< Tilbake til oversikten

Kjerringa mot strømmen?

Kozemor sa for siden:

Har vel egentlig ikke noe spessielt spørsmål, bare tenkte å la tankene mine surre litt :P

Jeg er 165 cm høy og veide i morges 103 kilo.

2 september 2010 veide jeg visst 110.
I romjula fikk jeg diagnosen diabetes type 2, og startet på Grete roede like etter jul. Da veide jeg 105 kilo
Etter å ha gått på grete roede i 6 uker hadde jeg gått ned 2 kg. Blodsukkeret hadde sunket, men ikke nok.
Stresset med all veiingen og tellingen gjorde at jeg ikke orket mat lenger, og sluttet. Blodsukkeret da lå mellom 10 og 20, uavhengig om det var fastende, før eller etter måltid.
6 mars begynte jeg på ketolyse. da veide jeg 103kg. Jeg gikk fint ned neste 1,5 kilo på 2 uker. 101,6. Jeg kjente ingen symptomer når det gjelder ketosen, selv om ketosestixen skiftet farge hver kveld.
(Nå kan det nevnes at jeg har hatt en del vondt i hodet, og vært veldig slapp, men det var jeg FØR jeg begynte på ketose også)

Nå har jeg gått på ketolyse i 5 uker (Jada, jeg er fortsatt i startfasen).
Jeg ble i forrige uke sykemeldt 100%
Jeg har i de siste årene slitt med utrolig lite energi. Spessielt etter jeg begynte på jobb igjen etter barselpermisjon i september.
Jeg har slitt med migrene siden jeg var liten, og i denne periode med ekstremt lite energi så har jeg migrene svært ofte.
Diabetes stjeler også mye energi.
Altså... jeg har dårlig energi i utgangspunktet, jeg har diabetes som stjeler energi. Jeg får migrene av energiløshet, som igjen stjeler ennå mer energi. Er det rart jeg er på felgen?
Jeg fikk en 100% sykemelding med forbehold om at jeg skulle trene. Greit. Hjemme fra jobb, da har jeg faktisk tid til å trene mens gubben er på jobb, guttungen er på skolen og vesla i barnehage.

jeg spiser rundt 20 karber hver dag og ligger på 80% fett, 3% karber og 17% fett om dagen.

Som sagt så har jeg vært nede i 101,6, det var for 3 uker siden. Nå har jeg gått opp til 103 igjen....

Hva er faktorene?
Jeg vet jeg drikker for lite vann. Eller for lite væske i det hele tatt..... Men jeg er ikke tørst! Jeg prøver å tvinge meg nedpå et glass eller to når jeg er på kjøkkenet, men får likevel i meg for lite.
Trening. Har jeg ikke lest at folk som trener faktisk kan gå opp i vekt i en periode?

Kjenner heller ikke at jeg får mer energi som så mange skryter av :P Men det kan jo ha noe med de andre tingene som gjør meg energiløs. Vet legen er veldig på det med å sette meg på medisiner. Er det fryktelig dumt? Blodsukkeret mitt ligger knallfint for tiden, men kan medisinene hjelpe meg med å få opp energien tro?

I utgangspunktet så var ikke den viktigste greia for meg å gå ned i vekt. Vektnedgang ble liksom en bonus om jeg klarte å stabilisere blodsukkeret. Men når jeg da IKKE går ned, så blir det litt irriterende likevel. Spessielt når de rundt meg tenker at: jaha.. ennå en kur hun ikke klarte å gjennomføre. Ser jo ikke noen resultater... Ja nei.. hun der altså.
Dessuten vet jeg at vektreduksjon vil hjele insulingfølsomheten i kroppen... så om jeg ikke blir en sylfide, så hadde i allefall det vært greit.

Mye babling, og lite produktivt i dette innlegget..................
Men jeg får nok prøve å hive innpå mer vann. Tar gjerne i mot tips om smarte løsninger for å få i seg mer vann, om noen har det :P

Takk for du gadd å lese babbelet mitt!
Da skal jeg takke for meg for nå i allefall, og kose meg med....... noe som ikke er mat (for mat er drivstoff og ikke kos)

Fjasnissen sa for siden:

Okay.... la oss se på de positive tingene først.

