Ser at dere er veldig opptatt (og hurra for det) av å leve sunt. derfor lever dere på lavkarbo/ketose osv. Men hvorfor er det noen av dere som røyker? det er jo farlig? altså; dere "misjonerer" om hvor helsebringende det er med lavkarbokost, men tar ikke selv et tak i røykinga? den skjønner jeg ikke.:confused:
og så leser jeg at flere av dere ikke er aktive en gang. Det er sunt å være litt aktiv! en tur til dagen bør alle gå! skjønner hvis dere sitter i rullestol, altså. men ellers så kan de fleste klare å gå en tur.
det blir litt sånn dobbeltmoral: lev sunt! spis lavkarbo!.....men røyken vil jeg ha. og gidder ikke å gå tur....:p
hva mener dere selv; er det ikke minst like viktig å røre på seg?
Vel, folk er forskjellige. Jeg røyker, og jeg går ikke rundt i noen villfarelse om at det ikke er helseskadelig. Men det er bare SÅ mye jeg kan gjøre av endringer om gangen, og kostholdet mitt handler om helse og langsiktighet, det tenker jeg i forhold til røyking også, og jeg forestiller meg ikke at jeg kommer til å røyke resten av livet. Men en ting om gangen. Det er jo helt klart en bedring fra å spise usunt og røyke til å spise sunt og røyke.
Jeg vet ikke om du noen gang har hatt en nikotinavhenighet selv, men det handler om både fysisk og psykisk avhengighet. Jeg ville aldri forsvare at jeg røyker annet enn at jeg er et voksent menneske som kun har ansvar for meg selv, og må gjøre ting i mitt eget tempo. Så lenge jeg ikke er motivert til å slutte, så vet jeg inderlig godt at det vil bli et halvhjertet prosjekt dømt til å feile.
Tror ikke det så mange veldig inaktive mennesker her. At man ikke trener aktivt på et senter betyr ikke at man ikke bruker kroppen. Jeg går gjerne en time eller mer om dagen, tar trapp i stedet for heis, tar sjelden trikk eller buss, men går i stedet for, etc. Det er mange måter å holde kroppen i form på. Så dette vet jeg ikke hvor du har fra.
Til å bare være ute etter litt diskusjon er du jaggu fordomsfull? Hvorfor sitter du her og hoverer, dømmer og later som at du kan alt her i verden, isteden for å gå ut og trene litt? Jeg skjønner ikke folk som holder på sånn. Mener nå at denne slags ovenifra og ned holdningen du viser er like giftig for kropp og sinn, som å ta en røyk.
Nå forstår jeg hvordan det er her på forumet. en må ikke komme med spørsmål som kan være for negative...en må ikke komme med spørsmål som dere helst ikke vil svare på. istedetfor å la være å svare, så må dere komme og skrive at jeg er fordomsfull. hvis du ikke har svar på dette, hvorfor svarer du da?:confused:
dette er ting jeg lurer på. har lest flere ganger at noen av dere skriver at det er så greit med lavkarbo, fordi en trenger ikke trene for å gå ned i vekt. men det det å trene/gå tur/ være aktiv er også helsebringende.
Har et eksempel: har en kjenning. hun er kjempetynn, og 36 år. hun røyker som en svamp, og går ALDRI tur. hun er den første til å kritisere når hun ser overvektige folk "at de ikke passer bedre på helsa.osv". i sist uke fikk hun HJERTEINFARKT....
Derfor spør jeg som jeg gjør. det kan jo være like farlig å røyke og være inaktiv, som overvektig?
Jeg er inaktiv fordi jeg er syk. Kroniker-diagnoser osv, nevrolog og fysioterapeut har gitt meg direkte treningsforbud. Slik har det vært i flere år. (Likevel har jeg gått ned snart 27 kilo siden jeg endret kosthold...) - Det meste jeg kan tillate meg er en spasertur nå og da, og selv da får jeg straffen i form av forverret sykdom og betennelser i kroppen.
Jeg røyker fordi jeg er et helt menneske med ansvar for min egen livsførsel, hvilket medfører mange forskjellige valg - og ikke bare det ene "Leve sunt, ja/nei". Jeg har ingen illusjoner om at sigaretten gjør kroppen min noe godt, men jeg vurderer det dithen at dette er en last jeg kan bære, for nå. Jeg rører ikke alkohol, for å nevne enda ett av de mange valgene ethvert individ gjør.
Det kan virke som om du antar at vi som velger å leve lavkarbo alle gjør det ut fra et overhengende sunnhets-ideal - eller at du forventer at det er sånn. Samme spørsmål kan vel stilles til alle som bevisst lar være å spise sjokolade og potetgull - og likevel tar seg en dram eller en røyk? Eller ikkerøykere som spiser junk dag ut og dag inn, for den saks skyld...
Jeeez - du er bare ute etter å terge på deg bråk du! Du øker nå engasjementet her inne en del da - så det er jo fint - selv om du kanskje kunne funnet en hyggeligere måte og gjøre det på ler
Du skal få et tips av meg selv om du ikke har bedt om det: Les igjennom hva du har skrevet og måten du har skrevet det på før du trykker send svar.
Du har en skrivestil som virker veldig hoverende og nedlatende og når mange oppfatter deg slik selv om du ikke mener det, så er det på tide å se på hvordan man legger frem sitt budskap.
Det som er så bra med lavkarbo for meg er at suget etter å spise for mye mat er borte og derfor er det enkelere å skulle gå ned i vekt og holde vekta.
Jeg har også en kronisk sykdom som det virker som at jeg blir bedre av å spise denne dietten.
Når det gjelder å røyke så tror jeg ikke det finnes noe naturlig som kan stoppe røykesuget eller?
Så da tenker jeg at det kan bli vanskeligere.
Så kan vi snakke om det psykiske inni dette. Da jeg spiste brød og andre produkter med endel karbohydrater så slo trøstespisingen/tvangspisingen ofte inn. Jeg gjordet veldig mye for å bli kvitt det , men klarte det kun korte perioder om gangen.Hadde jeg røyka så hadde jeg nok brukt den på samme måte og siden jeg ikke hadde hatt alternativt til røyken så hadde jeg ikke klart å la vær.
Når det gjelder å være i aktivitet så mener jeg også at det er viktig. Men her er det ulike mennesker som er inne og ulikt hvor mye og hvordan de kan være aktive. Det jeg syns jeg ser på forumet her er at de som begynner på lavkarbo som er normalvektige er aktive. Mange av de som er overvektige er også aktive. Så har vi de som ikke er aktive men som prøver dette kostholdet, og når det går en stund og de begynner å føle seg mere vel så kommer også aktiviteten.
Kan det handle om at man tar en omlegging av gangen fordi det kan bli for mye på en gang?
kan hende jeg tar feil, men det er mitt inntrykk her inne. Har enda ikke lest om en eneste en som "driter" i å være i aktivitet. Tvert imot så har jeg inntrykk av at folk ønsker holde seg i aktivitet.
Hei,
Nå har jeg vært her på forumet en god stund og det ser ikke ut til at du har oppdaget at ganske mange av oss her inne ofte sliter med andre plager i tillegg til vekta… Kan ikke si at jeg har sett en eneste her inne som er imot/negativ til trening eller det å være i aktivitet.
Jeg begynte å legge på med etter en ulykke og sakte men sikkert begynte jeg å spise mer potetgull og drikke enda mer cola og når man er inmobil med kroniske smerter så skal det ikke mye til før nåla på vekta raser oppover. Jeg trener nå i varmtvannsbasseng under ledelse av fysioterapeut og jeg er ikke tilsnakkbar de neste 24 timene pga smerteøkning. I mote med personer innen helsevesenet som møter meg med holdning om at ”trening kurerer allt” så er mitt svar at smerter er ingen motivasjonsfaktor.
