< Tilbake til oversikten

Ditt favorittsted i Norge?

Lava sa for siden:

Har du ett favorittsted i Norge?
Ett sted du kunne tenke deg å besøke igjen, evt til og med å flytte til?

Jeg minnes barndommens somre på besteforeldres hytte, som mer var ett hus.
De pleide si at de hadde hytte i byen og hus på landet
Hver mai flytte de ut dit, dyrket grønnsaker, høstet frukt og bær, og dyrket jorden og klargjorde for neste år.
De flyttet tilbake til byen når høsten kom, og da hadde de grønnsaker ol til hele vinteren og våren.

Vi barnebarn var der jo ikke så lenge av gangen, men ofte nok til at minnene sitter. Mest husker jeg nok fra bilder,
men siden jeg var der igjen ett par ganger som voksen, så har minner dukket opp igjen.
Nå er stedet solt ut av familien og det er synd.

Hva tenker du på ?

Regret sa for siden:

På Ridabu (Hamar) hos min tante, midt på sommeren, da det er på det varmeste. Hun har stikkelsbær, ripsbær, solbær, jordbær og epler i hagen sin, samt masse annet godt. Plassen er kjempefredlig. Nesten som å være på landet, bare midt i byen. Jeg elsker luktene som er i huset hennes, den deilige luften ute, den kjølige og gode kveldsluften på verandaen deres.

Jeg fant ut i år at hun hadde gått på lavkarbo i flere år nå, har det som en livsstil fortsatt. Ikke rart hun alltid hadde så god mat og alltid tok så fornuftige valg!

Hamar er en plass jeg kan tenke meg å flytte, til tross for den kalde vinteren, brr jeg hater snø og vinter!

Lava sa for siden:

Å koselige minner! :love:
Hamar ja, der har jeg ikke vært.. har vært lite i Norge, desverre

Lava sa for siden:

Noen nye som vil dele favorittsted? :)

Nerthus sa for siden:

Jeg har flere, men Sør-Hitra der pappa er fra og der huset etter mine besteforeldre står er et sted med mye gode minner! Der har vi båt i fjære, mange turer på sjøen i blikkstille (og ikke så blikkstille), lange turer i marka og mye uteliv. Der lærte farmor meg og renske krabber, filetere fisk, lage syltetøy og mange slike huslige ting man gjør når man bor på landet med havet rett utenfor døra og hagen full av grønnsaker og bær! Der opplevde jeg at vi dro ut med båten på morgenen med bagen full av niste, vi slo oss til på en vakker øde strand der ingen andre hadde vært og spiste og letet etter skjell og badet hele dagen til vi var rosa overalt og trøtte etter all sjøluften. Der ute SOVER jeg på en annen måte enn hjemme...

Så derfor kan jeg rense en fisk for innmaten, filetere den, lage både ferskfiskball og saltfiskball og fiskekaker, syltetøy, solbærgele, jordbærsaft... og det vil alltid være det stedet der jeg smakte de største, saftigste og søteste jordbær EVER! Selv om jordbæråkeren nå er tatt opp, kan jeg KJENNE smaken i munnen når vi kommer dit på sommeren :) Oh lykke...

langaard sa for siden:

Reine i lofoten, vakreste i Norge, etter min mening!!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.