< Tilbake til oversikten

Hund på lavkarbo

halkatlala sa for siden:

har hatt hund i snart et år og først nå lest bak på pakka med hundemat. det er 50% karbohydrat i tørrforet til hunden min. masse korn og grønnsaker. jeg er villig til å vedde på at ville hunder ikke dyrker korn og høster grønnsaker.tror heller ikke de koker byttet sitt før de spiser det. så jeg har bestemt meg for å begynne med råforing. tenker vom og hundemat er et bra alternativ og evt supplere med litt annet rått kjøtt og ben innimellom. noen som har erfaring med dette og vet hvor mye mat de skal ha hvis de fores sånn?

Kitt sa for siden:

Min dansk- svenske gårdshund tåler vom og hundmat godt. Rottweileren blir ekstremt dårlig i magen og fiser så vi må rømme huset!:eek: Selv om vi begynner med bare bittelitt av gangen! Minner meg på at jeg har masse i fryseren! Må få gitt bort!
Hvor mye de skal ha avhenger av størrelse og aktivitet! Er en egen tråd om hunder og mat her inne et sted. Skal se om jeg finner den!

Her er en i hvert fall! :)

Og en til gitt!

BenteR sa for siden:

Jeg har råfòret både hund og katt i mange år.
Vom og Hundemat spiser mine to (storpuddel og italiensk mynde) ca 3 % av kroppsvekta. I tillegg får mine rå bein som jeg skjærer bort før jeg koker/steker/krydrer til oss mennesker. De spiser også mye slakteavfall etter elg; jeg tørker lunger, jkerte og lever og har som godbiter.
Jeg har bare kjempegode erfaringer med råfòring.

Nerthus sa for siden:

Fornuftig spør du meg - jeg så et program for leeeenge siden om AKKURAT dette temaet, hvor karboinnhold i hundemat ble tatt opp. Hovedpersonen laget også maten selv til hunden... jøss at jeg ikke så sammenhengen med mitt kosthold den gangen.... for nå snakker jeg sikkert ti år siden altså!

kamp sa for siden:

Dumt spørsmål kanskje men jeg har en bichon tispe på 6 som ikek liker knotter. Kjøtt derimot går ned på høykant.

Hunder trenger vel ikke karbohydrater..? Systemene våre fungere vel noenlunde likt.

Er det ikke farlig å gi dem rått kjøtt?

Vår hund får hovedsaklig middagsrester..

Eucalyptus sa for siden:

Legger ved en link på det fóret jeg bruker til min labrador tispe på 1 år. Hun fikk eksem av appetitt, og måtte slutte med det. Er utrolig fornøyd med denne hundematen, ikke er det dyrt heller. Billigere enn mye av tørrfòret også.

Norwegian Polar

Lykke til da:)

Tiril77 sa for siden:

Råforer min hvite dvergschnauzer med V&H. Kjempefornøyd.. :D Hun får ca 2-3% av kroppsvekten sin.. Bikkja har aldri vært så fin i pels og øyne før.. Hvite hunder har jo lett for å kunne få litt rennende øyne og sopp nederst på bena og i skjegg/bart. .Dette er helt vekk nå.. Oppdretteren min har en hund som hadde mye problemer med ørene (hvite hunder har lett for å være litt følsomme og allergiske) Dette er helt vekk med V&H:):)

halkatlala sa for siden:

ser ut til å funke fint dette her:) hun har spist en vompølse fra vom og hundemat i dag også har jeg kjøpt en ørret hun skulle få. jeg rakk å gi henne hodet før sønnen min grabba til seg resten og slengte den i stekepanna... kanskje jeg skulle vurdere å kjøpe med mat til ungene når jeg er på butikken også???

Nerthus sa for siden:

Hahaha, kan se ut som et tegn når ungene må sloss om maten med hunden ja ;)

kamp sa for siden:

Hvor kan ejg finne mer info om V&H?

