< Tilbake til oversikten

Turids nøttebrød - med bilder

|Ingrrid sa for siden:

I helgen lagde jeg Turids nøttebrød, det smaker fortsatt fantastisk :) Bilder finner du her!
Ingredienser:
360 gr mandler
200 gr valnøtter (jeg brukte 250 gr)
100 gr paranøtter (jeg brukte 50 gr hasselnøtter)
60 gr linfrø
200 gr smør
12 egg
3 tskj bakepulver
sesamfrø eller solsikkekjerner (jeg brukte sistnevnte)
Fremgangsmåte:
Skru ovnen på 180 grader. Mandlene og nøttene finmales, jeg hakket det opp så passe med kjøkkenmaskin. Smelt smøret. Bland alle ingrediensene i en bolle. Fordel røren jevnt på et smurt stekebrett. Dryss sesamfrø eller solsikkekjerner over.
Stekes i ovnen ca 15 minutter. Jeg lot det steke i 25 minutter, men hadde også i litt lite bakepulver. Del opp i ruter. jeg delte opp i store frysestykker. Brødet blir perfekt tykt om du deler det på langs, og smaker kjempegodt med alle slags typer ost, bare kreativiteten hindrer

Kaffe sa for siden:

Nå har jeg prøvd mange forskjellige brød, uten hell for min gane.
Disse synes jeg har hatt for mye egg i smak og konsistens.

Dette brødet derimot. Helt fantastisk! Ingen bismak, bare god nøttesmak!

Bakte en langpanne etter oppskrift hvor jeg frøys ned 5 deler, man får altså mye brød også.

Regnet også på karboinnhold for min egen del da jeg går på Atkins og må holde denne ganske strikt. Nøtter innholder nesten likt nivå på karbohydrater og fiber. Når jeg fant mengden karbo og trekte fra fiber, kom jeg faktisk på minus karbo sider! Altså mindre karbo enn fiber og et perfekt brød for de som går på Atkins. Er litt usikker i hvordan de andre metodene fungerer.

Takk for en fantastisk oppskrift!

|Ingrrid sa for siden:

Bare hyggelig! Jeg syns også dette smaker kjempegodt, og jeg er selv ganske kresen på brød. Så flott at det er lite karber da, har jo ikke regnet ut det selv ;)

Har også fryst mye og det holder kjempelenge. Brødet smaker like godt etter at det har vært fryst, smaker godt og ferskt, også tiner det kjempefort!

solihjerte sa for siden:

Har akkurat laget dette brødet, og det var KNALLGODT! Nå angrer jeg nesten på at jeg prøvde dette, for dette blir vanskelig å ikke spise for mye av..... Selv med 12 egg i oppskriften, så smaker det slett ikke sånn svampete egg, som mye annen bakst gjør. Dette var nammenam :).

solihjerte sa for siden:

Jeg har brukt 460 g mandler og 200 g valnøttkjerner, hadde ikke paranøtter.
Så med den kombinasjonen har jeg regnet ut energifordeling på diett.no og fikk hele brødet til å komme på 7065 kalorier og

fett 84 %
protein 13 %
karbohydrater 3 %.

Jeg synes det ser bra ut. Skal spises med meierismør og ost, og med makrell i tomat! Den fra Stabburet som er lav på karbo. Tjobing!!

|Ingrrid sa for siden:

mmm, nomnom!!

Señora sa for siden:

Mitt står i ovnen akkurat nå. Jeg tok det jeg hadde av mandler, hasselnøtter, valnøtter til en salig blanding. Gleder meg til å smake med smør og hvitost.

Kaffe sa for siden:

Tok opp fryst brød i går, og det stemmer, smakte ikke forskjell!
Ble fantastisk godt med brie..

