< Tilbake til oversikten

Lite energi og dårlig konsentrasjon

Atnorwich sa for siden:

Jeg har gått på den nye Atkins-dietten i 3 dagen nå og lurer på om det er normalt å være slapp og ha dårlig konsentrasjon? Har fulgt oppskriften så og si etter punkt og prikke. Kan noen fortelle eller forklare etter erfaring ? :)

nellie sa for siden:

Ja, det er helt normalt i starten:) Gi det en uke eller fem, så kan det hende at det retter seg opp. Bare pass på å få i deg nok næring.

Nerthus sa for siden:

Har du lest boka? Står det ingenting om den første tiden der? Nesten alle reagerer på karbomangelen de første par ukene, noen mer enn andre. Du bør holde deg unna hard trening, men forsøk lett aktivitet som gange om du vanligvis trener en del. Dette er ikke tiden for store utfordringer ;)
Spis godt med riktig mat, drikk mye vann, og når du kjenner på alle bivirkningene så tenk "frisk kropp, slankere kropp, frisk sjel" :)

Kroppen jobber med og venne seg på å hente energien fra fett istedet for karbohydrater. Husker ikke i farten hvor mye karbo du bør spise i starten på atkins, men vær ihvertfall sikker på at du spiser det du SKAL av karbohydrater i starten - så du avhjelper kroppen litt.
Hjernen din har behov for 150-200 gram karbo hver dag, og vanligvis har den fått dette fra karbohydrater du inntar. Nå må den lage dette av protein og fett, og det tar litt tilvenning :)

Hormonene dine jobber også med å komme i balanse, blodsukkeret ditt er lavere enn du er vant med, og kroppen jobber for å få i gang fettforbrenning ved at glukagon utskiller enzymer for å forbrenning av kroppsfett i gang. Ekstra fett disse to første ukene kan hjelpe på dette :)

Nyt følelsen - du er i gang! Dette VIL gå over!

Atnorwich sa for siden:

Aha, takk for hjelpen ; ) Har lest Den nye Atkins-dietten en gang, men villa bare ha litt forklaring av folk med erfaring. Målte keton-nivået i urinen i dag, og ketostixen ga utslag mellom 8-16 som er svært høyt. Bør jeg holde meg på dette nivået? Jeg har forholdt meg til rundt 20g karbo hver dag, som Induksjon forklarer.

Nerthus sa for siden:

20 gram er fint, det er der jeg pleier og ligge også.

Søk på ketose på forumet - temaet er en gjenganger ;) Det eneste du skal tenke på er at utslag er utslag! Du klarer aldri å holde deg på et nivå, ketonnivået i urinen er avhengig av væskeinntak, stort fettinntak i form av måltid, hard trening, sykdom, dårlig dag og ikke minst børsfall ;)

Utslag er utslag!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.