Vår tispe har begynt å renne veldig fra øynene, noe hun ikke har gjort før.

langaard sa for siden:

Vår lille dvergpuddeltispe på 15mnd, spiser kun wom hundepølse og tørrfisk som godis:)
Er overbevist om at dette er det rette foret å gi henne:ja:

luxcat sa for siden:

Så vidt jeg husker fra mine hundeeiende dager, så trenger ikke en voksen hund så mye karbohydrater, mens en som ikke er ferdig utvokst trenger det. Men dette er noen år siden, og kanskje dyrlegen kun var ute etter å selge meg dyrt fôr :D

langaard sa for siden:

De er nok ute etter å selge dyrt for, tror også det hersker en del uvitenhet:)
Hunder trenger ikke karbohydrater, det er iallefall min mening:ja:

halkatlala sa for siden:

www.vomoghundemat.no/

BenteR sa for siden:

Hunder trenger ikke karbohydrater i det hele tatt, men ekstremt høytytende hunder KAN nyttiggjøre seg LITT karbohydrater.
Vanlige familiehunder er ikke hunder som jobber knallhardt, og har dermed ingen nytte av katber, bare ulemper.
Storpuddeltispa vår fikk kreft som 10 måneder gammel unghund. Skolemedisinen kunne ikke hjelpe med annet enn å la henne slippe smertene.
Vi var heldige og ble tipset om en veterinær som bruker bl.a. akupunktur og har reddet mange dyr som skolemedisinen har gitt opp.
Denne veterinæren konkluderte med at leveren hennes var svak. Når en hund får karbohydrater må leveren til hunden jobbe på overtid for å fikse dette, og det sliter. En hund som har en svak lever blir dermed utsatt for masse problem. Hos vår hund ble dette altså til kreft.
Vi gikk over til råfòring på flekken + hun fikk akupunktur fler ganger.
I dag er tispa vår dræye 7 år, løper 6-7 MIL i uka og er frisk som ei loppe.

Ville hundedyr får i seg noe grønt, enten som brekkmiddel (de spiser gras og kvister for å klare å kaste opp), de spiser vomma til byttedyr der grønnfòret er "halvkokt" av magesyra og de spiser av og til bær.

Hundens fordøyelsesystem er bare på 8 timer og de mangler i tillegg det enzymet i spyttet som vi har og som gjør at vi begynner å bryte ned korn allerede i tyggeprosessen. Hunden klarer dermed ikke å trekke ut næring av betydning ut av karbohydrater.
Beste måten man faktisk ser hvor godt hunden har av råfòring er at hele hunden strutter; klare øyne, finere tenner, glansfull pels, sterke klør, men også i mengden bæsj den legger fra seg.
Med tørrfòr som består av masse karbohydrater og tilsetningsstoff (i hundemat er det lov å bruke opptil 10 ganger mer av tilsetningstoff vi vet er skadelige enn det er i menneskematen) fører til at hunden må spise mye og bæsje mye fordi mesteparten av maten ikke blir tatt opp i kroppen.
Når hunde blir råfòret, bruker den maten og mengden som kommer ut i andre enden er mye mye mindre og mye mer luktfri.
Mine hunder bæsjer må 1 gang, av og til 2, i døgnet, og det er ikke store mengder bæsj som kommer.
Da storpuddeltispa gikk på tørrfòr (kjøpt hos veterinær) bæsja hun mange ganger til dagen i store mengder og det stinka skikkelig av dette.

halkatlala sa for siden:

fint innlegg:)
så fint at tispa deres ble bra :D
jeg er veldig glad for at jeg nå har begynt med råforing. ser ut til at hunden min tåler overgangen bra og ikke minst trives med å spise seg mett :)
får se det an et par dager til før jeg kaster resten av tørrforet i søpla, men ser for meg at jeg ikke får bruk for tørrfor mer

kamp sa for siden:

Tror jeg skal prøve dette til tispa mi må bare forstå det litt bedre først :)

Maylinn26 sa for siden:

Bein i noe særlig mengde skal du være forsiktig med. Jeg har vært hos dyrlegen mer enn en gang for at en av bikkjene har satt fast beinfliser i systemet!

halkatlala sa for siden:

sånn jeg har forstått det så er det farlig å gi bein som er varmebehanlet for de blir sprø og kan flise seg opp, men rå bein er seigere og dermed ok :)

BenteR sa for siden:

Rå bein er ok å gi, men det er viktig å sjekke at bikkja faktisk tygger maten. Noen hunder er så glupse at de svelger beina hele, og når hunden er fòret over lengre tid på tørrfòr så er magesyra blitt altfor svak til at den greier å fordøye bena helt. Når den er råfòret vil magesyren bli riktigere, og hundens fordøyelsesystem vil fikse det.
Når vi begynte å råfòre, så fant vi istarten små biter av bein i avføringa som hunden ikke hadde klart å fordøye helt. Nå i dag er det ikke antydning til bein i bæsjen fordi fordøyelsesystemet virker skikkelig.

