< Tilbake til oversikten

Ny på dette greiene her, har noen spørsmål :)

albester sa for siden:

Halloen alle sammen!

Er ny på dette med lavkarbo, kjøpte meg atkins boka på meny, den var jo så billig :)
Men har nå lest meg litt til denne første 2 ukers dietten, og har nå bare drevet med den i 2 dager. Men det jeg lurer på da, er litt forskjellig, Beklager om det kommer flere spørsmål i en tråd, er en del forum som ikke liker det har jeg merka, men likevel.. :)

1. Hvor får man tak i disse lipolyse stix'ene? har spurt på 2 apotek, 2 helsekost butikker, og 1 medisinsk utstyr butikk, ingen hadde hørt om stix'ene utenom ene apoteket, og de hadde ikke klart å få tak i noe slikt, de ante ikke hvem som leverte dem. Er det noe som går under noe annet navn? slik at man har spurt etter feil ting på apoteket?

2. Går rundt med en guffen smak i munnen, og føler meg små "nummen" over hele kroppen. Er dette normalt? Har jeg fått i meg for lite karbo? for mye? Og er denne smaken denne dårlige "ånden" som jeg har sett skriverier om? Eller er det noe annet?

3. Finner det litt vanskelig å holde dette 20g målet. Dvs er ikke så vanskelig, men er vanskelig å finne noe som kan kombineres. Er liksom ikke så godt med noe kjøtt eller fisk uten noe inntil. Hadde fisk med grønnsaker og litt rømme idag, men det var liksom ikke det helt store, Og var sulten igjen etter 2 timer. Er det noe anbefalinger hva man kan spise inntil middag feks?

Sikkert håpløse spørsmål dette, men hadde nå vært kjekt om noen kunne ta seg tid å svare litt :)

Mvh
Al Bester

mofe sa for siden:

Hei og velkommen! :)

• Er det ketosticks du mener? For å måle ketoner?
  • Den dårlig smaken er nok ketoseånden, ja. Luklter "neglelakkfjerner". Hva mener du med nummen? Tar du vitaminer og mineraler? Kalium? Drikker du nok? Får du i deg nok grønnsaker?
  • Titt under oppskriftsforumet, mange forslag der: forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=24

Summer sa for siden:

Hei og velkommen!:)

Er det Atkins eller ketolyse filosofien du følger?

Ketostix selges på apoteket, og salater er bra å bruke til maten fordi de er både basedannende, full av enzymer og inneholder lite karber og mye vann:)

mofe sa for siden:

Lise da... det står jo "kjøpte atkins boka" og "20 g"

;)

albester sa for siden:

Ja, det er disse ketostixene, eller lipolysestix, som sagt :) Men apotekene her hadde aldri hørt om noen av delene, men kan hende de går under andre navn også?

Tar vitaminer ja. Det jeg mener med nummen i kroppen, tja, hva skal man si, er jo ikke lett å forklare noe slikt, men føler meg ofte slik når jeg feks holder på å få influensa, en slags prikkende følelse i kroppen. Nå kan jo dette være tilfeldig da, men får det også ellers når jeg ikke har spist på en stund, eller er veldig trøtt. Så tenkte det kunne ha noe i forbindelse med at jeg spiser lite, dvs lite karbo i forhold til før.

Denne smaken i munnen vet jeg ikke heller helt hva man skal sammenligne med. Men er det normalt at dette skjer etter kun 2 dager? Virker nå litt lite, men så er jeg jo grønn også :)

Ja, også føler jeg meg litt småkvalm også,men det er vel kanskje normalt når man spiser mindre enn vanlig.

En ting til, er det noen som har noe spesifikke anbefalinger til kosttilskudd / vitaminer man bør ta? tenker på merke, antall for dagen osv, er jo en milliard ulike produkter der ute

albester sa for siden:

Vet ikke om det er noen som leser denne tråden lenger, men lurte på hvordan det er med lettbrus under denne 2 ukers dietten, har sett på en del forskjellige, tab xtra, og den nye fanta free.. tab har 0g og free 0.3g karbo.. er det skummelt å drikke noen av dem? Jeg drikker vanligvis mye i løpet av en dag, vann og brus.. (dvs har, ikke når da.. brusen altså..) kanskje en 5 liter for dagen. Tror snart jeg kreperer om jeg må drikke kun vann, det tar liksom ikke noe av denne "sult" smaken man har i munnen.. Så hva kan man drikke?

