< Tilbake til oversikten

Grønnsaker

knh sa for siden:

Hei.
Har et lite spørsmål angående grønnsaker :) Har også spurt om det i denne tråden under optimal ernæring, men synes det hadde vært interessant med synspunkter fra flere:)

Gikk gjennom hva slags grønnsaker jeg hadde i kjøleskapet i går: brokkoli, blomkål, sellerirot, gulrot, hodekål, kålrot... veldig mye rotgrønnsaker og "kåler" fant jeg ut Mye av dette er jo litt "fyfy" på et lavkarbokosthold...

Jeg følger et lavkarbokosthold med utgangspunktet i Lutz sine anbefalinger, opptil 72 gram karbohydrater, uten å begrense fettet. Spiser lavkarbo kun for helsa sin skyld, og har ikke mål om å slanke meg, eller noen plager jeg skal bli kvitt. Jeg teller ikke karber, men vil tro jeg ofte ligger veldig lavt, og innimellom kanskje høyere enn 72.

Det jeg egentlig lurer på er hva slags forhold dere har til grønnsaker som hodekål, kålrot, gulrot osv? :) Hvor ofte spiser dere det, hvis dere gjøre det i det hele tatt?

Personlig utelukker jeg ikke dette. Tenker at mye av det er jo ganske sunt sett bort fra at det er mer karber enn i andre grønnsaker? så jeg har ikke noe problem med å unne meg kålrotstappe, stuet kål, kokt kål med smør :sikle: , eller gulrøtter i ulike former når jeg har lyst på det. Det blir jo uansett ikke såå ofte. Er man ute etter vektnedgang, eller er overfølsom for karbohydrater må man kanskje passe litt på, men jeg tror ikke disse matvarene alene vil ha noen negativ effekt på helsa? Men jeg vet ikke :p Hva mener dere?

Lavkarbo er vel opptil 150 g kh om dagen. Nå har jeg ikke regnet på det, men regner med man fint kan spise endel av disse grønnsakene og fortsatt ha et sunt kosthold? Er vel uansett bedre å få i seg kh fra disse kildene, enn fra bakevarer, pasta, ris o.l?

Dette blei kanskje litt rotete, og mye spørsmål:p Men er nysgjerrig, synes det er vanskelig å se på disse grønnsakene som usunt for en frisk og normalvektig person som har et generelt lavkarbokosthold ;)

Nerthus sa for siden:

Alt med måte og innenfor egne satt grenser for karboinntak ;) Jeg tror også det er stor forskjell på de som følger en retning strengt for å unngå å gjøre feil og oss som har sosa rundt så lenge at vi prøver ut litt forskjellig og varierer karboinntak fra dag til dag ;)

Elsker kål, men det blir i perioder. En liten gulrotbit eller to av og til føler jeg heller ikke noe problem med.

Spis de grønnsakene du har lyst på du! Det gjør godt både for kroppen OG for sjelen ;)

Rin sa for siden:

Jeg liker kål, og lager gjerne coleslaw av vanlig hodekål en gang i blant. Gulrot liker jeg bare rå - har ikke spist det siden jeg la om kostholdet, men jeg tror ikke at litt revet gulrot i nevnte coleslaw ville vært kjempenegativt, egentlig. :cool:

Den eneste "ulovlige" grønnsaken jeg savner er egentlig mais. Mmm, grillet mais med smør... :sikle: Dét tror jeg heller ikke at vil være HELT uaktuelt når jeg evt er klar for å slakke litt på karbo-grensene mine. Matglede!

Nerthus sa for siden:

Mmhm... coleslaw... DET har jeg lyst på til frokost i morgen - sammen med... mmmmm tja... kylling? ;)

knh sa for siden:

Kål er digg! Kokt kål med smør! mmm... eller stuet kål, og også coleslaw er nam!
Spiser nok oftest kål på høsten :) Glemmer det på en måte litt resten av året, men innimellom får jeg veldig lyst på det!!

Mais hender det jeg spiser til taco, og i bakt potet de gangene jeg unner meg det :p (kanskje 1 gang per 2 måneder ;) ). I salat synes jeg det er best med minimais, og det er jo "lovlig" :)

Det er sånn jeg tenker også :) (eller hååper, hehe)

Men tenker jo litt på det når det ikke anbefales på et lavkarbokosthold. Men det er vel kanskje mest for de som skal minimere antall karber så mye som mulig, og evt være i ketose? Som sagt ser jeg ikke for meg at disse grønnsakene vil ødelegge helsegevinsten ved et lavkarbokosthold:)

Bedre å "skeie ut" med litt for mye kål enn potetgull og smågodt ;) hehe...

knh sa for siden:

Det hørtes godt ut!! Også veldig godt å blande med bogskinke, hvis man skal gjøre det veldig enkelt ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.