Myten om at man ikke skal gi bein fra dyr som begynner på F (fugl, fisk og får) stemmer IKKE når beina er rå.
Når jeg skal venne dyr til råfòring starter jeg alltid med rå kyllingvinger. Jeg pleier å smokke til vinga med en hammer(pakker kyllingvinga inn i f.eks. litt tørkepapir slik at jeg slipper å skrape kyllingslingser fra hele kjøkkenet), slik at benet ikke er helt.
Etter noen slike "ferdigsmokka" kyllingvinger, skjønner de aller fleste dyr (både hund og katt) at beinet kan spises.

langaard sa for siden:

Smart!! :D
Da blir det :SMOKKA: kyllingvinge til kvelds:lol:

Trixie sa for siden:

Anbefaler at dere googler etter mer info om råforing - barf, samt at dere leser på Canis.no :)

kamp sa for siden:

Hunden min har alltid vert kresen.. Og jeg har lurt på om hun i det hele tatt vil vurdere å smake på rå kylling. Jeg hev ned en kyllingvinge til henne og hun nølte ikke en gang!

Var å kjøpte vom til henne i dag og det forsvant med en gang.

Tydelig at dette er mer riktig mat ;)

Hun veier 5,6 og i butikken sa dem hun skulle få ca 130gram av den pølsen (kylling). Jeg ga henne det men hun har "mast" på meg i hele kveld og er tydeligvis sulten... :(

langaard sa for siden:

Hva slags hund har du:) Bare nysgjerrig:)

Tiril77 sa for siden:

Helt normalt at hundene virker "desperat sultne" i overgangen fra tørrfor til V&H.. Magen må omstille seg mengden.. Det går over etterhvert og du vil merke at hunden din blir mer og mer tilfreds.. Bikkja mi var også sånn i begynnelsen, men nå hender det rett som det er at hun ikke orker å spise opp all V&H sin ;) Jeg lar henne regulere det litt selv.. Spiser hun dårlig ene dagen, så får hun lov å få litt ekstra dagen etter hvis hun er mere sulten..

kamp sa for siden:

Jeg må jo bare innrømme at hun tidligere har spist mye middagsrester hos søstrene mine, og da har hun pleid å få en tallerken med mat. Variert veldig hvor mye dette er.

Når hun er hos meg har hun ofte fått tørr fôr men da får hun så mye hun vil ha. Hun har ikke pleid å vurdere å spise det før rundt 22 fordi da har hun "innsett" at det ikke blir varm mat i dag. Da tusler hun bort itl matskålen og ser på meg med bedende øyne mens hun litt motvillig knasker i seg tørrfôret.. Noen ganger hele skålen andre ganger halve skålen.

Men selv om hun har fått veldig varierende mengde mat har hun alltid ligget på 5,4-5,6 kg.

Hun er en bichon frise tispe :)

halkatlala sa for siden:

overgangen her har gått kjempebra og hun elsker valpeforet fra v&h, men hun er så hard i magen. kan det komme av foret? noe å gjøre med det? ellers så er det mindre avføring enn før og den lukter ingenting:D

Kitt sa for siden:

Hva mener du med hard i magen, da?
Avføringen skal bli sparsom og luktfri med V&H. :D
Pleide du å gi oppbløtt tørrfor, forresten? Da kan det være hun må lære seg til å drikke mer!

BenteR sa for siden:

Noen hunder blir harde i magen av vom og hundemat. Jeg pleier da og lettkoke noen grønnsaker og mose dem godt inni vom og hundematen.
Rå grønnsaker kan ikke hunden utnytte, men er de lettkokte klarer hundens fordøyelsesystem å ta seg av det.
Grønnsaker er fiber, noe som gjør at avføringen blir litt mindre hard.
Når hunden spiser tørrfòr MÅ den ha mye vann. Med våtfòr som vom og hundemat, får den mye væske i seg via maten og vil ha mindre behov for å drikke.
Noen hunder har lett for å legge på seg og er i tillegg uten magemål. Da kan det være lurt og ikke gi mer mat, men heller blande inn litt vann og grønnsaker i maten.
Jeg kjøper inn 20 kilos blokker av vom og hundemat. Har en egen fryser til bikkjematen. Da har jeg alltid mat i huset + det er mye rimeligere enn å kjøpe halvkilospølsene.