Mila sa for siden:

Beste er vann da:p , men hva med noe te? urtete ellerno?

Amica sa for siden:

Ikke for å ta over tråden, men hvor usunt er lett brus? :rodme: Jeg veit av egen erfaring (før jeg startet dette, og drakk bare Cola Light) at magen ble oppblåst, og jeg hadde masse vann i kroppen. Men sånn, en halv liter i helgen som kos, hva ødelegger den..? Selfølgelig i tillegg av maaasse vann..:p

mofe sa for siden:

I forhold til vekttap - så reagerer endel på sukkeralkoholene i brusen, og vekttap stanser opp.

I forhold til "sunnhet".. så er det jo en haug med e-stoffer, samt kullsyre, som spiser opp tennene.

albester sa for siden:

klarer ikke med te, tror det er noe med det verste jeg har i meg :( smakerforferdelig :(
Så man kan ikke drikke brus med 0g karb altså?

Mila sa for siden:

Helst ikke... Menne.. det er individuelt om vekta stopper osv.. men det er ikke det lureste å drikke nei...

:klem:

Amica sa for siden:

ÅÅh, sukkeralkoholene er fornoe? klø seg i hodet er det søtningestoffene? Er vel uansett bedre å skeie ut med en light hrus, enn en vanlig. Men bare en gang i blant? Skjønner jo at en kan reagere å ikke få nedgang den uken f.eks. ved å drikke en halvliter..Menmen, da er man jo klar over det!

albester sa for siden:

ja, det er jo ikke store mengder det er snakk om her, men må ha noe for å få vekk denne forferdelige smaken, og siden jeg kjører bil halve døgnet så kan jeg ikke spise hele tiden heller, greiere med ei flaske med noe som har noe smak iallefall.

Men er det ingen som har noen svar fra en av de tidligere svarene mine her? angående nummen følelse, kvalme, kosttilskudd osv ?

Alfie sa for siden:

Den prikkende "influensaaktige" følelsen i kroppen kjenner jeg igjen - den fikk jeg omtrent da katolysen kicka inn, så fatt mot :)

Drikke... det finnes ganske mye godt på mineralvannfronten, da - jeg sverger til Pellegrino for øyeblikket. Får meg til å føle mer litt eksklusiv når andre f.eks. koser seg med en pils.
Dessuten har jeg ikke greid å kutte ut kaffe.

Lykke til!

Alfie sa for siden:

...hupps... kEtolysen selvfolgelig ;)

albester sa for siden:

Lurer på en ting til...

Er det normalt at man må urinere ofte under denne perioden? Selvsagt vil man normalt dette når man drikker mer enn vanlig, men jeg drikker akkurat det samme nå som før, minst 5 liter væske om dagen, da mest vann. Kjører drosje, og må nå på toalettet mellom hver tur, så gruer meg til lengre turer da jeg vet det kan bli et H...kan liksom ikke stoppe bilen med passasjerer for å slå lens heller.. taksameteret går :)
Men må iallefall mye oftere på toalettet nå enn før, bare i natt måtte jeg 5 ganger, mot ellers der jeg klarer meg hele natten gjennom

mofe sa for siden:

Ja - det er vanlig å ha mye vanntap under ketose - tenk at "karber holder på vann".

:)

Er du i ketose - bør du iallefall ta kalium.
Kroppen mister mye vann under ketose - og kalium er et salt som går først. Kjøp i tillegg et kalsium-magnesium-preparat, samt et multivitamintilskudd (helst uten jern, siden du er mann.).

Se forøvrig disse linkene ang. tilskudd:
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=1842&highlight=kosttilskudd+induksjon

forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=1943&highlight=kosttilskudd+induksjon

Muskat sa for siden:

Det er helt alminnelig å føle seg litt slapp på denne dietten. Særlig i den innledende fasen blir det påpekt at idrettsfolk ikke kan regne med å ha spesielt mye overskudd, og kanskje bør være forsiktig med det store fysiske anstrengelsene. Men det er ting som å løpe maraton, og det gjør vel de færreste av oss...

