Hvor mye betyr inntaket av vann gjennom dagen, for vektreduksjonen mener jeg? er så utrolig lei av å drikke vann, ikke liker jeg det heller, men jeg var flinkere før. Har stått stille en stund jeg nå, og da lurer jeg på om det kan være vanninntaket som er problemet. Tror dere det påvirker nedgangen min? Drkker egentlig bare vann når jeg trener jeg nå:o
Husk at det ikke er vann- inntaket, men væske- inntaket det er snakk om!:ja:
Du bør ha i deg minimum 2.5- 3.0 liter væske i løpet av dagen. Det er medregnet væske i maten du spiser, kaffe, te, fløte, brus, saft.......
Det er fullt mulig at kroppen holder igjen litt om den tror den blir tørstet. Prøv å få i deg mer væske, så skal du se at det nok løsner litt på vektnedgang også!:D
Vi er jo forskjellige, men for meg har det hvert fall stor betydning. Det kan godt være det stemmer at det er væskeinntaket som betyr noe i vektsammenheng, men det er jo ikke tvil om at det er vann som er det beste for kroppen. Det "vasker" jo liksom kroppen innvendig;)
ok nå skjønner jeg. Hadde liksom forstått det sånn at man måtte drikke 3 liter vann utenom alt det andre. Men det kan fremdeles være slik at jeg ikke får i meg nok drikke altså, er blitt litt slapp på den fronten.
Så da skal jeg teste det ut de neste ukene og ha full kontroll over hvor mye jeg drikker, så jeg se om det hjelper.
Men er det mengden eller er det det at det er rent vann?
Man kan jo drikke seg mett også! Eneste gangen jeg har drukket mye vann, var da jeg gikk på Gr, men det var jo for å "drikke seg mett" før man spiste!
Vel, det er mange år siden, var i -96, tror jeg! Man skulle drikke et STORT glass vann før hvert måltid! Vet ikke om det er noe man får beskjed om i dag også! Gikk ned 20kg på 4 måneder, da, så noe må jo ha virket, men gud å sulten jeg var!:eek:
Kom inn i bunaden for å være forlover i Holmenkollen kapell, som var målet! :D
Jepp rent vann. Drikker jeg feks lettbrus istedet - erstatter jeg ikke bare samme mengde rent vann med brus, men jeg drikker veldig mye mindre vann totalt sett.... Jeg drikker ikke så mye annet da... verken te, kaffe eller funlight. Så går mye i vann ja - heldigvis kan man venne seg på vann, men det må være nytappet, iskaldt og helst drikkes fra flaske. Klarer ikke drikke så mye vann fra glass jeg:rolleyes:
Jeg har blitt betraktelig mye flinkere etter at jeg investerte i en sånn sodastream så jeg kan få litt bobler i vannet. Kjempegodt er det. Er ikke spesielt glad i å drikke vann ellers.. :) Beste investeringa på lenge. Har klart å kutte ut alle drikker med kunstig søtning også, etter at den kom i huset.
Jeg drikker også vann av halvliterflaske. Da holder jeg noenlunde styring på hvor mye jeg får i meg i løpet av dagen, og så er det akkurat som om det går fortere ned en halvliter i flaske enn i glass. Helt rart, men sånn er det bare. Klarer fint å drikke en 5-6 halvlitere med vann i løpet av dagen når det tappet på flaske. Og en halvliterflaske er lett å ha med seg overalt.
Sånn er jeg også. De få gangene jeg drikker vann fra glass er det enten av mangel på alternativer (ved siden av kaffekoppen på café) eller litt staselig med isbiter og sitronskiver. :p Vil også helst ha det rett fra krana, synes det smaker litt kjipt når det har stått i kjøleskapet, uten at jeg helt vet hvorfor.
Oi takk for mange svar og gode råd. Kan ihvertfall prøve og få i meg 3 liter om dagen i tillegg til det andre jeg drikker, så håper jeg resultatene viser seg igjen snart. Jeg liker også vann best fra flaske, enklere å drikke da ja.
Jeg har en sånn vannflaske med tut med meg overalt, - og her om dagen SÅ jeg at cellulitene var blitt betydelig 'svekket' ( - får jeg vel si. Eller 'mindre') Det ble jeg veldig glad for. Jeg tror det er viktig med vann.
Og så BLIR man jo liksom litt mett også, da, Kitt. Litt 'tilfredsstilt' . . . Og så er det litt sånn at jo mer jeg drikker, jo tørstere blir jeg, liksom. Eller jeg blir vant til å ha denne vannflasken med meg overalt. Den står her ved siden av meg nå :ja:
Når jeg våkner om morgenen er jeg SKIKKELIG tørst og tenker bare vann ! Vann ! VANN !!!
