i vanlig hvetemel så er det visst 10% glutenmel. Og det er glutenet som gjør brødene "klissete" og at de hever. Så man kan visst erstatte 100 g hvetemel med 10 g glutenmel. Leste jeg en lur plass for noen dager siden. :)
Jeg kjøpte en pose glutenmel i forbindelse med baking av Karins fantastiske brød. Siden glutenet er bindemiddelet i melet tenkte jeg at det kanskje også er glutenet som er "virkestoffet" i en jevning også. Muligens? Er det noen som vet? Jeg liker desverre ikke sauser og supper som er jevnet med JBKM, så det ville jo vært genialt om jeg kunne bruke glutenmel. Noen som har prøvd?
Hadde ikke tålmodighet til å vente på at noen svarte på denne, så jeg eksperimenterte litt. Dette funket IKKE. Sausen ble til skum. Masse skum! Å prøve å jevne med glutenmel hadde samme effekt som å hive zalo i en gryte med kokende vann. Og selv om jeg rørte som f**n så klumpet glutenmelet seg til små korn i det som var igjen av vann på bånn av gryta etter at mesteparten var blitt til skum.
Synd :(
Har kjøpt en høne, og vil så gjerne lage hønsefrikassé... Men den må jo være jevna. Blir kanskje hønsesuppe istedenfor da :o
Mamma jevna en saus med fløte og egg en gang, med veldig godt resultat. Hun brukte stavmixer, men det er vel ikke noe smart å kjøre stavmixer nedi frikasseen.
Ja, det funker veldig bra når man skal lage saus i mindre mengder. Men tror ikke det blir helt optimalt i frikassé. Kanskje jeg rett og slett skal lage sausen ved siden av :ja: Jeg trenger uansett ikke like mye saus som man vanligvis har i frikassé ettersom at jeg ikke har noen planer om poteter eller ris til :D
Man kan visstnok jevne sauser med blomkål, uten at jeg helt veit hvordan det gjøres :confused:
Eller så kanskje psylliumhusk funker? Den jeg kjøpte på smartklubb i går var kjemepfint malt, som hvitt mel, og stod at var bindemiddel.... Jeg klarer heller ikke den jbkm smaken :eek:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.