Ellers reagerer folk forskjellig, men husk på at de fleste av oss som trenger å leve på en lavkarbodiett egentlig er veldig følsomme for blodsukkersvingninger. I våre tidligere liv har de fleste av oss brukt søtsaker for å motvirke blodsukkerfallene som gjorde oss slitne og slappe. Med en lavkarbodiett blir kroppen tvunget til å nyttiggjøre seg andre energikilder enn blodsukker, altså fett - og da helst vårt eget kroppsfett. Inntil kroppen har vendt seg til dette vil det kjennes ut som om musklene ikke fungerer riktig, og som om kroppen ikke får nok energi - og det gjør den da heller ikke før den har lært å bruke andre energikilder.

Men hvis dette blir langvarig og varer etter at du har passert de første par ukene og begynt å legge til litt mer karbohydrater (etter induksjonsfasen), da bør du kanskje lese noen flere bøker om lavkarbodietter. Det er ikke meningen at du skal gå rundt og føle deg totalt utslitt i et år mens du går ned i vekt.

Muskat

albester sa for siden:

Men, dette med at kroppen da begynner å forbrenne kroppens eget fett.. er ikke helt med på det, for når man spiser lav karbo mat, så er den som regel også fetere enn annen "normal" mat, vil ikke da kroppen forbrenne dette nye fettet, istedet for sitt eget fett ?

Og så et ganske viktig spørsmål...
Går på stoffskifte medisin, hadde for lavt stoffskifte, gått på denne i ca 1 år nå. Bør jeg kutte ut denne mens jeg går på kuren? eller kan jeg fortsette med den ?
Samme med allergimedisin mot matallergi. Prøvd noen dager med, og noen dager uten, og merker ikke noe forskjell på allergien min

mofe sa for siden:

Dette synes jeg du skal spørre legen din om..

albester sa for siden:

Ja, skal til legen, men kunne jo hende noen her hadde tilsvarende problemer. Legen min er uansett atkins hater, så han har frarådet meg på det sterkeste å bruke den kuren. Så vet ikke helt om jeg skal høre på alt han sier. :(

Muskat sa for siden:

Fortsett med stoffskiftemedisinen! Hvis du synes det kjennes ut som om stoffskiftet er i ubalanse, så går du til legen og ber om å få tatt nye prøver. Ikke kutt ut denne medisinene uten legens hjelp. Jeg bruker Levoxin, og har gjort det i snart 20 år (før het det tyroxin), og gjenom Atkins-kurer og andre kurer uten at de hadde innflytelse på stoffskiftet.

Når det gjelder fettforbrenningen: En av de aller viktigste mekanismene med en lavkarbokur er at den fører til at du føler deg mett raskere enn hvis du spiser karbohydrater. Dette kommer ikke av fettet, men av proteinene. Forskning som har vært rettet mot å finne ut hvorfor kurer som Atkins kuren virker, viser at kaloriinntaket synker på grunn av at metthetsfølelsen kommer raskere. Dermed skjer selve slankingen fordi du faktisk spiser mindre kalorier, men du føler deg ikke sulten mens du gjør det. (OK, her vil kanskje noen som er mer Atkins-overbeviste enn meg begynne å snakke om ketose og fettforbrenning, du får bare følge med og ellers lese boka: uansett hvorfor - det virker!) Du vil gå ned i vekt på en lavkalori-kur basert på karbohydrater også, men da vil du føle at du sulter deg. Det aller verste er en blanding av fett og karbohydrater, en slik blanding fører til at du føler deg mye mer sulten enn hvis du har et høyt protein-innhold i maten.

Men når du spiser sukker er dette lettere for kroppen å bruke enn fett, derfor blir sukkeret brukt og fettet blir lagret, og så ved neste blodsukkerfall spiser du sukker igjen (for eksempel en sjokolade), og sukkeret blir brukt og fettet blir lagret = du legger på deg. Med en diett som ikke har særlig mye karbohydrater må kroppen spalte fettet for å få energi. Og når du da på grunn av proteinene i kosten ikke har orket å spise like mange kalorier som tidligere, så ender du opp med å tære på ditt eget fett.

Det er du helt nødt til for at en slankekur kan virke. Ingen kurer tryller vekk fettet, selv om det av og til kan føles slik. Det er du selv og din kropp som gjør arbeidet, et hardt arbeid, og det er kanskje en av grunnene til at du føler deg litt sliten.

