< Tilbake til oversikten

Deilig jordbærfromage – LCHF

|Ingrrid sa for siden:

Med bilder her!

Vi skulle egentlig lage gelé, men bakpå gelatinplatene sto det noen tips om man lagde fromage, så da ble det fromage istede, nam!
Jeg fant denne oppskriften som hjelp når jeg lagde fromage.

Ingredienser (4-6 porsjoner)[u][/u]
Fromage
4 egg
8 gelatinplater
2 dl fun light (jeg brukte strawberry)
5 dl kremfløte
Topping
2 dl kremfløte
2 ss tyrkisk yoghurt
Vaniljestang
Fremgangsmåte
FromageLegg gelatinplatene i vann i fem minutter så de blir myke. Vri dem opp litt og smelt de på svak varme. La gelatinen svalne litt før du blander dem med det andre.
Visp kremfløten og eggehvittene stive i hver sine boller med mixer. Visp sammen fun-light og eggegulene og hell i gelatinen mens du visper godt i en tredje bolle. Rør inn kremfløten forsiktig, så eggehvittene.
Ha røra over i en serveringsform (ganske stor med denne oppskriften), og la det stå i kjøleskapet en times tid.
PS; fun light kan byttes ut med andre ting, f.eks smeltet sjokolade, konjakk osv, bare fantasien hindrer
Topping
Bruk den samme bolla som du pisket kremfløte og pisk nå to 2d kremfløte stivt. Ha i 2 ss tyrkisk yoghurt og utskrapet fra 1 vaniljestang og pisk det raskt sammen. Toppingen kan du enten servere separat eller pynte fromagen med en kremsprøyte.

Gleder meg til å prøve denne når jordbærne kommer :)

Velbekomme!

CK1 sa for siden:

Den så utrolig deilig ut :-) Vet du hvor mange karber det ble totalt!?
Er superforsiktig med å få i meg karber fra annet enn grønnsaker enn så lenge - da jeg er helt i startfasen...
Men denne skal definitivt snart prøves :)
Klem CK1

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.