halkatlala sa for siden:

hun er så hard i magen at bæsjen ikke kan klemmes sammen når jeg plukker den opp. den kan knekkes, men da spretter den utover som porøs murstein :confused: men hun går altid i bånd da vi er ute, så jeg VET at hun ikke har spist mur... pleide ikke å bløte tørrforet. hun drikker litt mindre nå, men hun drikker fortsatt ganske mye. har vært på dyrebutikken nå og kjøpt v&h nr 25. den er det lakseolje i. hun trenger sikkert ikke valpefor lenger. fyller et år om 10 dager:)

halkatlala sa for siden:

takk for tips. hva slags grønnsaker kan hunden spise? har hørt at løk, brokkoli og avokado er farlig. er det fritt fram med resten?
får kjøpt 20 kg blokker her også, men hvordan deler du den opp?

BenteR sa for siden:

Du kan bruke stort sett de samme grønnsakene som du selv spiser med unntak av alle løksorter. Vanligvis så tar jeg av til dyrene av de grønnsakene jeg koker til oss mennesker før jeg evt. salter/krydrer vår mat.
Jeg bruker ofte broccoli, blomkål gulrøtter eller rett og slett gulrot-bladene eller salater.
Hunder kan greitt spise f.eks. erter, men mine to får da ekstremt mye og illeluktende gass i magen, så jeg unngår det.
Du nevner avocado; mennesket er faktisk et av de få pattedyrene som kan spise det. Avocado er giftig for de fleste dyr, inkludert hunden.

Jeg tar inn ei 20 kilosblokk og lar den ligge noen timer eller natten over (obs! legg den i en balje eller noe så du slipper griserti fra blokken når den begynner å smelte.) slik at jeg klarer å dele den opp. Jeg bruker rett og slett et godt spett og hammer......:D
Det blir litt søl når jeg holder på, men arbeidet er gjort på en liten time og så har jeg akkurat passe porsjonspakker i fryseren i lang tid.

Tiril77 sa for siden:

Du kan også blande inn kruskakli i foret eller blande inn noen never tørrfor.. magen blir alltid steinhard den første tiden ,men den regulerer seg etter en stund på V&H ;)

halkatlala sa for siden:

ok. da rakk jeg dyrebutikken en gang til i dag og fikk dratt med meg en 20 kilos som jeg slengte i badekaret og der har den ligget siden kl 17. spettet er også lokalisert. skal gyve løs på herligheten om en liten stund. bare kvinne meg opp litt med en kaffekopp først:visemuskl

Kitt sa for siden:

Det blir mer og mer klart for meg at min Rottis ikke er helt normal. Da han fikk V&H var det tynn suppe som kom ut i andre enden!:eek:

langaard sa for siden:

Joda Rottisen din er sikkert normal, må bare venne seg til lavkarbomat:)

kamp sa for siden:

Kan dem få alle typer rå ben?

halkatlala sa for siden:

mener jeg har lest om den rottisen i en annen tråd og den er forsøkt tillvendt etter alle kunstens regler?
tror nok det bare er å innse at den ikke tåler v&h.
stakkars rottisen :(

Kitt sa for siden:

Jeg begynte med en teskje V&H omtrent og økte sakte. Var ikke mulig å få han til å tåle det.
Prøvde på nytt etter at magen hans roet seg(han døde nesten av tarmbetennelse), samme tilvenning. Rett tilbake til suppe- avføring selv med bittesmå mengder. Og som han prumpet!:eek:
Jeg våknet på natten av at soverommet stinket, og han sover på rommet ved siden av!:eek:
Til slutt la Gubben ned forbud! Ble sprø av den lukta over alt hele tiden! :pKun Eukanuba for sarte mager gis til den hunden bortsett fra små mengder kjøttrester og Biola!:D
Minne rmeg forresten på at jeg har mer i fryseren. Får ta opp og gi den andre hunden, som heldigvis tåler absolutt alt!:D

Lava sa for siden:

Jeg pleier kjøpe kraftbein, (rå fryste) og gi hunden min, det liker han godt. Mye marg å slurpe i seg, og han har noe å gjøre på.
Ellers får han nok mest kjøpefòr fra dtrebutikk

langaard sa for siden:

Stakkars lille Rottisen da:(

aatinka sa for siden:

Jeg ville ikke vært bekymret over at bæsjen er hard. Det er vanlig når du råforer. Den blir enda hardere og mer smuldret om du BARF'er (Bone And Raw Food) for da får hunden mer bein i seg også. Det er faktisk en fordel for hunder med hard avføring, da får de tømt analkjertlene sine på naturlig måte...