Jeg pleier om kvelden legge halvfulle 0.5 liters flasker i frysern. Morgenen etter er vannet frosset og jeg heller bare oppi mer vann. Har dermed iskaldt vann hele dagen. Guttene har slike flasker med seg på skolen og slipper dermed dette dauvannet som ofte er i store lokaler.
De har et slags ventilsystem som gjør dem pottetett hele tiden. Det er vanskelig å grise eller være uheldig med dem. De har et sugerør ned til bunnen som gjør at dem er knallsmart i bil! :p Du slipper heve flaska, du bare drikker av den som om du drikker av et glass med sugerør.
Skjønner ikke at dere klarer å drikke så mye vann jeg. Får dere tid til å gjøre noe annet enn å drikke vann og gå på do? Om jeg drikker mye vann blir jeg kvalm, får skulpemage og går på do mange ganger i timen.
Det går seg til :) Dessuten føler jeg vel at det er litt deilig og få rensket ut litt væske ;) Jeg har noen dager som er verre enn andre - men jeg går heller mye på do enn å være full av vann for DET er atskillig mer ubehagelig ;)
Og jeg tisser veldig lite uansett hvor mye jeg drikker. Men jeg svetter sabla mye om natta selv om jeg fryser og det er kaldt i rommet. På sykehuset, da de målte urinen min i løpet av ett døgn ble det bare noen dl..
Eg har ei imsdalflaske ståande på puleten min på jobb, og den fyller eg opp med jamne mellomrom i løpet av dagen. Syns det er mykje lettare å få i seg vann på den måten. :)
Vel... det ville jeg tolket som at det økte vanninntaket "hjalp" oppsamlet vann i kroppen med å komme ut. :cool: Det pleier i alle fall å være verst akkurat i perioden man øker, jeg har ikke skvulpemage nå, selv om jeg inntar minst sju liter væske om dagen (hvorav minst tre liter rent vann). Jeg må forsåvidt late vannet ofte, men jeg vil heller dét enn gå rundt og være tørst.
Her fikk jeg mye god info i alle fall, takk skal dere ha! :) Jeg har spekulert litt på hvorfor jeg ikke har gått ned noe de fire siste ukene, men tror jeg vet det nå. Jeg har drukket alt for lite vann. Har stort sett bare drukket en liter når jeg har vært på trening. Har vært i ketose hele tiden, og har nok blandet følelsen av å være tørst med den ekle ketose-ånden min.
Nå er det vann, vann, vann som gjelder! Har en stor mugge med sitronvann på kjøkkenbenken hele dagen, og drikkeflaska er med i veska over alt. :-)
Nå skal jeg ikke bli helt panisk her, men det finnes jo også noe som heter vannforgiftning. Altfor mye vann er jo ikke bra det heller. Men tror det er snakk om opp til ti liter her, da. Er vel litt ulikt hva kroppen tåler :-)
Jada, men da er det snakk om typ ekstreme mengder på for lite tid. Ti liter spredt jevnt utover hele dagen er innenfor min tåleevne, skjønt det avhenger av at jeg passer på å spise salt også.
bare en liten avsporing - når dere er drikker så masse i norge- hvor masse drikker dere da i syden?
har nemlig fått høre at i syden må man drikke så mye som 3-4 liter pga varmen. Og ser jo at mange her allerede drikker så mye. Drikker dere enda meg i syden da?
selv så sliter jeg i syden også med å få i meg nok vann. men jeg går ikke rundt tørst. drikker og drikker, men sliter med å få i meg lunkent vann (skal ikke drikke kaldt i syden får jeg høre).
Når det gjeld vann og syden, så kjem det vel mykje an på gradene. Alle dei gangane me har vore, har reiseoperatøren opplyst kor mykje veske det er viktig å få i seg. Er visst mykje pr 10grader eller noko, husker ikkje heilt. Prøvde å google det og, men blei ikkje noko klokare.
Vet dere, dette funket altså. Nå har jeg vært så flink å drikke minst 3 L vann om dagen, og endelig har det løsnet, ned 2 kg fra siste uke:D Håper dette fortsetter sånn nå.
Du må huske å bite mens du suger!
Camelbak er livreddene for meg, jeg greier ikke å drikke vann av glass da jeg hater vann, men med camelbak så får jeg i meg 3L om jeg bare setter meg ned med flaska. Tenker ikke over at jeg drikker en gang om jeg har den i munnen mens jeg diller med noe annet, f.eks tv eller pc.
Det er vel isbiter du skal holde deg unna i syden. Fordi de kan være av kranvann.
Noen mener også man kan bli syk av å drikke veldig kaldt vann når det er veldig varmt, men det er nok en myte.
