Hva koster avokado der dere bor?
Jeg kjøpte sånn 2 pk spisemoden på Rema og den kosta 37, 50!!!:mad:
Sist gang jeg skulle ha avokado var 4 av 4 rotten inni, fikk såvidt skrapa ut litt som ikke var ødelagt i den ene av de.. Irriterende!
Sjekka handlelappen idag til en forandring, og et blomkålhode koster jo 23, 50 det også. Syns det var dyrt altså....
Jeg kjøpte 4 umodne avokadoer for 1,5 måneder siden, la de i kjøleskapet tett pakket i en plastpose og skulle se om de holdt seg bedre enn de som er modne når jeg kjøper de. Og holdt seg bedre kan en trygt si....de er ennå ikke modne der de ligger....:p Men jeg må nok spise de før de rotner i fortsatt umoden tilstand :o
Her jeg bor koster spisemoden avocado det doble (tett oppunder 40 kr for en topakk) av ikke slett så moden avocado til en tier pr stk i løsvekt. -Og den igjen koster dobbelt så mye som en kilo avocado i nett på Mega.
For en storforbruker som meg er det MYE penger å spare på å være bevisst.
Blomkål koster ikke 40 på Kiwi eller Ica i alle fall. Stort sett rundt 13 kr.
Avocado er dyrt. 10 kr og noen øre pr stk på Kiwi. På Spar 17 kr, for EN!
Men hvis man tenker litt så er det kanskje ikke så kjempedyrt likevel. KOmmer an på hva man bruker det til. Jeg bruker det stort sett til lunsj. En halv avocado til lunsj, og så med litt proteiner i, det er ikke så dyr lunsj i forhold til det mange gjør, kjøpe mat i kantina.
Hadde ikke gjort noe om den gikk ned til den prisen den var før da...6-8 kr stykket...dårlig gjort at prisen gikk opp, for ørtende gang, sunn mat burde være billigere liksom...
Bestemamma: Hvorfor legger du ikke avocadoen i vinduet? Der modner den i løpet av et par-tre dager med sol. Deretter holder den seg fint i kjøleskapet.
dere tuller! Koster den 2pk på rema så mye?!! herregud, og jeg som alltid kjøper to slike pakker hver gang jeg er der da! å nei og nei.. nå må jeg revurdere hvor jeg kjøper sånt og hvordan de selges...
Vi bor på helt forskjellig kant av landet, ser du.
Her er blomkål til 10-15 kr noe jeg bare ser et par ganger i året og normalprisen er 25-30 og opp mot 40,-
Prisen og kvaliteten på frukt og grønt er mange ganger til å grine av og vareutvalget er dårlig. Jordskokk har jeg enda ikke sett i noen av "mine" butikker (de jeg nevnte tidligere).
Det pussige med Kiwi her, er at selv om de har "kuttet momsen", så er mesteparten dyrere enn på f.eks Rema :confused:
For noen priser dere beskriver. :eek: Her er det stabilt 19,90 for 2pk avocado på både Meny, Kiwi og Rema - og kan ikke huske sist jeg så blomkål til mer enn 14,90. (Og det synes jeg er litt dyrt, siden det er nede i 10 kroner på nærmeste tyrkersjappe...)
og jeg har alltid trodd at en paprika koster 5-6 kr. men i dag skulle jeg ikke ha noe annet enn bare en paprika og da ble jeg litt sjokkert. 14.50. for EN paprika :eek:
24,90 for blomkål på min Kiwi i dag og tror det var 16-17 kr pr stk for (overmodne) avokadoer.
På Coop var det 29,90 pr stk for blomkålen. 56 kr kiloen for avokado.
EDIT:
23,90 for blomkål på Rema1000 i dag. Kjeeeeempebillig, altså!
Jo jeg er absolutt ikke flink til å se på prisene når det gjelder frukt og grønnsaker, det er noe jeg tar som en selvfølge at vi skal ha med. Kanskje det lønner seg å handle på Kiwi? de har jo momskutt, men det hjelper kanskje ikke?
9 kr og noen øre pr avocado på Kiwi i går, så det lønner seg nok hvis de koster 16 kroner og sånn andre steder. Og det var flotte avocadoer, håper det fortsetter sånn. Kjøpte ni stykk!
Jeg har sjekka endel ang pris på kiwi vs rema1000 og selvom kiwi har priskutt på mange varer så ligger rema1000 lavere i pris.. Hvertfall på de butikkene rundt om her... Feks en pose med rosenkål er det 4kr forskjell på...
Kan være greit å ta i betraktning at avocadotrær ikke bærer frukt så ofte, og at det er en hard jobb å plukke dem.
Søstra mi plukka avocoadoer på Kibbutz i Israel, og endte opp med å holde på å kutte av seg hele tommelen på de skarpe plukkeknivene! :eek: (Det gikk bra altså, og alt grodde sammen igjen). Men det er i hardt arbeid! Greit å ha i bakhodet når man synes noe er dyrt.
Med det sagt så pleier jeg å kjøpe avocadoer i nett på nærmeste innvandrerbutikk. Det er litt billigere, selv om de er mindre, og stort sett alltid umodne. Men det er bare å legge dem i en kurv i vinduet. Om man legger dem sammen med bananer, så modnes de fortere, visstnok. I alle fall i følge venninna mi, men nå er ikke akkurat bananer noe jeg pleier å kjøpe, da.
Epler er vel den frukten som avgir mest etylengass - som får frukt til å modnes fortere.
Derfor bør man ikke legge epler sammen med annen frukt (som bananer) da de fortere blir overmodne og stygge :)
Avokadoer modnes fint på kjøkkenbenken eller i vinduskarmen :)
Det er mye arbeid med masse mat som vi "rike" ikke vet om.. dårlige minner fra ris marker i thailand..
Jeg kjøpte akkurat 2 nett med 1 kg avokado på prix. De er umodne og det er i grunnen greit fordi da kan jeg modne dem etterhvert som ejg trenger dem ;)
1 nett litt i kjøleskapet, 3 stk ligger sammen med epler og 3 stk ligger i egen kurv. Når de 3 er modne legger jeg epler til de andre 3 og sånn fortsetter jeg ;)
Ok! :p
Men, ellers så synes jeg det funker helt greit å ha noen liggende i vinduskarmen, og resten i kjøleskapet i de periodene jeg spiser avokado! :) Men jeg skal huske på det!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.