Jeg er fornøyd når bæsjen til hunden min triller av gårde :p At den ikke kan klemmes sammen gjør at den er lettere å plukke opp også, fordel for hunden og fordel for meg. Om det ikke blir et tydelig problem for hunden ville jeg ikke begynt med å legge til grønnsaker, og i alle fall ikke kli eller andre kornprodukter :nei:

halkatlala sa for siden:

ahaa. analkjertler, ja. de har jeg ikke tenkt på. men da slipper jeg vel å begynne å tenke på de og da :D
men da fortsetter jeg som før jeg. også venter jeg litt med de grønnsakene.

kamp sa for siden:

Nå ligger hunden mn (bichon tispe 6 år) å skjelver ved siden av meg, vil helst ligge halveis oppå magen min slik at hun får press på sin mage. Hun har tydelig vondt i magen...

Hun har fått rå oksehale og v&h i en uke nå. Hun har fått spareribe tidligere men spiste ikke benet. Idag fikk hun noe grillben kjøpt på mega. Jeg finner ikke noe rester av den og lurer på om hun har svelget hele. Ka. Det være årsaken til at hun har vondt?
Hun er ikke så sterk i kjeven til å tygge harde ting..

Ellrr kan hun ha funnet noe gammelt kjøtt? Jeg tror ikke hun ha gjort det da jeg har tatt vekk det hun ikka ha spist.. Men hun har gjemt unna mat tidligere..

Uansett lurer jeg på hva jeg gjør med henne nå..

aatinka sa for siden:

Hvor lenge siden er det hun har hatt avføring da? Og hvordan var den?

kamp sa for siden:

Det kommer noen små dærtrr, ganske harde. Sist var i dag tidlig.

aatinka sa for siden:

Håper det går bedre med henne nå! Mulig du bør vurdere å gi mindre bein hvis hun blir veldig hard i magen.

Supera sa for siden:

Aha, det var jo lurt! Jeg råfôrer kattene og gir dem av og til kylling slik at de får spist litt bein også. Men de største beinene ligger igjen. Så da skal jeg mose noen kyllinglår og gi dem!

Supera sa for siden:

Men BenteR, du som ser ut til å ha greie på hunder... Onkelen min har en hund som dyrlegen har sagt at de må være forsiktig med fettet til. Dyrlegen hadde sagt at milten holdt på å ta kvelden på grunn av for mye fett. Dette får jeg ikke til å stemme... Hvis milten gjør det samme for hunder som for mennesker, så renser den blodet. Som har fint lite med fettinnhold i maten å gjøre... Mistenker heller at det har noe med sukkerbitene de pleide å gi hunden. :geip: Sukker er gift for hunder, så DET høres logisk ut i mitt hode. Noen idéer?

BenteR sa for siden:

