< Tilbake til oversikten

Eureka!

Maggen sa for siden:

Nå skjønner jeg hvorfor jeg ikke har gått ned i vekt.. Grunnen er at jeg faktisk ikke har vært i ketose! Ja, sticken har vært lilla..Men likevel har det ikke skjedd. Og forklaringen på det er: For mye mat(kalorier) og mye fett.
Da blir jo sticken rosa..
Derfor så tenkte jeg, hva gjør jeg galt?
Jeg strippet kostholdet for: Barer,sukkerfri sjokkis,lapper,vafler osv..
Så begynte jeg å spise mest mulig rene produkter. (egg, laks, kylling, avocado..)
Da plutselig skjedde det noe i kroppen. Jeg kunne kjenne at det var noe på gang. Jeg kunne kjenne ketosen!
Så rådet mitt til dere som ikke går ned er å evaluere kosten.
Vær ærlig, hva spiser jeg-og hvor mye?
Hvor "rene" er produktene?
Kanskje ganske opplagte råd, men for meg så tok det litt tid å komme i gang. Så kanskje en liten trøst for de som ikke ser noen resultater på vekta, slik som jeg gjorde:)
Men nå går det bare nedover!

ruslepølsa sa for siden:

Stå på. :-)
Er ofte lurt å ta noen "strenge" perioder hvor du skriver opp alt du spiser på feks diett.no eller i en dagbok. Kan være litt pes men det leder ofte til resultater.

Mvh RP.

beths sa for siden:

Jepp, jeg fungerer på samme måte :)

ThereseA sa for siden:

Akkurat det samme skal jeg gjøre nå... Har lagt på meg ikke gått ned :( er ikke så mye da, men er såpass tidlig i løpet av det ikke burde skje...

Rein mat all the way :) :ja:

Maggen sa for siden:

Ja, nettopp:) Man må prøve og feile litt i starten.. Men føler virkelig nå at jeg er i dytten. Er jo så mye man spiser som egentlig bare er tøysemat.
Ble kanskje vel mye baconcrisp og sukkerfri sjokkis en periode. For ikke å snakke om vin og lite-øl..:eek:
Nå har jeg hverken lyst på alkohol eller vafler..;)
Beach 2011- here I come..;):p

ThereseA sa for siden:

Ja eneste som er kjipt er at eneste jeg har spist som kan ha gjort dette er lollypop brødet og muffins.. alt annet er som det skal, bare kjipt at akkurat dette skulle gjøre utslag for meg...

Dolsi sa for siden:

Flott at du deler med oss.
Jeg vil tro at man bør leve med mest mulig rene produkter til daglig, også kan man jo heller kose seg med lavkarbovafler, lavkarbomuffins o.l av og til.
Man kan jo f.eks glede seg til sånt i påsken, det skal iallefall jeg :D

Superkatti sa for siden:

så sticken kan være rosa uten at en er i ketose..? det har jeg aldri hørt før.

det kan være en forklaring på min manglende nedgang også. lett å skli ut med sukkerfri sjokkis altså...

Maggen sa for siden:

Joda, du får utslag hvis du spiser for mye fett...Dessverre...:( Det har jeg selv merket meg..:cool:

Maggen sa for siden:

Ja nettopp:) Men akkurat nå frister ingenting.. Men helt klart, de vaflene er jo kjempegode!:D

Nerthus sa for siden:

Kroppen er vel fremdeles i ketose, men man inntar såpass mye fett at kroppen ikke trenger ta av kroppsfettet... det holder med inntatt fett.... og forbrenning av fett vil uansett gi ketoner i urinen - om man da ikke "bruker" de opp på energi :)

kthnk sa for siden:

Hva mener du sånn ca med "mye"? Jeg ligger på rundt 14-1700 kcal pr dag og ca 60-70e% av det er fett. Kan ikke kutte så veldig der tror jeg, verken på matmengde el mengde fett. Men jeg skal kutte all søtning og alle former for erstatingsprodukter nå en stund og se om det hjelper. Etter at de første tre-fire kg gikk av de første ukene, så har det stått helt stille.