[color=#000000][/color]
Det at det finnes et kosthold hvor man slipper å være sulten hele tiden og som i tillegg ikke KREVER at man MÅ trene MASSE for å få en forbedret helse og at man også går ned til normalvekt synes jeg er helt fantastisk.
Helsebringende å gå tur? Oj, kan noen forklare det til kroppen min? :o
Den har nemlig ikke lest den boka, så den reagerer litt motsatt på turgåinga mi... Etter en tur på en km eller to, kryper jeg opp trappene når jeg må fra stua til WC. Jeg spiser smertestillende i dobbel dose av det jeg gjør til vanlig i en uke eller to etter en lengre tur (da snakker vi om en kjempelang tur på ca fem km. Går jeg lengre enn det trenger jeg hjelp for å komme meg hjem igjen).
Hadde en fysioterapaut en gang som mente at alt ville løse seg dersom jeg bare fikk kroppen min vant til å gå tur. Den første uka skulle jeg gå fem minutter i eget tempo før jeg snudde og gikk hjem igjen. Den andre uka skulle jeg snu etter ti minutter. Fire uker senere kunne han fortelle at siden jeg ble verre av behandlingen hans (både fysioterapi og turene) kunne han ikke hjelpe meg mer :rolleyes:
Annen trening har stort sett samme effekt, så derfor er jeg meget restriktiv med hva jeg bruker energien min på. Betyr det at jeg ikke passer inn her inne? Bør jeg unngå maten som ser ut til å få meg ned i vekt uten at jeg trenger å trene bare fordi det skal være så sunt å trene?
Det er ikke alltid like lurt å anta at folk lever det livet de gjør fordi de ikke "gidder" gjøre noe med det. Dobbeltmoral? Nei, jeg ønsker bare det beste for kroppen min med de hjelpemidlene jeg kan benytte meg av.
Så om jeg ønsker å leve et sunt liv, er det da "minst like viktig å røre på seg" som å spise mat kroppen har godt av? Når følgene med å røre på seg er at jeg må opp i full dose smertestillende og betennelseshemmende for å komme meg gjennom dagen? Og da har jeg ikke tatt med behandlingene hos lege og fysioterapaut for å få kroppen tilbake til utgangspunktet før jeg gikk tur/var i bassenget eller hva det måtte være... (eller hva det gjør med familien min å leve med noen som er veldig smertepåvirket evig og bestandig...)
Så konklusjonen din er at ettersom noen her inne røyker og er inaktive så er det ikke lov å ytre en mening om at å endre kostholdet til lavkarbo er sunt?
Det er ikke slik at vi som spiser lavkarbo ikke er mennesker med svakheter og feil. Vi er ikke overmennesker som er helt perfekte.
Vi har nok like mange mangler og feil som høykarbospiserne.
Jeg gidder egentlig ikke forsvare meg, men here it goes :P
Jeg røyker fordi jeg ikke klarer å slutte å røyke mens jeg fortsatt jobber med vektnedgang. Jeg er bare et menneske, og kan ikke kutte alt på en gang. Selvfølgelig vet jeg at røyking er farlig, alle røykere er ikke idioter som må fortelles dette gang på gang. Samtidig er det mye som er farlig. Du kan bli påkjørt av en buss i morgen.
Aktivitet er selvfølgelig positivt for de aller fleste av oss, og jeg valgte ikke lavkarbo fordi jeg da skulle kunne sette meg i sofa`n og vente på at kiloene skulle renne av. Men jeg sier som Photobscura: bedre å spise sunt og røyke enn å spise usunt og røyke.
Ja, det er bra å lese at dere også kan ha usunne vaner! det er jo bare menneskelig. Ingen er perfekt, det er sikkert. Og jeg spør ikke for å provosere, altså. Det er bare ting som jeg lurer på. :D:D:D
Folk har sagt til meg at det er verre å slanke seg, enn å slutte å røyke. For du kan slutte tvert med røyken, du trenger ikke den. men maten MÅ en ha, og da blir en utsatt for så mye fristelser rundt forbi...:rolleyes:
Jeg kan IKKE slutte tvert med røyken, men jeg kan legge om kostholdet mitt slik at jeg er mer fornøyd enn noensinne.
Og, du vet, vi som spiser lavkarbomat eller er i ketolyse har ikke færre laster enn andre ? Trodde du dét ? Og den lørdagsgodterispisingen din, vet du ? Den er ikke spesielt sunn, den heller :D men LITT kan vi gjøre for helsa vår, alle sammen. Så får det bli opp til hver enkelt hvilke kjepphester vi vil ri.
Jeg skjønner ikke helt hva du vil med dette innlegget ditt? Ønsker du å "vekke" de som røyker og trener for lite? Ønsker du å rakke ned på de som røyker? Eller som ikke kan trene?
Slik du skriver innlegget ditt, kan du lett såre eller provosere. Vi kan da tåle en god diskusjon: økt temperatur er vel bra både for hjerte og forbrenning :D
Men hvilken rett har du til å såre folk?? Vi må da ha repsekt for at alle er forskjellige?
Før du klager over at folk "angriper" deg for innlegget ditt, må du tenke over hvilket budskap det er du har sendt ut :p - Selv om du kanskje ikke mente å tråkke noen på tærne, får du ta ansvar når det viser seg at det nettop er det du gjør.
Husk; for å høste respekt, må du først så...:rolleyes:
antoinette, du KAN slutte tvert med røyken. men du VIL kanskje ikke. har en mann som hadde røykt siden han gikk i 6. klasse. for over ti år siden ymtet han fram at han burde slutte å røyke. Da gjemte jeg tobakken hans, ( han sa at jeg fikk lov) en fredagskveld. og han var veldig sur og gretten den lørdagen, men etter det; har alt gått fint. han har aldri røykt igjen. og han takker meg ennå fordi jeg tok affære. og han røykte MYE pr dag!:o
"Jeg skjønner ikke helt hva du vil med dette innlegget ditt? Ønsker du å "vekke" de som røyker og trener for lite? Ønsker du å rakke ned på de som røyker? Eller som ikke kan trene?"
aktiv jente: jeg bare lurer på de tingene. mange av dere "ler" jo nærmest av folk som ikke har oppdaget lavkarbo-livstilen ennå. som om det er det eneste rette. det er ikke verre enn det.:D
det er vel lov å spørre om ting en lurer på?:mus:
og jeg spiser snop hver lørdag, og det unner jeg meg. og det er ikke sunt, det vet jeg da. men mitt blodsukker er nå helt fint, og alle blodprøver er helt fine, selv om jeg spiser snop hver lørdag. jeg røyker ikke. jeg kan ikke selv trene hardt, må kun gå turer. gjør det beste jeg kan. så jeg er litt sunn, og litt usunn. som de fleste er.
Det er jeg faktisk helt enig i. Man kan slutte å røyke. Men kan i grunn hva som helst som er innen ens fysiske rekkevidde. Jeg kan muligens slå stift. Men jeg vil ikke! :p Ikke vil jeg slutte å røyke heller, jeg er ikke klar, rett og slett. Og som sagt, uten den viljen og motivasjonen som skal til for å stumpe røyken, så tror jeg ikke det blir noe særlig vellykket.
Nå har jeg, som i din manns tilfelle, aldri verken sagt eller ment at jeg har lyst til å slutte, så om noen gjemmer tobakken min vanker det jabb! :p
Jeg kan ikke helt skjønne hva som er galt med måten jeg skriver på. jeg skriver at jeg MENER, og at MIN ERFARING er sånn og slik. og jeg spør om ting som jeg lurer på. hva er det som er galt skrevet? :confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused:
Siden du spør kan jeg forsøke og forklare hva det er flere reagerer på.
