< Tilbake til oversikten

Hvilken lavkarbo er best for meg?

Dolsi sa for siden:

Litt forvirret her jeg nå. Visste ikke at det var så mange retninger innen lavkarbo.
Har gått på lavkarbo før, men den gang på Atkins.
Dette er 7 år siden og den gang var jeg svært overvektig.
Gikk ned masse, flere titalls kilo.
Men etter å ha levd på streng kur veldig lenge, orket jeg ikke mer.

Har siden den gang hatt en vektreduserende operasjon og er ikke lengre veldig overvektig, men innen kategorien normal bmi.
Ønsker meg ned 5-10 kg nå og har tenkt å prøve ved hjelp av lavkarbo.

Noen her som har noen tanker da om hvilken retning som er best for meg?

Nerthus sa for siden:

Start med generell lavkarbo - og prøv deg litt fram i forhold til hvilken karbomengde pr dag du føler deg komfortabel med.
Opptil 70 gram karbo pr dag kan du iflg Lutz spise uten å måtte redusere fettinntaket :)

Ingen telling, bare nyting ;)

Forstår ikke helt at du opplevde atkins som "streng kur"?? Jeg har aldri spist så mye god mat som etter at jeg starter på lavkarbo :)

Jeg forstår godt at noen føler seg overveldet i starten - derfor anbefaler jeg nesten alltid den generelle biten jfr linken over som start - siden den er "enkel" og følge :)

Når du er over de første ukene, og har kommet litt inn i det, vil du merke om du må gjøre justeringer i forhold til vektnedgang. Husk at er du nær normalvektig vil du kanskje ikke gå ned særlig i det hele tatt :)

arnakristin sa for siden:

Hei,
Jeg har ikke noe tro på tre en lavkarbo filosofi nedover hode på noen, du må rett og slett lese deg opp på temaet og finne ut hva som passer for deg. Vi er alle forskjellige og ikke alle kropper trives med ketogene dietter, jeg valgte ketolyse for de det er ganske klare regler å forholde seg til og jeg stortrives med kostholdet. Har aldri tenkt på lavkarbo som kur, for meg har det vært en kostholds omlegging.
Linken Nertshus har gitt deg er genial, men anbefaler deg alikevel til å ta deg en tur innom denne tråden her: Til alle nybegynnere på lavkarbo…

Dolsi sa for siden:

Jeg dro nok Atkinskuren litt langt i den forstand at jeg prøvde å unngå karbohydrater helt i over 1 år. Gikk da også ned 45 kilo.
Ble jo fryktelig lei da og jeg fikk også både vitamin og mineralmangel.

Kommer ikke til å prøve på den måten mer nei :)

Nerthus sa for siden:

Her inne anbefaler vi masse deilig ren mat med gode fettkilder! Variasjon er alfa og omega for trivsel matveien.
Minst mulig karbo er ikke nødvendigvis veien til paradis for alle ;)

Det anbefales også og spise tablettene som følger med ketolyse-kuren for å unngå mangler, du finner de på [url]www.ketolyse.no[/url] - men kan også kjøpes i meny-butikken.

Min meny er utrolig variert og jeg spiser godt hver eneste dag!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.