< Tilbake til oversikten

kalium tillskudd

Isagel sa for siden:

Jeg begynte lavkarbo diett i går morges. Jeg har kjøpt inn alle tillskudd jeg trenger på apoteket...men det finnes ikke tillskudd av kalium! Det selges visst ikke....Og nå begynner jeg å lure på hvordan jeg skal få tak i et tillskudd med kun kalium. Er visst allerede i ketose, ifølge teststrimmelen i hvertfall, drikker vann som en gal og håper det er nok. Finnes det noe på helsekost å kjøpe eller hvor må jeg henvende meg for dette? Er helt fersk i dette....har lest Atkins bøker nettopp men er ikke særlig erfaren....

mofe sa for siden:

Du bør absolutt ha kalium under induksjon.. så rart at de ikke selger det på apoteket! Men gå på helsekosten, de har garantert. Eller så bør du vurdere å avslutte induksjon før du får tak i tilskudd (er min mening, iallfall....).

Jeg mener forresten at brokkoli er rik på kalium.. Men det er jo det med å holde seg under 20 gram karber om dagen.. og kjipt å spise kun brokkoli også (og nok ikke så sunt, siden det blir lite variert..) :o

Anne sa for siden:

Jeg kjøpte på helsekosten og bruker:
Kalium asporate fra Solaray - 2 stk hver dag:p

Isagel sa for siden:

Ja da stikker jeg på helsekosten etterpå og kjøper!!!!! Vil ikke avslutte og utsette nå som jeg har begynt!!!!!!Det holder vel å starte med kalium i dag selv om jeg begynte på den første fasen i går?????

Amica sa for siden:

Tror faktisk dem selger det på Rema`n og..Dem har jo alt mulig (som regel litt billigere) på dagligvarebutikken..

Lykke til :klem:

mofe sa for siden:

Ja, det går HELT bra! :)

Leena sa for siden:

Man kan kjøpe kalium på apoteket og!

Preparatet heter Kaleorid 750 mg.
Men de sa, at det vanligvis selges med lege sitt ordre, men eg fekk kjøpt det uten resept :p

dingpot sa for siden:

Hvor mange mg kalium er det anbefalt at man skal ta på induksjonen da?? Og hvor mye på de andre fasene? Jeg kjøpte kalium på helsekosten, og to tabletter (som er dosen som står på krukka) gir 200 mg. Synes dette høres lite ut når kalium fra apoteket inneholdet 750! :eek: Hvor mye trenger man egentlig?

anniejahren sa for siden:

jeg bruker kaleorid 750mg, og har fått beskjed av lege å ta 1-2 tabletter, morgen og kveld....

mofe sa for siden:

dingpot: kalium skal man KUN ta om man har stort vanntap - og det er jo vanlig under atkins induksjon/ketolyse. Du spør om man skal ta det på vedvarende - og det kommer jo litt an på om man raser ned, eller hva.

Man skal ikke ta kalium om man ikke har behov for det.

Nille sa for siden:

Det er IKKE heldig å ta for mye Kalium - kaleriod 750 mg bør man ikke ta mer enn 1 av til dagen, med mindre man har fått påvist i blodprøve at man har for lite kalium og trenger tilskudd - altså i samråd med lege. De fleste trenger kaliumtilskudd under induksjonen. Atkins anbefaler 750 mg. Jeg ligger lavt i kalium pga vanndrivende og tok før Atkins Induksjon 1 - 750 mg pr dag. Et stykke ut i induksjonen hadde jeg for lite igjen og fikk beskjed om å ta 1 morgen og 1 kveld.

Så sjekk med legen din - få tatt blodprøve. Så er du sikker på at du ikke tar for mye iallefall. Det er ikke noen fast oppsett på hvor mye man trenger i de videre fasene ...

Håper det er 750 mg x 2. 1 tablett morgen og 1 tablett kveld ???? Bare lurer altså, for "1-2 tabletter morgen og kveld" høres litt upresist ut bare. Siden blodprøvene viser hva du trenger mener jeg. Huff nå blander jeg meg igjen.....:o Sorry !