"dere misjonerer om hvor helsebringende det er med lavkarbokost"
Misjonerer? For meg blir dette et negativt uttrykk, spesielt siden du i tillegg har satt misjonerer i anførselstegn. Alle som har god effekt av et kosthold vil gjerne dele dette med andre, slik du ønsker at svigermor skal gå ned i vekt for å få bedre helse. Samtidig anklager du røykerne for å "ikke selv ta tak i røykinga". Hva vet du om noen har forsøkt å slutte og røyke? Du framstiller som om man røyker i vei og spiser lavkarbo og er fornøgd med det! Du vet ingenting om noen sitt forhold til røyking så derfor kunne du jo heller forsøke å være litt mer ydmyk overfor andres utfordringer du ikke har personlig kjennskap til.
Også sier du "hvorfor røyker dere når det er så farlig?" Tja, hvorfor har du hatt lørdagkveld hver dag i uka når det er så farlig? Synes du det var enkelt å skifte kosthold, og holde seg unna feil mat? Vel det vet jeg jo at du ikke synes, for du spiser jo fremdeles slik mat på lørdager ;) Hvorfor kutter du det ikke helt ut? Sammenlignet med røyken så ser du kanskje at det er mer som spiller inn her enn om ting er "farlig" eller ikke?
Her gjør du det samme. Det å være aktiv er ikke like enkelt for alle, du har selv en sykdom som gjør at du ikke kan være så aktiv som du ønsker. Klarer du og se at kanskje andre også har det slik? Og dermed kanskje ikke bør være så påståelig i å kreve at alle er aktive? En del overvektige mennesker har også en mental sperre mot og feks vise seg på treningsstudio. Jeg og forfekter en gåtur jevnlig, men hvem er jeg som kan dømme andre som av ulike årsaker IKKE gjør dette??
Javel, dobbeltmoral? Igjen - hvem er du som kan dømme andres valg i livet?? Fordi du gjør det "riktige" etter egen mening, trenger ikke det å være riktig for alle andre... pga av at det er faktorer i bildet som du ikke vet noe om. Tror du at du er bedre enn oss som røyker og ikke er aktive? Og kan man ikke ha tatt tak i kostholdet før man tar tak i andre ting? Du bruker ord som "gidder ikke gå tur" - ordbruken her er nedlatende, hva vet du om de som er mindre aktive her inne er slik fordi de ikke "gidder"??
Du sier selv du har vært her inne og lest en stund - hvordan kan du ha gått glipp av alle anbefalingene om å være aktiv? INGEN her anbefaler stillesitting - hvis du har lest det noe sted er det fint om du kan referere til hvor du har lest dette. DERFOR reagerer folk her inne på valgene dine av ord - de oppleves nedlatende og fordømmende - og reaksjonene blir også deretter.
Hvis du fremdeles ikke forstår hvorfor reaksjonene ble slik de ble kan jeg anbefale en fabelaktig bok som heter "hvordan vinne venner" av Dale Carnegie. Den sier mye om valg av ord, hvordan man kan "vinne" diskusjoner, ha respekt for andre, hvordan få andre til å skifte mening osv. Kanskje det der ligger litt åpenbaring om hvorfor valg av ord har så stor betydning - SPESIELT i en situasjon der man ikke kan lese kroppsspråket til den andre parten.
Tilslutt - det og bruke nedlatende og fordømmende ord FØRST og så unnskylde seg med at du snakker etter DIN mening og DIN erfaring gjør ikke ting særlig bedre. Din mening er da at folk som ikke er aktive ikke er det fordi de ikke gidder, folk som spiser lavkarbo OG røyker er dobbeltmoralske og at lavkarbospisere er iflg en annen tråd du starter "lavkarbo-fanatikere"...
Jeg kan snu det:
Jeg kan si:
Jeg mener etter min gode erfaring med lavkarbokosthold at ALLE som spiser slik du gjør er ignorante og kunnskapsløse fordi de ikke tar vare på helsen sin! Jeg kan si at jeg reagerer STERKT på påstander om at kalori inn må være mindre enn kalori ut for å gi vektnedgang, og at dette er helt hull i hodet og si! Jeg kan si at etter min erfaring lurer jeg på hvorfor du har valgt en så skadelig måte og gå ned i vekt på.
ELLER jeg kan skrive at etter min gode erfaring med lavkarbokosthold OG lavkalorikosthold, pulverkurer og andre ensidige dietter at det er flott at du har klart og gå ned så mye i vekt selv om du er mye sulten. Det har nemlig jeg også klart tidligere, men jeg har alltid gått opp igjen. Og jeg kan si at jeg skulle ønske at du ville lære mer om lavkarbokosthold slik at du kanskje kunne fortsatt vektnedgangen uten å være sulten. Dette fordi jeg unner deg en god helse og et godt liv uten sult og mye bruk av viljestyrke for å unngå fristelser.
Hvilken måte ville du foretrukket at jeg brukte overfor deg? Ser du hva jeg prøver å si? :)
Tenkte jeg skulle komme med et positivt innslag her.
Først av alt vil jeg igjen poengtere noe mange har sagt, Slankogfin: MANGE her inne har jobbet MYE med psyken og helsa for å komme seg dit de er nå. Selvfølgelig kan det hende at mange av dem VIL slutte å røyke - men som mange har sagt, så er vi her inne bare menneskelige! Det er jo ikke noe særlig lurt å bygge den tredje raden på en murvegg når man såvidt har begynt med den andre... det er jo mye lurere å sjekke at den andre raden er skikkelig solid først! :D
Når det er sagt, så vil jeg bare si at jeg stadig blir imponert av de her inne som jobber så utrolig hardt for å nå målene sine - hvorfor, Slankogfin, kan du ikke fokusere på det positive folk her inne har oppnådd, i stedet for å fokusere på det negative, slik du ble så oppgitt over at andre visstnok gjorde i forhold til dine innlegg her inne? Som det står i Gerd sin signatur, må man se på seg selv først om man vil forandre verden - får SÅ å se på andre.
Dessuten er jeg banna sikker på at det er mange her som har staheten som trengs for å slutte å røyke - de er bare smarte nok til å skjønne at det er bedre å gå én gang rundt nabolaget til å begynne med, enn å prøve å løpe en runde rundt hele byen. ;)
Du forteller meg at jeg bør gå en tur om dagen, og at den eneste måten å slippe unna er om jeg sitter i rullestol. Du forteller meg om dobbeltmoral: jeg gidder ikke gå tur, men forfekter et godt kosthold. Og du spør meg om det ikke er minst like viktig å røre på seg.
Ja, for du skriver "dere" og da antar jeg at jeg er en av dem du spør. Vi har aldri møttes. Du aner ingenting om mitt liv og hva jeg sliter med. Du sier ting direkte, det skal du ha -men du uttaler deg bombastisk om ting du ikke har noen forutsetning for å vite noe om. Jeg har ikke spist godterier hele uka, jeg spiser knapt godterier i helgene. Jeg er den som alltid har fått "kjeft" når jeg er på besøk hos andre fordi jeg må spise mer av det som står på bordet.
Du stilte spørsmål om hvorfor røykere røyker og hvorfor jeg -og flere med meg- ikke trener når vi er opptatte av maten vi spiser. Jeg forklarte da hva trening gjør med meg, og lurte på hva som er sunnest for kroppen min; å "bøtte innpå" med sterke medisiner og dermed klare å gå den turen du snakker så varmt om, eller å legge aktivitetsnivået og medisinbruken på et mye lavere nivå samtidig med at jeg spiser det jeg tror er sunt. Jeg antar at du da hoppet over på røykere og hvordan de klarer alt de vil dersom de vil det fordi du egentlig ikke har noe svar. Det passer bedre å slå fast at alle overvektige ikke går tur fordi vi ikke gidder.
