mye opp i vekt i begynnelsen pga mer vann og også blod, litt avhengig av hvor hardt man trener, og så kan det ta opptil 8 uker til det hele stabiliserer seg. Det er jo mange som opplever å gå opp i vekt eller ha stillstand ved oppstart av trening, men så lenge som man vet at man gjør alt rett med kostholdet gjelder det vel bare å holde hodet kaldt og vente til det slipper igjen.

Lillemy71 sa for siden:

Kjempebra forklaring. Mange som opplever dette og gir nok opp treningen alt for fort. Er ikke så motiverende å fortsette trening for mange, når vekta ikke går ned eller faktisk går oppover.

Jeg har selv begynt å trene ganske så mye igjen etter en lengre periode nesten uten trening, er avhengig av bevegelse pga av ryggen. Vekta har ikke endra seg ennå, men det har den nå heller ikke gjort på over et år. Satser på at jeg om et par tre uker (da har jeg holdt på i ca to mnd) begynner å merke forskjell.

Tar meg dessuten den frihet og lage en egne tråd på dette for jeg vet det er mange som lurer på det og som gir opp trening, selv om de egentlig liker trening :)

marjusen sa for siden:

veier ikke muskler mer enn fett også? eller er det nok en myte:P hehe

Cyan sa for siden:

Nei, 1 kilo muskler veier like mye som en 1 kilo fett :geip: (Beklager, kunne ikke dy meg ;)). Muskler har en høyere massetetthet enn fett og tar derved mindre plass enn fett :ja:

Lillemy71 sa for siden:

heheheheh :D:D:D

Ashley sa for siden:

Som sagt før, ikke heng dere sånn opp i den badevekta. en normalvektig person med normal bmi kan faktiskt ha overflødig fett. det finnes flere tynn/feite mennesker. alle har godt av å trene. når du trener kan du godt gå opp noen kilo i muskler fordi muskler tar mer plass en fett. kroppen samler også vann når du trener:) men hvis du spiser lavkarbo burde ikke dette være noe problem ettersom du mister mye vann de første ukene:)

bruk heller målebånd. la mannen din måle seg rundt midjen, så skal dere få se resultater:D det gir en god motivasjon. men husk at kostholdet er like viktig så treningen, så prøv så godt dere kan å ikke feile her;) kanskje han har noen såkalte "partystoppere"? typiske er melkeprodukter, nøtter i store mengder og sukkerfrie produkter.

Ashley sa for siden:

Og til dere som er så flinke å trene. ikke mist motivasjonen pga vekta går opp!:)

Jeg trener 5-6 ganger i uka. Kan ha merket et par ganger at vekta står stille/går opp et halvt kilo. Men husk; når du trener styrke hver dag, så forbrenner du de dagene du ikke trener enormt mye mer enn om du ikke trener. har man hatt en god styrkeøkt på 1 time så trenger du ikke overbekymre deg helt at du har spist litt feil. spiste jeg feil på ketolyse og IKKE trente da merka jeg det på vekta. jeg har merka at et par dagers pause fra trening så raser jeg ned i vekt. men stopper ikke å trene av den grunn. trening er det eneste så funker for meg. ketolyse bare holdt vekta mi, og jeg orka ikke trening. men siden jeg nå har vendt kroppen til såpass mye trening skal jeg sakte men sikkert bli litt strengere igjen med lavkarboen.

Cyan sa for siden:

Muskler tar mindre plass enn fett ;) Jeg tror (men er ikke 100% sikker) at det er en myte at det er muskelveksten som er hovedårsaken til at man kan gå opp i vekt ved oppstart av trening, og den artikkelen jeg siterte og linket til antyder jo at reell muskelvekst ikke skyter fart før det har gått en tid. Derimot kan man gå opp en god del i vekt p.g.a. mer vann og blod i kroppen i starten.

Generelle mosjonister som tar ei passe hard styrkeøkt 2-3 ganger i uken vil vel ikke bygge så mye muskler at det i seg selv skal ha så enorm (litt selvsagt, men ikke mye) betydning på vekta utover kanskje noen veldig få kilo? Men man opprettholder jo den muskelmassen man har. For å virkelig bygge muskler må det vel mye og hard målrettet trening til?

Ellers er jeg helt enig i at man ikke bør la en potensiell stagnasjon eller vektøkning i en begrenset periode være en stopper for å komme seg i aktivitet. Mosjon er bra, og så lenge som maten er på stell må man vel bare ha is i magen og tålmodighet :)

mats_ sa for siden:

Helt enig, jeg har prøvd ut mye forskjellig de første ukene av ketolysen og først nå har jeg blitt flink til å spise ett ordentlig måltid før trening OG jeg fungerer godt når jeg trener. (uke 5) kan godt være at jeg hadde kommet tidligere igang om jeg bare hadde pakka i meg mat en times tid før trening, tidligere, men men.. man kanke tenke på alt hele tiden !
jeg spiste paranøtter i bra store mengder, men aldri for mye til at jeg gikk ut av ketose, men slutta med det, for jeg merka at det fort ble for mye.. får i meg sunt fett fra raps og oliven samt fet fisk istede. Mye vanskeligere å "overspise" seg på det :P
Menneh.. muskler har større massetetthet enn fett, altså tar mindre plass pr. kilo, sida alt det andre du har skrevet er meget fornuftig regner jeg med at du bare formulerte deg feil ? :)

mats_ sa for siden:

Korrekt ! det vil også bety at du er tyngre enn før du begynte å trene om du er like stor ! ikke mye, men litt. Dog, om man trener store muskelgrupper og "helkropps-øvelser" som f.eks. markløft, så kan "water-retension", kom ikke på det norske ordet, utgjøre MYE vekt ! kroppen holder på vann for å restituere, jo mer vann jo raskere restitusjon. Om jeg ikke husker HELT feil så er det vel akkurat dette kreatin hjelper til med, altså, kreatin hjelper cellene og oppta mer vann, og dermed forbedrer restitusjonstiden. Kreatin finnes vel naturlig i alt kjøtt, spesielt rødt kjøtt, igjen, om jeg ikke husker feil.

nellie sa for siden:

Det kommer nok veldig ann på hvor gammel man er, hvilket kjønn man er, hva utgangspunktet er osv. Det ER mulig å bygge mye muskler med en gang, men ja, nei. Er nok ikke alle som gjør det.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.