Daizy sa for siden:

Nille - det virker som du har mye peil på kalium (og stort sett alt annet ;) ), men jeg har ikke tatt kalium i det hele tatt så lenge jeg har gått på atkins og vært i ketose (snart 4 mnd'er). Undersøkte med legen min etter 2,5 mnd'er og hun tok blodprøver for gud vet ikke hva... (jeg ba henne ta for ALT siden jeg spiste helt annerledes). Hun sa at jeg hadde bra nivå av kalium, og ikke trengte tilskudd... Men nå begynner jeg å bli usikker (av denne tråden). Skal jeg ta likevel? angst :eek: :confused:

Amica sa for siden:

Fant forresten dette hos Lommelegen: "Dagsbehov
Dagsbehovet for kalsium er normalt ca. 800 mg. Dette tilsvarer omtrent mengden i fire glass melk. Når kroppen og skjelettet vokser er kalsiumbehovet større. Gravide og ammende anbefales 900-1200 mg kalsium daglig."

HER er en link til siden. Kalsium er nok viktig, men kan man ta for mye av det :confused: Fant svaret på det og, "Bivirkninger og overdosering
Svært høyt inntak av kalsium, det vil si mer enn 4-5 g daglig, kan gi alvorlige bivirkninger. Inntak av slike mengder kan blant annet føre til kvalme, oppkast, hodepine, depresjon, muskelsvakhet, høyt blodtrykk, rytmeforstyrrelser i hjertet, nervøsitet og søvnløshet. Overdosering av vitamin D fører til for mye kalsium i blodet og gir de samme bivirkningene.

Høyt inntak av kalsium eller vitamin D over lang tid kan føre til forkalkninger i for eksempel lunger og nyrer."

mofe sa for siden:

Lita.. forskjell på kalSium og kalium.. Dette er kalium-tråd :)

Nille sa for siden:

Det er ikke forbundet med noen fare å ta så lite som 750 mg kalium pr dag.
Man må langt over det for å få en overdose. De fleste (men ikke alle) trenger kalium tilskudd under induksjonen eller når de er i ketose. Det kommer jo litt an på hva man spiser også. Atkins anbefaler 750 mg pr dag (kalium er potassium på english). Jeg ville allikevel ikke tatt mer enn 750 mg uten samråd med lege.

Så lenge legen din sier du ikke trenger tilskudd da blodprøvene var fine etter 3-4 mnd i ketose, så syns jeg bare det er tull å ta bare for å ta !! Da er du en av de som IKKE trenger tilskudd. Heldig du ! :)

Nille sa for siden:

Litt om KALIUM OG KALSIUM :

For oss som er i ketose har det akkurat samme virkning som om vi hadde tatt vanndrivende medisiner. Vi skyller ut disse saltene fordi vi drikker/tisser mye !!
DERFOR anbefaler bl.a. Atkins kalium.

Det er svært, svært skjelden med overdose av kalsium. Fordi mye av det uansett ikke absorberes av kroppen og går ut med avføringen, - OG fordi vi som er i ketose, skyller ut en del gjennom all vanndrikkingen/tissingen vår. Vi trenger som regel tilskudd på grunn av det !

Amica sa for siden:

Åååh, blandet jeg igjen :p Sorry.

Daizy sa for siden:

Takk for svar Nille :) Da blir det ikke tilskudd på meg :)

rsy sa for siden:

Jeg har intrykk av at noen her har hatt mer eller mindre "problemer" medå få
kalium-tilskudd på apoteket. Hvorfor egentlig? På hvilken måte er kalium skadelig hvis
kroppen har "nok" ?

RSy

Nille sa for siden:

Hvis kroppen har nok vil det skilles ut gjennom nyrene. Og siden Kaleriod 750 mg er depottabletter som skiller ut litt om gangen over 12 timer forstår jeg heller ikke problemet. Men siden det kan vær mange her som tar medikamenter og kanskje har sykdomsbilder vi ikke kjenner føler jeg at det iallefall er best å anbefale et legebesøk om man vil ta mer enn det Atkins anbefaler.

Kalium i store mengder (overdose) er farlig pga elektrolyttforstyrrelser, hypokalemi hos eldre pasienter med hjerte- og leversvikt. På sykehjem gis kalium intavenøst og da er det mye lettere å gi overdose. En sykesøster jeg snakket med sa at overdose intravenøst kunne medføre hjertesvikt - derfor var de opplært til å være forsiktige.

Fra Felleskatalogen om bivirkninger:
Svimmelhet, hodepine. Metabolske: Hypokalemi, hypokloremi, forhøyede serumurinsyreverdier. Redusert karbohydrattoleranse. Mindre hyppige: Hud: Hudutslett. Sirkulatoriske: Postural hypotensjon. Øvrige: Økt urinutskillelse av magnesium, hyperkalsemi.

Hadde det vært så farlig som enkelte på apotekene vil ha det til ville det ikke vært reseptfritt heller..... Og husk at overdose er snakk om adskillig mer enn et par gram i døgnet !

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.