Har sidan eg begynte 12. mars gått fra 119,7 til 114,4, men begynna å bli litt matlei. Gjekk mykje i "slankekjøttkaker" i begynnelsen, men gjekk rimelig fort lei dei. So vart det koteletter ei lita stund, men har aldri vore glad i det... So omelett og eggerøre med bacon og spekemat... I det siste mykje kjøttdeig med bacon og sjampinjong... Men trenger noko meir variasjon viss eg skal "holda ut". Prøvar å ligga på max 3 karbohydrat per måltid, og det er nok det som gjere at det blir litt vanskelig. So det eg egentlig er ute etter her er litt tips. Gjerne med kjøttdeig og noko som kan steikast i ovnen. På under 3 karb per måltid... Aldri vore noko stor kokk, og det spela nok litt inn :)
Jeg elsker røkelaks sammen med eggerøre (med litt fløte i) eller eggesalat med egg, majo, cf og urter.
Kylling grillet med skinn i alle former, aiolidip til - enten fra varmedisken eller del opp i biter og lag kylling og eggesalat i majones/cf blanding med urter, sitronsaft og det du måtte ønske. Svært mettende!
Prøv fisk, feks skal jeg ha seibiff med rømmesaus i dag sikle - stek seifilet godt i panna med salt og pepper, ta ut og mykstek litt løk (eller ikke), ta ut, ha et par dl vann i panna og litt fiskebuljong, masse meierismør og rømme! Kok litt grønnsaker til så du får sugd opp den deilige sausen ;)
Stek torsk med baconbiter til, litt kokte grønnsaker.
Stek/kok laks med grønnsaker til, lag agurksalat av agurk i vann blandet med litt eddik og flytende natreen. Rømme!
Fisk hjelper meg utav matlei-heten innimellom, og det er ikke vanskeligere å steke fisk enn en biff, trenger bare kortere tid ;)
Kjøp grytekjøtt, stek i småbiter og la koke inn lenge. Lag gryte med å ha i det du har lyst til av grønnsaker, kok inn saus med litt buljong og fløte feks. Frys ned i porsjoner til dager du er møkklei av å lage mat ;)
Er du ikke dyktig på kjøkkenet har jeg bare et tips - ta utgangspunkt i noe du synes høres godt ut - og prøvesmak deg fram! Jeg har av og til måttet kaste mat fordi det smakte j... men det er sjeldent ;)
Det er også veldig godt å blande inn reker i eggesalaten :)
Kyllingvinger med hjemmelaget aioli er digg! Det er ofte noe jeg tyr til hvis jeg er matlei!
Det meste blir godt hvis man har ost over å gratinerer i ovnen ;) hehe... og det kan jo varieres i det uendelige med kjøttdeig! Etter en lang dag, hvor jeg ikke har fått vært på butikken eller planlagt maten hender det ofte det blir en slik grateng av noe slag.
Kjøttdeig, sopp og løk (eller det du måtte ønske) surres i panna med fløte, slenger det i en ildfast form, ost på toppen, gratiner ;)
Det siste jeg skrapa sammen en sen kveld her var svinestrimler, spinat, sopp, minimais og løk, stekt sammen med masse smør og fløte, og ost på toppen :)
Kanskje litt kjedelig, men veldig enkelt og greit hvis man er matlei og bare må ha noe å spise;)
Hamburger:
Oopsies i stedet for brød, løvbiff med mye krydder og smeltet ost, bacon, salat, agurk, paprika, og en god dæsj seterrømme på toppen :D
Evt m sylteagurk og tomat som også er herlig, men har litt mer karber.
Helt fantastisk "junkfood"-middag!! Å, nå ble jeg sulten gitt...
Mykje bra her, men nokon som har nokon "bruksanvisning"? Eller tips til oppskrifter? Har sjekka oppskriftforumet, men der er det mykje som er meir karb i enn det eg prøva å få i meg... Har prøvd nokon og redusert litt på ymse mengder, men...
Nokon med nokon 3 gram karbo oppsrifter?
Hva med å finne "oppskrifter" på div. krydderblandinger - spesielt som kan brukes med kjøttdeig? Bare det å variere smakene sånn kan jo være med på å gjøre maten mer interessant. Jeg har en forkjærlighet for Ras El Hanout, en nord-afrikansk krydderblanding.
Ooh! Hørte om den krydderblandingen på Travel Channel her i helgen, og da tenkte jeg DEN vil jeg ha. Får du tak i den her i Norge liksom? :p Det er den som også brukes i slike tagine-"gryter"?
Litt mer enn tre karber, men grøt til forkost feks.
Jeg bruker ca 50 g seterrømme
2 dl soyamelk m 1 karb pr dl.
Spe på med pofiber (helsekosten)
3 ts johannesbrødkjernemel
noen dråper flytende stevia m/vanlijesmak (iherb.com)
Kok opp under omrøring i noen minutter,og vips:) herlig grøt
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.