Maggen sa for siden:

Nja, mye for meg var at jeg spiste endel fløte, rømme, baconcrisp og kunstig sukker..
Man bare kjenner at det blir mye.
Hvis man spiser fett fra naturlige kilder som fet fisk, smør, bacon, og oljer blir det litt annerledes tenker jeg..
Bare kjenner at de matvarene er bedre. Men vet ikke om det er riktig for alle. Men hvis du spiser mye rent fett så er det bra:)

herregud sa for siden:

Enig. Jeg har forstått det slik at ideologien bak denne "stenalderkosten" handler i hovedsak om å spise slik man gjorde den gangen. Mao ren mat... Så jeg er overrasket over at mange spiser denne "tøysematen". Skjønner ikke helt vitsen med å spise erstatninger/etterligninger av den moderne maten som vi i utgangspunktet skal vekk i fra. Speielt siden den ofte inneholder mye "grums" som f.eks kunstig søtning, soya, osv.

Jeg synes ikke at et produkt er ok kun fordi det inneholder lite karbohydrater. Det var vel også det som ødela for den store lavkarbo-bølgen i USA for noen år siden da nær "halve Amerika" fant fordelene med lavkarbo. Industrien oppdaget selvfølgelig dette, og fylte opp butikkhyllene med utallige varianter av "lavkarbomat" som Atkinsbarer, lavkarbobrød, osv. fulle av kunstige og usunne ingredienser. Og reultatet ble jo selfølgelig at man endte opp med den samme drittmaten (bare uten karbohydrater). Og da uteble selvfølgelig helse-effekten, og lavkarbo ble plassert i samme kategori som alle andre usunne slankefilosofier.

Maggen sa for siden:

Nettopp, det skjedde meg.
Skulle ta en rask variant (en lavcarbo-bar) men greide å raske med meg feil, og tok den med mye sukker i..
Skjønte ikke hvorfor jeg ble så sulten og rar...:eek:
Er slutt på de barene der for min del.. får ta seg litt nøtter eller slik..;)

sirib sa for siden:

KJenner meg igjen i det du skrev i første innlegg. En kjenner ketosen faktisk :-)
Den kommer når jeg holder meg til rene produkter.
Hadde et par helger med besøk (kaker med kunstig søtning, baconkrisp, LITE-øl etc. Ting som er "lov", men som kan få ting til å stoppe opp) og da stoppet det HELT opp. Nå har jeg holdt meg til de gode og rene produktene og da kommer ketosen tilbake. Har gått ned litt siste uken også :-)

marjusen sa for siden:

men man kan jo lage såkaldt tøysemat helt naturlig.

om man feks bruker mandelmel, sukrin som jo er helt naturlig, 100% kakao som også er naturlig, egg, fløte og smør.

Da har man en søt sjokoladekake som er 100% naturlig.

Det er tusen ting som gjør at mange sliter med å gå ned i vekt. Feks kunstig søtning, nøtter, brøderstatning, melkeprodukter osv osv.

Men det er jo like naturlig fordet om liksom :)

Maggen sa for siden:

Enig med deg der. Men så tenker jeg: var det så mye kakebakst i steinalderen? Altså jeg følger ketose, men tenker mye på hva jeg ville spist hvis jeg hadde levd da. Men klart det, er ikke sikkert alle reagerer med vektoppgang. Er jo godt med noe søtt innimellom også:) Det er bare at jeg ikke klarer å begrense meg, serru:)

Trinelise sa for siden:

Dette kjenner jeg meg igjen i, var flink spiste såkalt ”lovlige” matvarer uten at noe skjedde, strippet kostholdet helt, måtte til og med kutte ut meieriprodukter og ost. Men, da skjedde det noe med vekta igjen!

Jeg tror at for noen så må en tenke kalorier i tillegg til karbohydrater, sier ikke at dette gjelder alle, men møter du veggen selv om du synes du gjør alt riktig så prøv å spis renest mulig mat!

Mvh Trinelise

kthnk sa for siden:

Jeg har ikke erfart det selv, enda, men jeg har på følelsen av at det er helt riktig det dere sier her! Ikke et vitenskapelig godt argument altså her fra meg, men likevel... ;)
Så fra nå er det stripp av alt som ikke er rent og ekte og steinalderkost, så får vi se :D:D
Full av håp!