Har aldtri hørt at milten skal slite fordi hunden får fett......
Hardt fett i større mengder er ikke det smarteste å gi. Hundene får da veldig løs mage. Jeg gir mine stort sett det meste fra dyret, og jeg passer på at i løpet av en 14 dagers syklus gir dyrene mine både innmat, brusk, bein, fett og kjøtt.
De aller fleste veterinærer er "sponset" av hundematprodusentene, og de blir fortalt at karbohydratrikt fòr er sunt for hunden. Statens ernæringsråd har jo sagt det samme til oss mennesker; vi "trenger" karbohydrater i kosten vår. Det selges også fòr for forskjellige raser på forskjellige alder. Tenker man dette over i naturen så skal f.eks. en unghund jakte på andre dyr enn en voksen hund og den gamle hunden skal nesten slutte å spise kjøtt og bli tilnærmet vegeterianer. Høres ikke logisk ut.
Jeg lærte det grunnleggende angående råfòring av hund av veterinær Are Thoresen. Vet ikke om dere har hørt om ham /lest om ham? Det finnes også utrolig kunnskapsrike mennesker innenfor dette emnet om man googler "BARF" eller "råfòring"
Det jeg lærte der er at hundens fordøyelsesystem er skapt for å håndtere kjøtt/fett/innmat/brusk/ben.
Tørrfòr inneholder store mengder karbohydrater og masse lite sunne tilsetningstoffer. Karbohydrater fører til at leveren jobber på overtid, og når leveren sliter vil hundens forsvarsystem slite, noe som igjen gjør den utsatt for en rekke helseproblemer.
Fedme er også blitt vanlig blant hunder, og tørrfòr er en stor synder her. Maten er komprimert og den glupske hunden gafler innpå store mengder tørrfòr. De tørre små knottene fyller jo ikke så mye i magen før de har svellet, og det skjer IKKE mens hunden spiser, men etterpå.
Tørrfòr er også som navnet sier, veldig tørt. Hunden må drikke store mengder for at maten skal svelle i magen og for at hunden skal trekke ut næring. Ofte drikker hunden / katten for lite og blir dermed mer utsatt for f.eks. galdestein, krystaller i urinen, nyresvikt, etc.
Min nå avdøde mellompuddel fikk nyresvikt på sine gamle dager. Han ble fòret på tørrfòr de første fem årene av sitt liv før jeg gikk over til råfòring. Veterinæren påstod at hunden måtte gå på et proteinfattig tørrfòr fordi nyrene hans ikke tålte proteiner. Hunden ble dårligere og dårligere. Jeg kontakter dr. Thoresen. Hunden fikk akupunktur for å styrke nyrene og jeg fikk beskjed om å kaste tørrfòret og gi hunden kjøtt og ben igjen.
Han kom seg igjen og fikk et fint siste år der han hadde topp livskvalitet og virkelig nøt livet.
Det virker jo mest naturlig at hunden skal spise proteiner og fett og minmalt med karbohydrater. Det er sunt for oss mennesker og iallefall ikke mindre sunt for hunden som er mye mer kjøttspiser enn vi mennesker er.

Supera sa for siden:

Jepp, det du sier høres logisk ut og det er godt å høre at jeg ikke var på viddene. De har fått streng beskjed av dyrlegen at hunden ikke må ha fete sauser og annen fet mat. Men poteter, ris, brød og slikt var greit. Jeg rister på hodet og synes synd på hunden. Den blir foret på brødskiver med leverpostei og en haug med bein da og så tror jeg nok at han får innmat når onkel har vært på jakt.

Milten hos hunden må vel ha ca samme funksjon som hos mennesket? Ellers hadde de vel ikke kalt det milt? Så hvordan dyrlegen kan dra slutningen at hunden ikke skal ha mye fett når det er problemer med milten skjønner ikke jeg... Det er jo mulig at det er mer i sykdomsbildet til hunden enn onkelen min husket på da.

BenteR sa for siden:

Hvis veterinæren mener hunden skal holdes borte fra menneskemat, så er jeg enig. Vår mat er ofte proppfull med usunne ting som bl.a. masse karbohydrater, salt og krydder og ikke minst løk som er kjempeskummelt for en hund.
Men jeg ville vært bekymret for nyrene og leveren, ikke milten.:confused:
Men om hunden er foret i lang tid på menneskemat så kan det også være problemer med blodårer som har begynt å tette seg.
Brødskive med leverpostei er jo en haug karbohydrater uten noen næring for hunden (med mindre det lesses tykt med leverpostei som også ofte inneholder løk :confused:)
I gamle dager var det vanlig å fòre hunden med menneskematrester, men den gangen var faktisk vår mat noe sunnere siden maten ble laget av ekte råvarer i stedet for dagens Toro-"råvarer". Vi spiste også mye mer fett og mindre fine kjøttstykker enn vi gjør i dag, der det ofte er så fettfritt kjøtt som mulig som velges, eller alle blandingsprodukter; pølser, panetter, etc.

halkatlala sa for siden:

hunden min er fortsatt veeeldig hard i magen og der kommer det også bare bittelitt steinhard avføring når vi er på tur.
jeg har vært litt frista til å gå til veterinær for å få sjekka henne, men har nå slått meg til ro med at det sikkert er normalt da jeg har bytta til råforing. hun er også veldi rolig og slapp når vi er inne, men energinivået når vi er ute er det ingenting å si på.

halkatlala sa for siden:

kremt...ved nærmere ettertanke så har jeg også fått mye mindre og litt hardere avføring etter at jeg begynte med lavkarbo. sikkert helt normalt:D

BenteR sa for siden:

Veldig normalt :D
Men om hunden sliter med å få bæsjen ut så er det for mye ben i kosten. Får den løs mage er det for lte ben i kosten.
For å regulere så er det supert å blande inn lettkokte og moste grønnsaker i maten.