Jeg sier ikke at det er det du tenker, men det er den følelsen jeg sitter igjen med når jeg leser innlegg som er fulle av "hadde vi bare spist snop i helgene hadde verden vært et bedre sted" og "overvektige gidder ikke gå tur, og jeg ser bare slanke når jeg går tur".
Nå har jeg mikset litt fra trådene dine i svaret mitt, men det skyldes rett og slett at du spør hva som er galt med måten du skriver på. Det blir noe av det samme som tilbakemeldingen du fikk et annet sted; du er ikke konsekvent i det du skriver.
Jeg velger å tro at du ikke kan nok om det som skjer for andre, du har "sett lyset" og vil gjerne fortelle det til andre slik at de kan være like heldige. Litt på samme måten som du snakker om "misjonering" fra andre her inne. Problemet er bare at det ikke finnes to like skjebner, og dermed blir det så feil å basere alt på egne erfaringer. De som ikke passer inn i dine erfaringer vil dermed protestere fordi verden ikke er så svart-hvit som det kan virke.
Jeg blir overrasket gang på gang over hvor sterkt noen lar seg provosere her :) Grrrr
Enig i at slankogfin tegner et sort-hvitt bilde her, men hver enkelt vet vel med seg selv hva de gjør som er bra og mindre bra og hvilke laster vi kan og ikke kan gjøre noe med så det er vel bare å gjøre sitt beste og ikke få dårlig samvittighet fordi noen utfordrer litt :)
Tar glatt en utfordring jeg - men TS driver ikke med utfordring ;) Har ikke en gang dårlig samvittighet - det er det ingen som kan "gi" meg - jeg velger nemlig selv hvordan jeg skal ha det :) Derimot lar jeg meg "provosere" - eller rettere sagt reagere når fremmede kommer inn et sted og begynner og kaste ut påstander i nedlatende og fordømmende ordelag. Det samme hadde jeg gjort om noen hadde kommet inn på jobb til meg og brukt samme tone og ordvalg...
Problemet er som vanlig manglende kunnskap om temaet som forumet er basert på - OG i tillegg manglende respekt for andre menneskers valg og erfaringer :) Man fordømmer ikke flere hundre menneskers valg basert på kun sin egen erfaring i livet ;)
Rom ble ikke bygd på en dag. Alle skritt vi tar i rett retning, er et positivt skritt.
Hver enkelt må få lov til å mene hva man vil, men jeg reagerte som mange andre på måten første innlegget til TS er formulert.
Jeg røyker, og jeg kan love deg at det er ikke bare å slutte tvert. Det er prøvd, også med medisinsk hjelp. Har etterhvert godtatt at jo jeg er en nikotinslave, men jeg trivst med det :D
Jeg sliter med flere kroniske sykdommer som til sammen gjør min hverdag rimelig vanskelig. Jeg går på lavkarbo for det betyr at jeg kan redusere en del medisiner.
Når jeg ikke er for dårlig, så går jeg tur, men av og til har jeg faktisk ikke krefter til turgåing, selv om jeg ikke sitter i rullestol.
Flere leger mener at mosjon skal komme etter at lavkarbo har fått vekten nedover hos mange overvektige. Overvekt kan slite på ledd og brusk og indre organer. At noen velger å gå ned i vekt før de begynner å mosjonere har jeg stor respekt for!
Selv er jeg normalvektig, men jeg har prøvd hvordan det er å gå på tur med tung sekk og jeg skjønner veldig godt at det ikke er fristende å gå med en slik belastning. Det gjør vondt.
Og for ordens skyld; du koser deg med et usunt lørdagsgodt, det gjlr ikke jeg, men jeg koser meg med Princen min:D Tror vi er syndere begge to, men det er vel slik det er å være menneske.
Dette er andre innlegget av TS jeg leser, og jeg leser innlegget egentlig kun for å skjønne hvorfor TS fikk så mye kritikk i forrige innlegg. Men jeg skjønner fremdeles ikke reaksjonene hun får...
Hvordan kan dere føle dette som et angrep? Det er da helt legitimt å spørre om dette? Om jeg hadde frontet et lavkarbokosthold i min vennekrets, men samtidig røykt og ikke trent tror jeg nok flere av vennene mine ville spurt meg om det samme. Er det grunn til henrettelse?
Det er dobbeltmoral å nærmest "misjonere" for et kosthold som helsefremmende, men samtidig drive med aktiviteter som en vet er helseskadelig. At folk kan ha sine grunner for dette, er noe annet - men at det å stille spm er fordomsfullt kan jeg bare ikke se!?
Jeg kan ikke svare på TS spm, for jeg lurer på det selv. Slik jeg ser det er røyk og inaktivitet MINST like helseskadelig som et kosthold rikt på karbohydrater.
Men er det ikke bra å gå over til et kosthold som i neste omgang får vekten ned slik at det faktisk blir lettere og mer givende å bli mer aktive?
Skal folk som røyker bare gi opp.... "ingen vits i å gå over på lavkarbo og begynne å spise sunt for jeg røyker jo"
Det er slik JEG oppfatter trådstarters kritiske argumenter.
Enhver forbedring er et skritt i riktig retning, etter MITT syn.
Selvsagt er det bra! All endring i retning bedre helse er jo bra!
Slik jeg tolker TS lurer hun på hvorfor folk stopper der? At en velger å gjøre noe først for deretter å gripe tak i det andre, blir noe annet. Men det er jo også noen som slår seg til ro med at de har lagt om kostholdet, men beholder røyken...
Selv om jeg ikke røyker og trener regelmessig klarer jeg heller ikke helt se hva som er problemet TS og karbofrøken tar opp.
Jeg trodde ikke man måtte være perfekt for å tro veldig sterkt på noe og dele dette med andre. Selv om jeg hadde røyka så ville jeg absolutt anbefalt dietten til andre som sliter med vekta.
Hadde jeg hatt et alkoproblem ville jeg absolutt tatt imot hjelp av andre selv om de røyka og ikke trente selv. Samme med vektproblemet, jeg ville tatt i mot hjelp selv om ikke den som hjalp meg levde et perfekt liv:)
Å ha tro på noe og snakke med andre om dette føler jeg ikke betyr at man ikke kan ha noen feil og mangler på andre måter.
Når du skriver "misjonere" høres det fryktelig negativt ut. Som om vi alle sammen som snakker med venner og bekjente om dette er fanatiske. Er i en sektklubb eller noe. Det er selvfølgelig ikke slik, og jeg tipper flesteparten av oss har et relativt edrulig forhold til lavkarbo.
Det er flere tråder som startes på dette forumet hvor folk ikke tør snakke om lavkarbo, prøver å skjule at dem går på lavkarbo enn folk som har problemer med at dem misjonerer om lavkarbo:)
Selvsagt må en ikke være perfekt. Men jeg synes det er litt rart at en kan være veldig opptatt av helse på den ene siden(kosthold), mens nærmest "gi blaffen" på den andre(røyk).Med det sagt så er det ikke dermed BEDRE å gi blaffen i både kosthold og røyk, tvert imot! Men en kan undre seg. På samme måte som jeg undrer meg når jeg ser lungeleger som røyker. Eller toppidrettsutøvere som spiser junk. Er en fordomsfull fordi en synes sånt er rart? Jeg synes ikke det, men det er lov å være uenig.
Men her sier du deg selv imot. Du mener både det ene og det andre.
Først skriver du at du IKKE mener man må være perfekt. Men du synes det er rart man ikke er perfekt før man misjonerer om noe?