Blodsukkeret ditt er lavt og fint. Korrekt? Bare på det punktet alene er det jo fantastisk. Frykten for Diabetes 2 var det som fikk meg til å endre mine spisevaner. Vektnedgang var også en faktor, men jeg ville virkelig ikke sette sprøyte hver dag. Fokuser på at du i første omgang regulerer blodsukkeret ditt, sånn at du en dag muligens blir kvitt hele diagnosen. Det har vært tilfellet for enkelte, så hvorfor ikke for deg? :)

Om jeg har forstått det rett så vil mangelen på insulin i diabetikere føre til vekttap (ikke siter meg på dette, men mener å ha lest at diabetikere som tidligere ikke fikk insulin blei skamtynne). Nå tilfører du kroppen din insulin, noe som kanskje bremser vektnedgangen... igjen, jeg spekulerer litt.

Kroppen er en merkelig og vidunderlig ting, men den er ikke en maskin. Alle vil reagere litt forskjellig på dette kostholdet. Noen raser ned, mens andre går veldig, veldig sakte ned. Som du sier, du er fortsatt i starten av denne omlegginga. Om du kommer til uke 8 og ingenting har skjedd vektmessig, så er det verdt å ta en titt på hva du spiser. Fordelinga di ser jo grei ut. Hvor mye spiser du? Kanskje du spiser for lite til og med? Merkelig tanke, men for enkelte løsner det ikke før de faktisk spiser nok, mens andre igjen må redusere inntaket.

Når det gjelder vann.... jeg har alltid en vannflaske stående på pulten min på jobb, og et halvlitersglass hjemme. På den måten kan jeg sitte og smådrikke hele tia om jeg skulle føle for det. Det å gå på kjøkkenet for å styrte et glass vann er digg når man er skikkelig tørst, men da får jeg ikke i meg nok i løpet av en dag. Bytt ut vannet når det blir lunkent... hold det kaldt og godt, og drikk en slurk i ny og ne.... så skal du se at du plutselig har drukket mer enn du trodde :)

Kozemor sa for siden:

Svarer her med uthevet skrift:

Fjasnissen sa for siden:

Okay.... flott at du ikke er på medisiner ennå. Fortsetter du å spise lavkarbo (i motsetning til hva rådene til enkelte interesseorganisasjoner for diabetikere sier), så vil du nok også kunne slippe det.

Tror de på diabetes 1 som gjør dette tar for lite insulin.... en veldig farlig måte å slanke seg på, vil jeg påstå, om ikke de har en konstant oppfølging av lege, eller har blitt eksperter på egenhånd.

Okay... 2900 kalorier er i alle fall ikke for lite. Jeg vil tro at du har en litt høyere basalforbrenning enn meg, men om du søker opp basalforbrenning her på forumet, så kan du finne ulike kalkulatorer som kan regne det ut for deg. Jeg har f.eks. rundt 1600 kcal som basalforbrenning. Det betyr at det er mengden kalorier jeg forbrenner om jeg ligger nærmest i koma. Legg til at på ketogen kost forbrenner kroppen mer, og legg igjen på dette aktivitet. Si at jeg har en daglig forbrenning på 2200-2400 kcal (dette er nesten umulig å regne ut nøyaktig, så her må man komme med litt velbegrunna gjetting).

I følge den første termodynamiske lov (som alle de vanlige slankeguruene og kostholdsekspertene maser om) så må jeg altså ha et inntak som er lavere enn dette for å gå ned i vekt. Problemet her er at jeg ikke kan være sikker på om ikke min forbrenning går opp når jeg spiser mer feit mat. Som sagt, det er umulig å måle dette helt korrekt.

Men, det du kan gjøre om du fortsetter å stå stille, vil kanskje være å kutte ned kaloriinntaket ditt litt. Prøv å gå ned til rundt 2000 kcal (et ganske stort hopp, så kanskje det kan være lurt å gå ned litt og litt) og se om det hjelper på vektnedgangen. Noen kan gå ned med ditt kaloriinntak, men om det er det du har liggi på en stund, og du ikke har gått ned, så kan det være verdt et forsøk.

Du kan evt. også se om du inntar noen typiske partystoppere (fløte, kunstig søtning, rømme, melkeprodukter). Let opp tråder om partystoppere for å se om det ringer noen bjeller i forhold til ditt kosthold.

Lykke til, uansett, og så får du finne en lur måte å huske vannflaska på ;)

Nerthus sa for siden:

Godt innlegg av fjasnissen, jeg skulle kanskje ønske meg at du gir oss et eksempel på en dagsmeny?

Jeg forsøkte et inntak på 3000 kal pr dag i en uke for å se om det kunne booste min vektnedgang, men jeg gikk dessverre opp en kilo + - i tillegg til at jeg ble så mett at jeg ble uvel...så nå har jeg redusert igjen og da løsnet ihvertfall det som kom på :)

Støtter forsøk på å redusere til 2000, prøv en uke og se hva som skjer :) Drikk også mye vann - vann er essensielt på lavkarbo for fettforbrenningens skyld...