Muskat

albester sa for siden:

Snodige greier dette... begynte på mandag, og har vel klart å holde meg under 20g for dagen, men spiser nå en del for det, og drikker mye.. men nå går jeg jo forbi godtehyllene i butikken, og føler ikke for å kjøpe meg en hobby som jeg pleide, merkelige greier, etter så få dager! Ligger til og med en halvfull chipspose fra "gamledager" rett ved siden av skjermen min her men frister ikke i det hele. tror jeg skal la den ligge der en stund til :)

Men er jo spent på når man begynner å se at vekten begynner å gå nedover istedet for oppover. Fikk endelig tak i slike ketostix, og de er helt mørkelilla, men fikk ikke tak i før jeg begynte, så aner ikke hva farge de hadde før det :( Men men, er nå lilla iallefall, så håper nå jeg forbrenner som en satan her nå

trinew sa for siden:

Hei! Jeg er ny her, men jeg ville bare si at hvis du ikke er glad i vann så fungerer Farris veldig godt. Jeg lærte meg å drikke den oransje, da den er friskere enn de andre;) . Jeg skal ikke si at atkins er noen bra kur, men klarer du å overleve på egg, flesk, smør og det der i en uke, så blir det bedre etterhvert- for noen.

De første ukene trodde jeg kuren skulle drepe meg, for jeg klarte ikke å gå opp en trapp uten å dø, men det ble bedre. Det som kan bli verst er at man blir veldig matlei. Jeg holdt på å spy av egg etter en periode. Lykke til,uansett. Og husk at det ikke er noen skam å gå på en smell en gang i blant

albester sa for siden:

hehe ja hadde man bare likt farris, eller vann med kullsyre, det kommer vel på linje med te for meg, kunne heller drukket spylervæske eller miniralolje, tror det smaker bedre :)

Nille sa for siden:

Velkommen trinew :)
Huffda ! Hørtes ikke ut som om du har hatt det greitt med Atkins kostholdet. Det tror jeg muligens kan bero på at du nok har misforstått et par ting eller fem når det gjelder Atkins og hva det hele dreier seg om. Det vil jeg gjerne få lov til å rette på:

Misforståelse nr 1.
Atkins er ikke en "kur", det er en livsstil, en kostomlegging over 4 faser. Induksjon, vedvarende, pre-vedlikehold og vedlikehold.

Misforståelse nr.2
Jeg vet ikke hvor du har informasjonen din fra, men på Atkins så spiser man ikke bare egg, flesk og smør. Og hvis det er det du har gjort har du IKKE gjort Atkins.

Misforståelse nr. 3
Siden man ikke skal leve på egg, flesk og smør hverken den første eller andre uka, vil de som har lest boka og følger instruksjonene, faktisk veldig fort oppdage at man kan spise veldig mye GOD mat, og spise seg mett.... De fleste (som har lest boka) syns det er overraskende lett og har overhodet ikke noen problemer med å "holde ut".

Misforståelse nr. 4
De første 2-3 dagene kan man føle seg uttafor og slapp, - fordi man har karbo abstinenser. Spiser man den maten man skal, kjøtt, fulg, fisk og 20 karber pr dag som hovedsaklig skal bestå av grønnsaker, vil man absolutt ikke ha noe problem med å gå opp trapper eller trene - også de første ukene.

Misforståelse nr. 5
Om man spiser bare egg er det ikke rart man blir matlei. Gjør man Atkins korrekt og slik boka anbefaler blir man hverken matlei eller spyr av egg.

Dessverre er den norske oversettelsen av Dr. Atkins New Diet Revolution basert på 1992 utgaven av originalen. Den er full av feil og oversetteren har hatt en dårlig dag. Originalen har i tillegg blitt oppdatert både i 1999 og i 2002 (etter nye erfaringer og forskningsresultater). Her i forumet har vi oversatt en del fra siste utgave. Det kan du finne her: www.lavkarbo.no/lavkarbo_ressurser.html . Under Dr. Atkins.

I tillegg kan jeg anbefale oppskrifts delen av forumet vårt. Det finner du her:
forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=45

Min mann, venner og familie sier de aldri har fått servert så mye god og variert mat som etter at jeg begynte å følge denne filosofien. Masse kjøtt, fugl, fisk og grønnsaker, nøtter og bær, - det er det som ER Atkins !