Drikker så mye som er behagelig, ca 3-4 1,5l pr dag som regel.
Vet du, det er også litt tull, for ja, man blir litt mer mett der og da, men mye vann skyller også maten fortere ut av magesekken og gjennom tarmene, og vips, man føler seg sulten igjen fortere!
Når man feks har blitt gastric bypass- operert skal man ikke drikke så og så lenge før og etter et måltid fordi maten da går fortere gjennom og næringsopptaket senkes.
:confused:
At næringsopptaket svekkes gjelder vel for alle, selv om det ikke er så farlig for oss med litt mye ekstra vekt, men vi blir jo fort sultne og spiser desto mer vi også!
Vi må alle finne vårt vannbehov tror jeg, noen drikker ALDRI vann og får vektnedgang først når de begynner og drikke litt vann hver dag, andre drikker ikke vann og går ned uansett osv.
Egentlig er dette forumet beviset på at vi er så individuelle at bare generelle råd kan gis - resten må man finne utav selv... ;)
Jeg har det ALLER best med mye vann hver dag. Uten blir jeg uvel, oppblåst og yuck! 3-4 liter er optimalt. Er kronisk kjempetørst (sånn tunga sitter fast i gangen tørst) så jeg må ha med meg vannflaska overalt :) (Drikker lite annet, ikkeno kaffe eller te eller saft... en liten boks pepsi max 4-5 ganger i uka) Når jeg tenker meg om har ligger natrium-nivået mitt i blodprøver heeeelt i toppen enda jeg ikke bruker mye salt i maten... kanskje derfor jeg er så tørst?
Og før "nurse Kitty" kommenterer :D - jeg skal inn til spesialist for utredning over helga - så det står på lista over langvarige symptomer jeg skal legge fram - jeg hadde det mye slik før lavkarbo også - enormt tørst alltid!
Du er jo inne på poenget mitt, da. Hvor mye væske man trenger er individuelt og til en viss grad tillært. Min største kjepphest er dog at manikke skal tvinge i seg væske bare for å være like "flink" som de som er stordrikkere av natur. Skulle jeg holdt følge med min mann og sønn feks, hadde jeg vært totalt uten mineraler i systemet mitt! Ca 4.5 liter er minst 2 liter over min tåle- grense! Er kjempefornøyd om jeg klarer mer enn 2, liksom!:D
Og så må jeg spørre: er tørr munn/hals det samme som tørste?
Jeg skal utredes for Sjøgrens, en sykdom som har tørre slimhinner, øyne og munn som symptom. Er tørr i munn/hals, men siden det overhodet ikke hjelper å drikke, tolker jeg ikke dette som tørste! Er det jeg som er rar, tro? Legen min skjønte godt hva jeg mente, da!:p
Du FINNES ikke fæl - men jeg tar deg på alvor, på bakgrunn av din erfaring og kunnskap - så derfor nurse Kitty - jeg antok du ville påpeke og få sjekke ut enorm tørste uansett ;) :klem:
Enig her - er jeg tørst eller bare kjempetørr i slimhinnene? Har også enormt tørre øyne og tørr hals/munn...
Takk for det - tirsdag er jeg forhåpentligvis seriøst i gang...
Jeg har vært til utredning for sjøgrens - interessant test forresten... det trigget tårer fra øyene og spytt fra munnen jeg lurer på hvor gjemmer seg når JEG trenger det til vanlig ler
Og ER jo helt enig med deg - vanninntak er individuelt - ikke tvinge det i seg - men er man tørst - drikk vann!
Jeg har så tørre øyne at øyelokket gror fast i øyet i løpet av natten om jeg ikke pøser på med mine blåresept- kunstige øyedråper før jeg legger meg og en annen type før jeg åpner øynene om morgenen!:eek:
Tok du spyttkjertel- biopsi? Hvem gjorde det i så fall? Legen min har ikke vært borte i det før og ante ikke om hun skulle sende henvisning til øre/nese/hals eller.......
Jeg har nemlig ikke utslag på blodprøvene, så en evnt diagnose må stille på grunnlag av andre typer funn.
Uff, det høres fælt ut! Mine er også tørre - så ille at det svir når jeg gråter... men utrolig hva man blir vant med!
Niks, øye og spytt-testene viste akkurat over grensen av fukt så de anså det som unødvendig... fikk med en klapp på skuldra, du har ikke sjøgrens ihvertfall, men du har et snev av reumatisme sa de før døra gikk igjen bak meg :confused:
Jeg regner med det blir vurdert biopsi av spyttkjertel om testene viser for lite væske i øyne og munn.
Krysser fingre for at de finner utav noe til deg også... det er ikke morsomt å gå rundt å være "litt" syk uten diagnose liksom :klem:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.