BenteR sa for siden:

Har diabetes 1, og vet av erfaring hvor syk man blir uten nok insulin. Helt greitt at kiloene datt av, men med og ikke få blodsukkeret under kontroll risikerer man i neste omgang alle følgesykdommene til diabetes.
Anbefaler ingen å la blodsukkeret bli for høyt i håp om å slanke seg
Jeg gikk fra 54 til 47 kilo på en måned før diabetesen min ble oppdaget og jeg fikk hjelp. Jeg var da blitt skikkelig elendig, og brukte lang tid på å komme meg på føttene igjen.

Fjasnissen sa for siden:

Godt.... da har vi fått bekreftet at det er en fryktelig dum ting å gjøre fra en som vet.

Pruttilutt sa for siden:

Viktig med 8 timers søvn, 3 liter vann og masse, masse, masse fett.
Når jeg har falt ut av ketose legger jeg meg naken (okei, litt for mye informasjon) på senga til jeg sovner. Da må kroppen spesialisere seg på å produsere varme, og varme er energi! Ergo - kickstarte forbrenningen. Aner ikke hvor jeg leste at det hjalp, men det hjelper. Legger meg selvfølgelig under dyna i søvne ;)

Spis når du er sulten og spis til du er mett, og har du nok fett i kosten vil du ikke kjenne sulten. Jeg gikk i flere måneder på to måltider per dag, uten nevneverdig sultfølelse. Store måltid når de endelig kom, maaaaasse god fett.

Ønsker deg lykke til med diabetesen - håper du blir kvitt energityven ;)
Og ja, legg ut en typisk dagsmeny, så får "ekspertene" påpeke sitt her - det hjelper alltid! :)

Kozemor sa for siden:

Takk for svar alle sammen!!!
Når jeg gikk på grete roede skulle jeg ha et kaloriinntak på 1900kcal om dagen. Jeg hadde STORE problemer med det og klarte som regel ikke å ete mer enn 15-1600. 1900 mener jeg at jeg skal ha en basalforbrenning på 4-500 mer enn de 1900. altså 2300-2400kcal.

En typisk dagsmeny ja

frokost: 3 kokte egg, 120 gram bacon (i skiver med svor) og stekt i ca 25 gram EKTE MEIERI SMØR :P

Lunch: 3-4 nannahs knekkebrød med diverse pålegg (egg og røkelaks, philadelphia med skinke) Eller ostekjeks med diverse pålegg

Middag: I dag hadde vi spagetti og kjøttsaus til middag. Da pleier jeg å spise en salat med kjøttsaus på og masse ost. I dag hadde jeg 100 gram salat, 100 gram sjampinjong stekt i 20 gram smør, to gode auser med kjøttsaus og en god neve med ost.

I forrigårds stekte jeg ca 200 gram sjampinjong og 200 gram blomkål i 2 dl fløte og smør og hadde en boks picnic skinke i UTROLIG godt forresten! Spiste 2/3 til middag og hadde resten til lunch dagen etterpå med rester fra en grilla kylling i

Kvelds: I kveld skal jeg ete to kyllinglår, og 1 dl krem med en neve bringebær

Ellers så håper jeg ikke det har kommet frem av svaret mitt at det er lurt å slanke seg ved å ta for lite insulin. Det er rett og slett farlig!

Pruttilutt sa for siden:

Nå vil jeg ikke skryte av at jeg er så god på disse menyene selv, men jeg ville kutta ut de knekkebrødene en periode for å se om vekta kanskje løsner lettere.
Hva med å erstatte lunchen med 4-5 skiver ost som du wrap'er rundt noen salte nøtter? Saltet vil også trigge tørsten, som en påminner...
Fløtegrøt, om du liker grøt, er veeeeldig fettrikt og hjelper på å regulerer magen samt inneholder såpass mye fett at man trenger nesten ikke tenke på det :)
Avocado med litt salt på er kjekt å ha i enhver salat. Og bruk rømme i maten, fløte der du kan, omså i kaffen.

Kozemor sa for siden:

Takk for tips Pruttilutt.
Trodde Nannahs knekkebrød var rimelig safe jeg da...

En annen ting er dette med sult... Folk sier jo at sultfølelsen går ned på dette kostholdet. Men ikke hos meg... Jeg kan ete godt, og rett, men likevel blir jeg sulten etter 2 timer. Jeg kan gå å drikke et stort glass vann, men det hjelper i omtrent 10 minutter.