Supera sa for siden:

Nei, det var ikke menneskemat dyrlegen forbød hunden. Hunden blir foret på brød og så får han ofte middagsrester, gjerne med ris eller poteter. :rulleøyne Det var bare fettet som dyrlegen ville kutte på. Tulledyrlege.

Carisma sa for siden:

Halkatla: Litt tilsatt olje i foret kan hjelpe på hard mage. (Dessuten gir det veldig fin pels).

halkatlala sa for siden:

har kjøpt v&h nr 25. de på dyrebutikken sa at den var tillsatt lakseolje :)

kamp sa for siden:

Jeg begynte med råfôr til tispa mi 9 april etter å ha fått råd her.

I begynnelsen hev hun seg over maten og virkelig elsket den. Jeg blande inn litt kokte grønnsaker og hun fikk kjøttbein utenom.

Nå har det gått 1,5 uke hvor hun ikke vil ha. I begynnelsen fikk hun nr 33. Jeg har prøvd å gi henne den med laks, den med ris og nr 33. Men hun vil ikke spise noe særlig av det når hun får det.
Hun spiser en eller to bit vist hun tar noe. For et par dager siden måtte jeg dra fra henne på ettermiddagen og glemte å ta vekk maten igjen. Når jeg kom hjem 3 timer senere var enda alt i skålen.
Jeg tok oppi nytt til henne på kvelden og hun tok noen få bit.

Jeg tror hun er sulten fordi hun går rundt på kjøkkenet og omtrent slikker gulvet, noe hun ikke gjør. Hun har aldri tigget middag før men nå går hun rundt bena mine (før jeg ber henne legge seg i korga).

I går kveld hadde det gått 1,5 uke uten at hun hadde spist skikkelig og jeg ville teste henne om hun virkelig var sulten. Jeg fant fram de gamle knottene (som hun egentlig ikke liker) og hun begynte å tygge de. Så jeg tok frem en pakke våtfôr som hun heller egentlig ikke er særlig glad i og hun slukte det.

I dag ga jeg henne nr 33 igjen.
Det kunne se ut som hun "prøvde" å spise fordi hun gikk bort, tok en bit. Kom tilbake til meg og kikket på meg og logrer. Halen går mellom bena, hun går tilbake tar en bit til og kommer tilbake til meg, går å legger seg litt går tilbake og prøver en bit til.
Det er noe som ikke er helt riktig..
Jeg fant fram de gamle knottene og to typer vårfôr fra tidligere, men hun var ikke så interessert i det heller. Så tok jeg stekt kylling fra middagen og la inn et par biter under knottene, under nr 33 og under vårfôret.
Hun brukte nesen og dyttet vekk det andre og spiste kyllingbitene.

Hva gjør jeg nå?
Jeg har prøvd å være "streng" i 1,5 uke og ikke gi med på v&h men hun vil ikke ha det. Hun har heller ikke fått mye ben fordi da spiser hun mindre (har jeg erfart fra tidligere nå jeg startet)

BenteR sa for siden:

Har hun gått en og en halv uke uten å spise noe som helst?

kamp sa for siden:

Noen bit her og der av den med kylling og den med laks.. Pluss noen rå kyllingvinger.. Samt den gamle våtforet i går.

Hun er helt fin i form så jeg tror ikke hun er syk.

halkatlala sa for siden:

hunden min har også nesten slutta å spise. hun spiser ikke hver dag og det er skjelden hun spiser opp maten sin hvis hun spiser. jeg bruker nr 25. men jeg har trodd at den dårlige appetitten kom av varmen?