Jeg håper at om du fortsatt følger Atkins, at du vil ha utbytte av det vi har samlet her i forumet. Og at du får ny forståelse for at Atkins altså ikke er en kur, men et godt, sunt og variert kosthold hvor egg,bacon og smør er lovlig, men ikke en stor del av hva vi spiser.

Er det noe du lurer på er det bare å fyre løs, vi er mange som kan svare ! :D

Nille sa for siden:

Hva med vanlig vann. Hell oppi en kanne/karaffel og sett i kjøleskapet. Oppi kanna/karaffelen kan du ha enten sitronskiver eller limeskiver eller begge deler. Om sommeren er det spesielt godt med frosne sitronbåter oppi som isbiter !

jeg må innrømme at jeg nesten ikke klarer å drikke vann uten sitronskivene...:)

Nille sa for siden:

Ser at flere av dere til stadighet bruker ordet "kur" om Atkins. Det er enda mer feilaktig enn å kalle det diett.

Om fettforbrenning:

Og litt om stoffskifte fordelen:

[quote=Atkins.com]Hva er stoffskiftefordelen?

Det enkle svaret er at det tar mer energi å forbrenne fett til energi enn det tar å forbrenne karbohydrater. Den konvensjonelle tenkemåten var at antall kalorier du tar inn (og forbruker) bestemmer bruken eller lagringen av den energien. Spis mindre kalorier og forbruk flere av dem, og du vil gå ned i vekt. Slikte dietter med lite fett er imidlertid vanskelige å holde seg på, og det høye karbohydratinnholdet i dem fører ofte til hunger etter spesielle matvarer og overspising. Ved å i stedet kontrollere inntaket av karbohydrater, og dermed forbrenne kroppsfett til energi, kan de som følger Atkins spise mat som er mettende og inneholder mye fett og flere kalorier, og likevel gå ned i vekt. Det fortrinnet kalles stoffskiftefordelen. [/quote]

Har jeg fått med alt da ?? :o

albester sa for siden:

ja, det der hørtest godt ut ja, aberet med vann er at det ikke er spes godt lunket :( noe det fort blir i drosja,må vel få meg kjøleelement mellom setene :)

Nille sa for siden:

Det finnes jo sånne vannflasker ala små termosflasker. De bruker dem på golfbanen om sommeren. Vet ikke hvor de har dem henne. Tror de tar 1/2 liter omgangen..... Kunne det være noe for deg ? Eller du kan få ta i en liten kjølebag (det finnes veldig små) som du kan ha i en krok av baggasjerommet og ha vannflasker i ? Sambo'ern min har en liten termobag i sidelomma på golfbagen sin. Han har litt vann (1 cm eller 2) i vannflaskene, legger dem i frysern, tar dem ut, fyller dem med vann og legger dem i termobagen .....

Alfie sa for siden:

... eller rett og slett en av de derre "skumbeholderne" som som regel (dessverre) har en eller annen teit slogan på seg i selvlysende bokstaver, men som holder drikke varmt eller kaldt, alt etter behov. Koster en bagatell på Nille eller Tier'n eller bensinstasjonen :p

Nille sa for siden:

Å javelja ! :eek: Her er nok ikke noe som koster en bagatell nei. Her er bagateller og andre teller helt for gratis !! Ha'kke sånne skumbeholdere heller.... men det er jo bare en liten bagatell..... :p

Alfie sa for siden:

:D

Skorpia sa for siden:

Albester sorri at jeg sier det,men du er ikke en riktig lavkarbo. Du stiller hele tiden spørsmål som gjør at jeg tror du er en fake !!!!!!!!

Nille sa for siden:

Er ikke enig med deg jeg Skorpia.
Albester stiller akkurat de spørsmålene nye stiller når de har lest DEN NORSKE UTGAVEN av boka eller ikke har lest boka, eller ikke har lest den skikkelig og fått med seg alt. Eller lurer på ting som ikke står i boka, - og/eller står dårlig forklart i DEN NORSKE UTGAVEN av boka. Og det er lett gjort å ikke få med seg alt i ei hel bok sånn i starten.