Altså er det rart å ikke være perfekt før du tenker på kostholdet?
Litt usikker på hva du egentlig mener her, men du tar jo ikke et standpunkt. Enten mener du at man skal være perfekt før man misjonerer om lavkarbo eller er lungelege. Eller så mener du at det er helt greit å røyke mens man spiser seg slank på lavkarbo og misjonerer gjerne om det til andre:D
Karbofrøken, tusen takk for støtte! Sender deg en stoor klem. Du er bedre til å skrive enn meg, så du fikk forklart det jeg lurer på på en meget god måte. og benteR. selvfølgelig er det kjempebra å begynne et sted! all honnør til deg/dere for det. Og jeg håper at alle dere som røyker, en gang klarer å slutte. lykke til!
men jeg forstår ikke at noen kan mene at det å spise snop en gang i uka er like galt som å røyke. den synes jeg er drøy. (da har de aldri hatt et familiemedlem med kols. eller et familiemedlem som dør av lungekreft. og røyking går i stor grad ut over andre mennesker, hvis du da røyker blant folk. passiv røyking er nesten like farlig som å røyke selv.)
kjenner en meget overvektig person. hun la på seg veldig mye etter røykeslutt. da hun var til legesjekk fikk hun beskjed om å gå ned i vekt. da sa hun til legen; det klarer jeg ikke. da begynner jeg heller å røyke. Da fikk hun streng beskjed om at det måtte hun aldri gjøre. da måtte hun heller være som hun var.
og til dere som blir provosert fordi dere tror at jeg ikke har forståelse for at det er ikke alle som klarer å være aktiv. Jeg har stor forståelse for det. jeg skjønner godt at det er folk som er så syke at de ikke klarer å gå små turer engang, og det er synd at dere skal slite sånn. Jeg skal selv ikke klage, selv om jeg har en kronisk sykdom, som gjør at etter min spasertur i rolig tempo, som regel slår meg helt ut etterpå. Det er ikke alltid at jeg klarer å gå i trappen resten av dagen pga smerter. men legen sier at det er så viktig å gå tur, at jeg må tåle det. og har avtalt med nav at jeg skal gå en tur hver dag uansett form. og det er dette som blir min eneste aktivitet i løpet av dagen, da jeg er ufør. jeg har en vilje av stål, unntatt når det gjelder å kutte lørdagssnopet. og legen ga meg velsignelse for å fortsette med dette...
nerthus skriver:
"Også sier du "hvorfor røyker dere når det er så farlig?" Tja, hvorfor har du hatt lørdagkveld hver dag i uka når det er så farlig? Synes du det var enkelt å skifte kosthold, og holde seg unna feil mat? Vel det vet jeg jo at du ikke synes, for du spiser jo fremdeles slik mat på lørdager ;) Hvorfor kutter du det ikke helt ut? Sammenlignet med røyken så ser du kanskje at det er mer som spiller inn her enn om ting er "farlig" eller ikke?"
skal lete etter flere sitater. antoinett66:
"Og, du vet, vi som spiser lavkarbomat eller er i ketolyse har ikke færre laster enn andre ? Trodde du dét ? Og den lørdagsgodterispisingen din, vet du ? Den er ikke spesielt sunn, den heller :D men LITT kan vi gjøre for helsa vår, alle sammen. Så får det bli opp til hver enkelt hvilke kjepphester vi vil ri."
Vel... jeg har slutta
og røyke, og spiser lavkaro..! Slitsomt for tiden , men som Kanutten sier :æ står han av:
Nå venter jeg egentlig bare..:D På alle godene som skal vederfares meg:p
Hvorfor i alle dager skriver du litt lenger opp her at man må sitte i rullestol for at du skal ha forståelse for at dem ikke er aktive?
Her er et typisk eksempel på trolling. Først må man sitte i rullestol for å ikke være aktiv. Så får du litt kritikk på det, og da er plutselig tonen den at du har full forståelse. Det er jo slikt som provoserer her.
marjusen: ja, jeg skrev at en bør ha en skikkelig god unnskyldning for å ikke klare å gå tur. og det har jo de fleste. jeg mener: har en bena i orden, så kan alle gå, om det så er i fem minutter. men jeg forstår jo at en kan ha sykdommer som gjør at det er problematisk. har selv en kronisk sykdom som slår meg helt ut etter min daglige tur, som regel. men legen min sier at den turen er så viktig, at den MÅ bare tas. det går da utover husarbeid, og andre aktiviteter som jeg, som en husmor burde klare. men jeg hører på legen min, og er så lydig at jeg gjør det som han mener jeg bør gjøre. når en har gått med en sykdom i åtte år, så blir en på en måte vant med smerter og utmattelse. og en kan ikke bare legge seg ned. men jeg vet godt at andre har det mye verre enn meg! så jeg føler meg på den måten heldig.
Du skrev ikke at man måtte ha en skikkelig god unnskyldning, du skrev at man måtte sitte i rullestol.
Men hvis noen ikke ønsker å trene så er det helt opp til hver enkelt. Det er ingen her som påstår at trening er usunt, om man ikke har helt spesielle sykdommer eller andre helsetilstander.
Det at noen velger å ikke trene, men fortsatt spiser lavkarbo er helt opp til hver enkelt. Uansett er det bedre å spise sunt og ikke trene, enn å spise usunt og ikke trene.
At du klarer å gå en tur hver dag tross smerter er kjempe bra!
Vel kjære du som mener alle skal klare gå tur hver dag for det klarer du;
kjenner at nå begynner det å riste i parykken min altså.
Jeg har vært på AAP flere år. Det er dager, kanskje uker der helsa mi gjør at jeg ikke en gang har krefter til å ta en dusj. Husarbeid: hah! Det må de andre i huset ta. Med flere autoimmune sykdommer som skal balanseres og problem med å holde vekta OPPE, er livet et slit til tider.
Du reagerer fordi folk her inne påpeker at du er fordømmende med å føle deg frosset ut. Vel, slike fordømmende og bedrevitende påstander du slenger ut SÅRER.
bemteR: da skrev jeg på feil måte igjen. JEG SKJØNNER AT NOEN IKKE KLARER Å GÅ TUR SELV OM BENA ER I ORDEN. jeg gjør faktisk det! hadde nok vært lettere å diskutere med deg face to face, for det er "farlig " å forme ordene feil...alt blir jo tatt ille opp...
Kjenner at jeg blir litt provosert av TS jeg også, og det skal litt til faktisk.
Først til det at du føler deg så "mobbet" eller hva det er, så du må slette profilen. Dersom en ikke liker svarene en får, kan en bare la være å legge ut nye tråder og la være å gå inn på forumet, enn behøver da ikke å "skrike" så høyt om det at en vil slette profilen, det virker veldig drastisk.
Mange har gitt deg fine, velformulerte svar på hvorfor de mener det de gjør, uten at du har svart på det.
Så til det med røyking og inaktivitet.
Jeg har valgt lavkarbo fordi det fungerer for meg (faktisk det eneste, å bevege meg mye og nesten ikke spise "snop" fungerte ikke).
Røyke har jeg ikke gjort og kommer ikke til å gjøre det, da jeg har foreldre som gjør det (mamma er sykepleier og vet alt om farene), og vet hvor vanskelig det er for dem å slutte.
Akkurat nå kan jeg bevege meg lite p.g.a. en prolaps (fysiteraputen min har faktisk bedt meg om det, altså ikke overbelaste meg).
Lar meg provosere av alle (også de som "misjonerer" lavkarbo) som skal fortelle hva andre skal gjøre. Vi lever i ett fritt land faktisk. Men vi er alle enige om at overvekt er ett problem, så når noen greier å gå ned med lavkarbo så får det være nok.
