Har lest litt på forumet og det virker som mange blir dårlige om de spiser "vanlig" mat i forbindelse med selskap, ferie osv, hvorfor tåler man ikke hvit brød, poteter osv? Jeg blir skeptisk til livet på lavkarbo av dette, jeg er ganske fersk med lavkarbo som livstil, men har blitt overaskende fort vant til å ikke spise brød, ris,poteter osv, jeg har aldri vært særlig glad i søtsaker så søtsug er heller ikke noe problem, MEN er det slik at man blir nærmest alergisk mot mat med mye karbo? Vil jeg bli dårlig av å spise feks en typisk Norsk julemiddag på Julaften, Thaimat med ris på ferie eller om jeg en skjelden gang vil ta meg en hyggelig kveld på byen med øl og Whisky ( utenom den vanlige skallebanken da;) ) ? min filosofi er at det viktigste er hva man spiser mellom ferier og høytider, men gjør livet på lavkarbo at man må følge karboreglene hele tiden for ikke å bli dårlig?
I starten opplevde hvertfall jeg at jeg ble veldig intolerant til karbohydrater. Men det har gått seg til etterhvert.
Det største problemet er nok at man går fra type 20 gram om dagen også smeller til med 150 en dag. Kroppen er jo tilpasningsdyktig og retter seg etter det vante inntaket og da sier det segselv at den vil reagere.
Men.. man kan jo ikke trappe opp gradvis foran en utskeielse, så da får man bare bli dårlig da.
Jeg tåler feks litt potet/rotfrukt myyye bedre enn hvitt mel og sukker..
Sambo blir ørlite uggen i magen, produserer plenty luft og thats it.
Så hva man tåler av høykarbo er nok gnske individuelt :)
Men, det at man blir dårlig av å spise høykarbo forteller vel igrunn bare at det er noe kroppen ikke trenger/tåler?
Blir en litt bakvendt tanke for meg å IKKE spise lavkarbo fordi kroppen min da ikke vil tåle hvetemel feks.
Litt som å ikke slutte helt å røyke i tilfelle jeg skulle få lyst til å ta meg en røyk på fest og ikke vil bli dårlig ;)
Edit: Etter drøyt 1-5 år på lavkarbo er det heller ikke høykarbomat jeg savner. Hveteboller smaker bare mel feks. Tror tanken på å gi opp høykarbo er absolutt verst i begynnelsen, man tenker det er masse en vil savne, men for mitt vedkommende har i allefall det gått greit over.
Som Nellie sier er det en veldig brå overgang som mest sannsynlig vil gjøre en dårlig ja :)
Veldig mange som har endret kosthold til lavkarbo har gjort det av helsemessige årsaker, nemlig at de er følsomme for karbohydrater i et vanlig kosthold. Dette kan arte seg som overvekt/vanskelig å gå ned på feks GR, de har mye sug etter MER om man har spist en skive eller sjokolade, de sliter med blodsukker som går raskt opp ved inntak av karbo og raskt ned igjen etterpå med påfølgende sug etter mer. I tillegg har mange ubalanse i hormonsystemet pga denne overfølsomheten for karbo, evt da overinntak av karbo over tid.
Ikke alle blir dårlige av å spise et "normalt" karborikt måltid av og til, men MANGE blir det. Du må nesten prøve deg fram selv for å finne ut hvordan DIN kropp håndterer plutselig stigning i blodsukker pga karbo. Det frarådes og hive i seg mye feks på fest eller ferie fordi man faktisk kan få ødelagt en dag eller to ved at man blir uvel fysisk og psykisk.
Så er du usikker, prøv deg fram! Man må ikke kaste all lavkarbokunnskapen over bord for en dags fråtsing er min mening - finn en gylden middelvei hvis det er noe du har planlagt/lyst på der og da :)
Nå vet ikke jeg hvordan du hadde den første uken du la om til lavkarbo - men svært mange oppnår abstinenser når du kutter "cold turkey" - så det er kanskje ikke så rart at man kan få reaksjoner når man går andre veien heller :)
Takker for svar, ja kansje løsningen er å teste litt ut i hjemmets trygge omgivelser, kjedelig å feks bli skikkelig dårlig fordi man av mangel på noe annet spiste en baguett på flyplassen før en lang flyreise :(, Ellers har omstillingen til lavkarbo gått overaskende greit, desverre er yndlingretten min masaman en rett bestående av bla ris og poteter, så jeg håper jeg kan spise denne av og til og julemiddagen med alt tilbehør pluss en skjelden kveld på byen når jeg har nådd matchvekten og kan fire litt på karbokravene en gang i blandt, og kansje som en av dere nevner liker jeg ikke den gammle yndlingsmaten min lengre etter noen måneder på lavkarbo. Har foresten fått en ny yndlingsrett : Jacobs utvalgte choritzo pølser med quacamole mmmmmm (skrev sikker begge navnene feil)
Det er også litt forskjell på oss og hvilke ting vi tåler dårlig, tror jeg. Jeg blir skikkelig kvalm og "fyllesyk" av hvitt brød/pizza/ris/potet, mens jeg tåler sukker litt bedre. Så for meg blir det sånn at jeg heller nyter litt sjokolade etter julemiddagen enn ris/potet på tallerkenen. :p
Nå er det viktigste sagt, men jeg vil bare tilføye at whisky ikke er høykarbo, altså! Drikk whiskyen din med den visshet at du mest sannsynlig ikke kommer til å oppleve mer enn vanlig skallebank! :D
Jeg blir ikke akutt dårlig av høyt karboinntak, men jeg merker at jeg blir oppblåst og produserer mer luft om jeg spiser mer karbo over tid (noen dager). Så for meg får ikke en sprekk á ett måltid særlige konsekvenser, mens å fortsette å spise karbo over tid ikke er noe særlig.
Jeg får droppe ølet å gå rett på di edle dråpene fra det Skottske høyland
på neste bytur:), High alcohol low carbo :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.