Saftig sa for siden:

Hmmmm... Så bra at du deler :)
skjønner at det er det jeg må prøve.... har ikke tenkt at det kan være grunnen til at jeg står stille, selv om jeg er i ketose. Slutte å lage pannekaker/vafler en stund tenker jeg kanskje oster og, for ikke å snakke om Ifa !! :)

beths sa for siden:

ENIG! :cool:

kthnk sa for siden:

Jippi!! Jeg har gjort dette i to dager nå, strippet alt unødvendig og drukket kun vann, og i dag viste vekten ny minstenotering :D Etter stillstand i tre uker. Kan selvsagt være mange andre grunner til det også, men jeg velger iallfall å tro på at jeg er på rett vei :p

Maggen sa for siden:

Jøss, så kult! Da håper jeg for begges skyld at det fortsetter nedover;)
Jeg har i hvertfall troen på dette her nå:) veldig inspirerende!
Du får holde meg oppdatert:):)

catriiina sa for siden:

Jeg måtte også gjøre dette etter ca 5 uker på ketolyse kuren. Spiste mye ost, koste meg med Atikins bar sikker litt for ofte, drakk Hansa Ultra når jeg skulle på fest (er student så er litt vanskelig å holde seg unna), pisket meg krem av fløte til kos osv... dette står jo også som lovlig i Ketolyse boken så jeg trodde ikke det hadde noe å si.. skal si jeg fikk sjokk når jeg så at vekten hadde gått opp igjen så den var 0,2 kg under det jeg startet på!! :eek: Så da bestemte jeg meg i forgårs for at nok er nok, her må jeg bli strengere med meg selv.. Resultat allerede: -0,7 kg fra i går!! :D

Jeg skjønner at vi må bruke sunn fornuft på denne kuren, men synes boken burde vært mye klarer på dette området, står kun en linje i boken om at overdrevet inntak av søtningsstoffer kan stanse vekten.. på samme måte står det ingen plass at en må være obs på ost og brøderstatninger som han selv har publisert i boken kan stoppe/øke vekten!!

Har nå bestilt meg GI null boken av Skaldeman og beveger meg nå over i den retningen noen uker for å se forskjellen.

Maggen sa for siden:

Ja, enig der:) Man må liksom føle seg litt frem. Brøderstatninger og lapper, vafler og sjokolade uten sukker, betyr vektoppgang for min del..:(
Prøver å begrense vin og lite-øl drikkingen også;)
Stikkordet er nok: Være strengere med seg selv. I hvertfall hvis man har lyst å se resultater rimelig fort. Eller man kan spise litt av alt det jeg ramset opp, og gå ned veldig sent..Eller ikke gå ned:(:eek:

trultemamma sa for siden:

Å nå ble jeg rent glad. :) Da er det kanskje håp for meg også da!
Over til rene råvarer fra og med i morgen!

Takk for tips og flott at du deler med oss andre. Er nok flere som sliter med dette, spesielt i nybegynnerfasen. Er jo så mye å gå seg vill i av informasjon.. Jeg har spist sukkerfri sjokolade, baconcrisp og et par tyggiser (er faktisk helt avhengig.. :confused: ) Teit altså. (av meg).

Hinita sa for siden:

Veldig interessant link dette her.
Har bare et lite spørsmål: Der som sier dere kjenner at dere er i ketose: Hvordan føles det?

catriiina sa for siden:

Ja, ser hvor viktig det er med et forum som dette, der en kan finne tips og veiledning fra kloke hoder :) Følte meg så utrolig fortvilet da jeg oppdaget jeg hadde gått OPP igjen i vekt, og trodde jeg var alene om dette. Ble "glad" da jeg oppdaget at dette var et vanlig problem, og løsningen var enkel, kun rene varer og ikke noen form for erstatninger!! Synes det var litt tungt de første dagene, men OI så motivert jeg ble da jeg så vektnedgangen -1,5 kg på noen dager :D:D
Nå synes ikke jeg det er noe vanskelig å holde meg unna kunstig søtning eller annet rusk fordi jeg vet hvor hardt det straffer seg. Noe av poenget med dette er jo også å venne seg av med alt det "vonde" som har fått oss opp i vekt gjennom årene med, å da er det like greit å kutte helt ut synes nå jeg :)

catriiina sa for siden:

Jeg kjente jeg var i ketose fordi jeg ble så vanvittig varm og fikk en litt ekkel smak i munnen.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.