Og de kommentarene om at en er "så sunn", har ikke jeg sett (har vært her en stund, selv om jeg ikke har kommentert så mye). De som sier det er det faktisk, mange her som er kjempeflinke til å spiser riktig og trene mye.
Trening kan dog også være en avhengighet som røyking, og faktisk da være skadelig.
Jeg har valgt lavkarbo fordi det fungerer for meg (faktisk det eneste, å bevege meg mye og nesten ikke spise "snop" fungerte ikke).
Fungerte for meg.
Akkurat nå kan jeg bevege meg lite p.g.a. en prolaps (fysiteraputen min har faktisk bedt meg om det, altså ikke overbelaste meg).
God bedring!
Lar meg provosere av alle (også de som "misjonerer" lavkarbo) som skal fortelle hva andre skal gjøre. Vi lever i ett fritt land faktisk. Men vi er alle enige om at overvekt er ett problem, så når noen greier å gå ned med lavkarbo så får det være nok.
Jeg er så enig. overvekt er et problem, og fint at enkelte finner hjelp i lavkarbo.
Og de kommentarene om at en er "så sunn", har ikke jeg sett (har vært her en stund, selv om jeg ikke har kommentert så mye). De som sier det er det faktisk, mange her som er kjempeflinke til å spiser riktig og trene mye.
hvorfor blir de da så provosert når jeg spør, da?
Trening kan dog også være en avhengighet som røyking, og faktisk da være skadelig.[/quote]
det kan det nok.
Hvis du blir glad av å tro det du skrev over her nå så sier vi det. Jeg er sikkert 12år og akkurat fått internett av mamma og pappa.
Jeg beklager så mye, men jeg klarer ikke være like seriøs og saklig lenger.
Det jeg mente med at jeg visste hvor landet lå er fordi jeg i en annen tråd innså at du har NULL erfaring med å diskutere. Du skrev du selv påtok deg en rolle som ikke var deg. Du gjemmer deg bak en data og skriver det du aldri har tørt og sagt til noen før i livet. DERFOR gadd jeg ikke diskutere med deg lenger.
Og om du leser over setningen din engang til så vet du jo faktisk ikke selv hva du skriver. Det du skriver over her betyr jo ikke det du forklarer under. Det er egentlig det dette dreier seg om. Det er ganske håpløst å diskutere med deg når du selv har et språk kun du skjønner og ingen andre.
marjusen, så fordi jeg var så dum og skrev litt for privat om meg selv, så har jeg ingen grunn til å være her å diskutere? har du undersøkt om det er noen andre her inne som ikke er slik i RL? For da må de jo komme seg fort ut av forumet...
Okej, her har vi et prakteksempel på hva jeg mener.
Vis meg hvor jeg skrev at du ikke har noen grunn til å være her å diskutere!
Det er dette som er hele poenget mitt. I den rullestolskrivinga di i sta så er det alle vi andre som ikke leste riktig, mens du mente totalt noe annet enn alle vi andre trodde du mente. Det er et hint om at det du skrev ikke betydde det du trodde du skrev!
Og nå så tolker du det dit at JEG, MARIUS som er navnet mitt, IKKE gadd å diskutere med deg etter du var privat og delte det at du LIKTE å være noen andre enn du egentlig er på nettet. JEG!!! MEG!!! MARIUS!!! Han som er 28 år. HAN GADD IKKE.
OG JA, selvfølgelig er det HEEELT opp til MEG om jeg ikke gidd diskutere med deg!!!
Men det har INGENTING, ABSOLUTT INGENTING med at du ikke skal få være her å diskutere. DU kan lage tusen tråder her hver eneste time om du vil for meg.
Det er jo ikke rart det blir mye rare og ugreie innlegg her. Du skriver selv så INEGN andre forstår. I tilegg så drar du heeelt feil konklusjoner av det alle andre skriver.
FEKS, LES over det vi diskuterte ang. siteringen av nerthus når det gjaldt om det var like farlig å spise godis på lørdager som å røyke. Hvordan i alle dager dro du den konklusjonen der????
Marius, trøtt, småfull og fortsatt på hihi stadiet:D
EDIT: Ser over her at det ble litt rart, men klokka er snart halv tre på natta. men poenget mitt kom fram tror jeg:D hehe
NATTA snart, tror jeg. hihi
Jeg er røyker å det er deilig! 2uker inn i lavkarbo kostholdet å har abstinenser etter melkesjokolade å annet søtt, kunne ikke falt meg inn å kutte kosen jeg har med å ta meg en røyk også! :)
Er foresten ikke alle som IKKE sitter i rullestol som er i stand til å gå tur hver dag el 4ganger i uken, mange smertefulle sykdommer som er "usynelige" Viktig å ta hensyn til at alle ikke er like mobile :)
Ikke for å skryte altså, men jeg verken drikker alkohol, røyker ikke, å trener ca 5 ganger i uka/mest løping og litt styrke. Spiser atpåtil lavkarbomat. Jeg må jo være kjempe sunn jeg da. ;) :) Det er faktisk et poeng i å være så aktiv man kan, og røyk og alkohol er jo ikke akkurat og annbefale. Så det er jo riktig det at bare å spise lavkarbomat gjør en ikke sunn, hvis en røyker 30 sigaretter daglig eller flere enheter alkohol. Eller for den del sitter på ræva hele dagen, hvis du er frisk nok til å røre på deg. :) En må tenke litt helhet for å regnes som sunn. :) Ikke bare på maten en putter i munnen. :)
Bare for å sette ting på spissen,og da bruker vi meg som et eksempel :D
Jeg lider av kroniske sykdommer men så lenge jeg spiser lavkarbo så spiser jeg ikke EN eneste pille :D og jeg trener 3 dager i uka + går turer
Jeg røyker 20 pk om dagen og nyter det,skal jeg slutte med denne usunnheten så sprekker jeg med kostholdet mitt = da bøtter jeg ned sjokolade ,snop og potetgull,med resultat at alle sykdommene mine blusser opp og jeg må begynne på en haug med piller. Da er ikke kroppen min så sunn lenger.Jeg kan heller ikke trene eller gå en liten tur,da må jeg bruke det lille jeg har på husarbeid og unga
Altså spiser jeg lavkarbo og røyker så er jeg frisk og rask, og annser meg selv for å være ganske sunn
Slutter jeg å røyke,så blir jeg syk og feit, og ganske så usunn eller ?
Når det gjelder usunne valg og hvordan de affekterer helsa - ta psykisk helse med i betraktning. For meg var det viktig å bli kvitt sukkeret, fordi jeg hadde store problemer, og mye skam over det. Nikotin har jeg ikke noe avhengighetsproblem med (ja - det er mulig å velge å røyke uten å måtte det :cool:) - og, følgelig, ingen skam eller skyldfølelse assosiert med den sigaretten jeg velger å nyte nå og da. Jeg mener at jeg hevet livskvaliteten min, og mitt mentale velvære, betraktelig mye mer ved å legge om til et sukkerfritt høyfettskosthold - enn jeg ville gjort ved å slutte å røyke.
Vi er alle forskjellige, lever forskjellige liv, befinner oss i forskjellige situasjoner. Selvsagt er "sunnhet" et helhetlig konsept, det er det vel ingen som har prøvd å unndra seg - men for de fleste av oss er målet så enkelt som "jeg vil ha det bra og tenke positivt om meg selv", eller variasjoner over dét temaet. :cool:
Ja jeg kan være enig at nikotin kan være mere skadelig,men skyhøyt stoffskifte er ikke sunt for hjerte og generellt resten av kroppen,kraftig fibromyalgi hvor man må bruke smerteplaster + stooore mengder pinex forte +++ er heller ikke sunt for kroppen .Ekstreme utslag av elveblest som må behandles med cellegift (i små doser) trur jeg heller ikke er sunt !
