Hvordan er egentlig Lindbergbrødet? Smaker det godt? Hvordan er karbinnholdet? Kommer det ferdigstekt i butikken, eller er det halvstekt? Finnes det lindbergbrødblandinger man kan bake selv?
Jeg skal til sivilisasjonen igjen etter måneder i karbo-U-land, og er rimelig sugen på å utforske lavkarboverden.
Jeg synes det smaker kjempegodt! Har bare prøvd det som er ferdigstekt (fra rema) Husker ikke karbohydratsinnholdet... men var det ikke 18 cirka...? Jeg tror det finnes blandinger man kan bake selv også, men de har jeg ikke prøvd... :)
Lindberg sine brød (det er flere typer, 3 stk ferdigbakte) kan kjøpes både ferdig stekte og som melblandinger man baker ut selv.
Dr. Fedon Lindbergs Havrebrød med spelt Næringsinnhold: 100 g brød gir 819kJ (194kcal) og inneholder ca 16,5g protein, 20,6 g karbohydrat, 9,5 g kostfiber, 5,1 g fett. Vekt ca 600 g.
Dr. Fedon Lindbergs Fullkornbrød med solsikkekjerner Næringsinnhold: 100 g brød gir 1026 kJ (245 kcal), og inneholder ca. 18,7 g protein, 18,2 g karbohydrat, 9,7 g kostfiber og 10,7 g fett. Vekt ca. 600 g.
Dr. Fedon Lindbergs Havrebriks med spelt Næringsinnhold: 100 g brød gir 819kJ (194kcal) og inneholder ca 16,5g protein, 20,6 g karbohydrat, 9,5 g kostfiber, 5,1 g fett.
Jeg har bare smakt det med solsikkekjerne og synes at det smaker ganske så godt! :) Nå går jeg derimot på atkins, så det er NIKS brød på meg ;)
Ellers kan du jo sjekke ut www.drlindberg.no for å lese om de andre produktene han har.
Jeg har bakt Lindbergbrød her om dagen. Fant brødblandingen på helsekost. Der har dem visstnok litt av hvert annet og. Jeg var ikke helt fornøyd med størrelsen, men ellers er det helt greit. Jeg vil nok heller kjøpe det som er i butikken neste gang, er så kjipt med brødskiver som er 2 cm høye, og 3 cm lange :p
Jeg er dessverre ikke sikker på hvor mye en brødskive veier, men husk at det er en forskjell på Lindberg/Atkins....Lindberg er mest opptatt av at det skal være Karber med Lav GI...ikke nødvendigvis minimalt med karber
Skal jeg ta et råtips, så vil jeg si at en skive veier 20 gr...:o men er slett ikke sikker...
Jeg er klar over det, bare lurte på hvor mange net carbs det er per 100 gram ut fra varedeklarasjonen. Ikke hvor mye en skive veier egentlig, men per 100 gram....
Så lagde jeg lindbergbrødblandingen og bakte den ut med hvetemel.. Syns det ble godt.. Tok en dl (eller var det en halv??) for mye med vann også bakte jeg den ut med hvetemel.... Da ble brødet mye bedre.. Eller det vil si, det vet jeg ikke.. Men rundstykkene ble vaffal bedre.. ;) :p Trilla ut små rundstykker, det ble ordentlig nam!! Stekte de i et kvarter tror jeg det var....... Har ikke brødform, så det var ikke noe alternativ.. Men kanskje det er et tips til feks deg, Lita84, å lage rundstykker i steden for brød... Men sikkert ikke lurt å gjøre det med hvetemelet som jeg gjorde... Hehe... :rolleyes: :engel_ikk
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.