< Tilbake til oversikten

Er jeg i ketose?

BenteR sa for siden:

Jeg valgte lavkarbo pga diabetes 1. Fant ut at kroppen min tåler 60 karbo pr dag hvis jeg samtidig passer på å være fysisk aktiv og da klarer jeg meg uten insulin...jubel og glede!
Jeg spiser variert, fire måltid pr dag, og ligger oftest på 40-50 karbo pr dag. Men jeg har dager der jeg er nede i 30 og dager der jeg er oppe i 60 karber.
Nå ble nettopp en urinprøve testet hos legen pga sykdom, og da fikk jeg svaret: "ketoner 2+, ellers intet negativt".
Betyr det at jeg er i ketose selv om jeg spiser 40-50 karboer pr dag????
I såfall, er dette på noen måte feil? Jeg ønsker ikke å ta av, bare å kunne leve så normalt som mulig med diabetes.

Fjasnissen sa for siden:

Det kan godt være at du er i ketose ja. Enkelte har en grense på rundt 50 gram karbo (noen har kanskje høyere også), men det er ikke noe farlig å være i ketose. Det er en helt naturlig tilstand. Lavkarbo er forøvrig vektregulerende, så om du ikke har noe vekt å ta av, så kommer du nok neppe til å gå ned (annet enn vann).

BenteR sa for siden:

Fjasnissen; Godt å høre at jeg ikke gjør noe feil med å fortsette slik jeg gjør, for jeg stortrivst med lavkarbo.
Jeg har gått fra 54 kilo til 50,3 kilo på ca en måned, men det som har forsvunnet er "håndtakene" mine, og de er jeg glad for å bli kvitt:D

Fjasnissen sa for siden:

Bare pass på å spise nok. Det er det viktigste. Godt å høre at du er fornøyd med lavkarbo, og at du slipper å bruke så mye medisiner :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.