BenteR sa for siden:

Nå er jeg fryktelig streng med hundene; spiser de ikke maten, så får de ikke noe annet i det hele tatt. De aller fleste hunder vil gjerne ha kjøttbein av ymse slag i stedet for det samme dag ut og dag inn.
Våre to får av og til dager de ikke er sultne (det hender med oss tobeininger også). Er ikke maten spist innen 15 minutt, så setter jeg den i kjøleskapet og tar den frem til neste måltid.
Tispa vår får av og til noen fjortis-tendenser rundt løpetiden. Da hender det hun går tre fire dager uten å spise, men etter det er det full gass i matskåla igjen.

kamp sa for siden:

Hvor mange "måltider" gir du de?

langaard sa for siden:

Snuppa vår har mat tilgjengelig hele tiden, og det funker veldig greit:)

BenteR sa for siden:

Mine spiser frokost og kvelds. Ca 1/4 del av dagsporsjonen og så får de resten om kvelden. Da har de fått skikkelig mosjon og slappet av, og da smaker maten visst myyyye bedre.
Kjøttbeina får de etter at vom og hundemat er fortært om kvelden.

kamp sa for siden:

Tørr fôr eller V&H?

dakota sa for siden:

Dere som forer V&H, kan dere gi meg eksempler på priser? Vi foret tidligere på NP, men det ble fryktelig dyrt på våre to hunder! Dermed bar det tilbake til tørrforet :mad: Merker at jeg er inspirert til å forsøke råforing igjen nå, særlig når jeg vet det jeg vet etter å ha lest denne tråden...

LilleFly sa for siden:

det koster vel ca 350-400 kr for 20 kg blokk med vom og hundemat. Vi kjøper 200 kg om gangen i Trøgstad fra de som produserer det og betaler da bare 1500 kr= 150 kr for 20 kg, billig billig :)

Alle hundene våre blir foret på vom og hundemat hele livet, om vi har oppdrettet dem selv så er valpene vandt til "valpegrøt" fra de er små av :) Vi anbefaler også valpekjøpere å fore på dette foret.
Om de blir harde i magen har vi litt linfrø i, eller koker opp grønnsaker som de får i foret sitt.

Kitt sa for siden:

Hva når det motsatte er problemer, da?:confused:
Her er det ikke snakk om å bli hard i magen, men så til de grader set motsatte!:eek:
Vi snakker rottis med svært ømtålelig mage her, altså!

LilleFly sa for siden:

Får han NOE som helst utenom? Hvis han gjør det- Så hadde jeg kuttet ut alt utenom foret og sett om det bedret seg noe, eventuelt suplert med noe Zoolac i noen dager for å se om tarmbakteriene kom i balanse da :)

Kitt sa for siden:

Han spiser bare Eukanuba Sensitive digestion nå og det går helt fint. Han holdt på å dø av tarmbetennelse for halvannet år siden og har etter det ikke tålt så mye som en spiseskje V&H uten å bli dårlig i magen og promper så gubben rømmer stua.
Prøvde i fjor å gi kun V&H, men da var vi rett tilbake til sprutdiare av en annen verden. Zoolac har da ingen virkning, han må få hestekur med prednisolon for å bli bra igjen.
Tenkte kanskje du hadde litt erfaring med den siden også. Vil jo helst gi han "ordentlig" mat. Gårdshunden vår spiser og tåler nemlig absolutt alt han får, så det spiller ingen rolle for han hva vi forer dem med!;)

LilleFly sa for siden:

Aaw stakkars. Tarmbetennelsen høres ganske alvorlig ut! Akkurat det har jeg ingen erfaring med, jeg vet kunn om hunder med leverproblemer, store hudproblemer osv som har gått over til vom og hundemat og levd betraktelig bedre- Men tarmbetennelse har jeg aldri vært borti!

Kitt sa for siden:

Han var timer unna avliving da veterinæren ringte en kollega i USA og fikk råd om å øke prednisolondosen til noe som i Norge ansees for totalt uakseptabelt store doser. Men det virket helt flott og han har nå lagt på seg igjen(fullvoksen rottishann på 30kg var ikke noe vakkert syn:eek:) og er nå en noe slank, men lykkelig og smertefri rottis!:love:

Så lenge ingen har gitt meg et alternativ til Eukanuba, forer jeg med det jeg vet han tåler! Han er jo liksom ikke den eneste hunden i verden som får tørrfor, liksom!:p

Takk for innspill! :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.