En 3 barns mor som ligger 24 timer i døgnet og må ha hjelp til alt er vel ikke bra,siden alt av muskelatur svekkes kraftig,overvekten blir med tiden så stor at kroppen jobber ekstra hardt for å fungere.
Ja jeg forsvarer nok røyken for min del,men det er den og lavkarbo som har fått meg dit jeg er i dag,uten røyken hadde jeg ikke klart å spise riktig for min kropp :)
Men alt til sin tid,kommer en dag hvor jeg slutter,men ikke nå ;)
Jeg vet om en som faktisk er blitt anbefalt å beholde røyken fordi den har så beroligende effekt at den faktisk forebygger hjertetrøbbel. Det er snakk om kronisk stress. Vedkommede er både slank og sprek, men det nytter ikke. Stresset er der.
Jeg greier ikke helt å bli provosert, men svar skal du få :)
Jeg røyker fordi det er godt, innbiller meg at roen senker seg i kroppen. Jeg elsker å sitte på trappa og blåse røykringer opp i lufta, det fascinerer meg like mye i dag som det gjorde for 20 år siden da det var andre som gjorde det for å underholde :p Og sigaretten gir meg en mulighet til å trekke meg tilbake noen minutter uten at noen henger over og spør om hva som er galt og hvorfor jeg trenger pause osv.
Hvorfor jeg ikke går tur? Fordi jeg hater å gå tur. Helt enkelt. Jeg hater det så mye at jeg blir aggressiv. Du har ikke lyst til å møte meg når jeg går tur, så det kan du prise deg lykkelig for at du aldri kommer til å gjøre. Jeg har enkelte familiemedlemmer som misjonerer turgåing og jeg har vært med på tur for å se hva som er så fint, jeg ser det bare ikke. Ikke skjønner jeg hvorfor man absolutt skal sosialisere når man går tur heller, det virker som om man er fritt vilt for andre pratesjuke mosjonister.. Hadde virkelig tatt seg ut om jeg midt i en BodyPump-time hadde ropt til naboen FINT VÆR I DAG HÆ?! JA HØRER DET SKAL BLI ET GODT ÅR FOR MYGGEN! BRA FOR MYGGEN!! Trening skal for meg være svett og tungt og udelikat og noe jeg gjør helt alene ;) (Hadde faktisk samme forhold til tur da jeg var lita, ble rasende og prøvde å stikke av. Det ble jo tolket som at jeg likte tur, mens sannheten var at jeg var rasende og ikke kunne være sammen med andre fordi jeg var skremt av eget raseri.)
Jeg gjør ting fordi jeg liker det, og jeg lar være å gjøre ting jeg ikke liker.
Det å tenke anti-tur = inaktivitet er utrolig rart og viser svært liten evne til å se ting fra andres ståsted. Dette er mer enn refleksjon over min egen familie enn andre, men om andre føler seg truffet så har de kanskje grunn til det.
Jeg er helt ny her, men jeg kan godt svare.
Hvor sunt det er å leve på lavkarbo, det vet jeg ikke enda, men kan det få meg ned i vekt og kan det gjør at jeg slipper blodsukkersvingningene jeg plages med, så er det så absolutt verdt et forsøk.
Har bare levd lavkarbo i 4 dager nå, og så langt føles det veldig beagelig i den forstand at jeg opplever å bli mett på veldig lite mat:D og ikke minst, jeg er mett lenge :D
Nå er ikke jeg inaktiv, trener masse jeg og da helst i gruppe på treningsstudio.
Ellers så er jeg en røyker ja, og jeg har røkt i mange år.
Hvorfor? jo fordi jeg er avhengig av røyk, dessverre. Har prøvd mange ganger å slutte, men får det ikke til over tid.
Tenker at det er mange mennesker her inne som gjerne vil ned i vekt selv om de røyker og det synes jeg alle bør akseptere uten å dømme ;)
Nå er det jo ikke slik at man må slutte å spise mat om man går på lavkarbo, man må bare velge bort noe.
Det er vel med røyk som med mat, det er en fristelse for oss som er avhengig av den. ;)
Jeg kosa meg også med røyken, men når jeg begynte å kjenne på at ( kolsen pusta meg i nakken) hadde jeg ikke noe annet valg enn og slutte:eek:
Nå liker jeg å gå tur, for jeg har fått tilbake pusten min:D
Når jeg i tilegg spiser lavkarbo, er livet godt å leve:)
"Ikke for å skryte altså, men jeg verken drikker alkohol, røyker ikke, å trener ca 5 ganger i uka/mest løping og litt styrke. Spiser atpåtil lavkarbomat. Jeg må jo være kjempe sunn jeg da. ;) :) Det er faktisk et poeng i å være så aktiv man kan, og røyk og alkohol er jo ikke akkurat og annbefale. Så det er jo riktig det at bare å spise lavkarbomat gjør en ikke sunn, hvis en røyker 30 sigaretter daglig eller flere enheter alkohol. Eller for den del sitter på ræva hele dagen, hvis du er frisk nok til å røre på deg. :) En må tenke litt helhet for å regnes som sunn. :) Ikke bare på maten en putter i munnen. :)"
Ja, jeg mener at du må være kjempesunn! Du gjør alt rett! Gratulerer!
Til dere som røyker; som liker røyken. Som ikke har tenkt å slutte med røyken: det er selvfølgelig deres valg. Men vil påstå at det er farligere å røyke enn å være litt overvektig. Og ingen er vel i tvil om det er farlig å røyke? Det er jo ren gift som suges ned i lungene! Hvis dere mener at det ikke er farlig å røyke, så håper jeg ikke at dere sier akkurat det til deres barn. kjenner en som røykte som en svamp. så kom disse skremmefilmene på tv; som viser en ødelagt lunge osv. barnet hans ble jo livredd, og ville at faren skulle slutte å røyke. da sier han til barnet sitt: det er bare tull det de viser på tv, det stemmer ikke. de viser det bare sånn får å få folk til å slutte å røyke...nå, etter fem år; faren har sluttet å røyke, sønnen røyker som en svamp, som 18 åring...:eek:
Har noen her sagt at det ikke er helseskadelig å røyke? Selvfølgelig er det dét! Jeg tror ikke det finnes et eneste individ som tror noe annet, med mindre vedkommende har vært sperret inne i en kjeller siden de første rapportene kom en gang på sekstitallet.
Jeg syntes i alle fall jeg svarte deg ganske direkte på det du lurte på i hovedinnlegget ditt, om mitt forhold til røyk kontra mitt forhold til kosthold og sunnhet generelt.
Ingen mennesker er fri for laster, store eller små, uten at man skal behøve å måtte ta det i forsvar, da det faktisk er så himmelropende åpenlyst hva røyking kan føre til!
Jeg røyker fordi jeg liker å røyke, og fordi jeg på dette stadiet i livet ikke har motivasjonen som skal til for å slutte, derfor stresser jeg heller ikke med det, for jeg vet at stress på toppen av det hele uten tvil tillegger uvanen enda mer skade.
Det er ikke det samme som at jeg verken vet hva det kan føre til, eller for den saks skyld skal sette det opp mot andre vaner og uvaner. Men som et voksent menneske som kun har meg selv å ta hensyn til, fullstendig i stand til å ta mine egne valg, uten at de nødvendigvis er så smarte hele tiden, så velger jeg å fortsette å røyke så lenge det faktisk gir meg noe. Jeg kan vel også med sikkerhet si at jeg ikke hadde klart å legge om kostholdet mitt så drastisk som jeg har gjort, jeg har spist lavkarbo i snart fem år, og har knappest hatt en sprekk (to ganger, faktisk, og sist gang er over to år siden) og blitt kvitt både 25 kilo overvekt, og blitt frisk fra migrene, pollen- pels- og støvallergi, fått blodsukker under kontroll og unngått diabetes og så videre, om jeg hadde måttet gi slipp på så mange livsdefinerende ting på en gang; høykarbomat, røyk og muligheten til å nyte livet og ta det med ro.