Syns vi skal være litt mer tålmodige med de nye jeg. Vi har alle vært nye engang. Min mening er at det ikke finnes dumme spørsmål, bare dumme svar ! :snill:

Så spør i vei du Albester ! :)

Skorpia sa for siden:

Nille du har helt rett. Men jeg vil allikevel sette spørmålstegn på enkelte punkt.
Men eller lykke til allbester selv om jeg tror hva jeg vil.......:) :rolleyes:

albester sa for siden:

Er nok ikke noe fake jeg nei. Men er nå en del i den boka som ikke er spes godt forklart, som feks dette med å brenne fett, det står jo at kroppen begynner å forbrenne sitt eget fett, av mangel på karbo, men står ikke noe om hva kroppen gjør med alt fettet som man propper i seg i en lav karbo diett. Mulig det står da, men jeg såg det ikke. Har ikke lest den engelske utgaven, men syns den norske var dårlig skrevet, men så er jo oversettere nesten forfattere de også, blir sjelden likt som orginalen.
Uansett.

Idag har jeg iallefall spist mindre enn noen annen dag denne uken. Spiste vel halvparten av hva jeg spiste i går, og finnes ikke sulten, dvs er jo en eller annen følelse i kroppen, men føler ikke noe ubehag. Stripsen er helt dyp lilla, så går nå ut fra jeg forbrenner. Går forbi snop hyllene i butikken også nå, uten noe lyst til å kjøpe noe. Kollega kjøpte akkurat en feita dolly pizza på jobb, men det frista ikke med et stykke engang. Gikk heller hjem og spiste en bit stekt svinekjøtt, og tok et glass vann, og mett er jeg :)

Hvor lang tid tar det normalt sett før man merker noe nedgang? Dette står vel i boka, men den har jeg ikke her nå, og er greiere med folk som kan si noe om egne erfaringer også syns jeg.

Nille sa for siden:

Etter en 3-4 dager bør det begynne å skje ting. Ville venta ei uke eller to med veiing når du er på induksjon. Da er det liksom mer å se frem til. Om du klarer å holde deg borte fra vekta da !:p

Lykke til :D

Skorpia sa for siden:

De fleste går ned fra 3-7 kilo i løpet av de første 14 dager,men da må du regne med at 1.5 -2 kilo er vann. Og ok Atkins boka kan være en smule rotete,den hopper litt mye og jeg vet om mange som synes boka er tung å lese.
Selv har jeg gått over fra Atkins til Ketolysedietten(de er nesten identiske) men boka er enkel og grei. Og det er noen oppskrifter der jeg ikke ville vært foruten:)

Kalorine sa for siden:

Det der synes jeg var dumt og ubetenksomt sagt. Hvis du bygger dette på de spørsmålene Albester har stilt i denne tråden forstår jeg ikke hvorfor du sier noe slikt. Jeg har også lurt på noen av de samme tingene, f.eks om ikke kroppen ville brenne fettet fra maten istedet for fettet fra kroppen. Det er aldri galt å stille spørsmål ved noe!

Hva er en "riktig" lavkarbo? Noen som begynner på Atkins eller Lindberg, bare følger regimet strengt og aldri stiller spørsmål? Skal vi ikke la nye få lov til å spørre? Er ikke det litt av poenget med dette forumet?

Beklager, men ble litt provosert av den uttalelsen der, Skorpia.

mofe sa for siden:

signerer Kalorines innlegg

Bare spør i vei du, albester! :)

Skorpia sa for siden:

Ja det var det,men jeg tror jeg har svart på dette senere,og jeg beklager den saken

albester sa for siden:

Jaja...
11dager nå, og har gått ned fra 126.8 til 121.2. Er dette bra eller dårlig?
Beror vel kanskje litt på kroppstørrelsen? Men jeg er iallefall 184, bredskuldra, dvs rygg som ei låvedør som mor mi sier :) Alltid hatt det. Har vel siden jeg var ca 18 ligget på 90-100 kg.

mofe sa for siden:

Om det er bra eller dårlig?

Hm.. All nedgang er jo bra? 5.6 kg på 11 dager.. halv kilo i døgnet det!!

Alfie sa for siden:

Det er kjempebra, jo! Å være høy & bredskuldra er FLOTT det, da. Og tenk så lekker du blir om en stund!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.