Jeg har gått ned 5 kilo siden januar med kaloritelling. Har i det siste begynt på lavkarbo i håp om å gå ned 5 kilo til – i tillegg til en generelt sunnere livsstil.
Jeg har en BMI som tilsier at jeg er normalvektig, men det er IKKE min trivselsvekt, jeg vil ned 5 kilo til.
Men jeg synes lavkarbo er så vanskelig!!!
Hva skal jeg gjøre for å få til mirakelet: minus 5 kilo på 5 uker uten å sulte?
For hvis lavkarbo er vektregulerende, så vil jo vekten min stå stille siden jeg er normalvektig?
Må jeg tilbake på kaloritelling? Eller skal jeg bli enda strengere med antall karbohydrater? Nå ligger jeg på kanskje 50-60 k om dagen... Jeg synes fortsatt det er litt skummelt å pøse på med fett- i tilfelle jeg da går opp!
Tror jeg svarer på spørsmålene dine i rekkefølge, jeg. :p
Minus 5 kilo på 5 uker er veeeldig usannsynlig når man er normalvektig. Det KAN vel sikkert gjøres, men da tipper det vel kanskje litt mer mot å være striks på kalorier. Jeg mener for all del ikke å si at du skal legge deg på 1300 kalorier, men et tall som er litt under det du "forbruker" (som å banne i kirka her inne, men kan jo nevnes ;)) i løpet av dagen. Jeg, for eksempel, har en basalforbrenning på rundt 1500, men er i voksealder, og "skal" da ligge på rundt 2000 kalorier. Jeg har da lagt meg på 1800'ish, siden jeg ikke er så veeldig aktiv av meg. Dette tallet er jo inviduelt (det vet du jo sikkert allerede), men med lavkarbo kan man ende opp med å være mett så lenge at man ikke spiser stort, så det kan være lurt å følge med på kaloriinntaket både den ene og den andre veien.
Normalvektig: "stillstand"
Strengere med antall karbohydrater. Svarer på to spørsmål i ett her. 1 gram karbohydrater binder vel 4 gram vann, om jeg husker rett. Med andre ord: om du kutter ned på karbohydratene, vil de første, tja, to-tre hundre grammene være vann (siden du likevel ligger såpass lavt på karbene). Jeg tror ikke det kommer til å være særlig lønnsomt med mindre du begynner å tippe mot ketose, og til og med da er det ikke en sikker sak at du går ned i vekt, i og med at du er normalvektig fra før av.
Ble litt mye babling her, ser jeg nå... :p Men, for å fatte meg i korthet:
Normalvektig = lite sannsynlig å gå ned 5 kilo på "vanlig lavkarbo" uten å telle kalorier til et viss punkt
Tren heller (om du kan) for å stramme opp her og der
Kutte ned på karbohydrater: gjør sannsynligvis ikke noe permanent med vekta, foruten å miste litt vannvekt (og det er ganske lite)
Den frykta for fett kommer du nok over etterhvert som du holder på. Jeg bor i en familie der margarin, magert kjøtt (kylling uten skinn), brød, pasta og pizza er ganske populære gjengangere, men selv om det var litt "uvant" å spise egen mat i begynnelsen, er resten av familien nå vant til det. :D
Som du allerede har sagt, så er lavkarbo så mye sunnere og "naturlig" for kroppen! Så selv om du ikke går ned på "vanlig lavkarbo", og mener du må kutte ned på kaloriene, vil det være bedre å gjøre det på lavkarbo-mat, da man føler seg mett lengre og derfor spiser mindre uten å være sulten (enda et punkt du sikkert vet om - men som sagt så kan en god ting aldri sies nok! ;))
Vet ikke om dette var noe hjelpsomt, men tenkte bare jeg skulle komme med mitt synspunkt, i og med at jeg selv er normalvektig (men spiser lavkarbo for helsa sin del). :)
Hei,
Kunnskap er en effektiv kur mot total forvirring!
For alle fettskremte så anbefales det å lese alle linker vedrørende tema som er listet denne tråden: Til alle nybegegynnere på lavkarbo… Les gjerne alle tråder startet av brukernavn: Pål
Tja, det var vel litt overdrevet at jeg må ned 5 kg på 5 uker, kanskje på 8-9 uker da! I hvertfall før ferietur i juni :)
Ja, jeg må nok til en viss grad telle kalorier, eller i hvertfall tenke meg om før jeg hiver innpå. Nå leser jeg ivrig alle mulige lavkarbo-dessert-kaker-godis tråder jeg kan finne.... med en naiv tanke om at jeg kan fråtse i gode saker uten å tenke på vekta, haha!
Jeg får finne min egen lavkarbo-variant i tillegg til å fortsette med daglige trilleturer med baby :)
Jeg vet at jeg raskt klarer å gå ned i vekt ved å være streng med kalorier, men det føles ikke så bra – og mentalt blir jeg fort veldig opphengt i vekta, så derfor skal jeg prøve å finne den sunne, gyldne middelvei med lavkarbo.
Du kan spise lavkarbo og redusere kaloriene uten å være sulten. Ta utgangspunkt i 1 til 1.5 gram protein pr kilo kroppsvekt, opptil 2 gram om du trener jevnlig.
Spis minst like mange gram fett. Valgfritt karboinntak opp til 70 gram pr dag, ønsker du mer bør du redusere fettet.
Du vet kanskje at 1 gram protein og karbo er 4 kalorier, mens 1 gram fett er 9 kalorier.
På denne måten bør du få en fin fordeling av næringsstoffer, ca 5% karbo - 20 % protein og 75% fett sånn ca.
Jeg har forsøkt og spise slik før - og var aldri sulten, så det tror jeg ikke du skal bekymre det for. Spis ikke mindre enn 1300 kal pr dag, jeg er livredd for å anbefale så lite at man går i sparemodus... men jeg har ihvertfall personlig erfaring med dette nivået fra da jeg gikk på spisdegslank sine ferdigmåltider :)
Jeg spiste hele 5 måltider på dette nivået, de var små og jeg var sulten de første 3 dagene, men deretter fikk jeg faktisk problemer med å få i meg nok.
Frokost - lunsj - mellommåltid - middag og dessert faktisk var det i gourmet-menyen til spisdegslank :) Du kan fordele de over så mange måltid du selv er komfortabel med. Mellommåltid kan være litt blandede nøtter uten salt og ostebiter, eller en atkinsbar, eller en smoothie. Jeg lå på ca 20 karbo pr dag.
Kommer du i tillegg fra lavkalori-kur, kan det være greit og begynne med litt mindre kalorier og heller prøve seg fram med og øke litt annenhver uke til du når et komfortabelt nivå også :)
Husk at dette er basert på MIN erfaring fra spisdegslank og mine tanker om hvordan finne noenlunde energiinntak om man mangler sult/metthetsfølelse som gir vektnedgang, og om man er veldig usikker på hvor mye man skal/bør spise hver dag. Det er også i utgangspunktet med bakgrunn i de som har mer overvekt enn du har... som feks meg selv ;)
Takk Nerthus, for bra svar!
Jeg skal sette meg litt inn i fordelingen av protein-fett-kbh. Det har jeg aldri gjort før, og skjønner at det er viktig for å ha kontroll.
Jeg er for tiden i barselpermisjon og jeg fullammer, så jeg tør ikke gjøre helomvending på kostholdet før jeg VET hva jeg begir meg ut på, derfor tar jeg det litt easy foreløpig. Men jeg har tro på at lavkarbo er tingen for meg!
:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.