Med det sagt så heier jeg stort og entusiastisk på dem som klarer alt dette, om det så er på en gang eller stykkvis og delt, og jeg hjelper mer enn gjerne de som har behov for å endre kostholdsvanene sine, om de spør! Det kunne aldri falt meg inn å misjonere om lavkarboens fortreffelighet uoppfordret, like lite som jeg ønsker at noen skal fortelle meg hvor skadelig det er å røyke, akkurat som om jeg ikke vet det!
Syns det er veldig fint at du forteller voksne mennesker at det er farlig å røyke, vi har aldri hørt det før ;) Jeg har ingen barn så framtidens generasjoner er nok berget enn så lenge.
Og jeg vil påstå at det er mer skadelig for kropp og sjel å være 50+ kg overvektig enn å røyke en gang i ny og ne. Det at alternativ a er bedre enn alternativ b betyr ikke at alternativ b er sunt.
Jeg har en BMI på rundt 19 nå, jeg er i aktivitet hele tiden, men jeg jobber fortsatt med å kutte røyken. Få her inne vil vel hevde at det er ok å røyke og ikke røre på seg så lenge man spiser sunt, men man må begynne et sted- for meg er det lettere å kontrollere matinntaket og holde meg i aktivitet enn å kutte røyken, og for mange her inne er å endre kosthold det første skrittet, det eneste de greier inntill videre. Og om noen ikke kan bevege seg (det finnes svært mange her inne som sliter med helseplager som gjør det vanskelig), ikke greier å kutte røyken, så er det iallefall NOE å spise sunt og komme seg ned i en sunn vekt.
"Få her inne vil vel hevde at det er ok å røyke og ikke røre på seg så lenge man spiser sunt, men man må begynne et sted- for meg er det lettere å kontrollere matinntaket og holde meg i aktivitet enn å kutte røyken, og"
der fikk jeg jo et svar! Det var akkurat det jeg lurte på...:)
Ok. Hva er å være perfekt? I mitt hode er det nærmest umulig, og selv om jeg verken røyker, er normalvektig og trener 5 ganger i uken regner jeg meg ikke som perfekt. Så om DET var din definisjon på perfekt så starter uenigheten vår der. Alle har vi våre laster, feil og mangler. Men vi må da leve likevel!
Jeg mener ikke at man skal være perfekt for å "misjonere". Men jeg mener at en skal "walk your talk". Fremstår du som helsebevisst bør du gjøre det helhjertet, og ikke bare selektere ut deler av det og gi blaffen i resten! Jeg skjønner selvsagt at en kan ta et steg av gangen, så så lenge man har PLANER om å ta det neste steget ser jeg ikke noe problem med det. Men slår man seg til ro med at det er bedre å beholde røyken og leve lavkarbo synes jeg i alle fall ikke en bør fronte helse særlig høyt utad. Det er mer skadelig å røyke enn å spise karbohydrater.
Nå skal det også sies at i et slikt forum så fremstår mange som om de "misjonerer" for el sterkt fronter lavkarbo - selv om mange nok ikke utbasunerer like sterke meninger i det virkelige liv.
Dette er jo et lavkarboforum så det er helt naturlig at man fronter lavkarbo her inne, her vil folk lære og lytte. IRL så er det mange som ikke vil hverken høre eller lære om lavkarbo og da skal man ikke tvinge kunnskapen på folk.
Takk, men jeg må legge til at det ikke alltid har vært slik. For 7 år siden røyka jeg, drakk litt alkohol til festlig lag og var rundt 110 kg. Jeg sluttet med alt samtidlig og begynte å trene, for trente gjorde jeg heller ikke. Nå er jeg 61 kg og trener mye, drikker og røyker ikke. Så poenget er at alle greier å slutte og røyke og trene litt hvis de vil. Unntaket er de som er funksjonshemmet og ikke kan trene. :)
"Alvorligtalt så virker det vel som at TS bryr seg langt mindre om den såkalte dårlige behandlingen hun får, enn dere som stiller dere på bakbeina og synes dette er ille fælt. Hun har jo allerede gått vidre og diskuterer ivei, så det kan jo hende hun fikk lagd den spliden hun ville også gikk hun bekymringsløst vidre i samme gamle spor, når det var oppnådd?
Bare vært her i tre dager.... mye mulig det, men når det har vært på det samme viset fra første tastetrykk, så er det kanskje ikke rart folk blir litt engasjerte?"
dette var noe av det siste som ble skrevet i en tråd som jeg startet. jeg har bedt ledelsen om å slette, og det skjer nok i løpet av kvelden. men les dette som vedkommende skriver om meg. at jeg har fått lagd den spliden jeg ville, og så går jeg bekymringsløst videre i samme spor. hvor misforstått går det an å bli? hvis vedkommende hadde lest alt jeg har skrevet og bedt om unnskyldning for, så hadde hun sett at jeg egentlig er et ydmykt menneske, som ikke vil lage splid, men kun spør spørsmål som jeg lurer på. og så skriver jeg hva jeg synes om ting, osv. hvorfor tåler dere ikke det? hadde jeg rakket ned på dere og latterliggjort dere, slik som enkelte nå har gjort mot meg noen steder (ala: jeg har gått en tur, ergo er jeg slank. og : du kan ikke være mer enn 16 år slik som du diskuterer. og når jeg nå vet hvor landet ligger, så gidder jeg ikke diskutere med deg (jeg skrev at jeg er en annen blyg person i rl) osv.)
TS betyr trådstarter. Og det er mye bedre om du tar det med personen (aka meg) isteden for i en tråd som kanskje ikke jeg sjekker engang!:) Men da blir det kanskje ikke den samme offerfeelingen og sympatien.
Og eh. Har jeg sagt noe om at ikke du er ydmyk? Du har startet tre tråder og i alle trådene har du ordlagt deg på en måte som har gjort at du er blitt misforstått, i følge degselv, men så fortsetter du bare i samme tralten? Forklarer deg liksom i en tråd og to tråder seinere er du i gang igjen. Er det rart folk tror du er et forumtroll?? Det virker jo veeeeldig som at du jobber hardt for å skriver saker og ting som kan misforståes og som blir det av mange/de fleste, for så å bli sett på som et offer, her.
du har visst fått meg i vrangstrupa. dere skriver at jeg sårer når jeg spør om ting ang. vekt og aktivitet. da sier jeg at dere sårer meg når dere sier slike ting som dette. jeg kunne ikke legge inn det siste jeg skrev her i rette tråden, pga den er stoppa.
Og å dra videre på en tråd som er stengt av moderator er ikke greit. Gi beskjed til moderator eller ledelsen om du ikke er fornøyd med noe, men slutt å bruke tråder til dette.
Jeg har ikke fått deg i vrangstrupen nei, men synes fortsatt du oppfører deg veldig merkelig om du ikke vil bli misforstått. Blir man misforstått om og om igjen er det kanskje på tide å ta til seg gode råd, som du har fått maaaange ganger, om hvordan du kan forandre litt på dette. Men du bruker heller tiden på å skrive laaaaaaaaaange sørgmodige innlegg for å få sympati og for å fortelle oss om hvor ille fæææle og forferdelige vi er. Det er mye viktigere å få sympati, enn å faktisk få frem det man mener på en ordentlig måte, som ikke kan misforståes?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.