Hildemor på slanking sa for siden:
Fy så vemmelig smak det ble av den glasuren. Utrolig merkelig med den kalde isingen . Hvordan takler dere andre det, er det bare meg som har problemer?
Vil lage ostekrem men den der smaken fikser jeg ikke:(
Fy så vemmelig smak det ble av den glasuren. Utrolig merkelig med den kalde isingen . Hvordan takler dere andre det, er det bare meg som har problemer?
Vil lage ostekrem men den der smaken fikser jeg ikke:(
Rin sa for siden:
Neida, det er flere som har trøbbel med sukrin, både hva angår smak og eventuell dårlig effekt på magen. Jeg har hørt at smaken forsvinner litt om man lar bakverket stå over natta før man spiser, uten at jeg har testet det så godt selv. Men jeg vet at smaken blir mye mindre fremtredende om man blander med andre søtemidler, feks stevia og natreen eller splenda.
Ok, men slik ostekrem må man vel ha "melis" konsistens ellers vil det vel knase eller:confused:Kanskje flytende natreen forresten, det må testes ut:D
-Cilia- sa for siden:
Jeg har ikke brukt surin så mye, men oppdaget nylig sukrinmelisen! Jeg laget muffins og blandet vann med sukrinmelis som glasur, akkurat som man gjør med vanlig melis, og det ble kjempegodt! Ingen ekkel ettersmak! I selve bakverket bruker jeg å blande sukrin med andre søtningsstoffer for å unngå den kalde smaken. Jeg bruker egentlig helst så mange forskjellige som mulig, de fleste har jo en spesiell ettersmak. Jeg har kjøpt inn splenda, Xylitol, sukrin (-melis) og natreen. Har ikke fått ettersmak på noe jeg har laget enda! :) Jeg har faktisk en liten fantasi om å lage den gulrotkaka som står på sukrinmelisposen med sitronkremost og sukrinmelis som glasur:P Nam! :D
Nerthus sa for siden:
Bruker stort sett KUN flytende natreen og er kjempefornøyd :) Sukrin sammen med natreen er bedre enn bare sukrin. Smaker hele veien underveis jeg det pleier og hjelpe.
Skulle bare ønske jeg gjorde det før jeg laget kakemix-brownies fra spisdegslank som jeg er kjempeglad i... oljen jeg brukte i var begynt å få smak.. (æsj) og det kjente jeg ikke før etterpå... litt mindre smak av kaken enn av røra, men allikvel... får drukne den i bringebær og krem istedet ;)
Rin sa for siden:
Du kan kjøre splenda i kjøkkenmaskin og få "melis" av det - ellers hjelper det sikkert litt å tilsette noe annen søtning til sukrinmelisen. :)
BenteR sa for siden:
Jeg kan heller ikke fordra sukrinsmak og følelse, men sukrinmelis liker jeg bedre og bedre etterhvert som jeg tester det ut.
sigboh sa for siden:
Jeg bruker aldri sukrin eller sukrinmelis lenger. Blir uvel bare av å tenke på smaken av det:o
TrillTrall sa for siden:
Snakker om at vi har forskjellig smakssans! :) Sukrinmelis smaker iiiiskaldt! Ikke er det så veldig godt heller.
monja sa for siden:
Hm, jeg har kun bakt med sukrin og har ikke lagt merke til noen bismak eller andre problemer med den. Ikke ble det bemerket da jeg serverte bakverkene heller.
-Cilia- sa for siden:
Hehe, ja det har vi tydeligvis! Jeg kjenner den kalde smaken om jeg spiser sukrin på en skje (måtte jo prøve), men når jeg blandet melis med vann så synes jeg det forsvant. Det kan jo være at jeg ikke merket det fordi jeg hadde det oppå en veldig god muffins? Også hadde jeg ikke spist noe søtt på leeeeeenge.
Maylinn26 sa for siden:
Ja syns du også! Jeg syns sukrin smaker grådig merkelig!