Var mye fine oppskrifter på bloggen til Ingrid også. Gå innom å sjekk!
Når man finner en oppskrift som faller skikkelig i smak, så kan det være lurt å prøve flere oppskrifter fra samme person :)

Gullfisken sa for siden:

Dette så veldig godt ut. Funker det å la en viss mengde av nøttene være grovhakket, eller blir det feil med tanke på konsistensen på brødet?

|Ingrrid sa for siden:

Jeg har ikke skikkelig hakker, så mine nøtter er alltid grovhakket ;) Selv om det kanskje ikke er sånn oppskriften skal være...

solihjerte sa for siden:

Jeg hadde nøttene i blender, så de ble nesten som mel, tenkte at neste gang skulle jeg prøve å få de litt mindre hakket. Sikkert godt å ha litt tyggemotstand :).

Jeg har fryst ned i porsjonsposer, slik at jeg ikke skal spise for mye av det. Men etter ett år på LCHF, er dette første gangen jeg spiser brød. Har prøvd lapper o.l men synes det meste smaker svamp. Men dette var snadder!

Charlott sa for siden:

Ikke helt sikker på om jeg forstår deg rett, men på norske varer er fiber trukket fra og nøtter har en del karber :)
Mener å huske at nøtter er fra 18 til 4 karber pr 100, eller noe slikt.

Så, på norske varer må du regne det antall karber som er oppgitt, kostfiber er trukket fra :)

Gullfisken sa for siden:

Da skal jeg teste ut med noen litt grovhakkede nøtter. Jeg er helt fersk på lavkarbo, og jeg kjenner jeg savner det å kunne lage i stand et måltid litt kjapt. Uten å koke egg, hakke salat, avokado og sånt styr. :p

Kaffe sa for siden:

Det kommer veldig ann på hvilken produsent du kjøper fra. Jeg kjøper de som er produsert for Rema 1000, de spesifiserer karb og kostfiber. Da er det kostfiber ikke trukket fra..

Charlott sa for siden:

Er ikke sikker på at det er riktig altså, her i fedrelandet SKAL kostfiber være trukket fra. Litt synd om du "lurer" deg selv og ligger mye høyere på karber enn hva du tror :)
Hvordan kommer "dine" varer (nøtter) ut på karber i forhold til nøtter fra Lille Nøttefabrikken feks?
Eller på matvareguiden?

Nannah sa for siden:

Selv om det er spesifisert kostfiber på pakken betyr det IKKE at fiber ikke er fratrukket. Det viser mengden fiber desverre. Så du må nok telle ja :ja:

Gullfisken sa for siden:

Hvordan skal konsistensen på deigen/røra være for man putter den i ovnen? Syns min ble veldig "rørete". Er det riktig? Burde kanskje tilsette mer nøtter...

SusanG sa for siden:

Lagde dette i dag og det ble utrolig godt! Det beste lavkarbobrødet jeg har bakt. Jeg hadde bare 8 store egg, så mitt har lett for å smuldre opp. 9 store egg tror jeg hadde vært akkurat passelig!

Skorpen var sprø når det var nystekt og det var utrolig godt med hvitost på! ANBEFALES :D

Tusen takk for att du deler Ingrid!

Gullfisken sa for siden:

Da er mitt ferdig også. Litt skeptisk (det må jeg ærlig innrømme) satte jeg tennene i brødet, og jeg må si jeg ble positivt overrasket.
Dette er absolutt noe jeg kan leve med framover! :ja:

Kaffe sa for siden:

Da beklager jeg virkelig for feilinformasjon. Det var absolutt ikke meningen :(
Er fortsatt lite karb i brøded, så dette kan man leve med :)

carfro sa for siden:

Hvor mye karbohydrater er det ca i dette brødet?

Silversun sa for siden:

Jeg la inn matvarene på diett.no, og ifølge denne siden inneholder hele brødet ca 48 gram karbohydrater :)

|Ingrrid sa for siden:

Så bra! Er utrolig hvor mektig det blir, holder lenge gjør det også! Veldig fint å fryse :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.