Ser også at folk får fantastisk hår og flott hud på lavkarbo...
Huden min har aldri vært så tørr og kløete som nå, og håravfallet er like stort som før..

Hører jo om alle de fantastiske bivirkningene man få på lavkarbo.
Jeg har to ting. Blodsukkeret ser fint ut, og jeg er ikke oppblåst lenger.

Pleier å være ved godt mot og tenker at det er litt startproblemer, men i dag kjenner jeg at jeg er litt nedtrykkt.
Er ikke forandringene noe mer enn dette, og jeg i tillegg legger på meg i stedetfor å gå ned i vekt, så kan jeg jo likegodt gå på tabletter for å forbedre innsulinopptaket, og spise som jeg gjorde før....

Jaja... humøret er nok bedre i morgen tenker jeg :D

Pruttilutt sa for siden:

Har mye med balanse i kjønnshormonene også å gjøre, at de får tid til å tilpasse seg. Hos meg tok det tre dager i ketose før jeg fikk mens som hadde vært borte i mange måneder, og jeg hadde vel mens i 12 uker før det tok pause, før en ny runde på 8 uker. Nå er det utmerket. Jeg mister hår, og det er visstnok vanlig for en periode. Huden min var ille før, med kviser og kløende utslett. Jeg får riktignok fortsatt kviseliknende greier når jeg får mens, men utslettet er borte. Jeg mistenker at du ikke spiser nok fett, i og med at du er mye sulten og at huden ikke bedres. Nå er det jo ikke gitt at alle skal få de samme gevinstene, men fett smører jo huden og gir bedre elastisitet.
Gi det litt tid, drikk mer vann enn det du gjør nå og ikke vær redd fettet. Omså ta en shot olivenolje eller Udos om du klarer det.

Og humøret... Vel, nå har jeg en diagnose for det, så jeg kan ikke uttale meg generelt, men alle går vi gjennom våre ting når vi kutter ut noe til fordel for noe annet. Og når du ikke har et optimalt inntak av fett, så skorter du i balansen. Da kommer søtsuget og sulten, og hvem er vel blid som solen når man er sulten og har lyst på potetgull osv?
Akkurat nå har jeg selv vært ute på galeiet, og piner meg gjennom de tre dagene jeg trenger for å komme til hektene igjen; da med sukkerabstinenser, kvalme, hodepine og usedvanlig kort lunte. Snakker om piskeslag til tider, det som kommer ut av munnen min. ;) Hold ut, det er rådet!

Nerthus sa for siden:

Pruttilutt gir glimrende råd her! Hvor lenge har du holdt på nå? Jeg kan bli mye sulten om jeg spiser veldig store porsjoner, prøv og reduser bittelitt og ikke spis deg stappmett - bare mett og se hva som skjer :)
Dette er nok bare startproblemer, det kan faktisk ta fra 2-8 uker før kroppen er i gang med ordentlig fettforbrenning, så vær tålmodig! Humøret er slik fordi du ikke spiser karbohydrater. Karbo har en "oppløftende effekt" på noen, slik at serotoninivået ditt muligens er litt lavere enn vanlig nå. Tenk gjennom målet ditt, planlegg måltid og eventuell aktivitet, og se for deg resultatet om noen tid framover ;)

Dette klarer du fint det er jeg helt sikker på!
Det er sååååå verdt det! ;)

Kozemor sa for siden:

Takk for svart!

For lite fett? Jeg er jo oppe i litt over 80% fett...
Føler ikke jeg eter meg stapp mett heller..
Jeg får se det an i ukene fremover.
Er straks ferdig med mi 5 uke på ketolyse, så er ikke kommet så langt ennå.

sasiv sa for siden:

Et godt tips til å drikke mer vann er å drikke et glass hver gang du har vært på toalettet. Da blir det rene karusellen etterhvert. :)

Kozemor sa for siden:

Den var ikke dum gitt! Og så mye som jeg går på do *(er det anlig på lavkarbo at man oftere må lette seg?) så blir det noen glass i løpet av en dag ja.
Slenger man på et gladd for hver gang man skifter bleie på jentungen så blir det et par glass ekstra

langaard sa for siden:

Kanskje prøve en periode og kutte litt ned på meieriprodukter:confused:

Kozemor sa for siden:

Er jo meieriprodukter jeg får alt fettet mitt fra... Rømme og fløte går det en del i..... Skal ta noen uker til slik som jeg eter nå, skjer det ikke noe så får jeg begynne å ta bort noe eller legge til for å se om det hjelper. Kanskje trives kroppen min med litt mer karber, kanskje er 20 om dagen for mye.

Takk for alle svar!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.