Kitsu sa for siden:
Har brukt sukrin i ostekake, og ja, noe av smaken forsvant over natten. Bruker det og på pannekaker, men i små mengder - ellers smaker det kaldt. Ellers er jeg ikke noe glad i smaken jeg heller, bruker heller stevia.
Maylinn26 sa for siden:
Kan noen gi meg en nettside der jeg får kjøpt stevia?
Kitsu sa for siden:
iHerb.com? De har jo masse, jeg har kjøpt all min stevia fra dem.
Maylinn26 sa for siden:
Takk :)
eso013 sa for siden:
Hei. Jeg merker selv stor forskjell på smaken av sukrin de selger på helsekost og en av de de selger på iherb.com (www.iherb.com/Now-Foods-Erythritol-100-Pure-Natural-Sweetener-1-lb-454-g/579?at=0) Sistnevnte mener jeg har mye mindre av den kalde smaken! Vil forsette å bruke den fra nå av :)
Lullen sa for siden:
Grøss og gru..
Sukrin og sukrinmelis burde verdt forbudt å selge... En mer grusom smak skal man lete lenge etter...
Hjelper ikke om det står over natt hos meg ihverfall :(
Nerthus sa for siden:
Kanskje litt voldsomt å forby det i salg fordi du synes det smaker grusomt - eller hva? ;)
BenteR sa for siden:
Jeg fant ut etter å ha googla litt at produsentene av sukrin sier at man aldri skal bruke mer enn 20 % av vekta på varene som sukrin.
For å ta et eksempel; moccakaka jeg laget i dag
Opprinnelig er bunnen slik:
200 gram mandler
150 gram sukker
4 stivpiskede eggehviter.
20 % av 200 er 40, eggehvitene veier lite. Jeg gikk for en halv dl sukrin som er 45 gram.
Min oppskrift ble da sånn:
200 gram malte mandler
1/2 dl sukrin
1 kn.odd stevia
1 ss sukker
Jeg velger å bruke litt sukker når jeg lager kaker, rett og slett fordi det blir baketeknisk bedre, det smaker godt og fordi blodsukkeret mitt tåler at det er 1 ss sukker (10 karber) i kaka. Da smaker det ikke kaldt eller rart av sukrinen i det hele tatt. Skal vedde på at ingen ville gjettet at den kakebunnen er nesten sukkerfri!
marjusen sa for siden:
jeg tror også at det er fort gjort å bruke for mye sukrin. har du vært på lavkarbo en stund så smaker det søte ganske mye søtere. tipper derfor at det er søtt nok med passe sukrin, men mange tenker sukkerbomber når dem baker. for det har alltid vært myyye sukker i kaker på høykarbokostholdet. men som benter skriver er det nok smart å være veldig måteholden på sukrinen:D
Debussy sa for siden:
Trodde jeg ville prøve Sukrin, men nå er jeg ikke sikker lenger.... Liker dårlig smaken av det meste av søtningsmiddel...
Men dere som bruker stevia når dere baker - hvordan gjør dere det, og har dere noen gode oppskrifter? Det er jo så søtt at man vel ikke kan bruke det som "fyllmasse" i bakverk slik som splenda og sukrin? Hvordan piske eggedosis med stevia??? Går det an?
Ju9ta sa for siden:
å jeg som nettopp har handle inn sukrinmelis t å bruke i oreokaka.. :o
nellie sa for siden:
Jeg blir dårlig av sukrin.. noe som egentlig er greit, siden det smaker forferdelig i min munn enten det er kalde eller varme eller nye eller gamle eller hva det måtte være retter.
Kitsu sa for siden:
Jeg klarer å bruke sukrin på kligrøt, but that's about it. Ellers smaker det bare iff.
Sol-Angelica sa for siden:
Jeg har brukt litt sukrin i div bakverk. ALLE som en har blitt helt pyton, unntatt... marmorkaken jeg lagde på fredag, spiste den på lørdag i bursdag og den smakte ikke så ille faktisk. Så kanskje det er noe med at det blir bedre over natta :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.